Bildsättningen med idel sorgsna miner och dom ödesmättade panoramabilderna där medarbetarna sitter bekymrat försjunkna i en egen värld är faktiskt ett riktigt gott fotografiskt hantverk, snyggt jobbat
Tor Johnsson.
Det handlar om att innehållet är undermåligt, eller som Helin skulle uttryckt det 'content'.
Ledningen med
Helin och
Stjärne i spetsen tillsätter en 80 man stor onlineredaktion som sitter i något som liknar en studio, var och en jobbar med ett kort klickvänligt inslag och lämnar sedan ifrån sig knäcket till nästa person som vrider till det ett varv till för att det ska bli ännu mer klickvänligt.
”Försäljningen av sexleksaker skjuter i höjden – ny teknik för kvinnlig orgasm”.
Under orgasmpaketet ligger en kortis om att ”okej-emojin” numera listas som vitmakt-symbol.
...hur man bäst parkerar sin elsparkcykel eller rubriker som ”Så snoozar du bäst” och ”Så maximerar du ledigheten över jul och nyår”.
Ledningen tror att det är det folk vill ha, snuttifiering i sin värsta form, när läsaren/tittaren egentligen vill ha fördjupande kvalitetsjournalistik.
Personligen tittar jag på Aktuelltsändningen i efterhand så jag kan spola förbi det obligatoriska PK-inslaget som bara är en tidstjuv. Själv söker jag mig till alternativa källor med långa fördjupande inslag producerade av Henrik Jönsson, Aron Flam, Radio Bubbla, Johan Westerholm, Åsiktskorridoren, Axess podd, God Ton, Markus och Malcolm, Tidskriftspodden, Pengar och politik, Koranpodden, Journalistenpodden, Ledarredaktionen, Haveristerna, Smedjanpodden, Mediespanarna och den suveräna podden Amerikanska nyhetsanalyser, Arena tyckonomi, Kavartal, Den ideologiska frågan och Publicistklubben.
När det gäller statsproducerad media så blir det i första hand det som Sveriges Radio får ur sig i sina poddar som Det politiska spelet, USA-podden, Europapodden, medierna. Varför finns det överhuvudtaget flera olika statliga mediebolag? SR får inte producera rörlig bild vilket dom faktisk ska vara glada för då dom tvingats in i poddsfären istället. SVT tror verkligen att dom är nyskapande men dom gräver bara sin grav ännu djupare.
Som ni ser blandar jag högt och lågt höger och vänster och bildar mig sen sedan en uppfattning, vid stora världshändelser med högt nyhetsvärde i realtid så inte är det SVT man söker sig till utan då finns det ett flertal utländska livekanaler på Youtube att gå till som Sky News, France24 och RT.
SVT har helt tappat bort sig vilket jag välkomnar, dom kommer aldrig att hitta tillbaka till ett format som passar varken mig eller någon annan.
Sluta upp med att försöka uppfostra oss och brunsmeta näringslivets åldermän med hjälp av Expo vilket bara driver ännu mer trafik till Swebb-TV.
Journalistik ligger mig varmt om hjärtat och jag vill redaktionerna inget illa men när dom agerar mot bättre vetande så är man tvungen att få ut sin frustration på Flashback.
Arkiverad version av artikeln:
http://archive.is/kS3by
/Provokatör
PS Läs gärna min signatur.