2019-09-22, 13:26
Medlem
1,5mm är i tunnaste laget med pinne om en är ovan att svetsa. Det framgår inte vad för elektrod nu använder, men om hållfasthet är sekundärt, prova med en rostfri elektrod. Dom tänder enklare(och flyter ut snyggare). Alternativt en rutil elektrod för svartstål, men det är oftast enklare att få tag på rostfria i min erfarenhet.
Citera
2019-09-22, 16:44
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Har precis köpt mig en "pinna-svets" då jag har lite svets-jobb som behöver göras.
Det är en billig variant från Jula som heter ARC150.

När jag testade den idag gick det inte speciellt bra.
När jag väl hade lärt mig att tända den så brände jag mest hål i materialet.
Jag körde i 20x20mm fyrkantsrör med 2.0-elektroder.
Fick jag hålen pga för hög ström eller ska jag köra med tunnare pinnar?

Kan säga att även jag får kämpa att svetsa 2mm med pinne. Det går i ett par sekunder men materialet värms upp så snabbt att du bränner igenom direkt.
Det du får göra är att svetsa en liten sträcka (1-2cm) och sen låta det svalna och sen får du upprepa hela proceduren.

Jag gissar på att du kör rutila elektroder (väldigt lätta att tända) och slagget är lätt att knacka bort.
50A , prova gå ner till 35-40A och öva på någon tjockare bit tills du får in snitsen att ha jämn fart och lärt dig tända ordentligt. Pinne är knepigt i början. Men när du väl lärt dig så svetsar du i sömnen
Senast redigerad av Reidji 2019-09-22 kl. 16:47.
Citera
2019-09-23, 22:04
Medlem
Köp ett paket såna här: https://www.ahlsell.se/10/verktyg--m...egerat/116504/
Dyra men värt det när man kan gå ned till 15A, finns på flera ställen, sen är det bara att öva.
Största fördelen med de är att slagget lossnar av sig självt.

https://getshirtz.com/products/grinder-not-welder

ps. mina svetsar behöver oftast en vinkelslip
Senast redigerad av Anusbaer 2019-09-23 kl. 22:07.
Citera
2019-09-24, 19:40
Medlem
Kan inte heller svetsa. Gav upp efter en halvtimme och har aldrig försökt mig på att prova igen.
Citera
2019-09-28, 07:11
Medlem
Anlita svetsare... Eller något.
Citera
2019-10-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacobAnders
Anlita svetsare... Eller något.
+1
Citera
2019-10-18, 22:24
Bannlyst
Jag lärde mig pin-svetsa med sju stycken filmers-kurs på youtube. Tyvärr hittade jag inte den just i dag

Dom flesta proffsen säger, att om man är duktig på pinsvetsning, är man duktig på alla andra typer av svetsning.

Så det är nog det man ska börja med om man vill bli duktig!

Med det sagt, är nog svetsning lite skrämmande för nybörjare med all dödlig ampere och blixtar, ock skyddsutrustning man bör ha på i "normala gods" aka. lite bredare stålplåt.

Det är verkligen inte farligt att pinn-svetsa, så länge du följer de säkerhetsföreskrifter som ingår i jobbet.

Men det finns oftast en nybörjarrädsla förmodligen! Även jag tvekade länge att börja svetsa. Just bara för att det såg så brutalt ut.

Det finns massor med bra instruktionsfilmer om du söker på "arc welding" på youtube.
Senast redigerad av Kick88 2019-10-18 kl. 22:37.
Citera
2019-10-20, 18:18
Medlem
Ska också köpa en pinnsvets men blir tveksam nu om ni säger att det inte går att svetsa tunn plåt
Citera
2019-10-21, 07:08
Medlem
Till tunn plåt ska du ha en migsvets. Inget att diskutera om ifall du ska köpa något.
Avstår du från den tunna plåten så kan du köpa en pinnsvets som blir billigare.
Tunn plåt kan man popnita i många fall. Var väl mest till bilar och rost som migsvets kom till användning.
Citera
2019-10-29, 14:10
Bannlyst
Det går bra om du är lite noga!

Jag såg ett inslag från discovery-channel, från Mercedes ATG. Deras lyxbilssegement. Killen i reportaget sa att som letade efter svetsare, eftersom dom led brist på sådana arbetare i fabriken.

Alluminiumsvetsare.

Tydligen är det svårt att svetsa i alluminium som AMG:s chassin är uppbyggda kring.

Citat:
Ursprungligen postat av FrancysBelle
Ska också köpa en pinnsvets men blir tveksam nu om ni säger att det inte går att svetsa tunn plåt
Senast redigerad av Kick88 2019-10-29 kl. 14:12.
Citera
2019-10-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Tjockleken är 1,5mm och jag körde på ca 50A

Där finns en sån "hjälpreda" på elektroderna som säger att man ska ha runt 50 för dom pinnarna.

50A är på tok för högt på 1.5mm, prova sänk till 35-38. Vad är det för storlek på pinnarna ?
Själv ligger jag på 40-42 när jag lägger licens på rostfri 2mm och då använder jag 2.0 pinnar, till 1.5mm är allt över 1.6 pinnar jävligt svårt att få till en bra svets, 2.0 funkar men 1.6 är att rekommendera.
Citera
2019-10-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det går bra om du är lite noga!

Jag såg ett inslag från discovery-channel, från Mercedes ATG. Deras lyxbilssegement. Killen i reportaget sa att som letade efter svetsare, eftersom dom led brist på sådana arbetare i fabriken.

Alluminiumsvetsare.

Tydligen är det svårt att svetsa i alluminium som AMG:s chassin är uppbyggda kring.
Ok är mest nyfiken på att prova och det finns väldigt billiga aggregat

Har endast svetsat med typ gas och en tråd det var väldigt lätt jag antar att en pinn svets är mycket svårare

Jag ska inte svetsa aluminium det är för svårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in