2019-10-30, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Att det skulle heta ”it is me” stämmer ju dock inte. Det heter faktiskt ”it is I”, vilket visar på att även många engelskspråkiga har svårt med den saken (it is me används ofta, speciellt i talspråk). Alltså funkar ”they/them-metoden” väldigt bra.
Jaså, minsann. Visste inte att vi hade Herr Professor i Engelska i tråden. Så bra att veta att vad som låter naturligt för 99% av alla engelsktalande är "fel" enligt Herr Professor.

Tack och bock för upplysningen. Så metoden funkar perfekt så länge man ignorerar hur engelska fungerar i praktiken. Vad praktiskt.

'tis I - William Shakespeare
Citera
2019-10-30, 09:18
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Dom avkunnade en dom.

De avkunnade en dom mot dem
Dom avkunnade en dom mot dem
Dom avkunnade en dom mot dom
Senast redigerad av Jonnydoe1 2019-10-30 kl. 09:21.
Citera
2019-10-30, 09:22
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxypressin
Jaså, minsann. Visste inte att vi hade Herr Professor i Engelska i tråden. Så bra att veta att vad som låter naturligt för 99% av alla engelsktalande är "fel" enligt Herr Professor.

Tack och bock för upplysningen. Så metoden funkar perfekt så länge man ignorerar hur engelska fungerar i praktiken. Vad praktiskt.

'tis I - William Shakespeare

Bara skräpmänniskor spär på med så mycket sarkasm.

Jag har rätt, du har fel, så enkelt är det. Jag hade inte fått det jobb jag har om jag inte hade haft dessa (grundläggande) kunskaper om det engelska språket, så ditt tyckande kan du köra upp i röven.

Även om 99% hade sagt det så är det ändå fel, punkt.
Citera
2019-10-30, 09:34
Medlem
OBS!

"Dom" är INTE accepterat inom någon typ av riktig/profesionell svenska under några omständigheter. Mig ger det ett extremt outbildat intryck även i vanligt chattspråk. Typ ungen som inte ens klarade av svenskan i högstadiet.

Dock så har jag märkt att det är så otroligt många som inte kan använda "de" och "dem" ordentligt att det sannolikt kommer ändras även i skrift detta århundrade (förr i tiden sa man verkligen "de" och "dem" men uttalet har flytit ihop).

Om ni googlar "de eller dem" så får ni upp bra förklaringar, det är inte alltid solklart, en bra riktlinje är att tänka på "they" och "them" på engelska, som till och med låter likadant som "de" och "dem".
Det knepiga kommer mer i satser som

"Jag gav nyckeln till de som skulle använda den"

Dvs. (de som skulle använda den) fungerar som en hel objektssats i sig, där man i engelskan skulle säga "those". Gammeldags svenska skulle dock här fortfarande skriva "dem".

Använd absolut inte "dom" i någon slags jobbansökan eller liknande text. Varsågoda!
Citera
2019-10-30, 09:46
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandyMars
OBS!

"Jag gav nyckeln till de som skulle använda den"

Dvs. (de som skulle använda den) fungerar som en hel objektssats i sig, där man i engelskan skulle säga "those". Gammeldags svenska skulle dock här fortfarande skriva "dem".

Men skulle man kunna använda dem istället för de i detta fall och klara sig undan med det?
"jag gav nyckeln till dem som skulle använda den"
Senast redigerad av Jonnydoe1 2019-10-30 kl. 09:49.
Citera
2019-10-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
"De gör något med dem".

De = subjekt, dem = objekt

Så enkelt är det.
.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
De två jägarna mötte en tiger.
Tigern (tigern = subjekt) åt upp dem (dem = objekt).

De (subjekt) blev uppätna.

Vi (VI = subjekt) begravde dem (dem = objekt) i djungeln.
De (Subjekt) ligger begravda i djungeln.

TS, det räcker med dessa två utmärkta förklaringar samt exempelmeningar. Försök förstå dessa så klarar du dig bra!

Lägger till ytterligare info:

Svenskan är ett s.k SVO-språk. Det betyder att i en sats (mening) kommer subjektet (alltså de) först, det finns naturligtvis undantag. Sen kommer verbet följt av objektet (alltså dem)

Alltså: De verbar dem

Det ska dock tilläggas att om du är osäker, använd bara "de". Det är säkrast och accepterat.

Stryk användningen av "dom", vad fan är det för dumt påhitt? En dom är en juridisk kungörelse för fasiken!
Senast redigerad av zeqqo 2019-10-30 kl. 10:08.
Citera
2019-10-30, 10:00
Medlem
ModerRotas avatar
Jag vill först och främst lära folk som använder hittepå ordet 'hen' att ni bör använda ordet 'den/denne/denna' istället. Det går även att använda ord som 'personen', 'individen' osv.

Angående de, dem och dom så gäller det helt enkelt att öva in sitt skrivande och sitt talspråk. Läs gamla böcker där de och dem används ofta.

Jag rekommenderar ännu äldre böcker också för mer klarhet i hur, var och varför språket utvecklats som det gjort.
Citera
2019-10-30, 10:07
Medlem
Koettbullens avatar
De = subjekt, den som gör något/utför en handling.

Kalle sprang hem.
De sprang hem.
Vi sprang hem.

Dem = objekt, den som blir påverkad av en handling.

Kalle slog Johan.
Kalle slog dem.
Kalle slog oss.

En regel som kan hjälpa dig: De kan bytas ut till vi, dem till oss.

Dom får du använda i alla sammanhang förutom akademiska texter. Dom = de/dem.
Citera
2019-10-30, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnydoe1
Men skulle man kunna använda dem istället för de i detta fall och klara sig undan med det?

Det är det rätta, eftersom de som skulle använda den ju blir objekt. Däremot blir det de i meningen "Jag gav nyckeln till de första som jag mötte". Observera att båda pronomina är determinativa men att man inte böjer de i det andra fallet. Jag kan inte ge någon riktigt bra förklaring till varför det är så, men Wiki håller med mig: Determinativt pronomen

På engelska använder man ju olika pronomina till dessa meningar och det kan man också göra på tyska: "I gave the key to those..." och "I gave the key to the first..." och på tyska: "Ich gab den(en)/denjenigen den Schlüssel..." och "Ich gab den ersten den Schlüssel..." (Låter lite ålderdomligt här och uttrycks i talspråk definitivt med zu men det blir precis samma pronomina.)

Men det är väldigt vanligt också i dagstidningar och offentliga skrifter att man felaktigt skriver de i den första meningen. För det mesta är det vanligare att man felaktigt skriver dem där det är subjekt och alltså ska vara de.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2019-10-30 kl. 10:24.
Citera
2019-10-30, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
De = subjekt, den som gör något/utför en handling.

Kalle sprang hem.
De sprang hem.
Vi sprang hem.

Dem = objekt, den som blir påverkad av en handling.

Kalle slog Johan.
Kalle slog dem.
Kalle slog oss.

En regel som kan hjälpa dig: De kan bytas ut till vi, dem till oss.

Dom får du använda i alla sammanhang förutom akademiska texter. Dom = de/dem.

Jag tvivlar på att de som förväxlar de och dem hela tiden vet hur subjekt och objekt fungerar.
Citera
2019-10-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnydoe1

Jo, båda går bra! Se https://www.iklartext.se/de-eller-dem-fore-som-satser/

"Men det finns fall där man kan välja fritt mellan de och dem. Ett sådant är om ordet följs av en som-sats. Det betyder att följande meningar båda är korrekta:

Hon har lätt för att prata med de som hon jobbar ihop med.
Hon har lätt för att prata med dem som hon jobbar ihop med."
Citera
2019-10-30, 10:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tvivlar på att de som förväxlar de och dem hela tiden vet hur subjekt och objekt fungerar.

Det handlar väl i mycket ringa grad om att förväxla de och dem. Det är ju snarare så att dem används uteslutande och sannolikt som en hyperkorrektion där den som gör det tror att dom stavas så på ett lite finare sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in