2019-11-01, 18:05
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Läste att hon vädjar om hjälp för att komma dit.

Är det tänkt att man ska göra så när man ska åka på semester till usa?
Guppa dit på en båt, sen i panik be om hjälp på twitter när man inser att man måste tillbaka till jobb som väntar.

Bara försöker förstå hur vi ska tolka Gretas-way i praktiken.
2019-11-01, 18:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
I en TT artikel vädjar Greta om hjälp att ta sig till Madrid. Det är väl för fan bara att boka en flygbiljett.

Precis, nu får det vara sluttramsat en gång för alla!!!
Överresan var ett fiasko med hjälpbåtar och annat och nu måste vi vara med om samma sak igen bara för att ungen är rädd att flyga. Hon får göra som Sig Helmer och blunda och säga "Jag är inte rädd, jag kan flyga" och sedan sätta sig på ett plan hem. Videolänk för alla ledamöter hade varit det allra bästa om man nu ska låtsas vara klimatsmarta och annat.
2019-11-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Guppa dit på en båt, sen i panik be om hjälp på twitter när man inser att man måste tillbaka till jobb som väntar.

Om jag förstått saken rätt så är det enbart Greta som har tolkningsföreträde.

Samtidigt är det humoristiskt att hon nu inser att hon är en snedseglare av rang.
2019-11-01, 18:11
Medlem
Soterns avatar
Höjden hade varit om hon efter stor möda seglat över Atlanten och kommit fram till Spanien, så meddelar man att det lugnat ner sig i Santiago och mötet kan hållas som planerat.
Då hade jag ta mig fan aldrig slutat att skratta.
2019-11-01, 18:11
Medlem
Citat:

Ja, det är precis den frågan alla vettiga människor ställde sig när hon hängde med på prinsen av Monacos gröna VIP-yacht för att ta sig till USA. "Är det så här resandet ska gå till i framtiden?"

Greta kunde ju ställa sig frågan ifall internet, Teslabilar, iphones osv - saker som hon och Malena använder dagligen - hade kunnat utvecklas och komma i produktion i en värld där folk (dvs forskare, företagare, ingenjörer osv) var förbjudna att flyga eller köra bensinbil?? Men nej, så långt tänker hon inte.
2019-11-01, 18:13
Medlem
Vad fan förväntar sig Greta egentligen? Hon vägrar uppenbarligen att sätta sig i ett fordon som går på fossilt bränsle. Det här blir bara mer och mer absurt. Hur fan ska hon få tag i en ny segelbåt som kan ta henne till mötet i tid?

https://twitter.com/GretaThunberg/status/1190290034131267591

Citat:
As #COP25 has officially been moved from Santiago to Madrid I’ll need some help.
It turns out I’ve traveled half around the world, the wrong way
Now I need to find a way to cross the Atlantic in November... If anyone could help me find transport I would be so grateful.

2019-11-01, 18:14
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:

Det är en fars, nästan så man tror inte det är sant. Hon kan segla bäst fan hon vill, det skulle inte fungera för någon annan. Ingen kan sätta av typ 2 veckor för att korsa atlanten. Dessutom så är sannolikheten att segelbåten sjunker större än att ett flygplan störtar.
2019-11-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Läste att hon vädjar om hjälp för att komma dit.

Hon har ju mer än en månad på sig det bör hon klara om hon får hjälp av en tillräckligt snabb havskapseglare.
Viktigast är att den som hjälper henne hinner måla om båten och skaffa nytt segel med de budskap som kampanjen kräver.
2019-11-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argusbrillor
Hon har ju mer än en månad på sig det bör hon klara om hon får hjälp av en tillräckligt snabb havskapseglare.
Viktigast är att den som hjälper henne hinner måla om båten och skaffa nytt segel med de budskap som kampanjen kräver.

Det är där som tidsplanen spricker, därför flyger de dit Malizia II med ett fraktflygplan.
2019-11-01, 18:24
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Vad fan förväntar sig Greta egentligen? Hon vägrar uppenbarligen att sätta sig i ett fordon som går på fossilt bränsle. Det här blir bara mer och mer absurt. Hur fan ska hon få tag i en ny segelbåt som kan ta henne till mötet i tid?

https://twitter.com/GretaThunberg/status/1190290034131267591

Hon kommer ta en motordriven båt, och sedan säger de att den gick på närproducerad gas från getbajs, eller nått.
2019-11-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Det är en fars, nästan så man tror inte det är sant. Hon kan segla bäst fan hon vill, det skulle inte fungera för någon annan. Ingen kan sätta av typ 2 veckor för att korsa atlanten. Dessutom så är sannolikheten att segelbåten sjunker större än att ett flygplan störtar.

Exakt. Dessutom är november inte bra segelsäsong ute på Atlanten och om man ska segla från typ sydöstra USA till Spanien så har man både strömmar och (ibland) hård vind emot sig. Det lärde sig de gamla kaptenerna snabbt under 15-1600-talen.

Hur mycket vet Greta om att kryssa mot vinden?

Någon skrev att hon nu verkar besviken för att hon inte fick Nobelpriset. Jag håller med, och det är nog en besvikelse som delas av hennes media-backers, inte minst DN.
2019-11-01, 18:28
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Eftersom klimatmötet har flyttats från Santiago till Madrid behöver jag hjälp. Det visar sig att jag har rest runt halva jordklotet – men åt fel håll. Nu måste jag hitta ett sätt att ta mig över Atlanten i november”, skriver hon på Twitter.

OMFG!!!
Är hon helt bortom normalt tänkande???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in