Citat:
Ursprungligen postat av
PUBG2018
Tror du att det kommer bli en "krasch" under 5-10 åren eller tidigare?
Peter Malmquist från Aktiespararna tror i alla fall någon sorts rejäl sättning i aktiemarknaden inom det närmaste året. Kan ha varit i EFN eller DITV där han sa det. Skulle det ha effekt på bostadsmarknaderna är svårt att sia. Däremot kan den kommersiella fastighetsmarknaden följa börserna.
Vinner demokraterna presidentvalet i USA blir det nog en rejäl sättning, är min spådom. Handelskriget kan också leda till sättning, men Trump vet att amrisarna har sina pensionspengar på börsen så han vet att hålla börsen under armarna.
Swedbank verkar förbereda sig och kunderna för kommande lågkonja. Har gjort en undersökning om hur folk preppar för lågkonjunktur. 4 av 10 har förberett sig.
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/10/30/swedbank-fyra-av-tio-forbereder-sin-ekonomi-for-eventuell-lagkonjunktur.html
Ganska värdelös undersökning eftersom jag har levt igenom både 90-talskrisen, IT-kraschen och finanskrisen och gått med vinst alla gånger. Det gäller att ha fördelat riskerna på olika tillgångsslag, se till att man kan ha kassaflöde oavsett vad så det räcker till falukorv. Låg belåning. Allting blåser över. Och enligt min erfarenhet varar de goda tiderna längre än nedgångarna.
Viktigast är att man får behålla jobbet. Och så ska man vara med i A-kassan om man är löntagare. Inte belånad över skorstenen heller.
Man ska kanske börja fundera över om man kan skaffa sig nya inkomstkällor. Enligt SBAB har var tionde en mille på bankkontot. Kanske är det dags att köpa en lägenhet att hyra ut. Använda millen till det och dryga ut med ett billigt bolån.
Gjorde en servettberäkning på att om man köper en central etta för 2,5 mille, så blir det lån 1,5 mille, räntekostnad (1,2%) 1500 kr/mån + månadsavgift 2000 kr. Hyr ut för 10 000 kr/mån. Då får man 6500 kr att köpa falukorv för.