2019-10-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Jeg regner med at Frøken C mente at sporene ble overtydelig plantet som en "decoy". Alle er velkommen i tråden imo. Tror hverdagen min hadde vært 10 prosent fattigere de siste månedene, uten denne fantastiske tråden.
Takk! :-)
Ja jeg mente at såleavtrykkene ble lagt igjen med hensikt :-)
Citera
2019-10-31, 22:33
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Jeg regner med at Frøken C mente at sporene ble overtydelig plantet som en "decoy". Alle er velkommen i tråden imo. Tror hverdagen min hadde vært 10 prosent fattigere de siste månedene, uten denne fantastiske tråden.

En ting jeg er rimelig sikker på i hvert fall er at alle "sporene" som er blitt offentliggjort er plantede, som en del av dekkhistorien. Med unntak av dette blodsporet fra AEH, muligens.

Eventuelle andre spor blir ikke/er ikke offentliggjort.

De ordentlige sporene, altså.

Edit: Er det ikke lenge siden vi har hørt noe snakk om "slepesporet", også?

Det virker å ha gått litt i glemselen.
Senast redigerad av Niffy 2019-10-31 kl. 22:40.
Citera
2019-10-31, 22:39
Medlem
Hvorfor i all verden ble sko, strips og papir skaffet fra 3 forskjellige butikkjeder?
Tenkte GM at det var smartere enn å ev kjøpe alt i samme butikkjede på forskjellige tidspunkt?
Eller var det ev tilfeldig at de tre tingene stammer fra 3 forskjellige butikkjeder?

(Sko fra Sparkjøp, papir fra Clas Ohlsson og strips fra Biltema).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-31 kl. 22:41.
Citera
2019-10-31, 22:42
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Hvorfor i all verden ble sko, strips og papir skaffet på 3 forskjellige butikkjeder?
Tenkte GM at det var smartere enn å ev kjøpe alt i samme butikkjede på forskjellige tidspunkt?
Eller var det ev tilfeldig at de tre tingene stammer fra 3 forskjellige butikkjeder?

(Sko fra Sparkjøp, papir fra Clas Ohlsson og strips fra Biltema).

Det virker for meg også som en GM som tror de skal være lure, spre kjøpene, og ikke knytte alt til samme innkjøp, og samme tid.

Ganske åpenbart, egentlig.............
Citera
2019-10-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hvem faen skulle vel tro at det gikk an å spore opp en søppelsko kjøpt kontant i en søppelbutikk liksom, likeså med strips og brevpapir.

GM har trodd han har vært lur, og gått i fella ved å tro at han har dekket sine spor, uten å være klar over hva det er mulig å finne ut av.

Edit: Grunnen til at skosporene ikke er forsøkt tildekket tror jeg er fordi man som sagt ikke trodde at det skulle gå an å spore en søppelsko kjøpt i en søppelbutikk, og at de uansett var kjøpt kun for dette formålet og var ment som bruk og kast. Og villedning. Gi de noe å jobbe med liksom, som man tror de ikke kommer noen vei med, men som holder de opptatt en stund.

Problemet er jo at TH uansett ville etterlatt seg Dna, både på brev og alt annet. Så man kan utelukke mange men ikke han for han ville satt spor etter seg i huset uansett og det vil ikke virke merkelig engang. Jeg føler at uansett hvordan jeg snur og vender på dette er TH den mest mistenkelige. Da tar jeg utgangspunkt i at kidnappingen ikke var reell. Vi får beskrevet en AEH som en svært sjarmerende og utadvendt kvinne. Klart det finnes en liten mulighet for at hun har hatt en affære, og at det sitter en bitter mann der ute. Teorien om sønnen har jeg lite tro på, hva skulle i såfall motivet vært, penger? Da hadde han vel hatt mer å hente med å utføre samme handling med faren. Som jeg har forstått er det TH som var den påholdne, psykologi tilsier da også at folk som vokser opp i fattigdom som TH blir mer påholden enn de som vokser opp under mer bemidlede forhold
Jeg tror derfor ryktet om at TH var den gjerrige i dette forholdet er riktig. AEH kom fra en bemidlet familie, var enebarn så lite tilsier at hun var den gjerrige. Så hva skulle barna ha og hente ved å drepe sin egen mor, da hadde det vel vært mer lurt og ta faren vil jeg tro.
At TH var det som kalles gjerrig er det liten tvil om, dette ryktet tror jeg på og jeg kjenner også folk som bor i nærheten og bekrefter dette.

Politiet er ganske sikre på at det dreier seg om planlegging, samtidig som de holder fast ved teorien om at kidnappingen var iscenesatt for å dekke over drap
Da sitter man jo igjen med at GM har motiv. Folk dreper ikke på gøy, kanske i affekt, men i alle fall ikke på gøy.
Klart det kan dreie seg og en bitter elsker som ble vraket, men føler ikke at det stemmer. Kan et av barna ikke være TH sitt? Her er kanskje det eneste motivet hvis det skulle være et av barna. Kan barnet være blitt oversett og behandlet dårligere som følge av det? Dette er bare spekulasjoner, men måtte være eneste grunn til å utføre en slik handling, ramme begge to.
Så sitter vi igjen med den som kanskje har det egentlige motivet? TH. Jeg føler jeg har dannet meg et inntrykk av TH gjennom medier som en rimelig innesluttet ambisiøs mann. Og så vet jeg via psykologi hvilken type som kan bli drapsmann (vel og merke, planlagt) Jo det er nettopp en slik type som TH som klarer å suse videre uten å virke berørt av det som foregår. Det handler veldig mye om selvdisiplin, noe han trolig har god trening i. Jeg kan selvfølgelig ikke si at det er han, men hvis man ser vekk fra kidnappingsteorien snevrer det seg jo ganske godt inn. Hvem har motiv for å planlegge en slik handling tro? Jeg vet heller ikke om TH har motiv, problemet er at jeg ikke klarer å finne andre som har motiv. Og så vet vi veldig lite om hva som foregår bak husets 4 vegger.
Venninnen sier at hun ville aldri forlatt familien, men hva mener venninnen med familie. De aller fleste mødre forlater aldri sine barn nei, men ektefelle kan ha en annen status.
Jeg prøver å forestille meg hvordan TH ville reagere hvis AEH etter så mange år ville begynne å snakke om skilsmisse (kanskje ikke reelt) men likevel en trussel. TH vokste opp med 12 søsken, en ganske voldelig far etter som jeg har forstått og en mor som døde da han var barn. AEH har nok betydd utrolig mye for han. Kanskje så mye at en skilsmisse ville føre til en enorm separasjonsangst.
TH har neppe noen elskerinne, han vet veldig godt at han vil slite med å finne en kvinne som finner seg i å leve like nøkternt som AEH. Han er tross alt ingen ung og attraktiv fyr lengre, kvinner gidder vanligvis ikke å slå seg sammen med halvgammel fyr som ikke liker å bruke penger. Men det er likevel ikke det som er viktig for TH, det er at han mistet sin mor som barn, AEH må jo ha vært tryggheten i livet hans. (Siden han ikke er en playboytype) Jeg tror at AEH begynte å bli lei, det er ikke sikkert hun hadde gjort alvor av skilsmisseplanene, men bare trusselen er nok til å få det til å gynge for han.
Jeg vet jeg er veldig direkte nå og oppfattes sikkert som slem, men helt ærlig hvem andre hadde motiv og muligheter til å gjennomføre en slik plan som knapt legger igjen spor.
Hvis man leser litt psykologi om overlagte drap vil man finne at det finnes veldig mange i gruppen menn som mister en viktig person tidlig i oppveksten og som behersker solid selvdisiplin, og ofte er lukkete og innadvendte. Jeg tror politiet vet at det er han, men de har ikke nok bevis for dette er så profesjonellt gjennomført at det er vanskelig og finne bevis, og ikke minst det at det ikke finnes noe lik. Leste en kommentar over her som sa at denne saken trolig blir ført på indisier (som i Orderudsaken) Jeg har tenkt mye på denne saken og jeg finner ingen annen løsning, vel og merke hvis det ikke mot all formodning viser seg og være kidnapping.
Citera
2019-10-31, 22:46
Medlem
Citat:
En ting jeg er rimelig sikker på i hvert fall er at alle "sporene" som er blitt offentliggjort er plantede, som en del av dekkhistorien. Med unntak av dette blodsporet fra AEH, muligens.

Eventuelle andre spor blir ikke/er ikke offentliggjort.

De ordentlige sporene, altså.

Edit: Er det ikke lenge siden vi har hørt noe snakk om "slepesporet", også?

Det virker å ha gått litt i glemselen.
Det tror jeg at du har rett i!
Jeg har lenge tenkt at det har foregått mye sporplanting på åstedet og ev andre steder. Jeg har også tidligere vært inne på at hele "åstedet" ev kan ha vært arrangert, og at det virkelige åstedet da er et helt annet sted enn Hagens hus.
Citera
2019-10-31, 22:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
*snip*

Jeg er veldig enig i din analyse, på de fleste punkter.
Citera
2019-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er så totalt meningsløst det du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er leit å si det, men jeg synes du spammer tråden igjen nå, med et utall meninsgløse sitater som er sitert mange ganger tidligere.

Men dette siste her nå tar kaka. Du påstår at fremmede GM med vilje kan ha lagt igjen spor for å vise politiet at "her har det vært en fremmed GM".

Jeg har ikke ord.

Skjerpings, at du ikke forstår gjør det ikke greit å slenge drit. Må være litt takhøyde for tanker her.
Citera
2019-10-31, 22:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hvem faen skulle vel tro at det gikk an å spore opp en søppelsko kjøpt kontant i en søppelbutikk liksom, likeså med strips og brevpapir.

GM har trodd han har vært lur, og gått i fella ved å tro at han har dekket sine spor, uten å være klar over hva det er mulig å finne ut av.

Edit: Grunnen til at skosporene ikke er forsøkt tildekket tror jeg er fordi man som sagt ikke trodde at det skulle gå an å spore en søppelsko kjøpt i en søppelbutikk, og at de uansett var kjøpt kun for dette formålet og var ment som bruk og kast. Og villedning. Gi de noe å jobbe med liksom, som man tror de ikke kommer noen vei med, men som holder de opptatt en stund.

GM upplever sig nog behöva förankra brottet i hemmet. Så att det harmonierar med ett intryck att det skett där efter nio på morgonen. Och inte på annan plats på annan tid. Det är lätt att måla med för kraftig pensel. Gissar jag.

Det tycks ju inte vara så att han köpte skorna samma morgon då, utan han hade dem redan tillgängliga. Eller visste var han kunde komma över dem.

Th behöver inte ha köpt skorna själv utan ngn annan kan ha gjort det och th kan ha knyckt dem eller lånat dem etc. En bygganläggning eller gäststuga el dyl kanske har uppsättningar låneskor till anställda eller besökare. De kan ha plockats ur en sop- el varucontainer för sekunda eller använda skor. Teoretiskt. GM kan ha förberett utrustning på en plats, eller haft en inredd lgh eller stuga utrustad med skor o.a. för den tillfällige besökaren. GM kan ha känt till var man brukar kunna hitta skor som ingen saknar.

Han kan ha fått dem levererade till sig av ngn som kommit över dem på ett säkert sätt. Vilket är ett stort risktagande förstås.
Citera
2019-10-31, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg tenker ikke at det er TH som er GM. Men i en tenkt situasjon, så kunne GM ev ha tenkt at det var lurt å sette igjen skosåleavtrykk av fremmede sko på åstedet kun for å vise politiet at "her har det vært en fremmed GM".

Å ikke dekke til skoene og dermed lage såleavtrykk, vil jo også lage ekstra og tidkrevende etterforskningsarbeid for politiet. Og det kan også ev ha vært ønsket fra GM.
Då öppnar du upp för att det kan ochså ha varit AE eller hundvakten. Sistnämda kanske stannade över natten - kanske evt utan att AE och TH visste om det.
Citera
2019-10-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
GM upplever sig nog behöva förankra brottet i hemmet. Så att det harmonierar med ett intryck att det skett där efter nio på morgonen. Och inte på annan plats på annan tid. Det är lätt att måla med för kraftig pensel. Gissar jag.

Det tycks ju inte vara så att han köpte skorna samma morgon då, utan han hade dem redan tillgängliga. Eller visste var han kunde komma över dem.

Th behöver inte ha köpt skorna själv utan ngn annan kan ha gjort det och th kan ha knyckt dem eller lånat dem etc. En bygganläggning eller gäststuga el dyl kanske har uppsättningar låneskor till anställda eller besökare. De kan ha plockats ur en sop- el varucontainer för sekunda eller använda skor. Teoretiskt. GM kan ha förberett utrustning på en plats, eller haft en inredd lgh eller stuga utrustad med skor o.a. för den tillfällige besökaren. GM kan ha känt till var man brukar kunna hitta skor som ingen saknar.

Han kan ha fått dem levererade till sig av ngn som kommit över dem på ett säkert sätt. Vilket är ett stort risktagande förstås.

Enig med deg. Jeg blir litt "besviken" av GM om det viser seg at hen har kjøpt alle disse rekvisittene selv etter en tilsynelatende spektakulær jobb med resten av planlegging og gjennomføring som har holdt politiets beste menn og kvinner uten gjennombrudd på ettårsdagen.
Citera
2019-10-31, 23:07
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Nei, skoene er kjøpt, stripsen er kjøpt, brevpairet er kjøpt.

Av privatpersoner, i butikker som henvender seg til privatkunder, ikke bedrifter eller lignende.
Edit: Av den enkle grunn at man tror at dette kan gjøres forholdsvis anonymt, men der tok man altså feil.

Og kjøpene kan ha foregått i hele tidsrommet man opererer med for planleggning, og siden man tydeligvis har tenkt så langt at man ikke har kjøpt alt man trenger på samme sted, så vil det også være naturlig å tro at man heller ikke har kjøpt det på samme tid, heller tvert i mot.

Og ingen av delene, hverken sko, papir eller strips, fra de aktuelle butikkene er noe man finner henslengt rundtomkring i bedrifter eller søppelcontainere.

Men om kjøpene er gjort av den som har planlagt det hele, eller om kjøpene er en del av hyresarbeidet, det er et annet spørsmål.
Senast redigerad av Niffy 2019-10-31 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in