2019-10-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan ju försöka sätta sig in i hur det är att förlora ett barn på det här meningslösa sättet. Ett barn man står nära, som man har djupa diskussioner med, som faktiskt gillar att umgås med en far/mor bara för att umgås. Ett barn man älskar mer än livet självt. En idiot dödar honom för att han "kände för det". Jag hade personligen aldrig någonsin förlåtit.

Bara tanken framkallar ångest. Det blir inte lättare när det framstår som så totalt ofattbart meningslöst. Inget bråk som urartar, svartsjuka, eller annan mer begriplig anledning. Det är bara att se hur svårt Ebbas pappa har det idag. Det är två olika tragedier men han förlorade också sitt enda barn. Han vittnar om djupa sår som aldrig kommer att läka och medan andra går vidare med tiden står hans tid still. Men han har också berättat att han mår mycket bättre när han får arbeta med stiftelsen Svenska Hjärtan och dela ut stipendium som döpts efter Ebba. Kanske kan även Peters pappa få ro på liknande sätt. Man får försöka hitta något meningsfullt i de totalt meningslösa. Ingen lätt uppgift.
Citera
2019-10-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Peters mamma har lagt upp en bild på en öppen tågstation med stängsel, på stängslet är det sprayat med orden - Allt kommer att bli bra.
Tänker att det är tröst till de som överväger att hoppa framför tåget.
Att hon lagt upp den bilden är lite oroande!
Ok, det har jag inte sett nånstans. Men vad men än har behov av att lägga upp så får man respektera det.
Citera
2019-10-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, det har jag inte sett nånstans. Men vad men än har behov av att lägga upp så får man respektera det.
Instagram. Absolut får man respekterade det, kommenterade det med ett hjärta.
Läste precis igenom Peters sommarprat igen som han hade i uppgift i nian. Får en djupare bild när man läser den efter man läst fupen.
Citera
2019-10-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
... Men han har också berättat att han mår mycket bättre när han får arbeta med stiftelsen Svenska Hjärtan och dela ut stipendium som döpts efter Ebba. Kanske kan även Peters pappa få ro på liknande sätt. Man får försöka hitta något meningsfullt i de totalt meningslösa. Ingen lätt uppgift....

Absolut!
Flera av närmsta vänners föräldrar har redan - med godkännande av Peters föräldrar - startat planeringen av en stiftelse eller dylikt med flera initiativ kopplat till Peters karaktär och intresse.
Om ett par månader kommer det säkert mer information kring stiftelse här på FB. Just nu behöver familj och närmsta vänner ta sig igenom rättegången, ett steg i taget.
Citera
2019-10-29, 23:50
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Peters mamma har lagt upp en bild på en öppen tågstation med stängsel, på stängslet är det sprayat med orden - Allt kommer att bli bra.
Tänker att det är tröst till de som överväger att hoppa framför tåget.
Att hon lagt upp den bilden är lite oroande!

Det är ens inte hon...
Citera
2019-10-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Vad man mest av allt hoppas är att det gick väldigt fort och att PP tappade medvetandet direkt och inte hann uppleva någon stor chock eller smärta.
Kan det ha gått så snabbt att han inte upplevde någonting tror ni?

Ja det gick med största sannolikhet väldigt fort. Kraftigt våld mot huvudet leder ofta till att personen snabbt tappar medveteande. Man tuppar av helt enkelt. Jag tror inte att Peter satte sig upp efter första slaget så som Jack beskriver det. Kroppen kan rycka till och de slag Jack utdelat kan ha fått Peters kropp att "kränga"

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta
Absolut!
Flera av närmsta vänners föräldrar har redan - med godkännande av Peters föräldrar - startat planeringen av en stiftelse eller dylikt med flera initiativ kopplat till Peters karaktär och intresse.
Om ett par månader kommer det säkert mer information kring stiftelse här på FB. Just nu behöver familj och närmsta vänner ta sig igenom rättegången, ett steg i taget.

Det glädjer mig att höra att föräldrar tagit ett så fint initiativ att hjälper Peters familj med något kopplat till att lyfta fram och bevara minnet av Peter. Jag ser fram mot att kunna stödja den på något sätt när allt landat.
Citera
2019-10-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Eftersom du har en sund självbevarelsedrift och med tanke på vad Fup låter oss veta om Jack och hans svar på förhörsledarnas frågor, så vill du inte ha Jack nära dig och din familj. Helt rätt. Men den han blivit och utvecklats till var inte heller den han var ämnad till att utvecklas till om han fått hjälp i tid.

Förhoppningsvis får han nu hjälp, inte bara medicinering, utan jag-stärkande behandling,. Många inom autismspektrum har en diffus, och fragmenterad bild av det egna jaget. Jag vet att för bra många år sedan arbetade jag med en femårig kille inom autismspektrum som hade samma tilltalsnamn som huvudpersonen i en sång jag sjöng för vederbörande. När han hörde den sången, skrek han i panik och storgrät eftersom han inte förstod hur han skulle tolka den sången. Det kan väcka olika typer av frågeställningarr till liv: rörande identitet. Vem är jag i förhållande till omgivningen?

1. Är jag inte den enda barnet med namnet i sången?
2. Är jag unik, en sammansatt person, eller bara en del av alla andra?
3. Vad innebär det att vara en egen person, särskild från andra?
4. Hur kan man samtidigt vara speciell och unik men ändå beroende av andra levande varelser osv?

Vidare kanske P:s föräldrar kan förlåta, men så länge J inte kan ångra sig känns det förhållandevis utsiktslöst att en förändring skett. För egen del kan jag förlåta vem som helst, vad som helst så länge man omvänder sig, och börjar handla annorlunda.

Ja det är verkligen jobbigt för barnen som är inom autismspektrum , sen finns det många olika grader hos de olika individerna.
Mitt barn kunde berätta om att han kände sig utanför, att han stod o tittade på klasskompisar och kanske pratade lite , men kände sig som han inte var där. De här barnen har det verkligen inte lätt , men kan om de får hjälp bli mycket bättre.

Idag bor han inte hemma längre utan bor i en egen liten lägenhet, fyllda 23 år och arbetar i en matvaruaffär, det har hittills fungerat bra.

Ja, men om Peters föräldrar går på rättegången, vilket jag tror de gör, så kanske de får reda på vilka diagnoser han har och på det sättet kunna förlåta just Jack . Hoppas de kan få en förklaring på varför??

Jacks föräldrar skulle i så fall vara svårare iallafall om det handlat om mitt barn. För jag vet att hade de skaffat hjälp åt Jack, s¨hade inte detta hänt.

Jag har ganska lätt att förlåta, kan ta längre tid beroende på vad som hänt. Många ggr behöver man få ur sig ilskan först mot den personen som gjort en illa på djupet.
Annars finns det inget som heter långsint hos mig har nog aldrig funnits heller.
Däremot återigen så har Peters föräldrar nog ett helvete just nu....jag hoppas verkligen de kan få svar på VARFÖR??
Citera
2019-10-30, 08:50
Medlem
Citat:
Om du har Facebook kan du läsa om hur Peters pappa mår. Han svarar på allas frågor, på frågan hur han har det svarar han - Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag försöker förstå, men förstår fortfarande inte. 😔

Jag har läst där förut (snyft) , nu tittade jag igen, men har verkat inte skrivit nåt mer efter september.

Skulle vilja skriva till honom, men vet inte vad jag ska säga?
Citera
2019-10-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Det är ens inte hon...

Va hemsk, har det kommit upp fel person?
Citera
2019-10-30, 09:45
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Va hemsk, har det kommit upp fel person?

Va? Menar att det inte är Peters mamma.. verkar vara en ung tjej. Senaste bilden lades upp 23 september...
Citera
2019-10-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Va? Menar att det inte är Peters mamma.. verkar vara en ung tjej. Senaste bilden lades upp 23 september...

Ja jag förstod att du menade att det inte var Peters mamma och därför skrev jag: Va hemsk , har det kommit upp fel person. Det är fruktansvärt när det sker.
Händer ganska ofta att människor i brottmål på flashback ,lägger ut foto och namn på människor som inte har med brottet att göra. Jag tycker sånt är fruktansvärt.
Citera
2019-10-30, 10:34
Bannlyst
Har ni tänkt att Johan var ihop med Jenny. Så skaffar dem 3 barn som heter Jasper, Joakim (?) och Jack.
Så till slut heter alla nåt som börjar med J. Lite töntigt eller vet inte hur det ska kallas...
Alla inblandade parter har fått sitt liv förstört. Går inte å säga vem som har det tuffast. De som förlorat mest är Peters mamma och pappa. För de har tappat nåt "fysiskt".
Men hur är livet för J & J? Fruktansvärt förstås. Och jag tror det måste vara extremt skräckfyllt också.
Barnet man fött, växt upp, älskat, bott tillsammans med är...ett monster. Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in