2019-11-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Möjligt men det avfyras givetvis fantastiskt många gånger fler vådaskott som inte leder till olyckor än fall som dessa. Så mörkertalet är stort.
Som aktiv skytt i 50 år kan jag berätta att jag aldrig upplevt något enda vådaskott på en övningsbana. Det finns helt enkelt inget mörkertal. Vi talar om upprättgående människor som har jakt eller skytte som sitt främsta intresse. De kraven som finns för oss som vill behålla våra licenser innefattar förutom en korrekt kultur i sporten skytte samt goda skytteresultat även en god relation med vår klubb. Den som inte uppfyller kraven eller som orsakar incidenter får problem att upprätthålla sina licenser. Med detta vill jag säga att det inte förekommer något mörkertal. Det sker helt enkelt inga incidenter inom skyttesporten.
Citera
2019-11-03, 19:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Allt är bekräftat. Sonen sköt sin fader. Är du dåligt uppdaterad kanske du inte ska sprida dynga här?!
Har du intyg på dina diagnoser eller vill du ha ett?
En sorglig olycka, skytten är tagen för vård av polisen. Han behöver alltså mycket stöd för att han är chockad.
Citera
2019-11-03, 19:28
Medlem
Brutes avatar
Datum inlagt i rubrik.
//mod
Citera
2019-11-03, 19:29
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Det kan väl till och med vara så att han vådaskjutit sig själv?
Det är inte vanligt men sånt händer..
Citera
2019-11-03, 19:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Har du verkligen en så eftersatt läsförståelse? Det jag säger är ju att man inte fick någon ordentlig säkerhetsutbildning.

Nädå, det är enkelt att förstå vad du skriver.

Men att inte fingra på avtryckaren innan man skall skjuta, och att nästan lyckas skjuta skallen av sig med en REVOLVER kräver en begåvning överstigande vanligt förnuft .

Det kan inte skyllas på brist på utbildning.
Men, det är lugnt, du kommer inte kunna acceptera det nu heller.
Citera
2019-11-03, 19:40
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
En sorglig olycka, skytten är tagen för vård av polisen. Han behöver alltså mycket stöd för att han är chockad.

Dubbel tragedi... Mina tankar till familjen och inte minst till ”skytten”.
Citera
2019-11-03, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det kan väl till och med vara så att han vådaskjutit sig själv?
Det är inte vanligt men sånt händer..
Det kunde varit så ja. Poliser gör det ju med jämna mellanrum. Dessa galningar!
Men nu var det sonen som sköt ihjäl sin fader. Vådaskott eller mord.
to be continued
Citera
2019-11-03, 19:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan ju vara så att den skjutne höll på med "klistring" i Tavelgropen, där man hissar upp och ner tavlorna, och sedan av misstag trott att skjutomgången var över och skulle gå upp till skyttarna.

Har själv skjutit och klistrat hål, visserligen var det länge sedan och då användes inte mobiler utan radio för att meddela att det var över och dom var inte att lita på, hände mer än en ggr att det inte funkade, dålig mottagning, batterier tog slut etc och vi var på väg upp ur gropen och det small, vet inte hur det funkar idag.
Gångstigen mellan tavlorna och skyttarna gick ju oftast längs sidan på banan
75-åringen kan ha ramlat bakom tavlan, skytten inte varit uppmärksam och trott pappan avlägsnat sig, pappan reser sig upp efter ett tag och då skjuter sonen precis?
Det är dock märkligt, för mig, med någon där framme och den andre vid geväret. Visst, på långhåll fält kanske men om det är 100 meter bör sonen ha intresse att själv gå fram?

Nu vet vi inte om det gick till så heller iofs med sonen som skickar 75-årig farsa att klistra.
Det kan ha varit oerfaren son som inte hade koll på var farsan var bredvid när han sköt och det kan ha varit... Fler gissningar?

Att det är far och son har inte jag sett någonstans annat än här, har ni?
Citera
2019-11-03, 19:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Första gången jag sköt med en pistol så var jag nära att skjuta skallen av mig själv med en revolver för att avtryckaren gick av utan något motstånd. Antagligen för att kvinnor ska orka trycka av. Det finns ingen bra säkerhetskontroll på skjutbanor. Folk får skjuta utan att gått igenom säkerhet ordentligt. Vad är det för skjutbana i Norberg? Skulle inte förvåna mig om det är en sån sportskyttebana som låter dig skjuta med några pistoler för tusen spänn.
Vad fan har du fingret på avtryckaren för om du siktar mot dig själv? Varför siktar du mot dig själv överhuvudtaget?
Citera
2019-11-03, 19:48
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Det kunde varit så ja. Poliser gör det ju med jämna mellanrum. Dessa galningar!
Men nu var det sonen som sköt ihjäl sin fader. Vådaskott eller mord.
to be continued

Läste nu att den omkomne befann sig på skjutvallen så då kan nog eget vådaskott uteslutas.
Citera
2019-11-03, 19:51
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur i helvete kunde du nästan skjuta skallen av dig med en revolver när du hade en pistol? Vilken jävla bedrift.

Troligen sköt han med en pistol på målet, samtidigt som han höll en revolver mot huvudet med den andra handen
Citera
2019-11-03, 19:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Läste nu att den omkomne befann sig på skjutvallen så då kan nog eget vådaskott uteslutas.

Son misstänks vådaskjutit sin far till döds.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/son-misst%C3%A4nks-v%C3%A5daskjutit-sin-far-p%C3%A5-skjutbana-12508532
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in