Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tråden:
Boken
Moa var inte kontrollerad av Oskar. Oskar hade stort kontrollbehov gällande Moa?
Båda föräldrarna avbröt henne. Moa fick ofta tillrättavisningar av Oskar?
Det var egentligen inte nåt särskilt. Moa mer orolig, kaotiskt och pratade oavbrutet?
Inläggen om Oskar blir mer och mer hätska även i tråden med tiden. Missan börjar ganska försiktigt som du citerat ovan men hetsar upp sig efterhand som andra skribenter börjar ifrågasätta henne.
När väl Elisabet intervjuar henne för boken har hon lyckats egga upp sig själv till den milda grad att Oskar framstår som ett monster som Moa är rädd för. Pianolärarinnan är uppenbarligen varken pålitlig eller särskilt frisk. Jag är fullständigt fascinerad över hur många som fullständigt köpte Missans skeva bild och lånade ut sitt förstånd till hennes partiskhet och osammanhängande babbel.
Men visst, kan man hänfalla till ärketrollet Rockkungen så är väl allt möjligt. Som tur var var det bara en handfull omdömeslösa som lämnade vätskor och förstånd hemma och glatt vandrade med Krockpungen ut i skogen eftersom han hade lovat dem godis. Godis i form av att ge dem de som de allra helst ville ha - friska flickor och en god moder. Man var beredd att blunda för all annan fakta till förmån för det egna önskemålet.
Behov och önskemål kan få somliga människor att go bananas, stackars satar.
När jag läser den här tråden förvånas jag inte det minsta av hur galet det kunde gå i Kevin- och Quick-fallet. När tillräckligt många jagsvaga får samlas i grupp under en driven galenpanna kan vad som helst hända. Inga argument biter, allra minst verkligheten eftersom den mest tas som intäkt för hur lurade alla andra är. Ett tydligt sekteristiskt beteende och en ganska obehaglig mänsklig sida - hos somliga. Alla kan inte hamna där. Man måste vara beredd att ge upp sig själv för gruppen, släppa det kritiska tänkandet och omfamna konspirationen.
Jag hoppas att de som var involverade i det lärde sig något så att de inte halkar dit så lätt nästa gång.