2019-10-31, 00:20
Medlem
DizzyXs avatar
Nån som känner igen problematiken i den här artikeln?

Har nån av er påtalat för lärare eller personen själv då ni upptäckt att någon studiekamrat inte varit lämplig?
Citera
2019-10-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av And1x
Jag är en person som är väldigt bra på att förklara saker enkelt så att dom blir begripliga för folk som inte förstår.

Har fått höra hur många gånger som helst särskilt av tjejer att jag skulle bli en så bra lärare, någon slags talang för att bryta ner saker på ett lättbegripligt sätt.

Ibland har jag tänkt hur en del personer kan bli lärare när dom har noll sinne för pedagogik.

Jag bryter lite emot jantelagen här och anser att jag skulle bli en väldigt bra lärare, jag skulle kunna lära ut väldigt bra till folk så dom lärde sig mycket och om dom hade svårt att förstå skulle jag kunna läsa av var personen befinner sig mentalt och anpassa mig efter den människans begreppsbild.

.

Du kan ju alltid ägna dig åt att vara privatlärare. Det är ingen stor efterfrågan här i Sverige, mycket vanligt utomlands. Men idén finns. Utarbeta ett bra koncept och annonsera och hör dig för...

Det lär bli ganska många ambitiösa invandrarelever, jag tror det är den största gruppen som vill ha extra undervisning, utan att vara svaga elever.

Går det bra så kan du säkert arbeta upp det till något mera. En kvällsskola kanske?
Senast redigerad av AcS 2019-10-31 kl. 18:40.
Citera
2019-10-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyX

Har nån av er påtalat för lärare eller personen själv då ni upptäckt att någon studiekamrat inte varit lämplig?

Jag har sett en variant på den här artikeln tidigare. Där skribenten menade att många gymnasier (och högstadier) tenderar att ge glädjebetyg. Så elever tror att de kan OK, medan de i själva verken kan nätt och jämnt på svag mellanstadienivå.... Och vaknar upp först på högskolan.

Jag fäste mig vid den första "uppsatsen". Jag avläste den som en illa redigerad Google-översättning.

Men nu slår det mig att det KAN vara något helt annat. En elev med dyslexi... Det är inte alltid dyslexier syns genom konstiga stavningar. Ibland anas de genom att det skrivna är så gott som meningslöst. Men uppenbarligen eleven själv tror det är en OK text... Och han kanske rent av kan ämnet hyfsat bra!

Jag minns, första gången jag lade märke till fenomenet var gymnasisten "Pelle". Pelle var en trevlig och hjälpsam intelligent kille. Mycket jakt- och fiske intresserad, och han har läst alla fackböckerna om ämnet som fanns på biblioteket i staden. Inte bara bläddrat, läst - för vi pratade ibland om det han läste, han förklarade fint och bra för mig och så... Men så vid något tillfälle visade han mig en uppsats om jakt som han skrev, men som han fick ett dåligt betyg på. Och jag förstod själv knappt vad han skrev och menade, nästan ren rotvälska. Fastän han ju nyss diskuterat området så fint med mig... Så jag VISSTE att han mycket väl visste vad han skulle skriva, och uppenbarligen trodde att han skrev ner... Eller då möjligen, visste att det nedskrivna inte var lika bra som han ville det skulle vara.

Den händelsen blev en ögonöppnare för mig; att uttalad men inte grav dyslexi kan se ut så här också.

Såvitt jag förstår, lärarna visste inte att han var en dyslektiker. De flesta lärare såg honom mest som en ojämn och ganska svag elev. Om än en trevlig och bra kille.
Citera
2019-10-31, 20:43
Medlem
DizzyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag har sett en variant på den här artikeln tidigare. Där skribenten menade att många gymnasier (och högstadier) tenderar att ge glädjebetyg. Så elever tror att de kan OK, medan de i själva verken kan nätt och jämnt på svag mellanstadienivå.... Och vaknar upp först på högskolan.

Jag fäste mig vid den första "uppsatsen". Jag avläste den som en illa redigerad Google-översättning.

Men nu slår det mig att det KAN vara något helt annat. En elev med dyslexi... Det är inte alltid dyslexier syns genom konstiga stavningar. Ibland anas de genom att det skrivna är så gott som meningslöst. Men uppenbarligen eleven själv tror det är en OK text... Och han kanske rent av kan ämnet hyfsat bra!

Jag minns, första gången jag lade märke till fenomenet var gymnasisten "Pelle". Pelle var en trevlig och hjälpsam intelligent kille. Mycket jakt- och fiske intresserad, och han har läst alla fackböckerna om ämnet som fanns på biblioteket i staden. Inte bara bläddrat, läst - för vi pratade ibland om det han läste, han förklarade fint och bra för mig och så... Men så vid något tillfälle visade han mig en uppsats om jakt som han skrev, men som han fick ett dåligt betyg på. Och jag förstod själv knappt vad han skrev och menade, nästan ren rotvälska. Fastän han ju nyss diskuterat området så fint med mig... Så jag VISSTE att han mycket väl visste vad han skulle skriva, och uppenbarligen trodde att han skrev ner... Eller då möjligen, visste att det nedskrivna inte var lika bra som han ville det skulle vara.

Den händelsen blev en ögonöppnare för mig; att uttalad men inte grav dyslexi kan se ut så här också.

Såvitt jag förstår, lärarna visste inte att han var en dyslektiker. De flesta lärare såg honom mest som en ojämn och ganska svag elev. Om än en trevlig och bra kille.

Roligt att du tar upp dyslexi. Den gravaste dyslektiker jag någonsin känt stämmer väldigt väl in på det du beskriver. Ironiskt nog började han studera till just lärare (det här var runt 2013).

Hur lämpligt är det att dyslektiker blir lärare överhuvudtaget?
Citera
2019-10-31, 21:26
Medlem
Citat:
Roligt att du tar upp dyslexi. Den gravaste dyslektiker jag någonsin känt stämmer väldigt väl in på det du beskriver. Ironiskt nog började han studera till just lärare (det här var runt 2013).

Hur lämpligt är det att dyslektiker blir lärare överhuvudtaget?

Jag har känt minst en lärare i svenska som varit dyslektiker som barn. Men hon har då genom träget, målinriktat hårt arbete lyckats arbeta bort sin dyslexi...

Men innan dess, dvs innan de arbetat bort dyslexin, bör de inte arbeta som lärare nej. Utom möjligen i fackämnen på högre nivåer.

Sålunda en av mina universitetslärare i biologi måtte haft dyslexi. Det gick att leva med det, vi studenter visste ju vad som menades. Men när det kom udda stavningar på fackuttryck, visste vi aldrig om det var hans egen lite udda stavning, eller om det var en stavningsvariant de använde på denna institution, eller om det VAR den officiella stavningen...

På denna högskola hade de den lilla egenheten, att samma term kunde stavas på lite olika sätt på de olika institutionerna...Specifik för institutionen.
Citera
2019-10-31, 22:31
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Var ett tag sedan jag slutade på lärarprogrammet, men tänker att det kan vara bra med en tråd om detta. När man söker på avhopp får man lite olika bilder så som:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/manga-lararstudenter-hoppar-av?fbclid=IwAR2hVRFIUJUTvFr8rzMecU1MqD7YMduzh3KEfe n_1ysUC_D8v8FKk9SdSpI

1 av 2 hoppar alltså av vilket är astronomiska siffror! Att börja en utbildning är inte något man bara gör. Vad beror då detta på?

https://lararutbildning.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter_Detalj/varfor-lararstudenter-hoppar-av.cid1586494

Här skyller man alltså på lågt betygssnitt.

Min historia

Jag gick på det "nya" lärarprogrammet som lanserades 2011. Jag gjorde detta eftersom jag var intresserad av språk och tänkte att det finns inga jobb inom språk förutom lärare så jag sökte in på lärarprogrammet.

Första terminen var 30 HP med pedagogik (didaktik) och 2 veckors VFU. Detta var grymt enkelt, men väldigt flummigt. Vi hade en kurs som var lite sektlik när vi skulle ha gruppövningar i 3 heldagar och göra olika flummiga "övningar" som att göra mänskliga konstverk eller att mingla i grupp. Vi spelade även in korta videofilmer om fullkomligt nonsens vilket var helt retarded.

Andra terminen var det språkstudier och resa utomlands vilket var najs. Det som däremot inte var najs var hur enkelt allt kändes. Vi hade lektion en gång i veckan och tentade på kanske hälften av det vi läste om ens det. Det kändes som att jag inte gjorde någonting. Vid den här tiden var Björklund utbildningsminister och han diskuterade flitigt. Man pratade också om den "onda" kommunaliseringen, och om den "dolda läroplanen" att fostra samhällsmedborgare. Jag skulle ju bli språklärare, inte politiker?

Man trodde inte på lärare, trodde inte på betyg, lärde inte ut undervisningsmetodik, tyckte att "myndighetsutövning" - alltså att sätta betyg - var av ondo. Det var som att hela programmet hatade lärare. Ovanpå det var alla skoldebatter i TV som ALLTID var negativa om läraryrket. Till slut stod det mig upp i halsen att inget var positivt. Det blev till och med osämja i den interna facebookgruppen för min årskull som fastnade i negativa diskussioner efter bara 1 år.

I slutändan var utbildningen ett politiserat havsverk helt utan krav. Jag bytte till socionom (so shoot me) och har inte ångrat mig en enda dag. Har bra jobb idag, även om jag ibland stör mig på vissa mer "socionomiga" idioter som finns.

tl;dr
Hade mycket högt betygssnitt, nästan max. Jag slutade för att utbildningen var politisk, enkel och usel.

Varför slutade ni andra? Vet ju att ni finns?

Inte lärare. Men jag hoppade av en yrkesutbildning inom kultur pga. för mycket politik.
Det har liksom sipprat in i ALLT.
Vi kunde sitta i flera dagar och diskutera feminism och annat trams som inte hade med utbildningen alls att göra.

Min fråga blir då. Varför ens ha utbildningarna om kunskapen som lärs ut är av det politiska slaget och inte håller sig till ämnet man valt.
Jag hade liksom inte valt detta om jag vetat vad det verkligen innebar... och jag anmälde skolan, men gissa vad, myndigheten man anmäler till är också politiskt färgad.

Man känner sig helt låst i sitt eget land.
Börja på ny arbetsplats? Vänstertokar som förstör.
Börja ny utbildning?
Vänstertokar som förstör.
Träffa nya vänner?
Skapa något artistiskt?

Ni ska veta att jag börjar bli redigt jävla trött på det här. Händer det en gång till tänker jag inte stå där och be snällt om dom kanske kanske kan tänka sig att hålla sig till ämnet vi är där för att studera och inte massa vänstertrams hela jävla tiden.
En gång till och det blir breivik på äckliga små vänstermänniskor!
Säg inte att jag inte varnade er!
Citera
2019-10-31, 23:32
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:

Det där är en annan fråga än ursprungsfrågan men jag som lärare kan dock ge några orsaker. Glädjebetyg och mer undervisningstid samt större klasser för lärarna. Man går under av rättningsbördan. Glädjebetygen är farliga inte bara för att de är orättvisa för de elever som har förtjänat sina betyg och som nu ska söka till samma utbildningsplatser som övriga. "Snäll E:n" är även de vanligt förekommande och jag erkänner. Jag sätter dem jag också. Om jag sätter ett F på en elev så blir eleven arg, föräldrarna blir arga, rektorn blir arg och politikerna blir sura. Meritvärdet och måluppfyllelsen på skolan påverkas också vilket gör att man riskerar att de duktiga eleverna inte väljer vår skola p.g.a. att "det går inte studiemotiverade elever där". Dessutom, om jag sätter ett F så måste jag även dokumentera alla stödinsatser och kartläggningar jag ska ha erbjudit för att eleven inte skulle få ett F. Sätter jag E istället behöver jag inte göra ett skit och alla blir nöjda dessutom.
Citera
2019-11-01, 08:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha idiot. Du är lärare va??? Lärarutbildningen är enkel. Du är söndermosad av statistik som bevisar motsatsen ang ditt påstående att 80 inte klara utbildningen men du förstår det inte ens
Um, nej jag är inte lärare. Det här var vad min bekant berättade. Om det är fel så får du gärna skriva dina uppgifter eller dina upplevelser. Kanske deras klass har en massa personer som inte orkar lägga manken till, vad vet jag.
Citera
2019-11-01, 08:13
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Det handlar antagligen om ämnesstudierna. På mina ämnen var vi typ 100 i starten och bara knappa 10 kvar på slutet. De rök på tentorna som kunde vara jävligt tunga. En del gick in i väggen och var tvungna att hoppa av. De rena pedagogikkurserna däremot var rent jävla flum till största delen... Jag tog examen innan den nya utbildningen sjösattes, är lite osäker på hur det är nuförtiden men det jag hört vittnar om liknande...
Precis, det var vad min bekant berättade att folk inte klarade tentorna av olika skäl. Om man både pluggar och jobbar så kan det kanske bli för mycket och folk pallar inte.
Citera
2019-11-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Um, nej jag är inte lärare. Det här var vad min bekant berättade. Om det är fel så får du gärna skriva dina uppgifter eller dina upplevelser. Kanske deras klass har en massa personer som inte orkar lägga manken till, vad vet jag.
Din kamrat säger att 80% inte klarar utbildningen- det är fel. Finns mängder av statistik som visar att betydligt fler fullföljer lärarprogrammet. Sen beror allt bortfall i form av avhopp inte på att man inte klarar av studierna. Svensken är oerhörd naiv, det går fan lura dom vart man vill. Ifrågasatte du inte din vän?
Citera
2019-11-01, 17:06
Medlem
Sinraths avatar
Jag har inte själv några tankar på bli lärare men har en mor som varit lågstadie lärare i flera decennier.

Min uppfattning är att man egentligen vill ha mindre administrativt arbete som i princip är helt bortkastat då ingen läser det, mer assistenter för elever som behöver extra hjälp och/eller uppsikt, mindre klasser för att ha tid att hjälpa alla som önskar, färre extra möten och föredrag som inte tillhör läroplanen och mer verktyg och befogenheter för att hantera stök, våld och kaos. Någon ökning av lön är fullständigt sekundärt till det ovan. I alla fall för dom som redan sitter i skiten.

Tyvärr kan man inte riktigt önska "vettiga föräldrar" eller "normala barn".
Citera
2019-11-01, 18:23
Medlem
Citat:

Vad menar du?

Språkförmågor som citerat: ”Sovjetunion var en bra ide på grund av en del av andra Eu ländernas bönderna började kräva för sina rösträtt och sina mat produceras till staten. Bönderna hade ju sin mark att producerades till exempel mjölk öst, yoghurt och resten mjölkprodukten. " Är ju vanligt förekommande på de fora som hålls här på Flashback. Citatet innehåller inte en enda särskrivning jämfört med 99% av Flashbacks inlägg.

Skämt o sido... Det är alltid högst förvånande att utläsa grundläggande språkförbistringar hos personer som har studerat inom akademien i ett flertal år. Dock brukar det vara så att de som skriver som citerat hoppar av, då de inte förstår kurslitteraturen, vilket renderar för många restuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in