Citat:
Ursprungligen postat av
Storkamel
En sak man undrat över, när man sett äldre herrar så har de nästan uteslutande små kukar, är det faktiskt så att kuken krymper med åren?
Jag har länge reflekterat över det själv, från en biologiskt betingad approach.
Det är hyfsat väletablerat att människan är som mest viril runt 18-25 eller något sådant (
Wikipedia). Kvinnor har ju klimakteriet och män producerar sperma livet ut, men vad gäller möjlighet att orsaka graviditet så sägs det vara runt de åldrarna som det är mest gynnsamt. Kuken växer under hela puberteten, även om den har en viss spurt-period.
En biolog som jag såg på TV för evigheter sedan (kan alltså inte källhänvisa så, ta det för vad det är) reflekterade kring att hos vissa djurarter är storleken på snorren en evolutionär fördel då det innebär ökad chans att det är den mer välhängda hanens sperma som når ägget. Finns ju exempelvis djur med förmågan att "skopa ut" satsen från tidigare hanar och då är det ju uppenbart att en mer välhängd hane inte kommer kunna skopas ut lika lätt. Biologen reflekterade även, lite på skoj, att den mänskliga ollonkanten skulle ha kunnat ha ett liknande syfte, dvs att den kunde användas för att skopa ur sats från tidigare hane. Detta var han dock rätt tydlig med att det var rena spekulationer från hans sida. Men även om det inte är en utskopande effekt så är det ju inte osannolikt att en längre dong skulle kunna ha evolutionärt syfte. Visst att det också skulle kunna betyda att en kvinna finner det skönare och därmed väljer att ha sex med hanen med stor utrustning.
Hursom:
Potentiell evolutionär fördel med stor dong.
Vi är som mest virila runt 18-25 (
en källa säger att män är hyfsat fertila och virila till ~40 års ålder).
Det vore alltså inte orimligt att allt eftersom vi blir äldre och vår fertilitet och virilitet sjunker, samt vår möjlighet att försvara avkomman från faror (det är ju trots allt relativt nyligen, sett ur en evolutionär tidsaspekt, som vi blev "civiliserade") så minskar även den mer konkreta sak, kukstorlek, som skulle kunna ge yngre en fördel att skapa barn jämfört med äldre.
Dock, läste den där
Meta-studien om mäns kukstorlek som var i nyheterna för några år sedan, där de gått igenom studier för totalt 15.000 män och i deras sammanfattningar skrev de att de inte fann något tydligt samband mellan ökad ålder och storlek..
Citat:
Seven studies 5, 7-9, 21, 22, 24 found no significant correlation between age and penile size. Two studies 13, 23 reported that age was weakly positively correlated with flaccid circumference (r = 0.05 and 0.19, respectively) but not flaccid length. Schneider et al. 25 found a small group of younger men (aged 18–19 years) to be significantly smaller in their flaccid length and erect circumference but not erect length compared with a group of men aged 40–68 years.
Dock, om jag ska gissa, så är det nog mer så att äldre personer är av en viss ålder och kommer från en tid och uppväxt där det inte nödvändigtvis var särskilt pinsamt att visa upp sig oavsett kroppsform eller kukstorlek. De yngre jag ser i omklädningsrummet tar knappt av sig T-Shirten utan byter snabbt om för att gå hem och duscha. Om inte hunkar ens gillar att vara synliga i omklädningsrummet, är det troligt att lönnfeta med småkukar visar upp sig? Är nog mer en fråga om confirmation bias eller helt enkelt urvalet misstänker jag.