Citat:
Fast ett alltför vanligt problem är ju att kvinnorna själva söker kontakt igen med mannen som misshandlat dem. Misshandel ger ju inte typiskt heller precis livstidsstraff (en knoggnuggning har ju absolut inte något högt straffvärde även om den skulle ha setts som en brottslig gärning).
Ja, det är väl det är är ett problem. Att personen som blir misshandlad (inte bara kvinnor) ofta har svårt att lämna. Det är ju den underliga psykologiska bindningen som offret ofta får till sin förövare, som gör att vänner mm inte verkar riktigt nå fram. Det som vi hörde någon i tråden beskrev, att L*ena ville inte höra på varningarna och blev arg när det kom på tal. Hon skämdes, sa Holmes.
Tova smusslade för sina vänner och föräldrar fastän hon nästan verkade veta att hon skulle dö. Du är hjärntvättad sa kompisen till Tova.
Citat:
Det är bra att man försöker få gärningspersonernas beteende att förändras fast å andra sidan säger väl den psykiatriska vetenskapen i dagsläget att det är bortkastat med KBT på människor med grava personlighetsstörningar eller fullblodspsykopater som det ofta handlar om.
Jag begriper heller inte motståndet till att erbjuda kvinnorna som drabbas psykologstöd så de kan ges en hyfsad chans att rätta upp sin tillvaro, för ofta så är det ju så att kvinnan valt en "tuff och spännande man"*.
Jag begriper heller inte motståndet till att erbjuda kvinnorna som drabbas psykologstöd så de kan ges en hyfsad chans att rätta upp sin tillvaro, för ofta så är det ju så att kvinnan valt en "tuff och spännande man"*.
Jag läste någonstans att man kunde behandla en del gärningsmäns beteende framgångsrikt. Jag förmodar att som du säger, grava personlighetsstörningar låter sig inte behandlas.
Jag håller med dig att förmodligen behöver kvinnorna också behandling och stöd, vilket kanske också sker?
Jag är dock inte så säker att de män som misshandlar och kanske även går längre än så, alltid är så "tuffa och spännande"?
Det är inget jag vet, jag bara funderar.
Citat:
I något antal fall så har det brustit när kvinnor haft skyddad identitet, där förövare luskat rätt på dem men det är knappast orsakat av bristande kunskap.
De personerna måste ha lagt ner en oändlig möda på att luska ut någon med skyddad identitet.
Citat:
*I LWs fall så var ju inte SD kriminell vad det verkar, men man kan ju fundera över vilken betydelse det haft för hennes intresse att han exempelvis varit dykinstruktör och pilot? Så till den grad att hon offrar ett yrke som verkar betytt mycket för henne i och med att hon var troende, detta för ett sjaskigt förhållande med en "Romeo" hon själv vigt.
Nej, kriminell verkar han inte vara, även om han har ett gränsöverskridande beteende kan tyckas. Kanske lockades hon av hans fysiska intressen, vem vet? Allt handlar ju om hur man själv är och vad man tycker är attraktivt.
Däremot har hon inte enligt hennes vänner lämnat prästerskapet för denne man, utan det var av helt andra skäl. Du kan själv läsa vad @Blessedfruit har skrivit om den saken.
Citat:
Jag funderar också, och det är en spekulation, om de inte i grälsjuka stunder försökt pressa varandra med diverse fulheter "Om du inte håller dig borta/skiljer dig så ska jag minsann se till att berätta..." etc
Det blir ju en spekulation utifrån inget vi hört något om.
Jag tänker att om man blir hotad på olika sätt kanske man skulle bli förbannad i början. Säga att det här är inte ok, jag kommer att polisanmäla.
Och visst kan det ha varit så att om han lovat henne att han skulle skiljas, då kanske hon trodde och hoppades? Och kanske sa att antingen menar du det, eller så kan vi inte fortsätta så här.
Men att L*ena skulle ha varit den som stalkade och hotade, kränkte, det tror jag inte går att likna det hon själv var utsatt för.
Isf skulle SD ha motanmält henne. Det tvivlar jag inte en sekund på.