2019-11-02, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du lust att för oss mindre insatta punkta dina skäl till att du inte tror det? Har inte hunnit följa tråden senaste tiden, sorry.

Varför jag tror att de tittar på SE eller varför jag inte tror det är SE som är mördaren?
Citera
2019-11-02, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför jag tror att de tittar på SE eller varför jag inte tror det är SE som är mördaren?
Varför du tror att inte SE är mördaren.
Citera
2019-11-02, 22:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Varför du tror att inte SE är mördaren.

Min känsla första gången jag läste om SE. Han är nån som kom ut från Skandia efter mordet och försökte ljuga sig till att vara ett vittne. Allt för uppmärksamhet.

Det går inte ihop att han skulle vara GM. Finns ju inget som säger han är GM, mer än att möjligheten finns...

Varför dyker han upp igen utanför Skandia vid 23:40 om han är mördaren?
Citera
2019-11-02, 22:39
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det blir nog som när Mossad skulle hjälpa Harvey Weinstein, en riktig stor cirkus när allt kommer upp till ytan.
Om en utländsk underrättelsetjänst vill manipulera en svensk domstol kommer fallet bara att flyttas till en internationell domstol och Mossad kommer att höras. Tja, det kan bli riktigt upplysande.

Harvey Weinstein hired ex-Mossad agents to suppress allegations, report claims. - The Guardian
https://www.theguardian.com/film/2017/nov/07/harvey-weinstein-hired-ex-mossad-agents-to-suppress-abuse-allegations-new-yorker-report-claims
Fast det är inte vad detta handlar om eller hur?
Att pilgrim mördades och dove lyckades överleva är ren tur för oss i västvärlden, men dessvärre är KGB tillbaka nu och har Jimmie i sitt grepp. För varför skulle han erkänna sin livslögn, varför skulle han erkänna att han gått sovjets ärenden hela tiden...
Citera
2019-11-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bifogar Ingvar Windens anmälan 19860301 kl 00,20

Anders Delsborn, Anna Hage, Karin Johansson och Theodoros Athanassiou fick alla fyra följa med till polishuset.

Tolkar jag det hela rätt, att Theodoros verkar ha varit en som var tidigt på plats och kan ha sett delar av mordförloppet?

Undrar hur duktig på svenska han var, var han inte det och inte kunnig på engelska blev det väl svårt att förhöra honom ordentligt.

https://drive.google.com/file/d/17Jab-CwWjTdbwdTr8YmmYact0xp4Oplr/view
Ur förhöret med Limousinföraren Jan N.

N. Och när jag kommer tillbaka då jag lämnat dem på King Creol så var polisen redan på plats. Och då når jag frågade killarna vad som hade hänt sa dom att en hade blivit skjuten.

F. Vilka killar frågade du då?

N. Det var två stycken som hade bilen parkerad lite längre bort som också hade varit och tittat på det här.

F. På Sveavägen?

N. Ja. Och då såg jag att det kom ut en kille från polisbilen, från polisbussen.
Han var alldeles blodig i ansiktet, och jag tänkte att vad har hänt. Har det varit slagsmål? Men mer visste jag inte.
Sen fortsatte jag. Efteråt fick jag reda på att det nog är den killen som försökt göra mun mot mun metoden.

Inget konstigt med detta egentligen, men hur har polisen missat att anteckna SG som vittne när han t.o.m. varit inne i piketbussen?

Var greken blodiga mannen 2. Är det han som Israelsson sett?
Senast redigerad av MacMackay 2019-11-02 kl. 23:09.
Citera
2019-11-03, 00:30
Medlem
zoomlanders avatar
Ett av huvudvittnena säger ju bred ryggtavla på GM.
Anti Avsan?

Hur utredd är han egentligen?
Citera
2019-11-03, 01:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"I Veckans Brott säger Krister Petersson också något annat som kan vara av intresse. Han betonar att utredarna framför allt utgår från brottsplatsen och tittar med nya ögon på det som finns dokumenterat därifrån. Och han säger att det nu finns ”spår som är väldigt intressanta”.

Han säger också att utredarna planerar att höra personer och inte vill att dessa ”ska bli sönderhörda utav media innan vi har möjlighet att kunna bedöma deras uppgifter på ett korrekt sätt”.

Petersson förtydligar att bland de personer som utredarna vill höra finns personer som befann sig på brottsplatsen men han vill inte berätta vilka – eller om de förhörts tidigare."

källa: https://gunnarwall.wordpress.com/2018/03/02/2018-en-vandpunkt-for-mordutredningen/

KP säger väl att de personer de förhört/förhör är personer som "ni [media] inte vet vilka det är, det är helt nya personer i utredningen". Och att de förhör personer i dessa förhörda personers bekantskapskretsar.

Det tolkar jag som att det inte rör sig om mordplatsvittnen utan om personer som är av intresse i utredningen, dvs misstänkta för inblandning i Palmemordet.

Därutöver hörs även vittnen från Sveavägen. Tolkar det inte som att alla mordplatsvittnen hörs igen utan endast vissa särskilt viktiga vittnen. Och de kan då ha blivit viktigare nu än de var förut.

Om det i denna grupp numera även ingår personer ur "ungdomsgruppen" kan vi inte veta. Men det vore naturligtvis bra om de eller andra nya vittnen framträder, vittnen som tidigare inte velat bidra till mordets lösning på grund av rädsla eller av andra skäl.

Som vi alla vet så kan det ju räcka med en eller ett par detaljer som bekräftar eller avför en hypotes.

Det kan/bör också ha funnits folk på och kring Sveavägen före mordet som helt enkelt sett GM, givetvis utan att veta att det var han.

Men de förstår i efterhand av kontexten (tider, platser, signalement, rörelser etc) att det faktiskt var honom de såg och de kanske då kan lägga till vital information. Kanske sågs han vid en bil tillsammans med andra personer? På en adress där det bodde någon av intresse i utredningen? Eller nåt.

Jag syftar inte på några särskilda personer, bilar eller adresser. Jag försöker bara illustrera att det kan finnas intressant information att få fram om nya vittnen väljer att bidra till lösningen.

Det kan ju finnas vittnen som först långt senare inser att de bevittnat något viktigt som de vid vittnestillfället inte ansåg vara av intresse för Palmeutredningen.
Citera
2019-11-03, 08:27
Medlem
SGDFs avatar
Tipset är att KP reder i utlandet.

Han är chefsåklagare när Nils Horner skjuts i Afghanistan 2014. Han löser mordförsöket på den uzbekiske imamen, där uzbekisk underrättelsetjänst är inkopplad. Det är bara två exempel.

Räkna med utlandslösning.
Citera
2019-11-03, 13:12
Medlem
Jag tror att detta citatet underskattas.

Citat:
Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.

Utan insyn i utredningen så är det svårt att veta vem som avses. Folk kring Stig Engström har förhörts. Samtidigt så hävdar Stocklassa att han vet att PU är inne på saker som avhandlas i hans bok. Men Krister säger även att de arbetar efter olika teorier. Dock så tror jag att han har ett konkret namn i åtanke.
Citera
2019-11-03, 13:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag tror att detta citatet underskattas.

Citat:
Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.

Utan insyn i utredningen så är det svårt att veta vem som avses. Folk kring Stig Engström har förhörts. Samtidigt så hävdar Stocklassa att han vet att PU är inne på saker som avhandlas i hans bok. Men Krister säger även att de arbetar efter olika teorier. Dock så tror jag att han har ett konkret namn i åtanke.

Ja, det är helt klart

Jenny Strömstedt: Är du fortfarande citat helt övertygad om att du kommer att kunna utpeka den skyldige ?

Krister Petersson: Ja, det är jag

källa: Brottsjournalen 2019
Citera
2019-11-03, 13:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så han säger inget alls om nya vittnen.

Tyvärr låter det i mina öron som att de verkligen tittar på SE. Han är så klart inte mördaren.
KP: "Jag har ju koncentrerad mig egentligen på att utgå i från brottsplatsen att få det klart och tydligt utrett vad som har hänt där vilka som har varit där vilka som har sett någonting osv. och sen derifrån försöka bena ut vad som har hänt"

källa: Krimkvarten https://www.youtube.com/watch?v=76aQIPk7D5k

KP: "vi har dels hört personer som är hört tidigare i utredningen men där vi kanske tycker att det finns frågetecken som behöver rätas ut och dessutom så er det ett flertall nya personer som vi har hört som inte har hörts av utredningen sen tidigare"

källa: Veckans brott 2019
Senast redigerad av 299792458 2019-11-03 kl. 13:53.
Citera
2019-11-03, 14:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Skulle inte våga spekulera i vad KP avser.
Man kan ju konstatera att mördaren tagit en betydligt större risk än vad som annars framgått om han 10-15 sekunder innan mordet blivit passerad av 5 personer.
IM är väldigt osäker på åldern på personerna, så det är ju egentligen inte skrivet i sten att det handlar om enbart ungdomar, men det var inte heller PRO på väg hem från bingo.

En annan sak med IM. Han säger att en ung tjej var först framme, innan det började strömma till folk, men hon hade inga ytterkläder, ingen jacka,kappa eller rock. Troligtvis kan hon ha kommit från en bil, men IM är osäker. AH hade en röd jacka, och i hennes bok skriver hon:

”Blodet från den livlösa kroppen har lämnat en stor mörk fläck på min jacka”

Kanske var Bäsén först, eller någon annan?
IM kan också ha sett fel.

GW: "Ser du några andra människor i närheten när han står där utanför Dekorima?"

IM : ”Det kommer ett gäng uppifrån Kungsgatan efter ett tag. De är riktigt glada i hatten och förmodligen frågar de honom om eld. Men han avfärdar dem och de fortsätter.”

källa: Mordgåtan Olof Palme s. 501 (EPUB)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in