2019-11-03, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
KP: "Jag har ju koncentrerad mig egentligen på att utgå i från brottsplatsen att få det klart och tydligt utrett vad som har hänt där vilka som har varit där vilka som har sett någonting osv. och sen derifrån försöka bena ut vad som har hänt"

källa: Krimkvarten https://www.youtube.com/watch?v=76aQIPk7D5k

KP: "vi har dels hört personer som är hört tidigare i utredningen men där vi kanske tycker att det finns frågetecken som behöver rätas ut och dessutom så er det ett flertall nya personer som vi har hört som inte har hörts av utredningen sen tidigare"

källa: Veckans brott 2019

Fortfarande sägs det inte att nya mordplatsvittnen förhörts.

Men det vore ju fantastiskt om det framkommit ett nytt ungdomsgäng som frågat mördaren om eld. Då kan lösningen komma.

Gärningsman GH, det är min GM.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-03 kl. 15:07.
Citera
2019-11-03, 15:59
Medlem
299792458s avatar
Här är det stora misstaget i utredningen

Citat:
Det kan ha rört sig om högst 30 sekunder innan paret Palme kom fram till Dekorimabutiken. Den slutliga bedömning gärningsmannen gjort i detta läge bör ha innefattat följande komponenter:
• Vittnet Björkman kommer gående alldeles bakom paret Palme.
• Trafiken på Sveavagen har just stannat och det finns tre bilar på västra sidan och minst två på östra sidan om Sveavagen.
• Paret går mycket nära varandra, eventuellt i armkrok.
• Paret Palme kan komma att se honom innan de går forbi.
Uppenbarligen ansåg sig gärningsmannen kunna bortse från Björkman. Denne beskrivs visserligen ha varit berusad men han raglade inte. Framfor allt bilarna med direkt överblick över korsningen bör ha uppfattats som faromoment. Att paret gick så nära varandra bör ha uppfattats som en komplikation eftersom en konfrontation av något slag med Lisbeth Palme kunde förvantas.

källa: GMP s. 88

Ungdomsgänget finns inte, gärningsmannen ser bara Björkman gående alldeles bakom paret Palme, inte ett ungdomsgäng som går norrut.
Citera
2019-11-03, 16:31
Medlem
Citat:
GW: "Ser du några andra människor i närheten när han står där utanför Dekorima?"

IM : ”Det kommer ett gäng uppifrån Kungsgatan efter ett tag. De är riktigt glada i hatten och förmodligen frågar de honom om eld. Men han avfärdar dem och de fortsätter.”

källa: Mordgåtan Olof Palme s. 501 (EPUB)
Gänget har minskat i antal till fyra grabbar, vad tog tjejen vägen?

Ur Mordgåtan:
Hur många personer rör det sig om? ”Jag har för mig det var fyra grabbar. Men det är för lång tid sedan för att jag ska vara säker...”

Naturligtvis intressant om gänget stannat till och växlat ett par ord med mannen. Om det rör sig om fråga om eld eller något annat är bara gissningar.
Konstigt att han berättar om detta korta meningsutbyte för GW, men så vitt jag vet varken tidigare eller senare.

Variationerna i IM:s vittnesmål gäller antalet personer, ålder, könssammansättning, tidpunkt i förhållande till mordet, och om de stannat och frågat mannen om något.

Ska man tro på de allra tidigaste vittnesmålen så kommer de att möta Palme någonstans mellan mordplatsen och annonspelaren.

Att vi inte känner till något annat gäng än AB:s gäng betyder inte att det måste ha varit dom, men jag har svårt att förstå hur IM suttit där så länge att de hunnit passera, tagit ut pengar och och försvinna från platsen. Svårt att tro att han suttit längre än tre minuter.

Ur Mordgåtan:

”Gänget som Inge M minns, vilka kan det ha varit? Han är osäker på antalet, men i ett förhör från 1987 säger han att personerna var 25–40 år och ”bra berusade”. I det förhöret lutar han också åt att det var tre, fyra minuter mellan att gänget försvann och att mordet skedde. Det tyder i så fall på att det kan ha varit Anders B och hans arbetskamrater som passerade.
Citera
2019-11-03, 16:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag har i vart fall inte sett nåt mer om Ekman och Almsäter. Verkar ju inte ens finnas någon Almsäter i folkbokföringen!
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lite lösa spekulationer om ungdomsgänget kring mordplatsen.

Kan Ekman och Almsäter tillhört ungdomsgänget, fick vi någon klarhet om Ekman och Almsäter, det har varit uppe i tråden förut

Kan ungdomsgänget vara förhörda men förhören inte blivit offentliga eller gick de under radarn och bara försvann iväg?

PG Näss pratade en gång om en knattegrupp som skulle ha varit ute på mordkvällen, någon som vet mera om detta?
Citera
2019-11-03, 16:47
Medlem
Jag såg att någon i Palmerummet på facebook försökt få ut förhör med Christoffer Almsäter, Anders Ekman och
Theodoros Athanassiou (hoppas att jag stavade rätt ).
Han fick dock avslag signerat Jonas Englund, med hänvisning till en sekretessparagraf.
Citera
2019-11-03, 16:56
Medlem
Ja, vad kan Ekman och Almsäter ha sett på mordkvällen?
De ser unga ut , hur gamla tror ni att de är?

Från bildtexten "Anders Ekman och Christoffer Almsäter var vittnen till dödsskjutningen. Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt, berättar de"

https://www.amazon.ca/Vintage-murder-Christoffer-Alms%C3%A4ter-witnesses/dp/B075CTSR3Q

Foto på Ekman och Almsäter.
Senast redigerad av Sumer 2019-11-03 kl. 17:35.
Citera
2019-11-03, 16:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Gänget har minskat i antal till fyra grabbar, vad tog tjejen vägen?

Ur Mordgåtan:
Hur många personer rör det sig om? ”Jag har för mig det var fyra grabbar. Men det är för lång tid sedan för att jag ska vara säker...”

Naturligtvis intressant om gänget stannat till och växlat ett par ord med mannen. Om det rör sig om fråga om eld eller något annat är bara gissningar.
Konstigt att han berättar om detta korta meningsutbyte för GW, men så vitt jag vet varken tidigare eller senare.

Variationerna i IM:s vittnesmål gäller antalet personer, ålder, könssammansättning, tidpunkt i förhållande till mordet, och om de stannat och frågat mannen om något.

Ska man tro på de allra tidigaste vittnesmålen så kommer de att möta Palme någonstans mellan mordplatsen och annonspelaren.

Att vi inte känner till något annat gäng än AB:s gäng betyder inte att det måste ha varit dom, men jag har svårt att förstå hur IM suttit där så länge att de hunnit passera, tagit ut pengar och och försvinna från platsen. Svårt att tro att han suttit längre än tre minuter.

Ur Mordgåtan:

”Gänget som Inge M minns, vilka kan det ha varit? Han är osäker på antalet, men i ett förhör från 1987 säger han att personerna var 25–40 år och ”bra berusade”. I det förhöret lutar han också åt att det var tre, fyra minuter mellan att gänget försvann och att mordet skedde. Det tyder i så fall på att det kan ha varit Anders B och hans arbetskamrater som passerade.

"någonstans mellan mordplatsen och annonspelaren" blir fel, då hade Björkman som gick alldeles bakom paret Palme sett dem framför sig. De var längre norrut, bakom Björkman.

GW:s teori om att IM såg AB:s tre arbetskollegor, är nonsense.
Citera
2019-11-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag såg att någon i Palmerummet på facebook försökt få ut förhör med Christoffer Almsäter, Anders Ekman och
Theodoros Athanassiou (hoppas att jag stavade rätt ).
Han fick dock avslag signerat Jonas Englund, med hänvisning till en sekretessparagraf.

Jonas Englund skrev till mig att allt i Palmeutredningen är sekretess. Det är det ju inte o jag orkade inte påpeka det. Har nu glömt vad jag ville ha ut.
Det går väl att överklaga? Har inte det hänt förut?
Citera
2019-11-03, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Här är det stora misstaget i utredningen

Ungdomsgänget finns inte, gärningsmannen ser bara Björkman gående alldeles bakom paret Palme, inte ett ungdomsgäng som går norrut.

Kan man inte tänka så här.

GM tänkte knäppa Palme på västra sidan Sveavägen. Men då går paret plötsligt över vägen. GM fortsätter söder på västra sidan, LOP på östra, långsammare.

GM spanar över gatan medan han går. Han ser LOP röra sig söderut. Han ser två ensamma män som verkar gå norrut, AB och NF. Plan B tar form, ta dig till Tunnelgatan och korsa vägen, sen går du rakt mot Palme och skjuter honom öga mot öga. Ingen kommer vara i närheten.

Men när GM korsar ser han ett gäng komma söderifrån. Han inser att han inte kan gå några meter framför gänget och skjuta Palme. Panikåtgärden blir att ställa sig i Dekorimas port och vänta.

Efter gänget passerar honom tittar han norrut, där kommer Palme. Det han inte ser eller inte bryr sig om (för det måste ske nu) är att AB har börjat gå söderut och befinner sig några meter snett bakom LOP. Gänget går närmast väggen, LOP mitt i trottoaren, AB ute vid kanten. LOP och gänget passerar varandra.

Nu har Palme lagt märke till att AB gått snett bakom i samma hastighet, och har gjort det i ett halvt kvarter, för de passerade honom nånstans norr om La Carterie. Så efter mötet med gänget drar sig Palme närmare väggen. Det känns hotfullt, de vet inte att AB går i sin egen värld.

När AB kommer till södra reklampelaren måste han svänga längre in på trottoaren. I samma ögonblick har mördaren klivit ut bakom LOP. AB lägger märke till dom som ett sällskap på tre. Några sekunder senare - pang.

Det är upptäckten av AB som gör att Palme inte uppfattar GM
Citera
2019-11-03, 17:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Har för mig att jag läst nånstans att paret Palme valde att gå mellan reklampelaren och trottoarkanten för att gå ur vägen för en grupp som gick norröver. Efter reklampelaren hade de börjat snedda in mot mitten av trottoaren igen (på väg mot t-banenedgången som var stängd?)

Hittade ett stycke om detta: https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-6.html
Citat:
Från trottoarkanten till Dekorima

Hennes intryck var att såväl gärningsmannen som paret sneddat över Sveavägen fram till Dekorima. Det var sannolikt en missuppfattning i fallet med gärningsmannen. Att paret Palme inte gick över Sveavägen på den platsen vet vi redan.

Däremot är det troligt att gärningsmannen och paret Palme sneddade in mot Dekorima från trottoarkanten vid den reklampelare som stod cirka 15 meter norr om mordplatsen.

Paret Palme valde alltså av okänd anledning att inte gå söderut mitt på trottoaren utan sökte sig ut mot gatan och rundade därmed reklampelaren. Kanske väjde de för någon eller några personer som befann sig på trottoaren.
Vittnet Cecilia A
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

GM tänkte knäppa Palme på västra sidan Sveavägen. Men då går paret plötsligt över vägen. GM fortsätter söder på västra sidan, LOP på östra, långsammare.

GM spanar över gatan medan han går. Han ser LOP röra sig söderut. Han ser två ensamma män som verkar gå norrut, AB och NF. Plan B tar form, ta dig till Tunnelgatan och korsa vägen, sen går du rakt mot Palme och skjuter honom öga mot öga. Ingen kommer vara i närheten.

Men när GM korsar ser han ett gäng komma söderifrån. Han inser att han inte kan gå några meter framför gänget och skjuta Palme. Panikåtgärden blir att ställa sig i Dekorimas port och vänta.

Efter gänget passerar honom tittar han norrut, där kommer Palme. Det han inte ser eller inte bryr sig om (för det måste ske nu) är att AB har börjat gå söderut och befinner sig några meter snett bakom LOP. Gänget går närmast väggen, LOP mitt i trottoaren, AB ute vid kanten. LOP och gänget passerar varandra.

Nu har Palme lagt märke till att AB gått snett bakom i samma hastighet, och har gjort det i ett halvt kvarter, för de passerade honom nånstans norr om La Carterie. Så efter mötet med gänget drar sig Palme närmare väggen. Det känns hotfullt, de vet inte att AB går i sin egen värld.

När AB kommer till södra reklampelaren måste han svänga längre in på trottoaren. I samma ögonblick har mördaren klivit ut bakom LOP. AB lägger märke till dom som ett sällskap på tre. Några sekunder senare - pang.

Senast redigerad av FurirRevaer 2019-11-03 kl. 17:27.
Citera
2019-11-03, 17:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

AB och paret Palme gick inte "i samma hastighet" AB gick saktare än paret Palme

Björkman säger om paret Palme: "de går fortare än vad jag gör" (Tingsrätten)
Fauzzi säger att Björkman: "gick något saktare än paret Palme" (FUP 93)
Senast redigerad av 299792458 2019-11-03 kl. 17:28.
Citera
2019-11-03, 17:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har för mig att jag läst nånstans att paret Palme valde att gå mellan reklampelaren och trottoarkanten för att gå ur vägen för en grupp som gick norröver. Efter reklampelaren hade de börjat snedda in mot mitten av trottoaren igen (på väg mot t-banenedgången som var stängd?)

Hittade ett stycke om detta: https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-6.html

Ja det stöttar ju mina tankar det med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in