2019-11-03, 15:38
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nu är det väl inte obligatoriskt med skjutledare vid övningsskjutning.

Jo, enligt SäkB 1.5.3 skall skjutledare alltid utses.
Citera
2019-11-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carsten2.0
Fortfarande inga identiteter på dom inblandade som kommit fram?
Detta är en tragisk olycka där dråparen är helt förtvivlad. Behövs inga identiteter i detta fall.
Citera
2019-11-03, 15:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Första gången jag sköt med en pistol så var jag nära att skjuta skallen av mig själv med en revolver

Hur i helvete kunde du nästan skjuta skallen av dig med en revolver när du hade en pistol? Vilken jävla bedrift.

On topic: jägare övar för lite. Sportskyttar är bättre på säker vapenhantering.
Citera
2019-11-03, 15:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Enligt säkb, är man fler än 1 person ska man utse en skjutledare.
Citera
2019-11-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Rättelse på mitt egna inlägg 1.36 kg kan du som lägst få även med single action om man följer regelverket. Det fanns viss möjlighet att kunna fel tolka detta mvh

Jag betvivlar att avtryckarvikten var kritisk för händelseförloppet, eftersom vapnet alltid skall peka i säker riktning, laddat såväl som oladdat.

Men, nu när du tagit upp det, så får jag väl påpeka att avtryckarvikten för revolver i vapengrupp B (banskytte) får vara lägst 1.0 kg.

I vapengrupp R (och A) gäller 1.36 kg och för C (finns ju revolver även i .22 LR) 1.0 kg.

Alltså kan avtryckarvikten vara så låg som 1.0 kg på en, för banskytte godkänd, grovkalibrig revolver.
Citera
2019-11-03, 15:56
Medlem
Citat:
Jo en skjutledare ska alltid utses, det är så jag tolkat det i alla fall.
Citera
2019-11-03, 15:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APFSDS
Jag betvivlar att avtryckarvikten var kritisk för händelseförloppet, eftersom vapnet alltid skall peka i säker riktning, laddat såväl som oladdat.

Men, nu när du tagit upp det, så får jag väl påpeka att avtryckarvikten för revolver i vapengrupp B (banskytte) får vara lägst 1.0 kg.

I vapengrupp R (och A) gäller 1.36 kg och för C (finns ju revolver även i .22 LR) 1.0 kg.

Alltså kan avtryckarvikten vara så låg som 1.0 kg på en, för banskytte godkänd, grovkalibrig revolver.

Korrekt. Vapnet ska alltid riktas i säker riktning, och fingret har inget i varbygeln eller på avtryckaren att göra om inte skott ska avlossas.
Citera
2019-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Detta är en tragisk olycka där dråparen är helt förtvivlad. Behövs inga identiteter i detta fall.

Har full förståelse för hur du tänker och även helt med på att personen i fråga antagligen mår fruktansvärt dåligt. Undrade bara av personliga skäl för att försöka få svar på vissa frågetecken.
Citera
2019-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APFSDS

Det var ett svar på ett troll meddelande som ligger i trådstarten.

Visst glömde vapen grupp b med revolver..... Aldrig sett någon skjuta B med revolver bättre att skjuta A i B lol
Citera
2019-11-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Borde det inte vara skjutledaren som också skulle ha gripits som delaktig och ansvarig?

en skjutledare bär aldrig ansvaret för någon annans handskades med vapnet.
Vapen innehavaren är alltid den som bär ansvaret ingen annan.

Det här med säk B har och skjutledare har endast med auktorisations förfarandet att göra enligt vapen lagen som ställer krav på säker vapenhantering och kontinuerlig skytte verksamhet. För att få utfärda intyg samt för att klubben själv ska kunna få ha vapen.
Citera
2019-11-03, 16:12
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Jo, enligt SäkB 1.5.3 skall skjutledare alltid utses.
Jag brukar åka ut till skjutbanan med min kompis innan säsongen och skjuta in bössorna och då brukar inte vi ha någon skjutledare. Vi vet väl inte om det var en tävlingen eller om det var några som likt vi skjuter in vapnen
Citera
2019-11-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
För att?

Givetvis grips skytten, det skulle ske oavsett vem skytten är. Att personen är gripen säger inget om vad resultatet blir i domstol, eller ens om ärendet landar i domstol. Först ska det utredas.

Oavsett hur det gått till så är det mycket osannolikt att skytten [b]inte[b] blir fälld för vållande. Skjutledaren riskerar också åtal för den delen, han är ansvarig för att se till så att skyttet genomförs på ett säkert sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in