2019-11-03, 14:37
Medlem
Tinnituzs avatar
Vad jag kan hitta så är den enda skjutbanan i norberg en jaktskyttebana. Dock är det kanske inte helt omöjligt att den kan delas med sportskyttar.
Citera
2019-11-03, 14:46
Medlem
Polisens rapportering: https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/november/3/03-november-1209-ovrigt-norberg/
03 november 10:23, Övrigt, Norberg

Vådaskott på skjutbana

Ett larm inkommer om att en man träffats av ett vådaskott på en skjutbana i Norbergs kommun.

Polis kallas till platsen. Den vådaskjutne mannen avlider på platsen. En person grips misstänkt för grovt vållande till annans död.
Citera
2019-11-03, 14:55
Medlem
hogdogs avatar
En del av er som skriver verkar vara riktiga nötter. Uttala sig om jägare och poliser generellt och på något vis påstå att de är slarviga. Hur fan kan ni säga så, någon forskning att hänvisa till?? Skulle nog säga att med tanke på hur mycket vapen det finns och som används dagligen säkerkligen pekar mer åt att vi är säkrare än de flesta länder.

Att påstå att skytten, vi vet ju inte vad som hänt, är slarvig är för tidigt att påstå. Kan lika gärna vara så att offret gick där han inte skulle gå. Allt kan gå så jäkla fort.

Min åsikt är den att håll er till trådens ämne. Uttala sig om slarv och annat generellt bland poliser och jägare borde kunna avhandlas i en egen tråd/trådar.

Sedan är det sportskytte som sker på en skjutbana. Oavsett om den som är bakom vapnet är jägare eller inte. Inom sportskyttet finns olika grenar ex. Jaktsportskytte, ipsc eller vad det nu är.
Citera
2019-11-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Ja inte fan misstar man en människa med älg. Uppsåt finnes således. Mord.

Kan du ingenting om vare sig skjutvapen, skjutbanor eller olyckor/vådaskott?

Visst det skulle kunna vara ett mord där gärningsmannen försöker maskera det som en olycka på en skjutbana. Men hur sannolikt är det?

Skott kan faktiskt gå av fast skytten inte tänkt sig att skjuta alls, det är det som är skott i våda.
Vi får helt enkelt vänta på mer information om vad som skett.

Det enda jag känner mig säker på är att det kommer blåsas upp av hoplofoberna i media, politik och polismyndighet.
Citera
2019-11-03, 15:03
Medlem
Citat:
Krävs uppsåt för mord. Var i min text har du missat detta ord? Har nog skrivit det i varje inlägg nu.

Bra då går vi koll på det. Hur kopplar du ihop det som skett med att det måste ha varit ett uppsåt där och då på skjutbanan i Norberg?

Är det uppsåt per automatik för att någon avlidit på grund av skjutvapen?
Senast redigerad av KHR 2019-11-03 kl. 15:49.
Citera
2019-11-03, 15:09
Medlem
Citat:
Tydligen inte tillräckligt då merparten av dessa jägare är 70 år med synfel.
Mot bättre vetande så testar jag att ändå fråga:
Finns det någon tillgänglig fakta över det?
Citera
2019-11-03, 15:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Området ska vara avspärrat så det inte kan komma in människor i skjutriktningen.
Borde det inte vara skjutledaren som också skulle ha gripits som delaktig och ansvarig?
Citera
2019-11-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
Bra då går vi koll på det. Hur kopplar du ihop det som skett med att det måste ha varit ett uppsåt dör och då på skjutbanan i Norberg?

Är det uppsåt per automatik för att någon avlidit på grund av skjutvapen?

Haha, den grabben är ju för kul. Men skit i honom nu då han inte har en aning om vad han pratar om. Uppenbarligen kan han ingenting om skytte, kan ju vara så enkelt att utdragaren inte funkat och skytten trott att han gjort patron ur och sedan torrklickat efter det. Kan vara så som någon nämnde att det är en funktionär som inte befunnit sig där han skulle, kan ju vara massor av scenarion där skytten inte gjort något fel. Av respekt till bägge parter tycker jag att vi inte ska spekulera för mycket så att någon skuldbeläggs felaktigt. Och mordkillen kan ju få fortsätta tro att alla med vapen är elaka jävlar som bara har mord i skallen.
Citera
2019-11-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Borde det inte vara skjutledaren som också skulle ha gripits som delaktig och ansvarig?

Det kanske bara var dom två och någon av dom var skjutledare.
Citera
2019-11-03, 15:25
Medlem
Fortfarande inga identiteter på dom inblandade som kommit fram?
Citera
2019-11-03, 15:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staloloukta
Det kanske bara var dom två och någon av dom var skjutledare.
Nu är det väl inte obligatoriskt med skjutledare vid övningsskjutning.
Citera
2019-11-03, 15:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Sluta trolla ditt jävla spöke en "revolver" (gick av utan motstånd). Ditt jävla fån vet du ens hur en revolver fungerar. Det är ett måste att ge ett tryck på avtryckaren så hammaren går bak på revolvern. För att sedan få hammaren att släppa och ge ett anslag på tändhatten som sedan ger en flamma som gör att krutet förbränns.

Att du nästan lyckades skjuta huvudet av dig själv visar vilket mongo du är.

Nej man har inte ett lättare avtryck för att kvinnor ska kunna skjuta. utan man har det för att man har ett regel verk inom tävlings grenarna som reglerar det lägsta avtryck man får ha vilket innebär om det är en revolver 1,36 kg som minsta tryck vikt. I ditt fall kanske det rör sig om att man hade vapnet i single action vilket ger per automatik en lättare tryck punkt då du inte behöver dra hammaren hela vägen tills den släpps.

Angående säkerhetskontrollen så finns det en omfattande princip bestämmelse som är taget direkt hur försvarets egna SÄK I som numera är SÄK R som man har gjort om inom den civila skytterörelsen till SÄK B. Du vet uppenbart ingenting om detta.

Så slå igen troll fabriken vänster Ab och sluta för idag hahahaha..... ni är redan påkomna via aftonbladets mega rubriker samt eran direkta närvaro här.

Han kanske tänker med hanen ”bakåt”. Nu har jag extremt begränsad erfarenhet av skytte (en gång med olika pistoler) och jag blev förvånad hur tung avtryckaren var på revolver om man ska ska vrida runt trumman och hanen så att säga.

Glock var mer att jag blev överraskad över hur litet tryck som behövdes.

Tragisk händelse, måste vara någon veteran i klubben om man fortfarande knatar runt där som 75-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in