Citat:
Ursprungligen postat av
Ovcharka
Jag håller inte ens på United, men där man kan håna andra när det går dåligt så vill jag i fallet United att det ska gå bra. Varför? För att de är United. De har titlar, sir Alex, sinnessjuka upphämtningar och fantastiska spelare i bagaget.
Men det är bara att acceptera. Som jag sagt innan; Antingen köper man in 5-6 superstjärnor- eller så låter man OGS ha laget en tid och accepterar att de kommer ta 3-5 år innan de är där igen.
Jag föredrar det sista. Det känns mest United. Men nog skulle Jason Sancho sitta fint. Och Maddison och Chilwell.
Och en mittback.
De Gea
AWB - Škriniar - Maguire - Chilwell
McTominay - Maddison - X
Sancho - Rashford - James
Sälj Martial (Bra spelare) och Pogba. Ta in Škriniar och två bra mittfältare.
Sätt; Tuanzebe, Shaw, Fosu-Mensah, Greenwood, Fred, Pereira, Lingard och Chong på bänken.
Vore ett spännande United. Ett United som jag tror OGS skulle kunna utveckla. Men då talar vi placering 4-5 och EL i ett par år.
PS. Rice vore grym..
Jag tror United tappat möjligheten att shoppa på översta hyllan nu. Ska man ha de spelare du nämner måste man betala ett snuskigt överpris i lön OCH övergångssumma. Spelaren kommer inte vilja komma så vida du inte ökar lönen rejält, och om spelaren inte vill komma har man dåligt förhandlingsläge med klubben man ska köpa från - priset skjuter i taket.
Ta t.ex. Sancho. Ligger på ca 40k€ per vecka i Dortmund.
Om City ska köpa skulle han t.ex. kunna kosta 100m€ + 100k€ i lön per vecka.
Ska United köpa här och nu, då blir priset 150m€ + 200k€ i lön. Spelaren måste få mycket bättre betalt av United än någon annanstans och då försämras förhandlingsläget om priset.
Ren spekulation såklart om priser och lön, poängen är att det är dyrare för en mindre attraktiv arbetsgivare att lösa en eftertraktad spelare. United har sin historik och starka ekonomi som konkurrensmedel, i övrigt är det inte mycket som lockar spelarna att gå dit just nu.
Nej, jag tror United får göra som Liverpool gjorde för några år sen - köpa spelare som kan bli världsklass men inte är världsklass än. Firmino, Mane, Salah, Robertson, Wijnaldum, Matip osv. Spelare som kan utvecklas. Sen vet jag att Bundesliga-fansen menar att Firmino var världsklass redan i Hoffenheim, men... otvivelaktigt har han utvecklats rejält i Liverpool.
Då krävs också en manager som klarar av att identifiera spelarna och sätta en spelidé som funkar. Där är United inte just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Såklart fruktansvärt gomes. Karriär som kan trasas sönder. Inte säkert att man kommer tillbaka till nivå igen. Men samtidigt mådde jag ganska illa av hur förkrossad son blev. Sån sjuk olycka. Han verkar vara en väldigt snäll och trevlig, uppskattad person. Ödmjuk. Jag tycker inte tacklingen är så farlig. Den är cynisk. Han är inte ute efter bollen utan vill stoppa gomes och bryta anfallet. En ganska vanlig sekvens i fotbollen. Den är inte ful. Inte vårdslös. Inte våldsam. Seriöst såna tacklingar ser man hela tiden. Vill man ha rött kort där fine. Men då får man göra om regelboken där ALLA tacklingar som sker där spelaren inte har något intresse av bollen ska vara rött kort. Det kan inte vara konsekvensen som avgör. För nu var det uppenbarligen så att son fick rött för konsekvensen av tacklingen, inte tacklingen i sig. Säger ju sig själv att atkinson tog upp gula först och ändrade sig när han såg skadan. Alltså domaren själv tyckte inte ens tacklingen var värt ett rött kort. Och hade gomes inte skadats hade ingen ens noterat situationen. VAR hade inte tittat på den ens.
För det första: alla cyniska tacklingar som bara ska bryta anfallet är inte farliga. En liten slit i axeln på accelererande bollförare är cyniskt men inte farligt. Sons tackling var en glidtackling bakifrån, utan chans på att vinna boll, och otvivelaktigt farlig då vi ser konsekvensen. Det finns ett case för rött.
För det andra: "om det där är straff/rött kort är det straff/rött kort hela tiden!!!!!" är ett synnerligen uselt argument. "om straffen ska gå om bara för att spelare springer in i boxen borde alla straffar gå om!!!!" Ja?
"om fasthållning på hörna är straff, är det straff på alla hörnor!!!!" Ja?
Om domarna upprätthåller regelboken så kommer spelarna anpassa sig. Om gränsen flyttas kommer alla gnälla i början, sen anpassa sig till ny gräns. Det stora problemet är snarare att vissa saker ser de flesta domare mellan fingrarna med, vilket gjort att spelarna använt det manöverutrymmet för att vinna fördelar. Son tar en kalkylerad risk som kastar sig in där, han rullar tärningen och hoppas worst case scenario är ett gult och frispark (men slippa mål i baken).