2019-11-03, 20:53
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag sätter mina pengar på att det är jäare.

Verkligen en högoddsare när det gäller en jaktskyttebana.

Jag som hade satt en slant på knattekup i k-piststkytte.
Citera
2019-11-03, 20:58
Medlem
Nog att många brott begås av invandrare men ni som kalibrerat er på att blattar är skyldiga till allt ifrån restskatt till vådaskott bör göra samhället en tjänst och snarast lägga in er för återställning.

En djupt tragisk olycka där det väl är totalt skit samma hur det gått till?

Ge nu fan i sinnesslöa spekulationer och låt familjen sörja ifred !!
Citera
2019-11-03, 21:07
Medlem
MijailovicFanClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad fan har du fingret på avtryckaren för om du siktar mot dig själv? Varför siktar du mot dig själv överhuvudtaget?
Ja det är dumt att begå misstag.
Citera
2019-11-03, 21:16
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Vad jag läst mig till höll dom på att skjuta in ett gevär. Kan ju tänkas att sonen kollade i kikarsiktet för att se var fadern markerade träffar och ett skott gick av.
Eller att han tog med sig geväret fram till vallen för att kolla hur han träffat tillsammans med fadern och att ett skott då gick av framme vid vallen.
En jävla tragedi hursomhelst 😔
Är inte det ett helt förkastligt förfarande även om man gjort patron ur enligt konstens alla regler?

Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Komiskt att ni anklagar mig för att trolla. Jag sköt ett gäng pistoler (inklusive revolver som är en typ av pistol) på en skjutbana i Stockholmsområdet. Bland annat glock och revolver. När jag sköt med revolvern va avtryckaren så svag att jag råkade trycka av med pipan riktad uppåt. Med lite otur hade huvudet sett ut som köttfärs. Det var inte mycket till säkerhetsutbildning före. Skulle säga att det idag är för svårt att få skjuta om man är genuint intresserad (alltså få en licens för tävlingsskytte) och för enkelt att få skjuta på ploj. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om staten drar in licensen för stridspittarna härinne. Maken till pretentiösa prutthjärnor får man leta efter. Ni skjuter med en pistol mot en tavla. Ni är inte John Wayne.
Jag tyvärr dåliga nyheter. Om man riktar ett laddat och osäkrat vapen (nästan) mot sitt huvud och nuddar avtryckaren, då är man idiot. Det är ett faktum som inte går att argumentera bort, hur gärna man än vill.
Senast redigerad av HobbyHitler 2019-11-03 kl. 21:18.
Citera
2019-11-03, 21:27
Medlem
bottenpaflaskans avatar
[quote=HobbyHitler|69191994]Är inte det ett helt förkastligt förfarande även om man gjort patron ur enligt konstens alla regler?

Jo självklart är det ett förkastligt beteende, jag har aldrig sagt något annat. Var bara en teori om vad som skulle kunna ha skett iom att bo blev skjuten då han befann sig på vallen.
Citera
2019-11-03, 21:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt hur går det där med slamfire till?
(Tror) det hänt mig en gång. Cylinderrepeter .22. När jag sköt fram slutstycket smällde det.
Har skjutit tusentals skott och aldrig varit med om senare.

Det är viktigt att man aldrig laddar förrän sekunden innan man skjuter och då pekar mot tavlan när man laddar.
Citera
2019-11-03, 22:02
Medlem
Troians avatar
Kan man tänka sig att sonen ville ”skoja” med sin far? Har svårt se varför man riktar vapnet mot någon annan.
Senast redigerad av Troian 2019-11-03 kl. 22:05.
Citera
2019-11-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju mycket ovanligt att någon är på skjutbanan på Söndag förmiddag och inte respekterar Helgdagen. När det dessutom är Alla helgons dag så är det ju inte konstigt att det straffar sig att inte respektera helgdagen

Det finns gott om trådar om religion och annan vidskepelse. Om du kan ta ditt predikande någon annanstans så är vi många som blir tacksamma.

Här handlar det om en sportskytt eller jägare som skjutit ihjäl en en man, antagligen på grund av slarv med säkerheten. Det var inte valet av dag som orsakade dödsfallet, mer troligt var det en skytt som inte höll sig till rutiner och regler. Den som höll i vapnet orsakade ett dödsfall. Troligen en olycka eftersom han släppts efter förhör, alltså bör det handla om vållande när det kommer till rätten. Mord eller dråp finns inget som tyder på vad jag sett.

Jag var själv på skjutbanan en stund igår förmiddag tillsammans med några klubbkamrater, det var lördag så vi sköt som vanligt. Vi sköt dock på tavlorna, inte på varandra. Ingen där hade några invändningar mot att träna på grund av religiöst trams.

Ett par av oss åkte dit på kvällen igen för att träna mörkerskytte, vilket inte heller var uppseendeväckande. Du kan alltså ta din religiösa fanatism och hålla den för dig själv, för den har ingen som helst relevans för ämnet.
Citera
2019-11-03, 22:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Ja det är dumt att begå misstag.
Misstag kommer i olika storlekar. En del är så stora, typ "kasta ut sina barn genom fönstret", "råka skära halsen av sig själv med en kökskniv", "sikta med laddat vapen mot sitt eget huvud" med flera, att de förutsätter en retarderad eller på annat sätt mentalt inkapaciterad person.
Citera
2019-11-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nog att många brott begås av invandrare men ni som kalibrerat er på att blattar är skyldiga till allt ifrån restskatt till vådaskott bör göra samhället en tjänst och snarast lägga in er för återställning.

En djupt tragisk olycka där det väl är totalt skit samma hur det gått till?

Ge nu fan i sinnesslöa spekulationer och låt familjen sörja ifred !!

Vill du inte se spekulationer så bör du nog inte läsa trådar i ABoK. Jag är enig med dig om att allt tyder på en olycka, men det är fortfarande så att en person skjutit ihjäl en annan person. Sist jag läste i brottsbalken var det olagligt, alltså är det inget konstigt med att vi diskuterar händelsen och söker identiteten på GM & BO.

Att GM inte är nyimporterad är nästan givet. Få av dem klarar både vandelsprövning och den teoretiska delen av jägarexamen. Det handlar alltså troligtvis om en svensk man i medelåldern som slarvat med säkerhet och/eller vapenhantering. Med andra ord vållande till annans död, men med tanke på omständigheterna tror jag personligen att han klarar sig undan med ett relativt milt straff. Tror faktiskt till och med att han slipper fängelse, med tanke på att han försatts på fri fot redan.

Väntar med stor nyfikenhet på fup (medveten om att det kommer ta ett tag) för jag undrar både vad det är för en stjärna och hur fan han lyckades skjuta ihjäl någon av misstag.
Citera
2019-11-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
(Tror) det hänt mig en gång. Cylinderrepeter .22. När jag sköt fram slutstycket smällde det.
Har skjutit tusentals skott och aldrig varit med om senare.

Det är viktigt att man aldrig laddar förrän sekunden innan man skjuter och då pekar mot tavlan när man laddar.

Vapen kan uppträda underligr ibland, då handlar det oftast om slitage och bristande underhåll. I föreningen där jag tränar pistolskytte har vi t.ex. några äldre Baikal .22LR som lånevapen. Det händer ibland att de skjuter helautomat, vilket är mindre lyckat i sammanhanget.
Citera
2019-11-03, 22:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vådaskott är mycket ovanligt, i förhållande till hur många som har vapenlicens.
Hur vet man det egentligen. Vådaskott som inte resulterar i nån skada lär det väl knappast rapporteras om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in