2019-10-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag har svårt att se att dåvarande sambon skulle ha kunnat hålla tyst om PU:s påstådda besök och tillstånd inför väninnan UA, om de var väninnor i någon egentligen mening, med mindre än att PK beordrat henne och att hon var villig att lyda honom. Är det rimligt att tro?

D.v.s. är 1. Order 2. Bestående lydnad, rimliga?

Normalmänskligt skulle hon nämligen både ha velat hjälpa väninnan och lätta sitt hjärta. Eller bara skvallrat.

PU:s blotta önskemål, om vi antar ett sådant, om alibi, skulle ha vägt lätt.

PU hade sagt hej till Helena på Stadt enligt han själv, men sen har han en lång minneslucka. Så om han minns att han gjort det så måste det varit ganska tidigt på kvällen.....eller?
Det är väldigt mycket minnesluckor från både PU och PK. Om PK blev hemskjutsad av polisen på kvällen så var han nog bra i gasen. Men han kan ordagrant återge vad PU's besök på natten om det s.k alibit. Det är saker som inte alls stämmer här. Antingen så talar en sanning eller ingen.
Citera
2019-11-01, 12:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
PU hade sagt hej till Helena på Stadt enligt han själv, men sen har han en lång minneslucka. Så om han minns att han gjort det så måste det varit ganska tidigt på kvällen.....eller?
Det är väldigt mycket minnesluckor från både PU och PK. Om PK blev hemskjutsad av polisen på kvällen så var han nog bra i gasen. Men han kan ordagrant återge vad PU's besök på natten om det s.k alibit. Det är saker som inte alls stämmer här. Antingen så talar en sanning eller ingen.

PK ska enligt egen uppgift ha varit "bra i gasen", men han hade trots allt hunnit sova ett par timmar innan PU kom dit. PK verkar ha varit en van festare, och då tål man en hel del. Sammantaget kan PK mycket väl ha varit tillräckligt klar i knoppen för att minnas vad som hände och vad som sades. Lägger vi till detta att situationen i lägenheten var ytterst exceptionell, får vi att PK ganska enkelt bör ha kunnat greppa skeendet.
Citera
2019-11-01, 12:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag har ett par tankar om PK:s dåvarande sambo och hennes påstådda "vänskap" med Ulrika.

1) Vet vi hur nära vänner S och Ulrika egentligen var? Har "närheten" överdrivits i tråden? Umgicks de i egentlig mening eller var det bara "festvänskap"? Jag får en känsla av det senare, men kan givetvis ha fel.
2) Vet vi hur denna påstådda vänskap såg ut efter det att Helena försvann? Träffades S och Ulrika överhuvudtaget?

Det känns inte som att vi kommer att kunna reda ut någon av dessa frågor utan hjälp från minst en av dem.
Citera
2019-11-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag har iaf i nuläget kommit till den uppfattningen att det i första hand var syster U som hade en del s.k halvfigurer i sin umgängeskrets vilket naturligtvis "spillde över" på H då systrarna var tighta. Hur H i själva verket förhöll sig till dessa halvfigurer har jag dålig koll på men hon var nog inte överförtjust i att ha ett intensivare utbyte med dessa typer.

Det här förhållandet att en av UA's bästa vänner var sambo med PK är ju faktiskt en riktigt delikat grej. Oavsett PK's eventuella roll i försvinnandet, det måste rimligen ha förts en del intressanta samtal om vad som kan ha skett o.s.v. Har i nuläget svårt att tro att PK skulle varit med vid själva dådet men på nåt sätt i efterspelet känns inte osannolikt.

Nja, det fanns allt en och annan även i Helenas närmsta bekantskapskrets som helg och party knarkade.
Hon tog således inte avstånd från de som brukade knark, jag vet dock inte om hon själv nyttjade droger
Citera
2019-11-01, 18:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

J-vligt svårt med dom här A-lagarna av vad dom minns och inte, A-laget (vilket PK tillhör enligt min uppfattning) har ju inget jobb att sköta så de sover och är utvilade och pigga....Så vad dom minns kan nog vara rätt mycket i förhållande till en vanlig svensk uttröttad knegare som somnar på sofflocket när han kommer hem ... F-n vet?

Bara gräva vidare i detta!
Citera
2019-11-01, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det som jag noterar är att markeringen på kartan ligger på ett ur gärningsmannasynpunkt lämpligt avstånd från en (grus)väg, Rörviksvägen. Det bör väl också ha gått fram en liten väg till torpet? Platsen känns ju inte "fel" i sammanhanget, så att säga: Man kan ta sig dit med bil utan större risk för att bli sedd och man kan högst sannolikt "jobba" ifred. Platsen har onekligen potential.
Torpet låg utmed Rörviksvägen med boningshuset på ena sidan och ladan+ diverse uthus på andra sidan. Finns ett flygfoto på torpet på denna sida om du scrollar ner lite.http://blomsterfesten.blogspot.com/search?q=r%C3%B6rvik
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2019-11-01 kl. 22:40.
Citera
2019-11-01, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Jag träffade dig, Jag och su.anne och hel.na var där, jo.an körde ner oss. Da.iel var också med, sen gick vi till statts parken efter statt, 7 pers var vi där age.ring, la.se sk.g , Nicol. Jag, tommyBra... Danie. och en kille från lyrestad. Polisen körde ju hem mig. Tror du på fullaste allvar att jag åker ner till stan för att sätta mig i satts parken. nej vi var på statt, Sus.nne talade med helena. Jag stod bara bredvid. Kommer ihåg att hon hade ett linne som påminde om ett fiskenät. stickad variant, svart till färgen . Helena och sussa..e kände varandra sen skoltiden. så nog fasiken var jag där. Att du först nu reagerar på detta tycker jag är skumt. Men förstår varför. Jag deklarerar vad det handlar om när jag har dom fakta som jag behöver. Är det inte konstigt. Intressant om du svarar Du minns inte hur du kom ner. Jag vet att ni tog din bil. Får jag bara dom som var med i bilen när jag sa nej till att ni fick åka med oss. Så hamnar du plötsligt i en knivigare situation, Just nu är det mitt ord mot ditt. men när det gäller satt så har så många sett mig där. Du vet väl om att man skulle nämna alla man sett på stan eller på statt, Eftersom Jag är lite av en B kändis. så var det många som nämnde att dom sett mig. Sen minns du inget efter statt. inte ett smack. minnes förlust igen. 1 1/2 timme, och ingen har ens sett dig, Du var ju också lite av en B kändis. Sen.. oooops. så minns du igen . Taxi resan. sen efter resan upp till mig , vad fan du skulle göra där kan man ju fråga sig Så minns du inget igen. Jag har ju sussan.. som vittne om vad du sa , om att du ville ha alibi för natten, och allt annat som jag redan skrivit om. Man behöver inte vara professor för att se vad du minns. En 6 åring hade sett att det är något som är helt åt helskotta här. Du minns så väl som du själv säger att jag inte var på statt . fast poliser, 100 pers har sett mig. vänner , x etc SEN MINNS DU DOM OBETYDLIGA DETALJERNA. Det som är som en röd tråd. Är dom känsliga uppgifterna, rivsår. alibi, kommer inte ihåg hur du kom till stan. känsligaste tiden då helena försvinner , så är du som uppslukad. du minns inget och ingen har sett dig.Och nu tar du till med en rövar historia som inte finns substans för. Den sämsta jag hört. Att jag inte var på statt, Vet ju varför du nu plötsligt nämner det, Du vill inte bli kopplad till att du tog bilen ner. Vad du gjorde 1 1/2 timma kan man bara gissa, Men avböjer denna gång. Samlar fakta från en del folk. En del kanske har munkavel. vad vet jag. Men jag gillar inte munkavlar, så jag ser till att dom tas bort.

Du har ett bra minne P.K som kommer ihåg sådana detaljer om Helenas linne. Har du mer att berätta?

En liten fråga bara. Hur var Susanne klädd. Hur var hennes andra väninnor klädda? Stickat, svart, vitt?
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2019-11-01 kl. 23:02.
Citera
2019-11-02, 11:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Jag träffade dig, Jag och su.anne och hel.na var där, jo.an körde ner oss. Da.iel var också med, sen gick vi till statts parken efter statt, 7 pers var vi där age.ring, la.se sk.g , Nicol. Jag, tommyBra... Danie. och en kille från lyrestad. Polisen körde ju hem mig. Tror du på fullaste allvar att jag åker ner till stan för att sätta mig i satts parken. nej vi var på statt, Sus.nne talade med helena. Jag stod bara bredvid. Kommer ihåg att hon hade ett linne som påminde om ett fiskenät. stickad variant, svart till färgen . Helena och sussa..e kände varandra sen skoltiden. så nog fasiken var jag där. Att du först nu reagerar på detta tycker jag är skumt. Men förstår varför. Jag deklarerar vad det handlar om när jag har dom fakta som jag behöver. Är det inte konstigt. Intressant om du svarar Du minns inte hur du kom ner. Jag vet att ni tog din bil. Får jag bara dom som var med i bilen när jag sa nej till att ni fick åka med oss. Så hamnar du plötsligt i en knivigare situation, Just nu är det mitt ord mot ditt. men när det gäller satt så har så många sett mig där. Du vet väl om att man skulle nämna alla man sett på stan eller på statt, Eftersom Jag är lite av en B kändis. så var det många som nämnde att dom sett mig. Sen minns du inget efter statt. inte ett smack. minnes förlust igen. 1 1/2 timme, och ingen har ens sett dig, Du var ju också lite av en B kändis. Sen.. oooops. så minns du igen . Taxi resan. sen efter resan upp till mig , vad fan du skulle göra där kan man ju fråga sig Så minns du inget igen. Jag har ju sussan.. som vittne om vad du sa , om att du ville ha alibi för natten, och allt annat som jag redan skrivit om. Man behöver inte vara professor för att se vad du minns. En 6 åring hade sett att det är något som är helt åt helskotta här. Du minns så väl som du själv säger att jag inte var på statt . fast poliser, 100 pers har sett mig. vänner , x etc SEN MINNS DU DOM OBETYDLIGA DETALJERNA. Det som är som en röd tråd. Är dom känsliga uppgifterna, rivsår. alibi, kommer inte ihåg hur du kom till stan. känsligaste tiden då helena försvinner , så är du som uppslukad. du minns inget och ingen har sett dig.Och nu tar du till med en rövar historia som inte finns substans för. Den sämsta jag hört. Att jag inte var på statt, Vet ju varför du nu plötsligt nämner det, Du vill inte bli kopplad till att du tog bilen ner. Vad du gjorde 1 1/2 timma kan man bara gissa, Men avböjer denna gång. Samlar fakta från en del folk. En del kanske har munkavel. vad vet jag. Men jag gillar inte munkavlar, så jag ser till att dom tas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Du har ett bra minne P.K som kommer ihåg sådana detaljer om Helenas linne. Har du mer att berätta?

En liten fråga bara. Hur var Susanne klädd. Hur var hennes andra väninnor klädda? Stickat, svart, vitt?

Att komma ihåg en enskild detalj är nog inte så konstigt. Det som jag tror fångade PK:s minne just där och då var "fisknätet" - det stack sannolikt ut, så att säga. I övrigt tycker jag att PK:s inlägg känns seriöst, "träffande" och detaljerat - till exempel om PU och bilen. Det verkar vara ganska säkert att två för fallet högintressanta personer hade direkt tillgång till bil efter det att Stadt hade stängt: BW och PU.

Även om jag har dryftat möjliga varianter om dig, PK, i fallet (det är ju en nödvändighet om man vill försöka att ta ett steg framåt i den här röran), skulle jag vilja be dig att återkomma till tråden. Jag tror att du har fler detaljer att släppa som kommer att göra livet surt för någon eller några.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-02 kl. 11:27.
Citera
2019-11-02, 13:14
Medlem
Loviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Uppenbarligen verkar du inte fatta eller vill fatta vad jag skrev . Vad menar du med misskreditera någon ?
Det jag menar är .... I det tillståndet PU sägs har varit den natten , jag skriver sägs eftersom detta är något som PU och PU suttit här och munhuggits om ? Vi vet inte att det är så eller med säkerhet att detta har hänt och gått till på detta vis ? Det är ord mot ord ! Däremot om jag utrycker mig så du förstår nu ? Det är om det är sant ett väldigt märkligt sammanträffande , den natten då Helena försvann . Han påstås ha sagt om alibi , rivmärken och skitig . Sedan ett inlägg här från Kvastasara så har det plötsligt t.o.m. visats sig att Helenas kropp legat i en bagage lucka och blivit bortfraktad och nedgrävd . Det är väldigt många här i tråden som blivit misskrediterad en efter en har avhandlats och blivit synad i varje söm .
Och ja ordspråket ingen rök utan eld är i många avseende ett väldigt bra ord att ta till när saker blir självklara utav en viss händelse .
Eller i detta fall kanske man ska använda ordet .... hata slumpen .
Är övertygad om att många påstående här har blivit en höna av en fjäder och med det många helt oskyldiga har blivit misstänkta .
Om PU är misstänkt pga sin natt m buskar så är det endast polisen som vet de . Vi andra här får läsa om påstående , historier och rykten . Så om PU och PK har något otalt med varandra så borde det vara allvarligt eftersom den ena i princip blivit utpekad som misstänkt för Helenas försvinnande . Det är allvarliga påstående kan jag tycka . Men vad som är sant vet ju egentligen bara den utpekade . Eller är det så att det är svårt att se skogen för alla träd ? Ännu ett ordspråk när något ter sig ganska självklart om man bara vill och kan accepterar att se det .
Bra tänkt och skrivet.
Citera
2019-11-02, 14:07
Medlem
Loviks avatar
Har läst igenom här nu och jag är glad att en tanke på PKs personlighet framträder och blir sedd för vem han är.
Kanske mindre trollvarning på mig vad det lider även om jag inte bor här inne eller varit reggad under dette nick så länge.
Det ifrågasätts om PK och PR kände varandra, eller det var svårt att tro, skrev någon.
Tidigare i tråden finns en anteckning där Prinsessan skriver att PR var vän med en viss Jerka.
Jag vet att Jerka är vän med PK
Jag kan tänka mig att dessa tre herrar hade gemensamma intressen och att PR visst kände PK.
Jag tycker inte man ska se det som långsökt.
Jerka var även vän med Ulrika.
Jag undrar vart man fått info om att Ulrika och Susann var så goda vänner?
Jag vet att Helena och Susann var vänner genom skolan men har svårt att tro att de umgicks på friden och att Ulrika och Susann skulle ha gemensamma intressen.
Är det möjligtvis en trådsanning som anses göra det mer spännande?
Jag undrar även om någon känner till personlighetsförändringar hos någon som blev markant efter denna händelse?
Som med BW, när i tiden fick han de tyngre problemen och drog från stan?
Kanske kan han svara på just det själv?
Citera
2019-11-02, 17:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovik
Har läst igenom här nu och jag är glad att en tanke på PKs personlighet framträder och blir sedd för vem han är.
Kanske mindre trollvarning på mig vad det lider även om jag inte bor här inne eller varit reggad under dette nick så länge.
Det ifrågasätts om PK och PR kände varandra, eller det var svårt att tro, skrev någon.
Tidigare i tråden finns en anteckning där Prinsessan skriver att PR var vän med en viss Jerka.
Jag vet att Jerka är vän med PK
Jag kan tänka mig att dessa tre herrar hade gemensamma intressen och att PR visst kände PK.
Jag tycker inte man ska se det som långsökt.
Jerka var även vän med Ulrika.

Jag undrar vart man fått info om att Ulrika och Susann var så goda vänner?
Jag vet att Helena och Susann var vänner genom skolan men har svårt att tro att de umgicks på friden och att Ulrika och Susann skulle ha gemensamma intressen.
Är det möjligtvis en trådsanning som anses göra det mer spännande?
Jag undrar även om någon känner till personlighetsförändringar hos någon som blev markant efter denna händelse?
Som med BW, när i tiden fick han de tyngre problemen och drog från stan?
Kanske kan han svara på just det själv?

Sammantaget så är det ju svårt att dra någon annan slutsats än att PK's sambo S (o även PK själv) och systrarna H o U Andersson kände varandra tämligen väl och hur nära vänner de var råder kanske lite delade meningar om. Som sagt så borde rimligen H's försvinnande ha diskuterats en hel del hos paret PK o S. Det förefaller väl också sannolikt att om de skyldiga förövarna står att hitta bland M-stads, på den tiden, mer kända o eteblerade kriminella så borde chansen varit stor att detta efter alla år nått PK's öron.

PU, T Brunnhagen* o Magnusson Björk* var väl också några av dem som har påståtts blivit lite förändrade efter juni -92, orsak?, sant?.
Citera
2019-11-02, 19:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Det är intressanta tankar, men PK:s sambo - om hon nu verkligen bevittnade PU:s besök (!) - kan mycket väl ha hotats till livet om hon sa något. Jag misstänker att det kan finnas fler personer som har hotats till att "hålla käften".

Citat:

Citat:
PK ska enligt egen uppgift ha varit "bra i gasen", men han hade trots allt hunnit sova ett par timmar innan PU kom dit. PK verkar ha varit en van festare, och då tål man en hel del. Sammantaget kan PK mycket väl ha varit tillräckligt klar i knoppen för att minnas vad som hände och vad som sades. Lägger vi till detta att situationen i lägenheten var ytterst exceptionell, får vi att PK ganska enkelt bör ha kunnat greppa skeendet.
Ett ad hoc-grepp: Kan PK och PU vara överens om den konflikt som förekommit i tråden. Att PU går med på att ta emot lite skitsnack och anklagelser från PK, för att han ändå är säker, må vara gm preskription eller p.g.a. att han faktiskt är grundligt utredd och inte har med saken att göra? Alltså: Är det en låtsaskonflikt för att dra uppmärksamheten från PK?

Jag vet att jag liknande, om ej samma, ifrågasättande lagts fram nyligen, så inga anspråk på originalitet.

Är tankegången långsökt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in