2019-11-02, 18:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej alltså det är klart att inte par kommer att råka ut för detta, möjligen ONS. Men vid ONS är det läge att kolla så att den andre är med på noterna. Märker man att den andra personen inte är med så slutar man ju.

Sluta efter sexövergreppet alltså?
Citera
2019-11-02, 18:30
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.

Nå, vad tänker du om det:

Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.
I gengäld kan kvinnan få större lagliga befogenheter att ge mannen stryk för att freda sig.

Bra eller dålig idé?

Ja, men det låter som en riktigt trevlig modell ju.
Citera
2019-11-02, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samtyckeslagen sågades av jurister eftersom den inte var genomtänkt alls så det är väl inte förvånande.

Våld är inga bevis på misshandel stumpan.
Ev, va? Vad tror du misshandel är då?
Citera
2019-11-02, 18:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ev, va? Vad tror du misshandel är då?

Det krävs mer än våld för att vara misshandel, är du helt obildad? I extrema fall kan man t.o.m. skjuta dig i huvudet utan att det varken är misshandel, dråp eller mord.
Citera
2019-11-02, 18:35
Avslutad
Citat:
Det krävs mer än våld för att vara misshandel, är du helt obildad? I extrema fall kan man t.o.m. skjuta dig i huvudet utan att det varken är misshandel, dråp eller mord.
Jag frågar vad du tror att misshandel är?
Citera
2019-11-02, 18:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag frågar vad du tror att misshandel är?

Det är grovt oförsvarligt våld och vad som är oförsvarligt är en bedömningsfråga som rätten avgör. Det kan man alltså inte veta innan man har en dom som vunnit laga rätt. Kan du verkligen ingenting?
Citera
2019-11-02, 18:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det blir ju så i praktiken, du måste bevisa att du fått ett samtycke och ljuger då målsmannen, eller kvinnan, så blir det ju skitsvårt att bevisa sin oskuld. Precis som när skatteverket påstår en sak och du skall bevisa motsatsen, annars blir du skönad. Utan pardon.
Nu fick de ju på tafsen av EU-domstolen för några år sedan, du kan inte bli dubbelbestraffad i alla fall, numera
Men jag håller med moment 22, tyvärr tenderar jag att hålla med det obstinata lilla ludret titt som tätt, men för normala människor är det verkligen en icke-fråga. De allra flesta är väl kapabla till att känna av stämningen utan några som helst svårigheter.
Och jag har faktiskt inga konkreta svar. Att bli väckt av en kvinna man lagt sig i samma säng med, haft sex med och som framåt morgonkvisten satt sig på morgonståndet är i min värld inte att betrakta som ett sexuellt övergrepp.
Men jag vet inte, kanske vissa människor tycker det är att betrakta som ett övergrepp.

Att man i sin ungdom inte alltid tyckte att kvinnan man gick till sängs med kvällen före inte var lika vacker som hon framstod när man var onykter får man väl köpa, och ställa upp på lite hanky-panky i gryningstimmarna. Det är väl enklast så.
Att det sedan är för jävligt att det finns män som våldför sig på kvinnor är jag den första att skriva under på. Och det blir lätt ord mot ord.
Enklast vore väl att helt enkelt slakta männen som begår dessa brott, skulle man kastrera ett fåtal procent av den manliga befolkningen skulle dessa brott upphöra till 90%.

Problemet är väl att räkna ut exakt vem man skall skära kuken av, det får ju inte finnas några tveksamheter gällande skuldfrågan, vilket det de facto gör med dagens lagstiftning.
Män har bevisligen blivit oskyldigt dömda i första instans och fått sina liv förstörda. Det är inte heller rätt.

Hallå, språket!!

Och sedan, sexualbrott är ju överhuvudtaget svårt att döma då det sällan finns vittnen. Går knappt att fastställa någon skyldig 100% så länge inte vederbörande erkänner, alternativt offret kommer in direkt till sjukhus så att dna-test kan tas, samt att offret måste ha färska skador. Då måste rejält med våld ha använts, hur ska man annars bevisa att tvång förelegat?
Citera
2019-11-02, 18:46
Avslutad
Citat:
Det är grovt oförsvarligt våld och vad som är oförsvarligt är en bedömningsfråga som rätten avgör. Det kan man alltså inte veta innan man har en dom som vunnit laga rätt. Kan du verkligen ingenting?
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

Nu har åklagaren alltså bevis på att Kerstin både tillfogat Bosse smärta och försatt honom i vanmakt på BDSM-klubben. Anser du att åklagaren begår tjänstefel som inte åtalar?
Citera
2019-11-02, 18:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

Nu har åklagaren alltså bevis på att Kerstin både tillfogat Bosse smärta och försatt honom i vanmakt på BDSM-klubben. Anser du att åklagaren begår tjänstefel som inte åtalar?

Det behöver inte vara misshandel som jag förklarade stumpan, det kan vara olika former av nödvärn också och detta avgör rätten.
Citera
2019-11-02, 18:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Undersökningar visar också att män on average är dubbelt så kåta som kvinnor.
.
OM detta vore sant, så vore det verkligen synd om dem.
Citera
2019-11-02, 18:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Sluta efter sexövergreppet alltså?

Vad menar du med sexövergrepp? Att man gör närmande med händerna?
Citera
2019-11-02, 18:55
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Hallå, språket!!

Och sedan, sexualbrott är ju överhuvudtaget svårt att döma då det sällan finns vittnen. Går knappt att fastställa någon skyldig 100% så länge inte vederbörande erkänner, alternativt offret kommer in direkt till sjukhus så att dna-test kan tas, samt att offret måste ha färska skador. Då måste rejält med våld ha använts, hur ska man annars bevisa att tvång förelegat?

Désolé pour mon mauvais français, mon ami.
Det är väl problemet men att fälla någon på godtyckliga grunder är ju inte heller rätt. Fast egentligen, vad fan skall jag uttala mig om det för. Hade lika gärna kunnat vara prisjägare för 100 år sedan. Jag är väl inre rätt man att fråga om rätt eller fel här i världen.
Jag skjuter de jag får betalt för att skjuta.

Min sexualmoral är väl också tvivelaktig, inte på så sätt att jag skulle få för mig att tvinga mig på kvinnor sexuellt, tycker snarare det är tvärtom kvinnorna som leder mig rätt ner i fördärvet. Och svag i min andlighet och gudsfruktan som jag är låter jag min arma lekamen inledas i frestelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in