2019-10-31, 22:47
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
105 gps km oftas är trafikströmmen inte snabbare på 110 motorvägen, låter helt perfekt. Lastbils lunken är ju bara 90km/h fortare behöver man ju inte marcha.
Inkluderas batterier till humant pris handlar jag direkt.

"kör så sakta jag vill"
Kör du 90 blir du omkörd av öststatarna , deras lastbilar är i regel ostrypta .

Ligger du i 90 på E4 häruppe blir du omkörd och "ut-tutad"
Citera
2019-11-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kör du 90 blir du omkörd av öststatarna , deras lastbilar är i regel ostrypta .

Ligger du i 90 på E4 häruppe blir du omkörd och "ut-tutad"

Gubbe med rätt att köra så sakta jag vill, så tuta på bara så hälsar jag tillbaks, brukar dock ligga och marcha 100 om jag inte åker hobbybil då gäller 80-85 vilket ger mest njutbart och avkopplande motorljud.
Citera
2019-11-01, 11:27
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Gubbe med rätt att köra så sakta jag vill, så tuta på bara så hälsar jag tillbaks, brukar dock ligga och marcha 100 om jag inte åker hobbybil då gäller 80-85 vilket ger mest njutbart och avkopplande motorljud.

Håller helt med, jag undviker snabbare vägar jag med om jag kan.

Fast jag undrar hur bilen fungerar om några år, kanske max hastighet och räckvidd krympt till något som inte längre är praktiskt?
Citera
2019-11-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Håller helt med, jag undviker snabbare vägar jag med om jag kan.

Fast jag undrar hur bilen fungerar om några år, kanske max hastighet och räckvidd krympt till något som inte längre är praktiskt?

Zoe med max sträcka på batteri hyran ligger på 14400:- om året.

Blir kul att se hur övriga marknaden reagerar. Kommer staten även denna gång ge miljöbonus max 60K eller 25% av priset, låt säga den då går på 100K plus ev ett mindre batteri än Zoe och då till ev halva kostnaden då borde slutpriset landa på 140-150 K minus 25% miljörabatt dvs ca 115k:- Ungefär vad endast batteri hyran är på 8 år med en Zoe.

Finns lite info på auto indien sidorna om märket.
Citera
2019-11-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men skåda:
https://insideevs.com/news/343488/skoda-considers-third-meb-based-electric-car-affordable-hatchback/

Den hade löjligt för stora fälgar. Ser så stort ut att minsta lilla ojämnhet i backen och däcken slår i hjulhuset.
Citera
2019-11-02, 10:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Den hade löjligt för stora fälgar. Ser så stort ut att minsta lilla ojämnhet i backen och däcken slår i hjulhuset.

Det där är ju inget foto och däckstorlek väljer man vid beställningen.
Citera
2019-11-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Skulle inte marknaden för elbilar bli total annorlunda om de inte ser ut som rymdskepp, inte är jättesmå och i kommer i kombiutförande , 25-30mils räckvidd runt 300-400tkr?

Elbil har en billigare bränslekostnad per km och även underhållskostnad och de håller längre dvs det går kanske räkna på livslängd på 20 år istället för 10 år. Elbil som kostar 700tkr kanske är billigare i längden än en vanlig bil som kostar 400tkr. Då den inte tappar lika mycket i värde som vanlig bil. Om du åker ca 1 200 mil/år, länk nedan för räkna dina kostnader.

Själv så kan enkelt räkna hem det högre priset på en modell 3 då värde minskningen är betydligt mindre än vanlig dieselbil och min årliga körsträcka.

Om kört El så är det svårt att gå tillbaka till en vanlig bil.

Elbil kräver mindre underhåll.
En elbil har 30 procent färre rörliga delar vilket innebär att fordonet inte kräver lika mycket underhåll som en bil med förbränningsmotor. Därmed är servicen för en elbil både enklare och billigare.

Elbil håller längre.
När biltillverkarna bygger elbilar använder de sig i vissa fall av så lätta material som möjligt för att få ner vikten på fordonet. Dessa material har mindre risk för korrosion och bilens kaross får därmed en längre livslängd jämfört med traditionella bilar.

Emobility.se: Elbilens för- och nackdelar.

Teknikensvarld.se: Så mycket drar din bil på riktigt – lista med över 100 modeller
Citera
2019-11-02, 15:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustCuriousGeorge
Elbil har en billigare bränslekostnad per km och även underhållskostnad och de håller längre dvs det går kanske räkna på livslängd på 20 år istället för 10 år. Elbil som kostar 700tkr kanske är billigare i längden än en vanlig bil som kostar 400tkr. Då den inte tappar lika mycket i värde som vanlig bil. Om du åker ca 1 200 mil/år, länk nedan för räkna dina kostnader.

Själv så kan enkelt räkna hem det högre priset på en modell 3 då värde minskningen är betydligt mindre än vanlig dieselbil och min årliga körsträcka.

Om kört El så är det svårt att gå tillbaka till en vanlig bil.

Elbil kräver mindre underhåll.
En elbil har 30 procent färre rörliga delar vilket innebär att fordonet inte kräver lika mycket underhåll som en bil med förbränningsmotor. Därmed är servicen för en elbil både enklare och billigare.

Elbil håller längre.
När biltillverkarna bygger elbilar använder de sig i vissa fall av så lätta material som möjligt för att få ner vikten på fordonet. Dessa material har mindre risk för korrosion och bilens kaross får därmed en längre livslängd jämfört med traditionella bilar.

Emobility.se: Elbilens för- och nackdelar.

Teknikensvarld.se: Så mycket drar din bil på riktigt – lista med över 100 modeller

Du sprider fake news!

Nej du! - en elbil köper man en gång och aldrig mer!!!

Är du dessutom så hjärntvättad att du tror att en elbil håller längre än en vanlig bil...
-nej tvärtom din pajas! en vanlig bil håller lätt i 30 år och 60.000 mil om den servas enligt bok, en elbil lär vara slut efter 10-15 år då batteriet är kass, ett batteri kostar 270.000 kronor till en tesla..
- så när batteriet är slut är bilen slut.

Att du sedan yrar om korossion och kaross och i samband med detta nämner tesla model 3 är oerhört komiskt, eller kanske snarare tragiskt.. då tesla model 3 visat sig ha usel kvalitet med både lack och rostproblem, och dessutom med allvarliga rostangrepp på karossen på nästan nya model 3!

Förutom de extremt dyra batterierna tillkommer dessutom risken med dyra byte av andra elbilsspecifika delar som elmotor (byte kostar mellan 50-100.000:- beroende på modell, likriktare (kostar 30-50.000:- osv, osv...
Listan kan göras lång på delar till en begagnad elbil som kostar skjortan att laga/byta ut.

Till detta kommer också miljöaspekten, med batteriernas stora miljöpåverkan, vilket nu gör att många väljer att bojkotta elbilen:
https://www.expressen.se/motor/elbilar-4/undersokning-darfor-koper-man-inte-en-elbil/

https://teknikensvarld.se/elbilen-kan-skapa-stora-miljoproblem-visar-ny-granskning/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7302098

För att inte tala om de andra problemen som finns, räckvidd, laddning, barnarbete i Kongo...

Nej, elbilen är en återvändsgränd som kommer floppa, framtiden ligger i syntetisk diesel och bensin samt biogas.
Med de här bränslena når vi uppsatta politiska mål, och vi kan tanka dessa bränslen i våra befintliga bilar med förbränningsmotorer, - smidigt, klimatmässigt hållbart, och vi slipper alla problem kring elbilens begränsningar och batterierns miljöpåverkan.
Och dessutom en sak till som är oerhört viktigt! - den sociala aspekten med sammanhållningen i samhället, just den sammanhållning som ni vänsterextrema vill splittra med era tossigheter..
Senast redigerad av BAB7 2019-11-02 kl. 15:04.
Citera
2019-11-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du sprider fake news!

Nej du! - en elbil köper man en gång och aldrig mer!!!

Är du dessutom så hjärntvättad att du tror att en elbil håller längre än en vanlig bil...
-nej tvärtom din pajas! en vanlig bil håller lätt i 30 år och 60.000 mil om den servas enligt bok, en elbil lär vara slut efter 10-15 år då batteriet är kass, ett batteri kostar 270.000 kronor till en tesla..
- så när batteriet är slut är bilen slut.

Har du ägt en elbil? Så du vet vad du pratar om?

Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka, och en genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

Garantierna som gäller mellan två och tio år följer med bilen och kan utnyttjas av nästa ägare. Normalt vill inte bilhandlare ta emot bilar som gått mera än 10 000 mil eller är över 10 år. Där av räknar jag livslängden på dem till 10 år.

Elbilar finns det inte så mycket data för men den datan som finns tyder på att batterierna har livslängd på över 20 år efter det år även återanvända battericeller till energilagring. Dvs skrotvärdet på elbil betydligt högre än vanlig bil.

Även det återvinning av nästan alla ädelmetaller i ett litiumjon batterier är möjligt. Även om processerna är ofta ganska långsamma idag.

Teslaclubsweden.se: Teslas batterier slutar åldras?
Senast redigerad av JustCuriousGeorge 2019-11-02 kl. 16:01.
Citera
2019-11-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustCuriousGeorge
Har du ägt en elbil? Så du vet vad du pratar om?

Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka, och en genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

Garantierna som gäller mellan två och tio år följer med bilen och kan utnyttjas av nästa ägare. Normalt vill inte bilhandlare ta emot bilar som gått mera än 10 000 mil eller är över 10 år. Där av räknar jag livslängden på dem till 10 år.

Elbilar finns det inte så mycket data för men den datan som finns tyder på att batterierna har livslängd på över 20 år efter det år även återanvända battericeller till energilagring. Dvs skrotvärdet på elbil betydligt högre än vanlig bil.

Även det återvinning av nästan alla ädelmetaller i ett litiumjon batterier är möjligt. Även om processerna är ofta ganska långsamma idag.

Teslaclubsweden.se: Teslas batterier slutar åldras?

Han har en Zoe utan CCS, så jag kan förstå varför han är frustrerad. Han har nog rätt i en sak, man köper bara en budget-elbil en gång.

Jag kommer aldrig köpa en icke elbil igen iaf efter min Model S, nästa blir nog en Model 3 Performance om jag skall vara ärlig lite beroende på när det blir, eller en Audi GT.
Citera
2019-11-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Han har en Zoe utan CCS, så jag kan förstå varför han är frustrerad. Han har nog rätt i en sak, man köper bara en budget-elbil en gång.

Jag kommer aldrig köpa en icke elbil igen iaf efter min Model S, nästa blir nog en Model 3 Performance om jag skall vara ärlig lite beroende på när det blir, eller en Audi GT.

Han har väl bara en gammal merca och en virituel forum elbil, men inget fel i det på nätet är alla experter.

Tror nog de som skruvar är överens om att varenda liten del i motorer och lådor och diffar inte tillverkas av sig själv utan kräver resurser, en enkel elmotor och man hoppar helt över detta led i drivlinan.
Debatten är liknande den när Facit noppade sina produktutvecklare och ansåg att mänskligheten inte hade användning för elektroniska räknare och kassaregister.
Citera
2019-11-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du sprider fake news!

Att du sedan yrar om korossion och kaross och i samband med detta nämner tesla model 3 är oerhört komiskt, eller kanske snarare tragiskt.. då tesla model 3 visat sig ha usel kvalitet med både lack och rostproblem, och dessutom med allvarliga rostangrepp på karossen på nästan nya model 3!

Det visste jag inte att aluminium kunde rosta. Vad jag förstått har Tesla gjort alla sina S och X bilars kaross i aluminium. Där av är det omöjlighet att de börjar rosta. Dock vet inte jag fall det gäller samma för deras budget bilar 3 och Y

Där emot vet jag att om råkar skrapar bort rostskyddet på en bil så börjar den rosta väldigt fort oavsett biltillverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in