Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Har du källa på detta?
Jag tror faktiskt inte en sekund på detta.
Det enda jag kan tänka mig är att L*ena försökt ta sig ur förhållandet med SD som inte velat låta henne slinka ur sina nät. Kanske hon som typiskt ofta är i liknande destruktiva relationer varit mycket ambivalent, dvs velat avsluta, men inte mäktat med.
Så när hon påbörjar en relation med en ny man, och SD driver sin agenda, har hon svårt att stå emot? Hon både vill och inte vill? Så som det kan bli när man inser att det är en relation som inte leder till något gott. Personen är inte bra för en. Men känslomässigt är man ändå inte färdig? För att de bra stunderna, när de väl kommer, är så bra?
Och just för att det är så slitigt för en själv, klarar man inte av att höra av andra vad man ska göra? Man blir arg, slår ifrån sig. För man vet att de har rätt, men man klarar inte av att avsluta.
Påminner kanske om andra beroenden?
Spelberoende.
Alkoholism.
Sektberoende.
Jag skulle vilja se källa på detta med pentadrama.
Det känns helt taget ur luften.
Jag satte ett frågetecken efter det jag skrev.
Du tror inte på uppgifterna som säger att hon gått vidare från SD och börjat träffa andra?
Jag tänker att det är möjligt att hon gjort det, fastän den hon träffade antagligt var mer diskret än SD (är kanske de flesta). Om SD hade elektronisk kontakt (mms meddelande eller dylikt?) med LW samma dag/kväll hon försvann så kanske de hade regelbunden kontakt i alla fall. (Vilket inte nödvändigt innebär att han drivit någon "agenda"). Men som kan ha varit störande i en ny relation. Särskilt om SD tar plats i den nya relationen genom att LW kanske ältar oförrätter hon anser sig ha blivit utsatt för av SD, hon säger en sak men gör något annat om hon är tillmötesgående och svarar glatt och trevligt ifall det nu är han som kontaktar henne?
Men i viss del håller jag med dig om. än jag diffar på vad som kom först av hönan eller ägget. Jag tror ju att LW periodvis inte mådde bra alls, hennes beteende verkar "erratic" (jag hittar ingen precis översättning som är lika talande som den engelska definitionen, kanske Rosamund kan vara behjälplig?).
Men jag är inte övertygad om att den destruktiva relationen var vad som gjorde att LW inte mådde bra, jag är benägen att tro att hon gav sig in i den för att hon inte mådde något vidare. En gift man, traktens hingst vad de verkar, och hon då som ägnat 25 år om att predika bl. a. tio guds budord. Hon borde väl förstå att hon inte blir sedd med någon vidare respekt (i det sammanhang som dittills verkat betytt en hel del för henne) den dag det blir känt. Så på ett sätt verkar det som ett slags socialt självskadebeteende att ge sig in i förhållandet redan från början. Sedan mår hon förstås inte bättre när förhållandet inte utvecklas som hon vill (om hon ens på något djupare plan själv visste var hon ville med det, det verkar ju som hon gett väldigt motstridiga uppgifter om det).