Citat:
Ursprungligen postat av
olivieroccean
Cirka førti store saker i USA, har blitt oppklart med den metodene, cold cases som ellers aldri hadde blitt løst.
Lovligheten av den metoden i Norge er ikke helt avklart. Men noe lignende ble gjort etter Nokasranet. Da kjørte man ukjent DNA gjennom et universitetssykehus vel, og fikk treff på datteren til Erling Havnå.
Dette er den største revolusjonen siden DNA, og bør bli standard over hele verden.
Litt av poenget, og noe som er sterkt presisert i slike tjenester, er at man med vilje og viten laster opp sitt DNA og samtykker til at dette ligger i en database.
Som oftest samtykker man i utgangspunktet "kun" til at ditt DNA samkjøres mot annet DNA i samme tjeneste/database, for å finne treff på slektninger, og at de beskytter dine data iht. gjeldende personvernlover.
Jeg har selv tatt slike tester, siden jeg syns DNA-forskning og menneskers historie og evolusjon er kjempespennende, og jeg får stadig nye "treff" på obskure slektninger.
Edit: Og jeg syns faktisk at det er helt ok at politi får tilgang til slike databaser, ved forespørsel og behov, gjennom de rette kanaler, når det kommer til alvorlige kriminalsaker.