2019-11-02, 19:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast ett alltför vanligt problem är ju att kvinnorna själva söker kontakt igen med mannen som misshandlat dem. Misshandel ger ju inte typiskt heller precis livstidsstraff (en knoggnuggning har ju absolut inte något högt straffvärde även om den skulle ha setts som en brottslig gärning).

Ja, det är väl det är är ett problem. Att personen som blir misshandlad (inte bara kvinnor) ofta har svårt att lämna. Det är ju den underliga psykologiska bindningen som offret ofta får till sin förövare, som gör att vänner mm inte verkar riktigt nå fram. Det som vi hörde någon i tråden beskrev, att L*ena ville inte höra på varningarna och blev arg när det kom på tal. Hon skämdes, sa Holmes.
Tova smusslade för sina vänner och föräldrar fastän hon nästan verkade veta att hon skulle dö. Du är hjärntvättad sa kompisen till Tova.

Citat:
Det är bra att man försöker få gärningspersonernas beteende att förändras fast å andra sidan säger väl den psykiatriska vetenskapen i dagsläget att det är bortkastat med KBT på människor med grava personlighetsstörningar eller fullblodspsykopater som det ofta handlar om.
Jag begriper heller inte motståndet till att erbjuda kvinnorna som drabbas psykologstöd så de kan ges en hyfsad chans att rätta upp sin tillvaro, för ofta så är det ju så att kvinnan valt en "tuff och spännande man"*.

Jag läste någonstans att man kunde behandla en del gärningsmäns beteende framgångsrikt. Jag förmodar att som du säger, grava personlighetsstörningar låter sig inte behandlas.
Jag håller med dig att förmodligen behöver kvinnorna också behandling och stöd, vilket kanske också sker?
Jag är dock inte så säker att de män som misshandlar och kanske även går längre än så, alltid är så "tuffa och spännande"?
Det är inget jag vet, jag bara funderar.

Citat:
I något antal fall så har det brustit när kvinnor haft skyddad identitet, där förövare luskat rätt på dem men det är knappast orsakat av bristande kunskap.

De personerna måste ha lagt ner en oändlig möda på att luska ut någon med skyddad identitet.

Citat:
*I LWs fall så var ju inte SD kriminell vad det verkar, men man kan ju fundera över vilken betydelse det haft för hennes intresse att han exempelvis varit dykinstruktör och pilot? Så till den grad att hon offrar ett yrke som verkar betytt mycket för henne i och med att hon var troende, detta för ett sjaskigt förhållande med en "Romeo" hon själv vigt.

Nej, kriminell verkar han inte vara, även om han har ett gränsöverskridande beteende kan tyckas. Kanske lockades hon av hans fysiska intressen, vem vet? Allt handlar ju om hur man själv är och vad man tycker är attraktivt.
Däremot har hon inte enligt hennes vänner lämnat prästerskapet för denne man, utan det var av helt andra skäl. Du kan själv läsa vad @Blessedfruit har skrivit om den saken.

Citat:
Jag funderar också, och det är en spekulation, om de inte i grälsjuka stunder försökt pressa varandra med diverse fulheter "Om du inte håller dig borta/skiljer dig så ska jag minsann se till att berätta..." etc

Det blir ju en spekulation utifrån inget vi hört något om.
Jag tänker att om man blir hotad på olika sätt kanske man skulle bli förbannad i början. Säga att det här är inte ok, jag kommer att polisanmäla.
Och visst kan det ha varit så att om han lovat henne att han skulle skiljas, då kanske hon trodde och hoppades? Och kanske sa att antingen menar du det, eller så kan vi inte fortsätta så här.

Men att L*ena skulle ha varit den som stalkade och hotade, kränkte, det tror jag inte går att likna det hon själv var utsatt för.

Isf skulle SD ha motanmält henne. Det tvivlar jag inte en sekund på.
Citera
2019-11-02, 19:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
I sådana fall har LW utnyttjat att SD är i beroendeställning till henne som pastor och själavårdare åt honom, är det så du menar?

Ja vad vet man. Får väl se vad som eventuellt skymtar om detta i FUP, om det dryftas.
Jag vet inte hur vanligt det är att pastorer får medla eller stötta i äktenskapliga kriser. För dem som är troende och aktiva i en församling kan jag tänka mig att det kanske är pastorn man vänder sig till om äktenskapet sliter. Även om det numera inte är något stigma att skilja sig så tänker jag mig att de som är troende gärna söker undvika skilsmässa (i vart fall där skälet skulle vara tristess och inte någon behandlar den andre illa). Inte för att paret Davidsson kanske är speciellt religiösa, men LW kanske hade någon erfarenhet av den typen av äktenskapssamtal eller något.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-02 kl. 19:32.
Citera
2019-11-02, 19:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vad jag försöker säga är att det är som ett självdestruktivt självskadebeteende att beblanda sig med en man som inte kan respektera sin fru, och deras ömsesidiga äktenskapslöften. Att ge sig i lag med en sådan person är att acceptera att han inte heller kommer respektera LW själv.

Jag förstår, då är vi på samma spår i just denna fråga. Du förklarade med få ord ungefär vad jag menade 😁
Citera
2019-11-02, 19:32
Medlem
Citat:
Det är som att medge att det är ok att SD behandlar henne själv som crap, precis som han behandlar sin fru HD. Med tillägget att HD inte heller verkar speciellt sund.

Nej HD var inte speciellt sund i alla fall om hon led av depression. Att man finner det märkligt att LW skulle blivit så förälskad i någon som bedrar sin sjuka fru så att hon själv hoppades på ett stabilt förhållande med denne att de skulle gifta sig etc är nu knappast detsamma som att anse det ok att SD behandlar henne illa, om han nu gjort det i någon högre utsträckning än vad hon behandlat honom illa.

Sh Holmes menade väl att LW skulle tappat intresset för SD när han väl skilde sig. Det skulle väl kunna tyda på att hon inte ville binda sig, att hon var nöjd med att vara älskarinnan, men det motsägs av användare som sagt sig känna henne väl och talat med henne om förhållandet. Det verkar finnas olika utsagor om LWs inställning om relationen. Eller också har hon berättat olika versioner till olika människor. Vilket i sig inte är konstigt, man berättar vanligtvis inte samma saker för nära vänner och mer ytliga bekanta, särskilt inte om känsliga personliga saker. För en ytligt bekant kanske man mer visar en glättigare fasad.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-02 kl. 19:38.
Citera
2019-11-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är väl det är är ett problem. Att personen som blir misshandlad (inte bara kvinnor) ofta har svårt att lämna. Det är ju den underliga psykologiska bindningen som offret ofta får till sin förövare, som gör att vänner mm inte verkar riktigt nå fram. Det som vi hörde någon i tråden beskrev, att L*ena ville inte höra på varningarna och blev arg när det kom på tal. Hon skämdes, sa Holmes.
Tova smusslade för sina vänner och föräldrar fastän hon nästan verkade veta att hon skulle dö. Du är hjärntvättad sa kompisen till Tova.

Jag läste någonstans att man kunde behandla en del gärningsmäns beteende framgångsrikt. Jag förmodar att som du säger, grava personlighetsstörningar låter sig inte behandlas.
Jag håller med dig att förmodligen behöver kvinnorna också behandling och stöd, vilket kanske också sker?
Jag är dock inte så säker att de män som misshandlar och kanske även går längre än så, alltid är så "tuffa och spännande"?
Det är inget jag vet, jag bara funderar.

De personerna måste ha lagt ner en oändlig möda på att luska ut någon med skyddad identitet.

Nej, kriminell verkar han inte vara, även om han har ett gränsöverskridande beteende kan tyckas. Kanske lockades hon av hans fysiska intressen, vem vet? Allt handlar ju om hur man själv är och vad man tycker är attraktivt.
Däremot har hon inte enligt hennes vänner lämnat prästerskapet för denne man, utan det var av helt andra skäl. Du kan själv läsa vad @Blessedfruit har skrivit om den saken.

Det blir ju en spekulation utifrån inget vi hört något om.
Jag tänker att om man blir hotad på olika sätt kanske man skulle bli förbannad i början. Säga att det här är inte ok, jag kommer att polisanmäla.
Och visst kan det ha varit så att om han lovat henne att han skulle skiljas, då kanske hon trodde och hoppades? Och kanske sa att antingen menar du det, eller så kan vi inte fortsätta så här.

Men att L*ena skulle ha varit den som stalkade och hotade, kränkte, det tror jag inte går att likna det hon själv var utsatt för.

Isf skulle SD ha motanmält henne. Det tvivlar jag inte en sekund på.

Fast när hon vägrar gå ur bilen så är det ju en kränkning som han inte anser sig behöva anmäla för han kan lösa det själv på ett fullt lagligt sätt. Det hon gör skulle kunna rubriceras "våldsamt motstånd" om hon sittstrejkat på allmän plats och ordningsvakt eller polis varit tvungen att fysiskt avlägsna henne. En privatperson har ju all rätt i världen att avlägsna någpn från sitt privata utrymme.

Än så länge vet väl inte att hon de facto varit "utsatt"? Är det fråga om förtal med hoten hon har berättat om så är väl det en kränkning. Han för sin del kanske inte ens kände till att hon berättade sådant i bekantskapskretsen?
Citera
2019-11-02, 19:47
Medlem
Citat:
Inlägget där hon raljerar över att någon annan i sällskapet hon satte efter fick ta på sig att leta rätt på hennes "färdtjänst" som hon benämner honom när denne gick vilse när hon trots sitt skadade knä drog iväg efter det andra sällskapet ger ju allt annat än ett sympatiskt intryck. Hon framstår som mer än egoistisk, snarare hänsynslös. Och kan hon kuta omkring i ojämn och risig skogsterräng så kan man väl ifrågasätta om hon ens skulle haft den riktiga färdtjänsten. Hennes aktivitet är ju precis det som väl anges som hennes funktionsbegränsning till skillnad från HDs koncentrationssvårigheter (som innebär risker i hennes jobb men inte hindrar att hon kan ge sig ut i friska luften i skog och mark).

Nu fanns det inget i loggarna från varken LW eller Cajjoo att han går vilse och behövde någon form av räddning, att LW skulle lämnat han vilsen i en mörk skog som tidigare nämnts i tråden stämmer inte! Cachen låg om jag inte uppfattat det fel på betesmark.
Citera
2019-11-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Nu fanns det inget i loggarna från varken LW eller Cajjoo att han går vilse och behövde någon form av räddning, att LW skulle lämnat han vilsen i en mörk skog som tidigare nämnts i tråden stämmer inte! Cachen låg om jag inte uppfattat det fel på betesmark.

I "Softis" eget inlägg så skriver hon ju att Thea fick ge sig efter "min färdtjänst" som hamnat på efterkälken och inte hade kunnat lagt in kordinaterna när han körde. Han lämnades inte vilsen i en mörk skog nej. Men han ställde upp och skjutsade henne för hennes skadade knä, men då de kom fram såg hon en bekant bil med ett sällskap hon var nödd att älga efter. Så sprang hon efter dem och sedan fick någon i det sällskapet leta rätt på LWs "färdtjänst",det var hennes knä tydligen för dåligt för.

Cachen kanske låg på betesmark men var tydligen tvungen att gå genom skog för att komma från bilvägen till cachen. LW fotade ju och kommenterade sina blöta skor i skogsmarken och lade ut det i inlägget.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-02 kl. 19:55.
Citera
2019-11-02, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast man vet ju redan att något är fel på den mannen som väljer att vara otrogen mot sin fru? Varför ska man välja en sådan när man kan välja någon singel som åtminstone från början verkar bra.

Det är ju som att sätta sig i en defekt bil när man kan välja en som verkar välfungerande och tryggare ute i trafiken.

Ja, så är det ju.
Men vi är alla människor, och trots att vi tror att vi alltid är logiska och förnuftiga så tar vi fel beslut ibland.

Är man i en sårbar period i ens liv, är man i behov av att bli sedd, kommer kanske just en sådan person som SD är; uppmärksam, ger beröm, verkar uppriktigt intresserad och kanske hjälpsam och snäll, att lyckas med sitt uppsåt.

Jag läste en artikel att människor, trots att villaköp är det viktigaste och största köp de flesta människor gör, inte alls är baserat på fakta. människor köper med känslan. De blir förälskade i huset, platsen eller vad det nu är och bortser, bagatelliserar och förminskar eventuella problem.

Vi tror att vi agerar mer logiskt än vi gör. Vi styrs väldigt mycket av känslor. Ibland på gott, ibland av ondo. Det vet ju reklammakarna och företagen de arbetar för.

Annars skulle vi bombarderas med enbart fakta när någon ville att vi skulle köpa deras produkt. Vi bryr oss inte om fakta. Vi låter oss luras av 20% mindre socker. Men hur mycket socker var det från början?
Citera
2019-11-02, 19:56
Medlem
Citat:
I "Softis" eget inlägg så skriver hon ju att Thea fick ge sig efter "min färdtjänst" som hamnat på efterkälken och inte hade kunnat lagt in kordinaterna när han körde. Han lämnades inte vilsen i en mörk skog nej. Men han ställde upp och skjutsade henne för hennes skadade knä, men då de kom fram såg hon en bekant bil med ett sällskap hon var nödd att älga efter. Så sprang hon efter dem och sedan fick någon i det sällskapet leta rätt på LWs "färdtjänst",det var hennes knä tydligen för dåligt för.

Cachen kanske låg på betesmark men var tydligen tvungen att gå genom skog för att komma från bilvägen till cachen. LW fotade ju och kommenterade sina blöta skor i skogsmarken och lade ut det i inlägget.

LWs logg
/Åker mot nollan. Funderar lite på var man kan komma emellan villatomterna. När vi kommer nära ser vi en mycket bekant bil och snabbparkerar bakom den. Jag ser grannarna rusa till skogs och jag kastar mig ur, ropar till föraren att jag hänger på, vi ses där framme! Det plaskar och stänker om fötterna när jag hinner ikapp förlöparna och vi kommer till platsen som är tom på folk, ingen verkar ha hunnit före. Börjar leta. Då ringer cajjoo. Hahahaha, han hann ju inte lägga in några koordinater medan han körde! Thea04 erbjuder sig att möta och jag, HTD och Bubblis letar burk medan Thea letar cajjoo. Till slut är alla på plats och när jag sätter näsan på rätt ställe får jag syn på den lilla rackaren som gäckade oss larvigt länge. Signerar som [FTF] och trippar tillbaka lite försiktigare än vi kom hit i blötan. Gratulerar varandra och fortsätter med det vi skulle. cajjoo glömmer sånär att han är färdtjänst, men endast en liten vink behövs så är vi på rätt väg Jag tar mina saker och mina sopor och tackar för skjuts och sällskap. Fredagen blir sedan lugn och skön med tabberas på den extra kladdiga kladdkakan från fredagsfikat. Tack för det fredagsnöjet!/
Citera
2019-11-02, 19:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Den närliggande mysten som löstes på slottstrappan bör vara Kunglig Släkting: https://coord.info/GC6RP7J som HD loggade 180626 och som SD samtidigt daterade 170626. Då borde HD först ha besökt platsen tillsammans med de andra kamraterna 180530 och sedan återkommit månaden efter för att låta SD logga den nu aktuella cachen och några intilliggande.
Usch, nu får du ett mastigt svar - men ska försöka spoilra en del.

Du menar att SD först borde ha besökt platsen 170626 och HD ett knappt år därefter, 180530, återkommit för att logga Stjernsund tillsammans med YD och Si**en..? - Det låter ju ganska befängt; t.o.m. för att vara HD.

Så här ser det ut betr. ”Kunglig släkting” (allt i kronologisk ordning):
HAX 180626 Kunglig släkting https://coord.info/GLW661AJ - Avvikelse - Anm. Ingen intro
HTD 170626 Kunglig släkting https://coord.info/GLW76XR7 - Avvikelse

...och betr. ”Stjernsund”:
HTD 170626 Stjernsund https://coord.info/GLW76VQT - Avvikelse

...att också jämföras med:
HTD 170626 Lyssna till livet https://coord.info/GLW77C7T - Avvikelse (äv. foto saknas)

Till detta kan tilläggas att SD har en bild i sitt galleri med bilddata 170626 kl. 18.32 föreställande HD i bästa MTB-mundering (Bildtext: ”Några snuttar grusväg men kul ändå”) - och den bilden relaterar till cachen ”Mats och Mias första” samt logg med samma datum - och vi gör om proceduren:
Så ska man gå efter vissa loggar så har HD/SD 26 juni 2017 loggat ”Mats och Mias första”, HTD samma dag loggat ”Lyssna till livet” + ”Stjernsund” + ”Kunglig släkting”, medan HAX den 26 juni 2017 ska ha gjort HD sällskap (se bilder) men hoppat över både ”Stjernsund” och ”Kunglig släkting” eftersom hon ville vänta 11 månader med att logga ”Stiernsund” tillsammans med YD och Si**en samt att ensam logga ”Kunglig släkting” 26 juni 2018. - Men det är långtifrån allt vad gäller cacheröra:

Inte nog med att HAX 26 juni 2018 loggar ”Kunglig släkting”; hon loggar också ”Skatten i Sköllersta skogar” tillsammans med HTD:
HTD 180626 Skatten i Sköllersta skogar https://coord.info/GLW778TB - Avvikelse
HAX 180626 Skatten i Sköllersta skogar https://coord.info/GLW668MM - Avvikelse

(Det verkar f.ö. som att HAX och Si**en tenderar dyka upp vid cacher som HAX och HTD redan ska ha loggat.) - Enligt Si**en loggade HAX Sköllerstacachen så sent som 191012: https://coord.info/GL1018RA8

Har tid. nämnt följande cacher (och även här har man försökt att efterkonstruera loggarna:
HTD 170626 Sandviksbaden https://coord.info/GLW76JJY
(Loggbilden införd i HTD:s Galleri 180626)
HAX 180626 Sandviksbaden https://coord.info/GLW66009

HTD 170626 Borgaresjö skansar https://coord.info/GLW774MA
HAX 180626 Borgaresjö skansar https://coord.info/GLW666Y7
Citera
2019-11-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så är det ju.
Men vi är alla människor, och trots att vi tror att vi alltid är logiska och förnuftiga så tar vi fel beslut ibland.

Är man i en sårbar period i ens liv, är man i behov av att bli sedd, kommer kanske just en sådan person som SD är; uppmärksam, ger beröm, verkar uppriktigt intresserad och kanske hjälpsam och snäll, att lyckas med sitt uppsåt.

Jag läste en artikel att människor, trots att villaköp är det viktigaste och största köp de flesta människor gör, inte alls är baserat på fakta. människor köper med känslan. De blir förälskade i huset, platsen eller vad det nu är och bortser, bagatelliserar och förminskar eventuella problem.

Vi tror att vi agerar mer logiskt än vi gör. Vi styrs väldigt mycket av känslor. Ibland på gott, ibland av ondo. Det vet ju reklammakarna och företagen de arbetar för.

Annars skulle vi bombarderas med enbart fakta när någon ville att vi skulle köpa deras produkt. Vi bryr oss inte om fakta. Vi låter oss luras av 20% mindre socker. Men hur mycket socker var det från början?

Man kan väl lika gärna vända på det fetade?

Är man i en sårbar period i ens liv, är man i behov av att bli sedd (när frun är deprimerad) , kommer kanske just en sådan person som LW är; uppmärksam, ger beröm, verkar uppriktigt intresserad och kanske hjälpsam och snäll, att lyckas med sitt uppsåt.
Citera
2019-11-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
LWs logg
/Åker mot nollan. Funderar lite på var man kan komma emellan villatomterna. När vi kommer nära ser vi en mycket bekant bil och snabbparkerar bakom den. Jag ser grannarna rusa till skogs och jag kastar mig ur, ropar till föraren att jag hänger på, vi ses där framme! Det plaskar och stänker om fötterna när jag hinner ikapp förlöparna och vi kommer till platsen som är tom på folk, ingen verkar ha hunnit före. Börjar leta. Då ringer cajjoo. Hahahaha, han hann ju inte lägga in några koordinater medan han körde! Thea04 erbjuder sig att möta och jag, HTD och Bubblis letar burk medan Thea letar cajjoo . Till slut är alla på plats och när jag sätter näsan på rätt ställe får jag syn på den lilla rackaren som gäckade oss larvigt länge. Signerar som [FTF] och trippar tillbaka lite försiktigare än vi kom hit i blötan. Gratulerar varandra och fortsätter med det vi skulle. cajjoo glömmer sånär att han är färdtjänst, men endast en liten vink behövs så är vi på rätt väg Jag tar mina saker och mina sopor och tackar för skjuts och sällskap. Fredagen blir sedan lugn och skön med tabberas på den extra kladdiga kladdkakan från fredagsfikat. Tack för det fredagsnöjet!/

Varför behövde Thea leta cajjo om han inte var lite vilse?
Cajjo verkar också närpå glömt att han är färdtjänst (för hon verkar inte behöva någon, eller att hon synes vara mer intresserad av att umgås med sällskapet hon jagade ifatt?).
Hon ger inget smickrande intryck av sig själv där.

Och de var "till skogs"
Citat:
Jag ser grannarna rusa till skogs och jag kastar mig ur, ropar till föraren att jag hänger på,
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-02 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in