2019-10-31, 16:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är upp till var och en vad man tror.
Jag har trott på detta sedan dag ett, och har inte ändrat mig.

Om andra tror något annat är deras ensak.

Det jag vänder mot är att nästan vilken "dålig sida" som helst verkar vara ett motiv, vilket jag inte tror på.
Jag tycker att om man tycker sig se ett möjligt motiv kopplat till "en dålig sida", då är det en annan sak.

Som sagt, en gm kan ha fått spel och dödat LW för att hon smackade. Inte tror jag att man utgår från det som motiv, utan man har säkert kollat udda personer och personer som man har hört kunnat hysa agg eller på annat sätt skulle ha en konfliktyta.

Om du försöker att tänka ett steg längre.

Hennes beteende att lämna barnen ensamma på nätterna
för att geocacha och att (enligt mig) utnyttja sina gamla
föräldrar som barnvakter och att ha en intim relation
med en gift man i 6 år visar på en mycket egoistisk
och självupptagen person som endast brydde sig om sina
egna önskningar och behov.

Det beteendet (egoistisk och självupptagen)
kan ha varit vad som utgjorde motivet för GM.
Citera
2019-10-31, 16:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har vi förklarat hur många gånger som helst.
Morföräldrarna var som normala morföräldrar som ville träffa sina barnbarn.
Varför är det så omöjligt för dig att förstå det?

Och varför ville de träffa sina barnbarn
just de dagar LW jobbade kväll de veckor hon hade
barnen? Hade det inte varit trevligare att träffa LW
och barnen tillsammans när LW var ledig?

Mormodern berättade ju i artikeln att de varit
barnvakt två gånger varannan vecka
ända sedan skilsmässan.

Min åsikt är att hon utnyttjade dem.
Vad skulle hon ha gjort om morföräldrarna
inte hade velat vara barnvakt någon av dessa
dagar? Jag tror nog att de kände sig tvungna.
Vem skulle annars ha tagit hand om barnbarnen?
Citera
2019-10-31, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Vem tänker du på?

Jag har även hört att hon var snäll och hjälpsam.
Citera
2019-10-31, 16:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vem tänker du på?

Jag har även hört att hon var snäll och hjälpsam.

Har du sett några exempel på det?
Citera
2019-10-31, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Och varför ville de träffa sina barnbarn
just de dagar LW jobbade kväll de veckor hon hade
barnen? Hade det inte varit trevligare att träffa LW
och barnen tillsammans när LW var ledig?

Mormodern berättade ju i artikeln att de varit
barnvakt två gånger varannan vecka
ända sedan skilsmässan.

Min åsikt är att hon utnyttjade dem.
Vad skulle hon ha gjort om morföräldrarna
inte hade velat vara barnvakt någon av dessa
dagar? Jag tror nog att de kände sig tvungna.
Vem skulle annars ha tagit hand om barnbarnen?

Och jag kan säga att min högsta önska är att en dag få barnbarn och få vara delaktig i deras liv!
Jag skulle inget hellre vilja än att de kunde vara hos oss och vi fick skämma bort dom såsom min farmor och farfar gjorde!

Jag har grannar som tar hand om sina barnbarn ofta. De hämtar på dagis, barnen är här, de åker till baletten osv. Ofta. De verkar älska det. Pratar om barnbarnen jämt.

Jag tror inte att det har med mordet att göra ett skvatt.

Motivet låg i mördarens öga, det är sant.
Men här har det blivit ett motiv som känns lika långsökt som att hon skulle bakat hårda bullar och att det skulle ha varit ett skäl att döda henne.
Citera
2019-10-31, 16:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Och jag kan säga att min högsta önska är att en dag få barnbarn och få vara delaktig i deras liv!
Jag skulle inget hellre vilja än att de kunde vara hos oss och vi fick skämma bort dom såsom min farmor och farfar gjorde!

Jag har grannar som tar hand om sina barnbarn ofta. De hämtar på dagis, barnen är här, de åker till baletten osv. Ofta. De verkar älska det. Pratar om barnbarnen jämt.

Jag tror inte att det har med mordet att göra ett skvatt.

Motivet låg i mördarens öga, det är sant.
Men här har det blivit ett motiv som känns lika långsökt som att hon skulle bakat hårda bullar och att det skulle ha varit ett skäl att döda henne.

Eftersom du tydligen fortfarande inte fattar så upprepar jag:

Citera
2019-10-31, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har du sett några exempel på det?

Att hon hade alla de "dåliga"sidor som du tar upp, det är din tolkning. Jag vet inte om det stämmer alls. Du tolkar efter enligt mig en hård skala, en skala som för mig känns främmande och inte heller verka stämma med vad andra tycker.

Alla människor har sina egenheter, en del står man ut med, andra retar en. Oftast umgås man inte på nära håll med sådan personer som inte passar en själv. man umgås med sådana som man gillar.

Men det kommer alltid finnas egenheter hos alla personer som du känner som någon gång irriterar dig. Då får man tänka på sig själv, hur underbar är man själv 24/7?

Man kan prata med varandra om det. Man kan välja annan vän.

Men ärligt talat, att ständigt se de dåliga sidorna hos alla du känner, det är ett drag som som kan bli outhärdligt för dig själv och även andra.

Du får med din fråga det att låta som att L*ena inte hade en enda positiv sida.
Om du på allvar tror det, och tror att det är motivet till mordet, då borde det vara någon som har samma syn på människor som du har?

Jag tror inte att mördaren är en sådan person.
Jag tror att man har tittat på kyrkan, konstiga grannar och uppvaktande män. Jag tror att SD gett tips.
Jag tror att man kollat UW och förmodligen MH, som kanske hade lite liknade tankar som du har?
Citera
2019-10-31, 16:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Att hon hade alla de "dåliga"sidor som du tar upp, det är din tolkning. Jag vet inte om det stämmer alls. Du tolkar efter enligt mig en hård skala, en skala som för mig känns främmande och inte heller verka stämma med vad andra tycker.

Alla människor har sina egenheter, en del står man ut med, andra retar en. Oftast umgås man inte på nära håll med sådan personer som inte passar en själv. man umgås med sådana som man gillar.

Men det kommer alltid finnas egenheter hos alla personer som du känner som någon gång irriterar dig. Då får man tänka på sig själv, hur underbar är man själv 24/7?

Men ärligt talat, att ständigt se de dåliga sidorna hos alla du känner, det är ett drag som som kan bli outhärdligt för dig själv och även andra.

Om du på allvar tror det, och tror att det är motivet till mordet, då borde det vara någon som har samma syn på människor som du har?

Jag tror att man har tittat på kyrkan, konstiga grannar och uppvaktande män. Jag tror att SD gett tips.
Jag tror att man kollat UW och förmodligen MH, som kanske hade lite liknade tankar som du har?

Ja, man kan välja andra vänner.
Men man kan inte välja sina föräldrar.
Och man kan inte välja sina arbets"kamrater".

Jag tror att de vänner som har skrivit positivt
här om LW är sådana som valt henne till vän
pga det de tycker var positivt med henne.

Medan de som skrivit negativt var människor som
"tvingades" att ha med henne att göra trots att
de inte tyckte om henne.
T.ex. vi jobbet, kyrkan eller GC.
Citera
2019-10-31, 17:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, man kan välja andra vänner.
Men man kan inte välja sina föräldrar.
Och man kan inte välja sina arbets"kamrater".

Jag tror att de vänner som har skrivit positivt
här om LW är sådana som valt henne till vän
pga det de tycker var positivt med henne.

Medan de som skrivit negativt var människor som
"tvingades" att ha med henne att göra trots att
de inte tyckte om henne.
T.ex. vi jobbet, kyrkan eller GC.

Så vem tänker du är mördaren?
Citera
2019-10-31, 17:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag håller med om att Lena hade många bra sidor också.

Men har du uteslutit att SD eller HD kan vara den typ av störda person du tänker på här?

Deras destruktiva affär behöver ju inte vara enda motivet tänker jag. Det finns trots allt många relationer med både hot och våld som inte leder till mord.

Varför utesluter du att det kan finnas fler motiv tillsammans? Det här kan vara ett hat som byggts upp över lång tid gentemot Lena och av många olika anledningar inte bara p.g.a. deras affär? Som ett exempel på en adderad faktor är att Lena sägs ha raderat HD:s loggar. Det måste också ha väckt raseri hos SD eller hur? En sådan sak kan få bägaren att rinna över och mordet är ett faktum.

Är motivet då endast de raderade loggarna eller summan av allt annat som hänt under årens gång?
Citera
2019-10-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Snubblade över en logg av HD som talar för att hon redan den 10 jan 2017 var klar över att hon inte längre ville vara en del av TeamD:
https://coord.info/GLW34PN8
(Datumet sammanfaller f.ö. med LW:s anmälan om misshandel.)
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Intressant. Kan knappast röra sig om en slump att hon lägger upp det här samma dag som LW anmäler hennes make för misshandel.
Visste HD om anmälan vid den här tidpunkten kan hennes syrliga kommentar i loggen tyda på att hon hade tagit ställning gällande bilincidenten. Att hon ska ha vetat om deras långvariga affär här verkar däremot rätt osannolikt.
"En annorlunda men kul upplevelse att det var jag som åkte iväg på FTF med Soft och HTD fick vara kvar hemma med barnen."

Tack för all information du tar fram! Iakttagelser och analyser som är av stort värde för att kunna förstå något av vad som egentligen hände och dynamiken mellan dessa tre individer.
Loggen är daterad 2017-01-10, men Syst*rhax konto skapades först 2017-07-05. Hon kunde som tidigast ha skrivit den loggen 2017-07-05.
Den är alltså bakdaterad till 2017-01-10. Det är inbyggt i loggningsfomuläret att kunna ange valfritt datum.
Citera
2019-10-31, 17:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag håller med om att Lena hade många bra sidor också.

Men har du uteslutit att SD eller HD kan vara den typ av störda person du tänker på här?

Deras destruktiva affär behöver ju inte vara enda motivet tänker jag. Det finns trots allt många relationer med både hot och våld som inte leder till mord.

Varför utesluter du att det kan finnas fler motiv tillsammans? Det här kan vara ett hat som byggts upp över lång tid gentemot Lena och av många olika anledningar inte bara p.g.a. deras affär? Som ett exempel på en adderad faktor är att Lena sägs ha raderat HD:s loggar. Det måste också ha väckt raseri hos SD eller hur? En sådan sak kan få bägaren att rinna över och mordet är ett faktum.

Är motivet då endast de raderade loggarna eller summan av allt annat som hänt under årens gång?

Jag vet för litet om HD för att kunna säga något om hennes psykiska balans. Vi har ju fått höra att hon efter sista (?) barnets födelse inte mådde bra. Om detta har fortgått vet jag inget om.

SD har i varje fall arbetat på sitt företag, geoacachat med sina vänner och enligt loggar inte verkat psykiskt sjuk. Men det är inte tillräckligt för att dra slutsatser om hela hans psykiska hälsa.
det inte är otroligt att han har uppviglat HD som redan hade en anledning till att vara sur på LW. Han kan ha triggat upp dom mot varandra när det gällde geocachingen för att ytterligare visa LW att det var inte hon som bestämde. Det var han som bestämde.

Hatet som har byggt upp under tid, det är väl typiskt vid våld i nära relationer? Kontrollbehovet sträcker sig nog inte till sådant som att hon hade föräldrarna som barnvakt, men absolut kan andra saker ha retat honom.

hatet som han har, det är ju efter hans egen spelplan. I våra ögon kanske det som retat honom verkar konstigt.

Om jag får gissa, utan att veta särskilt mycket om på vilka grunder man bestämmer en liten sinnesundersökning, så tror jag att i det här fallet beror på brottets allvarliga art, hans manipulativa sida, att han slirar på sanningen, kanske inte verka förstå allvaret i situationen och andra drag som tyder på en allvarlig personlighetsstörning. Man vill kanske utesluta psykisk sjukdom av den anledningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in