Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
1. Dom har då en bostad. Uppenbarligen.
(När jag var liten så bodde grannsonen kvar i ett rum i hemma hos föräldrarna tills han var 30. Inget nytt fenomen precis).
2. Helt riktigt att unga har dåligt med tillgångar att köpa bostad för.
Därför får man ju se hyresregleringen som att överheten jävlas extra mycket med unga människor. Eller om man så vill. Väljare som röstar på regleringsivrande partier.
3. Utan hyresreglering skulle det gå att komma över lägenheter inom kort varsel. Precis som gäller för andra produkter som bilar och mobiltelefoner. Inga köer för att hyra en bil.
4. Den som till äventyrs menar att bostäder är för dyra har ju alla möjligheter att bygga billigare sådana. Ett initiativ som skulle välkomnas av många. Men vi ser ju inte riktigt att det sker.
5. Menar dom att det faktiskt är brist på bostäder???
Eller klagar dom på mekanismen med köer för HR. Som gör det hopplös för folk som vill bo i HR att flytta.
Skulle dom klaga på bostadsbrist ifall marknadshyra infördes?
6. Det är inte oavsett utan i så fall pga.
7. Hm, då är det inte heller elbrist. Utan brist i infrastrukturen för distribution. Sådant skapas av regleringar. Utan regleringar uppstår alltid en viss överkapacitet. Det var regleringar som skapade de rullande strömavbrotten i Kalifornien också.
8 Informationen är från pensionsmyndigheten. Kan vara så att det gäller män. Kvinnor lever längre så då blir pensionen av nödvändighet lägre.
9. Den som vill hävda bostadsbrist får lov att visa att det är sant. Blir ju problem då det finns 21700 bostäder ute till försäljning på hemnet nu.
Att hänvisa till bostadsköer, som skulle upphöra i samma ögonblick hyresregleringen tas bort, fungerar inte heller.
Jag ser inte hur någon skulle kunna visa att det finns bostadsbrist.
10. Varför ska vi säga något? Hon tar väl bara sina 3 MSEK hon fick loss från bostadsförsäljningen och köper sig en BR någonstans. Hon behöver väl inte våra kommentarer.
11. Det blir inte sant bara för att du repeterar det.
Varför tar du inte och räknar ut hur offentlig sektor tjänar på det?
(Rimligen har du räknat på det. Annars skulle du väl inte påstå).
12. Och vad är det som skall bli lättare? Det är ju inte riktigt så att det finns några direkta hinder att flytta.
1) När jag var ung så flyttade jag i samband med värnplikten (på 70-talet). Jag hade vare sig grannar eller vänner som bodde hos sina föräldrar.
Jag är uppvuxen i en Stockholmsförort.
Den som upp till 30-årsåldern måste bo kvar hos sina föräldrar har inte en egen bostad, så långt kan vi säkert vara ense?
2) Du tycks tro att jag förespråkar hyresregleringarna? Jag är mycket emot detta då följderna har varit mer än katastrofala särskilt för storstäderna.
Att det fria byggandet av bostäder har upphört är en sak, men den massiva kontoriseringen av bostäder som skedde i t.ex. Stockholm gjorde att många bostäder försvann.
Jag är en stor motståndare till hyresregleringarna.
Och jag är även en varm förespråkare för en tvingad "avkontorisering" av bostäder, men det kan inte göras så länge hyresregleringarna finns kvar.
3) Du behöver således inte debattera hyresregleringarna med mig, vi är eniga. Och den dagen som hyresregleringarna avskaffas så kommer inte bostadsbristen att lösas med ett "knäpp med fingrarna". Oavsett om det gäller bostadsbristen i storstäderna eller elbristen i Södra Sverige, även om alla politiska idiotbeslut raderas, så kommer det ta tid att bygga bort problemen.
Den stora frågan är då vad gör vi fram tills dess?
4) Nu så bor jag utomlands sedan tidigt 90-tal så jag har tappat fingertoppskänslan. Förr så var byggnormen ett av många hinder vad det gäller att bygga billigt.
5) Det går att söka fram en hel del information och artiklar vad det gäller arbetande unga människor som inte får tag på bostäder. Brist på hyreslägenheter och bostadsrätter är för dyra.
6) För allt för många människor så råder idag en bostadsbrist. Och den dagen som hyresregleringen slopas och det blir marknadspris på hyrorna så kommer det fortfarande att råda bostadsbrist under lång tid.
Så den stora frågan är, återigen, vad finns det för "quick fix" för att få loss bostäder?
7) Elbristen i Södra Sverige är ett faktum och den beror enbart på politiska beslut. Men faktum kvarstår, Södra Sverige har elbrist som i flera fall har förhindrat investeringar.
Om elbristen sedan beror på dassig nätkapacitet eller höga skatter på lokalt producerad el som tvingat kraftverk att stänga behöver inte debatteras då faktum kvarstår -
i Södra Sverige råder det elbrist! Eller menar du att vi skall meddela företagen som inte kan expandera/bygga ut p.g.a. att det utvidgade energibehovet inte kan garanteras att det inte råder elbrist i Södra Sverige?
Enligt mitt sätt att se det så är det konsumenten som avgör om det råder elbrist eller ej. Detsamma gäller bostadssökande.
9) Och bostäderna som är till salu på hemnet matchar väl med alla bostadssökande i t.ex. Stockholm?
Jag vet, du behöver inte påpeka att alla som köar hos bostadsförmedlingen är inte bostadslösa. Men, av de som behöver bostad vill du mena att priserna på lediga bostäder på hemnet är en smaksak för unga som inte vill bo hos föräldrarna eller den nyskilde pensionären?
I Stockholms kommun så erbjuds för stunden 1,845 bostäder på hemnet.
Bostadsförmedlingen:
https://bostad.stockholm.se/statistik/summering-av-aret-2018/
Citat:
Under 2018 förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 13 455 bostäder. Aldrig tidigare har så många fått en hyresrätt genom Bostadsförmedlingen. Den genomsnittliga kötiden för vanliga hyresrätter var 10,3 år – samma som året innan. Antalet aktiva kunder i kön var också oförändrat; 14 procent. Den 31 december 2018 stod 635 730 personer i bostadskön. Bostadsförmedlingen förmedlade lägenheter i 23 av Stockholms läns* 26 kommuner samt i Västerås, Håbo och Strängnäs.
* Notera Län och inte Kommun.
10) Bull's Eye! Alla pensionärer i Stockholm ÄGER sina bostäder. Ingen pensionär bor i en hyresrätt! Bravo!
11) Jo, visst finns det hinder. Utanför EU så ersätter inte Sverige pensionärens sjukvårdskostnader, något gör det omöjligt att flytta för mindre bemedlade pensionärer.
Du ser, jag har en helt annan uppfattning vad det gäller pensionärer som under många år har fått stryka på foten till förmån för alla lyxinvandrare.
Jag menar att pensionärerna borde få kosta till men för lyxinvandrarna.
Av det skälet, låt pensionären få ta med sig ett trygghetspaket som eventuella vårdkostnader samtidigt som Afghanlagen upphävs och Afghanerna sätt på planet, övriga invandrare sätt containerbostäder och utvisas.
Det finns så förbannat mycket som kan sparas in vad det gäller invandringen och en del av det som kan sparas in kan vi spendera på pensionärerna.