2019-10-29, 16:51
Medlem
Gyrks avatar
Ouch! SVT gräver sin egen grav. Passa på och läs innan de låser artikeln:
https://www.journalisten.se/fordjupn...-fran-tv-huset

//Ämne utbrutet ur (FB) Gammelmedias annalkande död till ny tråd.
/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2019-10-31 kl. 19:50.
Citera
2019-10-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk

Tack för en högkvalitativ artikel. Detta var väntat när Jan Helin tillträdde. Tyvärr så går det i inte för journalisterna att vara objektiva när de har ständiga hot över sig.

Lika bra att lägga ner SVT när de ska bedriva Aftonbladet-journlistik. 8 miljarder för att behandla anställda som skräp och leverera klickjournalistik. Blir lite upprörd faktiskt. Kommer aldrig förstå människor som får makt men så grovt missbrukar den.

Den självutnämnda goda sidan är ond i praktiken.
Senast redigerad av Mafia 2019-10-29 kl. 22:37.
Citera
2019-10-29, 22:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Verkar som om arbetsklimatet på SVT präglas alltmer av Jan Helin och hans ledarstil. Så här härjade han på Aftonbladet också, gynnade sina kompisar, tillsatte en mängd projekt som aldrig blev något, och ströp utrymmet för kritik och dialog.

Så gick det som det gick med Aftonbladet, en tidning som nu kämpar för sin överlevnad. Helin fortsätter sin förstörelselusta på SVT.
Edit: Lägger in min sammanfattning av en rapport om arbetsklimatet på Aftonbladet under Helins ledning så man förstår vilken elefant i porslinsbutiken det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Usch, 150 sidor - pallar helt enkelt inte. Jag får ta dig på orden att rapporten är dåliga nyheter fär Aftonbladet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjat
Skummade lite i denna sektrapport.

Jo, det sitter i väggarna, som en av medarbetarna sade.

Lite konstigt, att av de 100 medarbetarna som intervjuats, så hade ALLA olika svar på frågorna som ställdes.

Tänkte lite på denna "framgångssaga" som AB gått igenom, enligt de själva.
Var det inte så att, EX registrerade domänen "aftonbladet.se" o sedan gav bort den till AB?
Eller va det tvärt om, hmm... Åldern!
Ja den är ganska gräslig och fluffig.
Ett exempel: En reporter har sex chefer att ta hänsyn till när han ska jobba:
Nyhetschef
Biträdande nyhetschef
Editionschef
Printchef
Långsiktig nyhetschef
Redigeringschef
Projektchef
Förutom Chefredaktören...

Edit: Helin styr in i minsta detalj:
Citat:
Ursprungligen postat av anonym aftonbladetmedarbetare
Det finns en
person som är väldigt duktig som alla vill ha bekrä!else ifrån, och det är Jan
Helin, säger en medarbetare som vill vara anonym.
– Det innebär att alla måste ha hans godkännande, och det gör att ingen
vågar göra något utan det. Allt går genom honom, säger medarbetaren.

Management by rövslickande:
Citat:
Flera medarbetare bär på berättelser om hur nära relationer till höga chefer
premieras.
En hög manlig chef kallar Afonbladet för en ”old boy’s club” och kritiken
kommer återigen från så pass många olika roller och funktioner att den inte
kan avfärdas.

Ingen medveten digital strategi:
Citat:
Jag har ingen aning.
Jag vet inte ett år
framåt, en månad
framåt, en vecka
framåt. Det är
omöjligt att veta vad
de tänker och tycker
och vill.
-​ MEDARBETARE.
– Det jag lärde mig tidigt var att tänka online först och att vi ska vara ett
onlinebolag 2017, men jag känner inte till strategin för att nå dit, säger en
medarbetare.
---
Under ett möte kommer vi fram till att Plus är det viktigaste vi har, nästa vecka ska vi driva
så många klick som möjligt. En vecka senare kan något annat, till exempel
tv, vara viktigast.

Stor räckvidd och Plus står emot varandra:
Citat:
Vi tjänar så extremt stor del
av våra pengar på det faktumet att en annons på Afonbladet når nästan
halva Sverige.
En artikel på Afonbladet når alla. Plus och inloggat läge gör det inte.

Läsarna uppskattar inte den hårda stilen:
Citat:
Ursprungligen postat av ungdomar på en workshop
– Det är inte så schyst att ni hänger ut kändisar på det sättet ni gör ibland. De är ju också människor, de har också känslor. Vissa människor snackar ju bara en massa skit, dem litar man inte på. Aftonbladet kan vara lite som den personen,
Hybris:
Citat:
Vi tror att om ingen kontaktar oss och säger att vi suger, då är vi bra.
Citat:
Dagens multimediavägg på Aftonbladet består av sju klockor som oftast går fel.

Annonser ska tryckas in överallt:
Citat:
...skapa en bra upplevelse där annonser, redaktionellt innehåll och teknik skapar användarnytta tillsammans.

Citat:
Vi arbetar i en organisation där delar av kulturen närmast kan liknas vid ett medeltida feodalsamhälle och andra delar bedrivs som moderna startups.
Senast redigerad av Siegfrid 2019-10-29 kl. 23:02.
Citera
2019-10-30, 08:43
Medlem
Verkar vara väldigt många chefer av olika slag på SVT nuförtiden, och det är förmodligen där problemet ligger!
Citera
2019-10-30, 09:42
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Verkar som om arbetsklimatet på SVT präglas alltmer av Jan Helin och hans ledarstil. Så här härjade han på Aftonbladet också, gynnade sina kompisar, tillsatte en mängd projekt som aldrig blev något, och ströp utrymmet för kritik och dialog.

Så gick det som det gick med Aftonbladet, en tidning som nu kämpar för sin överlevnad. Helin fortsätter sin förstörelselusta på SVT.
Edit: Lägger in min sammanfattning av en rapport om arbetsklimatet på Aftonbladet under Helins ledning så man förstår vilken elefant i porslinsbutiken det handlar om.
Pardus maculas non deponit
Citera
2019-10-30, 13:05
Medlem
Citat:

Jan Helin verkar vara genuint ond, möjligen psykopat. Fyfan att ha honom som chef.
Citera
2019-10-30, 14:32
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:

När jag läser om dessa bekymmer på SVT så förstår jag varför det finns denna likriktning och åsiktskorridor i MSM. Jag brukade lyssna på Mattsson & Helin podden när den fanns och kan förstå att sentensen "Tänka rätt är större än tänka fritt".

I grund och botten ställer jag mig tveksam till PS existensberättigande när man hör vilket cirkus som pågår där. På vilket sätt skulle detta främja demokratin?
Citera
2019-10-30, 14:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tack för en högkvalitativ artikel. Detta var väntat när Jan Helin tillträdde. Tyvärr så går det i inte för journalisterna att vara objektiva när de har ständiga hot över sig.

Lika bra att lägga ner SVT när de ska bedriva Aftonbladet-journlistik. 8 miljarder för att behandla anställda som skräp och leverera klickjournalistik. Blir lite upprörd faktiskt. Kommer aldrig förstå människor som får makt men så grovt missbrukar den.

Den självutnämnda goda sidan är ond i praktiken.

Jan Helin är som ett gift i varje organisation han tar sig in.

Inte mig emot. SVT vittrar sönder inifrån.
Citera
2019-10-30, 15:03
Medlem
Citat:

Tack för rapporten!

Skrämmande läsning, som med all tydlighet visar Helins fullständiga inkompetens som ledare.
Han är ett gift.
Citera
2019-10-30, 18:39
Medlem
Imnshos avatar
Är det bara jag som gillar att Jan Helin kör SvT åt helvete? Mer av den varan! Jag skulle älska att SvT blev en enda halvkändisorgie med kattfilmer och ekivoka låg-IQ-klipp som osade Aftonbladets mest korkade delar. Så att folk blev riktigt förbannade på vad skatten gick till!

Ja inte alla förstås, nyfikna Nicole och Nassim, och sociala Sahar och Seb gillar säkert förändringarna! Härliga urbana par som korsar ras- och könsgränserna, och gottar sig åt kändisreportage och inslag såsom "så vill svenska tonårstjejer få orgasm", och "så går du ner 40 kg på en vecka med den somaliska dieten".
Citera
2019-10-30, 21:08
Medlem
Jag hoppas att den smutsige hunden Jan Helin havererar SVT så att alla feministiska journalistgrisar börjar gråta. Om man ser till Jan Helins förehavanden och talang så skulle man kunna tro att han var en hemlig agent som var ute efter att sabotera verksamheten, men det är nog faktiskt så att han bara är inkompetent och dum i huvudet.
Citera
2019-10-30, 21:13
Medlem
Krismöte ikväll på SVT Nyheter, enligt Dagens Media.
Ledningen ser "mycket allvarligt" på den kritik som har kommit fram.

Toppstyrning, tystnadskultur, personal vågar inte säga vad de tycker, tondöv ledning, chefer som uppmuntrar till mobbing och kränkningar...
Helin är verkligen en bra chef
Senast redigerad av blueberrycake 2019-10-30 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in