Citat:
Citatet kom ej från en uppsats utan en tentamen.
Citat:
Men nu slår det mig att det KAN vara något helt annat. En elev med dyslexi... Det är inte alltid dyslexier syns genom konstiga stavningar. Ibland anas de genom att det skrivna är så gott som meningslöst. Men uppenbarligen eleven själv tror det är en OK text... Och han kanske rent av kan ämnet hyfsat bra!
Nja, det skriker inte direkt dyslexi om den texten. Det skriker mer svenska som andraspråk.
Citat:
Jag minns, [Ja, vad minns du?] första gången jag lade märke till fenomenet var gymnasisten "Pelle". Pelle var en trevlig och hjälpsam intelligent kille. Mycket jakt- och fiske intresserad, och han har läst alla fackböckerna om ämnet som fanns på biblioteket i staden. Inte bara bläddrat, läst - för vi pratade ibland om det han läste, han förklarade fint och bra för mig och så... Men så vid något tillfälle visade han mig en uppsats om jakt som han skrev, men som han fick ett dåligt betyg på. Och jag förstod själv knappt vad han skrev och menade, nästan ren rotvälska. Fastän han ju nyss diskuterat området så fint med mig... Så jag VISSTE att han mycket väl visste vad han skulle skriva, och uppenbarligen trodde att han skrev ner... Eller då möjligen, visste att det nedskrivna inte var lika bra som han ville det skulle vara.
Hmmm....