2019-10-28, 20:39
Medlem
Inget på TV. Här historiepodden om börskraschen 1929 precis då börserna är hysteriska, handelskriget rasar och bostadspriserna bubblar. Många likheter. Många utvikningar till 2008 och modern tid också.

https://play.acast.com/s/historiepodden/be04c635-c947-4aae-be83-c1564bfaee9b
2019-10-28, 23:06
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inget på TV. Här historiepodden om börskraschen 1929 precis då börserna är hysteriska, handelskriget rasar och bostadspriserna bubblar. Många likheter. Många utvikningar till 2008 och modern tid också.

https://play.acast.com/s/historiepodden/be04c635-c947-4aae-be83-c1564bfaee9b

Tror du att det kommer bli en "krasch" under 5-10 åren eller tidigare?
2019-10-29, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och jag har frågat dig åtskilliga gånger tidigare om hur du mäter inflation och du har duckat varje gång då så det håller jag inte käften om

Som sagt, "duckat" och "många gånger". Varför skulle jag "ducka" när jag inte döljer någonting?

Jag har ALLTID varit noga med att använda mig av uttrycket "den VERKLIGA inflationen". Jag har utvecklat när hjärntvättade, som du tex, inte fattat vad jag menar med att peka på ökningen av penningmängden och inget annat.

Så jo, håll käften med dig din lilla lögnardjävel. Det typiska med Sven Banan är dessa helt meningslösa följetånger som är tjafs grundat på dina ogrundade saker om andra. Du kan inte svärta ned mig, dina försök till det är bara patetiska. Och varje gång måste jag dra mig ur. Läser aldrig det sista du skriver eftersom det bara är samma sak en gång till.
Senast redigerad av Mertillen 2019-10-29 kl. 06:42.
2019-10-29, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018

Det kanske inte blir en krasch men Sverige kan istället rasa ned till att bli ett av Europas fattigaste och mest våldsamma länder. Dit tickar det ju på sakta men säkert. Ibland tar det några skutt nedåt. Då föredrar i alla fall jag en krasch på bostadsmarknaden.
2019-10-29, 07:53
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad är Cash? En bit papper utan någon som helst backup. Guld är guld

Ja. Men eftersom alla vet om det så prisas det in och guld, som alla tillgångar, kan bli övervärderat.
2019-10-29, 08:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du svarade inte på fråga: Jag skriver att det blir löneökningar när vi har inflation och du säger att både löneökningarna och inflationen är låg. På vilket sätt tycker du ditt påstående strider emot mitt?
Du verkar inte vilja förstå att vi inte är kvar på 90 talet längre. Inflationstrycket är lågt pga globaliseringen. Samma globalisering gör att de stimulanser som är tänkta att bla elda på löneökningar till stor del hamnar på börsen istället.
Det leder till att vi har extremt billiga krediter och låg inflation samtidigt. Omvärldens förtroende för kronan har stadigt sjunkit och det har lett till att kronans tappat kraftigt i värde. Du eller vi andra har inte kompenserats för det via löneökningar och den inflation du påstår skall elda på löneökningar syns inte till.
Det som har skett är att tillgångar i SEK kraftigt har sjunkit i värde.
2019-10-29, 10:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Som sagt, "duckat" och "många gånger". Varför skulle jag "ducka" när jag inte döljer någonting?

Jag har ALLTID varit noga med att använda mig av uttrycket "den VERKLIGA inflationen". Jag har utvecklat när hjärntvättade, som du tex, inte fattat vad jag menar med att peka på ökningen av penningmängden och inget annat.

Så jo, håll käften med dig din lilla lögnardjävel. Det typiska med Sven Banan är dessa helt meningslösa följetånger som är tjafs grundat på dina ogrundade saker om andra. Du kan inte svärta ned mig, dina försök till det är bara patetiska. Och varje gång måste jag dra mig ur. Läser aldrig det sista du skriver eftersom det bara är samma sak en gång till.

Jag undrade också varför du duckade varje gång jag frågade dig om detta, kanske för att du inte hade något bra svar. Och nej, produktivitetsökningar är inte verklig inflation, du likställer felaktigt detta och sedan blir du aggressiv när jag påtalar detta för dig.

Inflation är visserligen inte lätt att mäta och man kan mycket väl ha synpunkter på KPI men att istället utgå från M3 är inte korrekt.
2019-10-29, 10:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du verkar inte vilja förstå att vi inte är kvar på 90 talet längre. Inflationstrycket är lågt pga globaliseringen. Samma globalisering gör att de stimulanser som är tänkta att bla elda på löneökningar till stor del hamnar på börsen istället.
Det leder till att vi har extremt billiga krediter och låg inflation samtidigt. Omvärldens förtroende för kronan har stadigt sjunkit och det har lett till att kronans tappat kraftigt i värde. Du eller vi andra har inte kompenserats för det via löneökningar och den inflation du påstår skall elda på löneökningar syns inte till.
Det som har skett är att tillgångar i SEK kraftigt har sjunkit i värde.

På vilket sätt skulle det där gå emot något som jag skrivit, du verkar inte förstå det själv eftersom du inte citerar något från mig som du motsäger.
2019-10-29, 15:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På vilket sätt skulle det där gå emot något som jag skrivit, du verkar inte förstå det själv eftersom du inte citerar något från mig som du motsäger.
Diskussion med dig slutar alltid med att du förnekar din initiala ståndpunkt efter ex antal inlägg.
Vi kan konkludera att vi som bor, arbetar, äger tillgångar, får lön i Sverige. Alla vi har blivit jämförelsevis fattigare pga kronans kräftgång.
Sen att det antagligen är bättre att sitta med fastigheter och bostäder än med tillgångar på bankkonto är väl knappast omtvistat. Men oavsett så har även fastigheter och bostäder tappat i värde relativt omvärlden.

Det intressanta är om den värdeförsämring vi sett kan rädda bostadsmarknaden om lågkonjukturen börjar bita på riktigt. Eller om vi får fortsatt kronfall och fallande bostadspriser?
Däremot kan en global lågkonjunktur ironiskt sett innebära att kronan relativt sett stärks mot dollar och euro.
Men vi får se vart det tar vägen.
2019-10-29, 20:09
Medlem
Citat:

Inom 1-2 år med största sannolikhet.
2019-10-31, 11:07
Medlem
Citat:

Peter Malmquist från Aktiespararna tror i alla fall någon sorts rejäl sättning i aktiemarknaden inom det närmaste året. Kan ha varit i EFN eller DITV där han sa det. Skulle det ha effekt på bostadsmarknaderna är svårt att sia. Däremot kan den kommersiella fastighetsmarknaden följa börserna.

Vinner demokraterna presidentvalet i USA blir det nog en rejäl sättning, är min spådom. Handelskriget kan också leda till sättning, men Trump vet att amrisarna har sina pensionspengar på börsen så han vet att hålla börsen under armarna.

Swedbank verkar förbereda sig och kunderna för kommande lågkonja. Har gjort en undersökning om hur folk preppar för lågkonjunktur. 4 av 10 har förberett sig.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/10/30/swedbank-fyra-av-tio-forbereder-sin-ekonomi-for-eventuell-lagkonjunktur.html

Ganska värdelös undersökning eftersom jag har levt igenom både 90-talskrisen, IT-kraschen och finanskrisen och gått med vinst alla gånger. Det gäller att ha fördelat riskerna på olika tillgångsslag, se till att man kan ha kassaflöde oavsett vad så det räcker till falukorv. Låg belåning. Allting blåser över. Och enligt min erfarenhet varar de goda tiderna längre än nedgångarna.

Viktigast är att man får behålla jobbet. Och så ska man vara med i A-kassan om man är löntagare. Inte belånad över skorstenen heller.

Man ska kanske börja fundera över om man kan skaffa sig nya inkomstkällor. Enligt SBAB har var tionde en mille på bankkontot. Kanske är det dags att köpa en lägenhet att hyra ut. Använda millen till det och dryga ut med ett billigt bolån.

Gjorde en servettberäkning på att om man köper en central etta för 2,5 mille, så blir det lån 1,5 mille, räntekostnad (1,2%) 1500 kr/mån + månadsavgift 2000 kr. Hyr ut för 10 000 kr/mån. Då får man 6500 kr att köpa falukorv för.
2019-10-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Peter Malmquist från Aktiespararna tror i alla fall någon sorts rejäl sättning i aktiemarknaden inom det närmaste året. Kan ha varit i EFN eller DITV där han sa det. Skulle det ha effekt på bostadsmarknaderna är svårt att sia. Däremot kan den kommersiella fastighetsmarknaden följa börserna.

Man ska kanske börja fundera över om man kan skaffa sig nya inkomstkällor. Enligt SBAB har var tionde en mille på bankkontot. Kanske är det dags att köpa en lägenhet att hyra ut. Använda millen till det och dryga ut med ett billigt bolån.

Gjorde en servettberäkning på att om man köper en central etta för 2,5 mille, så blir det lån 1,5 mille, räntekostnad (1,2%) 1500 kr/mån + månadsavgift 2000 kr. Hyr ut för 10 000 kr/mån. Då får man 6500 kr att köpa falukorv för.

Har den mannen någonsin haft rätt? Hans uttalanden är nog mer lämpliga som en kontraindikator.

När det gäller att köpa lgh. Har du beaktat att i princip inga BRF tillåter uthyrning utan beaktansvärda skäl under en begränsad tid? Några ägarlägenheter finns ju typ inte att köpa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in