2019-10-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det har ikke kommet fram noe nytt i dag, kun en repetisjon av ting som er offentlig kjent fra før.
Noe nytt var det, for meg i alle fall.
"31.10.19. Flere personer skal fortløpende ha blitt sjekket ut av saken underveis i etterforskningen, dersom de har hatt alibi for selve forsvinningsdagen."
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/10/31/195622985/politiet-bekrefter-til-tv-2-har-liste-over-mulige-gjerningspersoner

(Jeg tar en lang pause nå).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-31 kl. 20:43.
Citera
2019-10-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det virker litt påtatt at du ikke vet om dette, men nylig ble jo EAR/ONS, aka. "The Golden State Killer" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_State_Killer ) identifisert via DNA fra andre familiemedlemmer som hadde lastet opp sitt DNA til sider noe lignende MyHeritage.
Cirka førti store saker i USA, har blitt oppklart med den metodene, cold cases som ellers aldri hadde blitt løst.

Lovligheten av den metoden i Norge er ikke helt avklart. Men noe lignende ble gjort etter Nokasranet. Da kjørte man ukjent DNA gjennom et universitetssykehus vel, og fikk treff på datteren til Erling Havnå.

Dette er den største revolusjonen siden DNA, og bør bli standard over hele verden.
Senast redigerad av olivieroccean 2019-10-31 kl. 21:04.
Citera
2019-10-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
The Captain & Me, Plywood og AtomHart nå nylig skal vi tro Facebook.
Ikke noe brutale tekster eller musikk i mine ører.

https://www.rockipedia.no/artister/trym_hagen-40547/
Det var langt ifra brutalt, nei. Heller tvert imot. Det var godt å se faktisk.

Jeg tenkte kun på de låtene under eget navn, men topp research fra dere 👍
Citera
2019-10-31, 21:24
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Cirka førti store saker i USA, har blitt oppklart med den metodene, cold cases som ellers aldri hadde blitt løst.

Lovligheten av den metoden i Norge er ikke helt avklart. Men noe lignende ble gjort etter Nokasranet. Da kjørte man ukjent DNA gjennom et universitetssykehus vel, og fikk treff på datteren til Erling Havnå.

Dette er den største revolusjonen siden DNA, og bør bli standard over hele verden.

Litt av poenget, og noe som er sterkt presisert i slike tjenester, er at man med vilje og viten laster opp sitt DNA og samtykker til at dette ligger i en database.
Som oftest samtykker man i utgangspunktet "kun" til at ditt DNA samkjøres mot annet DNA i samme tjeneste/database, for å finne treff på slektninger, og at de beskytter dine data iht. gjeldende personvernlover.

Jeg har selv tatt slike tester, siden jeg syns DNA-forskning og menneskers historie og evolusjon er kjempespennende, og jeg får stadig nye "treff" på obskure slektninger.

Edit: Og jeg syns faktisk at det er helt ok at politi får tilgang til slike databaser, ved forespørsel og behov, gjennom de rette kanaler, når det kommer til alvorlige kriminalsaker.
Senast redigerad av Niffy 2019-10-31 kl. 21:31.
Citera
2019-10-31, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
The Captain & Me, Plywood og AtomHart nå nylig skal vi tro Facebook.
Ikke noe brutale tekster eller musikk i mine ører.

https://www.rockipedia.no/artister/trym_hagen-40547/

Citat:
Det var langt ifra brutalt, nei. Heller tvert imot. Det var godt å se faktisk.

Jeg tenkte kun på de låtene under eget navn, men topp research fra dere 👍
Jag håller med så långt, men det kan vara något jag inte förstår.
https://www.rb.no/lokal-kultur/plywood-the-ways-of-the-past/r/1-95-1786669
Citat:
Og bare så det er sagt: Vi snakker ikke om lyse og lystige saker. For tross glimt av håp, så oser Plywoods tunge og mørke musikk av smerte. Sånn sett er det fristende å legge til at den som venter på noe vondt, venter ikke forgjeves.
Citera
2019-10-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag håller med så långt, men det kan vara något jag inte förstår.
https://www.rb.no/lokal-kultur/plywood-the-ways-of-the-past/r/1-95-1786669
Interessant link ihvertfall.
Citera
2019-10-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Litt av poenget
Edit: Og jeg syns faktisk at det er helt ok at politi får tilgang til slike databaser, ved forespørsel og behov, gjennom de rette kanaler, når det kommer til alvorlige kriminalsaker.
Enig. Den teknologien presser seg på. Jeg håper dette er blitt diskutert bak lukkede dører hos Tor Axel Busch, fordi teknologien er til for å brukes.

Heldigvis går ikke cold cases ut på dato, så det er aldri for sent. Bortsett fra de sakene som er så gamle at det finnes en foreldelse. Men få igjen av de.
Citera
2019-10-31, 21:43
Medlem
Føler på meg at MGM har plassert ut falske DNA spor, akkurat hvordan det kan ha skjedd har jeg ikke satt meg inn i men random sigarettfilter kan vel vaskes i destillert vann som tømmes på utvalgte steder ?
Senast redigerad av Gassa 2019-10-31 kl. 21:51.
Citera
2019-10-31, 21:48
Medlem
Tror dere forresten det er Tom selv som har satt av fotavtrykk med Sprox? Det tror jeg kanskje at han gjorde når han plasserte strips, trusselbrev etc.

I så fall skjønner jeg ikke hvorfor han ikke brukte en plastpose over skoene. Jeg ville nok også kjøpt strips i utlandet på forretningsreise. Galskap å gjøre de innkjøpene i nabolaget, selv om det var for lenge siden.

På den annen side kan det like så godt ha vært en annen som satte avttykkene. En leiemorder for eks. Gir kanskje mer mening om de avttykkene ble satt pga søle etc som ble dratt med utenfra? Eller?
Senast redigerad av olivieroccean 2019-10-31 kl. 21:57.
Citera
2019-10-31, 21:55
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Tror dere forresten det er Tom selv som har satt av fotavtrykk med Sprox? Det tror jeg kanskje at han gjorde når han plasserte strips, trusselbrev etc.

I så fall skjønner jeg ikke hvorfor han ikke brukte en plastpose over skoene. Jeg ville nok også kjøpt strips i utlandet på forretningsreise. Galskap å gjøre de innkjøpene i nabolaget, selv om det var for lenge siden.

Hvem faen skulle vel tro at det gikk an å spore opp en søppelsko kjøpt kontant i en søppelbutikk liksom, likeså med strips og brevpapir.

GM har trodd han har vært lur, og gått i fella ved å tro at han har dekket sine spor, uten å være klar over hva det er mulig å finne ut av.

Edit: Grunnen til at skosporene ikke er forsøkt tildekket tror jeg er fordi man som sagt ikke trodde at det skulle gå an å spore en søppelsko kjøpt i en søppelbutikk, og at de uansett var kjøpt kun for dette formålet og var ment som bruk og kast. Og villedning. Gi de noe å jobbe med liksom, som man tror de ikke kommer noen vei med, men som holder de opptatt en stund.
Senast redigerad av Niffy 2019-10-31 kl. 21:59.
Citera
2019-10-31, 21:59
Medlem
Hehe 😂

Jo, enig med deg Niffy 👍

At de trekker frem skoene er litt også for å flexe muskler. Øystein Milli sa jo at politiet forsøker å destabilisere GM. Så klart hadde de ikke håp om at 300 skjokjøpere skulle melde seg. Det hadde holdt å snakke med betjeningen etc.
Senast redigerad av olivieroccean 2019-10-31 kl. 22:06.
Citera
2019-10-31, 22:04
Medlem
Citat:

På den annen side kan det like så godt ha vært en annen som satte avttykkene. En leiemorder for eks. Gir kanskje mer mening om de avttykkene ble satt pga søle etc som ble dratt med utenfra? Eller?
Jeg tenker ikke at det er TH som er GM. Men i en tenkt situasjon, så kunne GM ev ha tenkt at det var lurt å sette igjen skosåleavtrykk av fremmede sko på åstedet kun for å vise politiet at "her har det vært en fremmed GM".

Å ikke dekke til skoene og dermed lage såleavtrykk, vil jo også lage ekstra og tidkrevende etterforskningsarbeid for politiet. Og det kan også ev ha vært ønsket fra GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in