2019-11-01, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror nog du är i bakhasorna på fenomenet där.
Skarvar, tar i lite extra. Får uppmärksamhet av de med en viss agenda.
Det är ju nästan så pianotanten lyckas pricka in symtom i riktning mot Reimers fabler om "trötthetssjukdomen". AST är jättepoppis också.

Tänk att det fanns så mycket oroväckande signaler på Moa - och tanten sitter där och bryr sig inte ett dugg?
Ingen anonym orosanmälan som det krävs av andra. Med en frisk storasyster som har hemundervisning?

Undrar vem som är mest korkad i sammanhanget.
Ja, om pianolärarinnans bild som kom fram i boken skulle vara sann hade det varit en stor skam om hon utan åtgärd släppte Moa.

Nu handlar det om drama och uppmärksamhetslusta, samt kränktheten över att polisen dissade hennes försvar av modern och förnekande om att barnen var sjuka. I takt med att ingen lyssnade, ju mer utbroderad blev historien.
Citera
2019-11-01, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, om pianolärarinnans bild som kom fram i boken skulle vara sann hade det varit en stor skam om hon utan åtgärd släppte Moa.

Nu handlar det om drama och uppmärksamhetslusta, samt kränktheten över att polisen dissade hennes försvar av modern och förnekande om att barnen var sjuka. I takt med att ingen lyssnade, ju mer utbroderad blev historien.
Hahaha, ursäkta.
Ena stunden är hon frisk som en nötkärna, sen kaos och framställs nästintill som ett oroligt vrak.
För pappa, som i begynnelsen inte var kontrollerande, är nu.plötsligt ett kontrollfreak.

Det svänger ju katten sa Baloo.
Citera
2019-11-01, 22:18
Bannlyst
Citat:
Hahaha, ursäkta.
Ena stunden är hon frisk som en nötkärna, sen kaos och framställs nästintill som ett oroligt vrak.
För pappa, som i begynnelsen inte var kontrollerande, är nu.plötsligt ett kontrollfreak.

Det svänger ju katten sa Baloo.

Ja, men flera av trådens får lyssnade plikttroget och köpte svängningarna oreflekterat.
I likhet med EH för övrigt.
Citera
2019-11-01, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, men flera av trådens får lyssnade plikttroget och köpte svängningarna oreflekterat.
I likhet med EH för övrigt.
Groupthink.

Från det ena till det andra kan jag tycka det är rätt obehagligt när individen utplånas. Oskar och Hanna är väl den yttersta utposten, det mest patologiska när de ingår i pakt och allierar sig.

Deras ordval återreflekterar detta:

"Vi har gemensamt och i samförstånd"
"ingen av oss kommer någonsin leva ett liv i någon egentlig mening"
Citera
2019-11-01, 22:36
Bannlyst
Citat:
Groupthink.

Från det ena till det andra kan jag tycka det är rätt obehagligt när individen utplånas. Oskar och Hanna är väl den yttersta utposten, det mest patologiska när de ingår i pakt och allierar sig.

Deras ordval återreflekterar detta:

"Vi har gemensamt och i samförstånd"
"ingen av oss kommer någonsin leva ett liv i någon egentlig mening"

Hannas och Oskars tighta och insnärjda relation där man stängde ute omgivningens möjligheter att reflektera över deras förfärliga beslut, påminner inte så lite om en viss grupp i tråden. Under en tid kommunicerade man främst via PM för att vara riktigt säker på att slippa kritiskt tänkande utifrån.
Vid närmare eftertanke är en del i tråden nästan som en parallellprocess till föräldrarnas vansinne.
Citera
2019-11-01, 23:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag håller med om att Rockkungen var inte var den han utgav sig för.

Men tror ändå att många blev minst sagt paffa när just Rockkungen var den som först av alla kunde ge oss kopiorna på testamentet och bouppteckningen. Dagen efter Rockkungen delat det här hamnade testamentet på löpsedlarna.

Jag har även för mig att någon (Avd.9?) testade denne ökände Rockkungen med att fråga något om dokumentens antal eller innehåll som då också visade sig stämma.
Gissar på att det är den här diskussionen du syftar på:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
För att jag ville kolla dig.
Se om du visste nåt.

Nej, jag vill INTE att du skall berätta vad som fanns MER än avskedsbrev.
Det behöver du INTE göra för min skull.

Jag vill att du bekräftar en sak i brevet.
Finns det något personligt till Hannas föräldrar?
Citat:
- i vilket av breven ?-

- Eftersom du vet- så behåll det själv-
- så behöver du ju inte fråga-
- och va så otrevlig-
Förutom avskedsbrevet fanns ett brev med praktisk information. Något personligt brev författat av HB har däremot inte framkommit. Utöver dokumenten med tillhörande säkerhetskopior, återfanns en pekdator med konversation mellan makarna. Ytterligare en beslagtagen dator i huset - innehåll okänt.

Vad beträffar Trollkungen så ser det inte bättre ut än att denne med sitt team varit verksamma under ett antal nick, både här och i andra trådar.
Överlag har den här tråden under lång tid varit både medvetet provokativ och rörig med en betydande mängd avstängda konton bakåt i tiden. Något som självfallet har påverkat diskussionsklimatet.
Citera
2019-11-02, 05:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad beträffar Trollkungen så ser det inte bättre ut än att denne med sitt team varit verksamma under ett antal nick, både här och i andra trådar.
Överlag har den här tråden under lång tid varit både medvetet provokativ och rörig med en betydande mängd avstängda konton bakåt i tiden. Något som självfallet har påverkat diskussionsklimatet.
Frågan är väl snarare hur DU kunde vara så blåst och gå på nåt så uppenbart fejkat?
Samt dra fram som ett ånglok själv i din iver att framhäva O som aggressiv och våldsam - på bas av rockkungens lögner bland annat.

Så vad det beträffar debattklimat ska du nog fundera på vad du medvetet bidragit med själv i hätsk ton.
För övrigt är det väl.inte bara RK?
Du har ju betett dig som en Sancho Panza, redo till tänderna som väpnare att ta parti för tvåhövdade hyndor när ni slåss mot väderkvarnar.
Senast redigerad av develi 2019-11-02 kl. 06:19.
Citera
2019-11-02, 07:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tack till Elisabet Höglund!

Tror jag skall skicka en blomsterbukett. Hon vågar sticka ut hakan. Bra att någon gör det. Här på flashback så kan vi ju bara gissa, tycka och spekulera.

Som hon skriver; hade detta handlat om en invandrarfamilj så hade journalister grottat i det och vi läst spaltmeter av artiklar. Den här familjen i Bjärred var lite finare och skall behandlas annorlunda. (.....)
Vågar sticka ut?
Du menar väl snarare att sno infantila argument från flashback, stoppa in dem i en bok för att tjäna pengar. Nåt annat har nämligen inte skett.
Barnen blev en kassako. Lex spargris.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
1 det är lögn att Moa var kronisk sjuk

2 hade familjen hetat Ahmed Muhammed i efternamn så hade dom aldrig fått privat hemundervisning

3 rektorn själv har sagt att skolan började förbereda hemundervisning innan nåt intyg fanns. Tjänstefel. Ev är det så när höstterminen 17 började så fanns fortfarande inget intyg .

4 skolan märkte att familjen hade problem men anmälde inte till socialen. Hade dom bott i Rosengård hade familjen blivit anmälda direkt.
Citat:
(...)
Säger igen; skulle orten heta Rosengård och pappans namn Mohammed så skulle skolan inte ordnat nån hemundervisning med dom underlagen.
Citat:
(..)
Vi säger att detta inte hänt på en skola i Bjärred istället på en skola i Rosengård , hade då samma rektor varit så mån om hemundervisning utan ens läkarintyg. Allt är fel.
Citat:
Städerska el inte....
Låt oss ponera att orten, i stället för Bjärred hette Rosengård.
Pappan , istället för Oskar Henkow, Mohammed...
Papans yrke istället prof. , busschaufför.
Vi säger att pappa Mohammed
vill ha sina barn hemma från skolan av nån anledning. Han skaffar några intyg. Innan dess låter han barnet ha lite frånvaro för trovärdighetens skull. (..)
Citat:
Det var problemet. Det räckte. Det var enkelt. Han var väldigt vältalig och ordnade allt som han ville. Alla gick på det. Detta hände i Bjärred. Det skulle inte gått i Rosengård.
En akademiker pappa, engagerad, mycket social, duktigt på alla sätt, övertygande. (..)
Senast redigerad av develi 2019-11-02 kl. 07:11.
Citera
2019-11-02, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Gissar på att det är den här diskussionen du syftar på:

Förutom avskedsbrevet fanns ett brev med praktisk information. Något personligt brev författat av HB har däremot inte framkommit. Utöver dokumenten med tillhörande säkerhetskopior, återfanns en pekdator med konversation mellan makarna. Ytterligare en beslagtagen dator i huset - innehåll okänt.

Debattklimatet? Man får ju fundera på vad man tycker är värst. Att argumentera mot patologiskt grupptänkande som under galna ledare drar i fallet som om det vore deras privata dagbok eller dockskåp, eller att fullständigt förlora sin integritet och individualitet, som viljelösa får under sina messior.

Du vet att det finns verkliga människor bakom era konspirationer och kränkningar? Människor som farit väldigt illa efter er framfart där ni trampat över sjuka och sörjande människor.

Där smakar din omsorg om de som skadat andra och ilska mot de som skyddat dem - väkdigt unket och aningslöst.

Särskilt nu med facit i hand.
Citera
2019-11-02, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har nu läst ut Elisabet Höglunds bok. Jag hade inga alls förutfattade meningar, tänkte snarare att det mycket väl kunde vara sant att hon bara ville hylla flickornas minne. Att hon förhoppningsvis skulle lyckas gå i land med det på ett respektfullt sätt.

Men i takt med läsningen blev obehagskänslorna bara värre och värre. Vilket bottennapp hon har snickrat ihop!

Hon verkar helt främmande inför tanken på att folk menar allvar när de vänligt men bestämt avböjer att ställa upp i intervjuer utan i stället hänvisar till sekretessbestämmelser, tystnadsplikt eller kanske av hänsyn till de efterlevande. Vem kan tacka nej till ynnesten att få träffa Elisabet Höglund?

Allt måste bero på en "tystnadspakt". Det bara måste finnas dunkla och ondskefulla motiv bakom det hon betraktar som en mörkläggning. Hon verkar helt renons på hyfs och taktkänsla.

Taktkänsla, ja. Så här avslutar hon sitt brev till rättsläkaren som hade obducerat hela familjen:

(Samtliga nedanstående fetmarkeringar är tillagda av mig.)

Glad? Nöje? Vad hade hon f.ö. väntat sig för svar? "Det är med största nöje jag kan meddela att testamentet är ..."

Sitt andra brev till Moas läkare i Lund avslutar hon så här:

"Av det skälet skulle det kännas bättre både för dig själv och för mig att du svarar på åtminstone några av mina frågor."

Bättre för henne, ja. Att hon värnar om hans eventuella välmående är jag inte lika övertygad om.

*
Vill passa på tillfället att tacka Avd.9 som ställde upp och presenterade mängder av intressanta utdrag ur boken. Funderade länge på att nöja mig med dem. (Med facit i hand borde jag ha gjort det. Med facit i hand känns det inte riktigt bra att ha betalt för en så pass osympatisk bok.)

Redan när jag läste dessa utdrag för några veckor sedan reagerade jag dock över att läkaren på SUS inte hade använt termen ME-CFS i sitt läkarintyg:

(Vet inte om det har diskuterats tidigare - har inte läst alla inlägg om än de allra flesta.)

Jag tänkte på att polisen hade använt termen ME-CFS i sin presskonferens och googlade vidare:

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/mecfs/
ME/CFS är en neurologisk sjukdom som tidigare kallades kroniskt trötthetssyndrom och kännetecknas av långvarig utmattning med svåra funktionsnedsättningar.

https://www.mabra.com/vad-ar-mecfs-12-symtom-pa-sjukdomen/
Sjukdomen ME/CFS kallades tidigare slentrianmässigt för kroniskt trötthetssyndrom, vilket är missvisande eftersom sjukdomen inte bara tar uttryck i trötthet.

Den omåttligt kritiserade läkaren Mats Reimer använder dock också den gamla termen, precis som Lundaläkaren. Men han motiverar sitt val:

En liten detalj i det stora hela, men varför följde inte neurologen de gängse (?) rekommendationerna?

*

Några funderingar från pianofröken:

Överaktiv, ett ord som inte används så mycket längre. Nu brukar man hänvisa till ”bokstavsdiagnoser”.

Tyckte att hon pratade för mycket … Tja, om man ska tro pianofröken så låter det ju onekligen som om hon pratade väldigt mycket. Till och med så mycket att denna inte kunde hålla lektionsschemat.

Lägger man dessutom till 15 minuter för att välja ut ett klistermärke så känns det ganska respektlöst gentemot pianofröken och hennes tid.

Skrämmande läsning, minst sagt. Och som någon varit inne på - tänkte hon aldrig på att göra en orosanmälan?

*

Som sagt, Mats Reimer verkar avskydd här i tråden men vi kan ju ändå lyssna på honom.

*
Det finns mer att anmärka på i boken, mycket mer ... Och Elisabet Höglunds eftermäle lär inte bli särskilt smickrande.

Tack för din recension.
Väldigt objektivt.
Citera
2019-11-02, 10:40
Bannlyst
Oj, vilket minne du har..... Ha ha ha.
Jag kan erkänna att det fanns en och annan detalj som Rockpungen imponerade med, men förrutom dom få detaljerna var resten bara ett otroligt dumt försök att svartmåla Oskar.
" Misshandlade Hanna
" Var en pedofil
" Sålde bilen pga spelskulder
" Spelmissbrukare
" satte kameror i hela huset
mm mm mm.
Det blev tillslut bara löjligt.
Men, 1,5% av det idioten berättade stämde faktiskt och den infon var Han faktiskt först med.

Sen så försökte Rockpungen vara en Riddare som försvarade Hannas Heder, även om det var på ett mycket märkligt sätt.
På den tiden så visste jag en detalj i avskedsbrevet, och för att testa Rockpungen så har du helt rätt, jag tryckte på rätt hårt på den detaljen (utan att säga vad det var) för jag ville se om han visste, och hur nöra Han var.
Det var en ganska stöddig "kontrollfråga" som bara dom närmaste kände till.
Självklart så svarade Han inte på det, och jag fullkomligt bombarderade honom under nån timma. Tillslut svarade han jäkligt smart, så jag fick mitt svar men det syntes inte i tråden. Ett imponerande svar. Jag tackade och var nöjd, och några i tråden fattade ingenting. - Men han svarade ju inte, hur kan du vaara nöjd.? Kommer inte ihåg ordagrant men Han visste att jag visste och Han bad mig att inte sprida det. (skall se om jag kan hitta det inlägget...)
Det var en kul dust.
Tyvärr så var resterande inlägg, typ 98,5% totalt idiotiska.

Jag skall leta upp den konversationen.
Herregud vilket minne du har.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag håller med om att Rockkungen var inte var den han utgav sig för.

Men tror ändå att många blev minst sagt paffa när just Rockkungen var den som först av alla kunde ge oss kopiorna på testamentet och bouppteckningen. Dagen efter Rockkungen delat det här hamnade testamentet på löpsedlarna.

Jag har även för mig att någon (Avd.9?) testade denne ökände Rockkungen med att fråga något om dokumentens antal eller innehåll som då också visade sig stämma.
Citera
2019-11-02, 10:48
Medlem
Har barn med både ME och ADD. Presic som med alla sjukdomar/ diagnoser så är det kunskap och åter kunskap som behöver spridas.

Inte den vanligaste kommentarern " det har alla idag" , "Den diagnosen ställer de för enkelt"

Då kan jag säga att NEJ, det ställs inte på ETT läkarbesök. Det tar lång tid, många tester,
möten mm innan en diagnos fastställs.
Därefter är det en fortsatt kamp att få rätt hjälp och hjälpmedel till sitt barn. Presic som alla barn med el utan diagnoser så är alla olika.

Svaret får vi aldrig om föräldrarna fick hjälp och hjälpmedel till deras sjuka barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in