• 1
  • 2
2019-10-30, 12:16
Medlem
Tyska flixtrain håller på att starta upp verksamhet i Sverige. Planen är att erbjuda lågprisbiljetter på sträckorna Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö. Förmodligen med egna bussanslutningar genom Flixbus, företagets egna bussbolag som redan finns i Sverige. https://www.flixbus.se/foeretag/pres...l-Sverige-2020

Flixtrains affärsidé går ut på att hyra in personal och fordon, i Sverige är det Hector Rail som kommer stå för lok och lokförare medans vagnarna kommer från annat håll: https://www.hectorrail.com/lokforarchef-till-goteborg/

Någon som vet något mer om planerna? Det råder ju redan ganska stor prispress på sträckan Sthlm - Gbg t.ex så man kan ju undra hur pass billiga Flixtrain verkligen kan bli. MTR Express tar 185kr, säkert mindre med diverse erbjudanden och medlemskap. Kommer Flixtrain försöka pressa ner det till typ 99kr? Är det hållbart med lågpriståg i Sverige?
Citera
2019-10-30, 12:22
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Tyska flixtrain håller på att starta upp verksamhet i Sverige. Planen är att erbjuda lågprisbiljetter på sträckorna Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö. Förmodligen med egna bussanslutningar genom Flixbus, företagets egna bussbolag som redan finns i Sverige. https://www.flixbus.se/foeretag/pres...l-Sverige-2020

Flixtrains affärsidé går ut på att hyra in personal och fordon, i Sverige är det Hector Rail som kommer stå för lok och lokförare medans vagnarna kommer från annat håll: https://www.hectorrail.com/lokforarchef-till-goteborg/

Någon som vet något mer om planerna? Det råder ju redan ganska stor prispress på sträckan Sthlm - Gbg t.ex så man kan ju undra hur pass billiga Flixtrain verkligen kan bli. MTR Express tar 185kr, säkert mindre med diverse erbjudanden och medlemskap. Kommer Flixtrain försöka pressa ner det till typ 99kr? Är det hållbart med lågpriståg i Sverige?
Inte hållbart, bara städningen på tågen (som ska göras varje natt) går på mångmiljonbelopp per år
Citera
2019-10-30, 12:43
Medlem
RingInteSnutens avatar
Det går i samma riktning som med övriga samhället.
FlixBus är ett jävla helvete att resa med, o-organiserat, dåliga chauförer som pratar knappt svenska eller engelska..

Antar att tågen kommer vara lika bra.
Citera
2019-10-30, 13:18
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
FlixBus är ett jävla helvete att resa med, o-organiserat, dåliga chauförer som pratar knappt svenska eller engelska..

Förmodligen! Håller med ang Flixbus, ett jävla kaos med tyska chaufförer.
Citera
2019-10-30, 13:37
Medlem
Citat:
Tur att det finns konkurrens så att du slipper åka med dem då!
Ingen idé att du provar deras tåg heller.
Citera
2019-10-30, 13:40
Moderator
pudelluss avatar
Det kan bli dyrt med SJ/X2000, inte minst sommartid. Konkurrenter kan göra mycket för att få ner maxpriserna för resenärer som köper biljetter med kort varsel.
Senast redigerad av pudellus 2019-10-30 kl. 14:05.
Citera
2019-10-30, 14:05
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:

Kan inte annat än att hålla med. Förseningar, dålig information, chaufförer som kör långa pass utan att hinna sova tillräckligt ... Vi får se om tågen blir bättre.

Jag skulle också vara nyfiken på hur mycket av prispressen som löses med sänkta löner till anställda. Vet någon hur det ser ut med facklig anslutning i olika tågbolag?
Citera
2019-10-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Kan inte annat än att hålla med. Förseningar, dålig information, chaufförer som kör långa pass utan att hinna sova tillräckligt ... Vi får se om tågen blir bättre.

Jag skulle också vara nyfiken på hur mycket av prispressen som löses med sänkta löner till anställda. Vet någon hur det ser ut med facklig anslutning i olika tågbolag?

Anslutningsgraden brukar vara högre än genomsnittet hos tågoperatörerna. I Flixtrains fall så vet jag inte hur många anställda de själva kommer ha. Lokförarna som kör kommer komma från Hector Rail men jag vet inte var servicepersonalen kommer ifrån, kanske blir de direktanställda av Flixtrain.
Citera
2019-10-30, 15:54
Medlem
LagomLats avatar
Flixtrain kommer inte ha någon personal som arbetar operativt med tågen, det strider mot deras affärsidé

LL
Citera
2019-10-30, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin

Vad jag förstår så ska företaget vara det starkaste transportföretaget vad gäller miljövänliga transporter i Sverige ?
Citera
2019-10-30, 22:33
Bannlyst
Flixbuss, jag gick på deras reklam häromsistens. Mycket billig resa. Jag gick in på deras site och försökte hitta den billiga resan, men den fanns ingenstans. Jag kontaktade kundtjänst, som ville veta när jag skulle resa.

Jag sade att jag gärna ville resa den billiga resan, närsomhelst. Precis när som helst.

Vet ni? Dom kunde inte heller hitta den billiga resan. Antar att det blir lika larvigt med tåget, omöjligt att veta priserna. Där är väl iof inte SJ särskilt mycket bättre...
Citera
2019-11-04, 10:19
Bannlyst
Ni fattar att flixtrain kommer använda samma räls som Sj? Det kommer ju knappast bli lättare för dem att få slut på kopparstölder än det är för Sj? Ni vet alla att "signalfel" handlar om kopparstölder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in