2019-10-30, 10:34
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxypressin
Ok, så jag bodde i Australien en tid (working holiday) och jag har nog aldrig träffat ett oartigare folk. Trevliga, visst, men knappast artiga. Jag kan ge exempel om du vill, men först vill jag fråga hur du ställer till detta faktum och hur det stämmer överens med din hypotes att engelska språket skulle utmärka sig i artighet.
På vilket sätt är din uppfattning om australiensares generella artighet relevant för hur det engelska språket är konstruerat?
Citera
2019-10-30, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det handlar väl i mycket ringa grad om att förväxla de och dem. Det är ju snarare så att dem används uteslutande och sannolikt som en hyperkorrektion där den som gör det tror att dom stavas så på ett lite finare sätt.

Jag fattar inte hur det är möjligt. Om man har läst bara ett halvdussin böcker skrivna på korrekt svenska, så är det ju uppenbart att det inte är så. Dessutom borde det ligga nära till hands att se att de motsvarar engelskans they (i de flesta fall) och att dem motsvarar engelskans them (i de flesta fall). Förresten är i de flesta fall ännu ett exempel på att de som bestämningsord står oböjt i objektsform.
Citera
2019-10-30, 11:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag fattar inte hur det är möjligt. Om man har läst bara ett halvdussin böcker skrivna på korrekt svenska, så är det ju uppenbart att det inte är så. Dessutom borde det ligga nära till hands att se att de motsvarar engelskans they (i de flesta fall) och att dem motsvarar engelskans them (i de flesta fall). Förresten är i de flesta fall ännu ett exempel på att de som bestämningsord står oböjt i objektsform.

Tror många som gör så inte har läst ett halvdussin böcker och jag tror inte att de ens bemödar sig att tänka på motsvarigheter i engelska. Det bildades förmodligen en uppfattning om att dem är hur dom stavas korrekt, alltså en hyperkorrektion. När någon börjar följer flera och sedan blir det en trend.

Jag har forskat lite i frågan och fått tillräckligt många svar som pekar åt det hållet.
Citera
2019-10-30, 15:03
Medlem
Citat:
Tror många som gör så inte har läst ett halvdussin böcker och jag tror inte att de ens bemödar sig att tänka på motsvarigheter i engelska. Det bildades förmodligen en uppfattning om att dem är hur dom stavas korrekt, alltså en hyperkorrektion. När någon börjar följer flera och sedan blir det en trend.

Jag har forskat lite i frågan och fått tillräckligt många svar som pekar åt det hållet.

Mycket talar för att detta är fallet, lätt att dra den slutsatsen då vissa "felskrivare" i ett stycke kan skriva "dem" på tio ställen, varav möjligen ett eller två är korrekt, övriga skulle ha varit "de". Ytterst sällsynt att någon skriver "de" där det korrekta skall vara "dem".
Att för enkelhetens skull låta "dom" ta över även i text är inget rimligt alternativ, det ger ett mycket slarvigt intryck av en text om där ingår "dom" istället för "de/dem".
Citera
2019-10-30, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mycket talar för att detta är fallet, lätt att dra den slutsatsen då vissa "felskrivare" i ett stycke kan skriva "dem" på tio ställen, varav möjligen ett eller två är korrekt, övriga skulle ha varit "de". Ytterst sällsynt att någon skriver "de" där det korrekta skall vara "dem".
Att för enkelhetens skull låta "dom" ta över även i text är inget rimligt alternativ, det ger ett mycket slarvigt intryck av en text om där ingår "dom" istället för "de/dem".

Ja det är ju så att dem används konsekvent och det är just för att de tror att dom stavas så i lite finare text.
Citera
2019-10-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ja det är ju så att dem används konsekvent och det är just för att de tror att dom stavas så i lite finare text.
Just så, och det hugger till när man läser sådan text och kommer till alla dessa "dem".
Citera
2019-10-30, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Just så, och det hugger till när man läser sådan text och kommer till alla dessa "dem".

Det ser faktiskt inte klokt ut.
Citera
2019-10-30, 19:17
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:

Fast.......det är väl konstaterat i tråden att man inte, under några omständigheter, skall använda dom i dessa sammanhang? Använd de och inte dom var dagens läxa för mig

Citat:
Ursprungligen postat av RandyMars
OBS!

"Dom" är INTE accepterat inom någon typ av riktig/profesionell svenska under några omständigheter. Mig ger det ett extremt outbildat intryck även i vanligt chattspråk. Typ ungen som inte ens klarade av svenskan i högstadiet.

Dock så har jag märkt att det är så otroligt många som inte kan använda "de" och "dem" ordentligt att det sannolikt kommer ändras även i skrift detta århundrade (förr i tiden sa man verkligen "de" och "dem" men uttalet har flytit ihop).

Använd absolut inte "dom" i någon slags jobbansökan eller liknande text. Varsågoda!
Citera
2019-10-30, 19:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Jag stör mig mycket mer på de som skriver dem när de borde skriva de än på dem som skriver dom. Så även om jag inte är stormförtjust i att använda dom i skriftspråk tycker jag ändå det är betydligt bättre för de som inte behärskar de och dem. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan dom blir standard på samma sätt som det när är okej att skriva mej och dej.
Citera
2019-10-30, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnydoe1
Fast.......det är väl konstaterat i tråden att man inte, under några omständigheter, skall använda dom i dessa sammanhang? Använd de och inte dom var dagens läxa för mig

Tror du att den som använder dem konsekvent bryr sig ett smack om denna tråd? Det kan jag säga att så är det inte. Tråden är för övrigt flera olika personers subjektiva uppfattningar om hur det bör vara. Således är den ingen enhetlig och odiskutabel sanning.

Mitt råd är: använd för helvete inte dem om du inte är absolut säker på att det är korrekt. Dem är bara rätt i cirka 20 % av de/dem-fallen. Använd hellre dom konsekvent än dem om det saknas förståelse för när dem ska användas korrekt. Det finns inget värre än ett felaktigt använt dem.

Bäst är givetvis att lära sig den tämligen enkla uppgiften att alltid använda de och dem rätt.
Citera
2019-10-30, 19:54
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag stör mig mycket mer på de som skriver dem när de borde skriva de än på dem som skriver dom. Så även om jag inte är stormförtjust i att använda dom i skriftspråk tycker jag ändå det är betydligt bättre för de som inte behärskar de och dem. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan dom blir standard på samma sätt som det när är okej att skriva mej och dej.

Fast........nu måste jag kolla med dig. Är jag helt ute och cyklar om jag ser ett fel i din text?

Ska det inte vara " Jag stör mig mycket mer på de som skriver dem när de borde skriva de än på dem som skriver dom. Så även om jag inte är stormförtjust i att använda dom i skriftspråk tycker jag ändå det är betydligt bättre för DEM som inte behärskar de och dem. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan dom blir standard på samma sätt som det när är okej att skriva mej och dej"
Citera
2019-10-30, 20:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnydoe1
Fast........nu måste jag kolla med dig. Är jag helt ute och cyklar om jag ser ett fel i din text?

Ska det inte vara " Jag stör mig mycket mer på de som skriver dem när de borde skriva de än på dem som skriver dom. Så även om jag inte är stormförtjust i att använda dom i skriftspråk tycker jag ändå det är betydligt bättre för DEM som inte behärskar de och dem. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan dom blir standard på samma sätt som det när är okej att skriva mej och dej"

Haha bra jobbat, det var fullt medvetet för att se reaktionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in