2019-10-29, 16:03
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gobbidobbi
Släng brödet. Öka på fettintaget rejält.

Vilken typ av fett? Olivolja/rapsolja?
Citera
2019-10-29, 19:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Hej,

Jag vill gå ner 4 kg ytterligare.

Min kost består av:
Frukost: 1-2 knäckemackor med Bregott och skinka + en kopp kaffe med mjölk.

Lunch: Sallad med babyspenat, rödlök, fetaost och ägg. Ofta 2-3 skivor smörgåsskinka.

Middag. Ett ägg och ett knäckebröd.

Ibland byter jag ut lunchskinkan mot grönsaksbiffar och fetaost mot keso.

Någon som kan ge tips, vill inte vattenbanta eller nåt 🙂👍

Har hållit dieten 4 veckor, gått ner ca 4 kg.

Du lär ligga på ett ganska fint underskott. Men det du trycker i dig finns det givetvis bättre alt. till. Men logga kcalintaget i en app och räkna kcal, så kommer du enkelt kunna se hur du ligger till.

Frukost: Ingenting helst. Svart kaffe, grönt te, stort glas med vatten+äppelcidervinäger. Måste du äta frukost är två kokta ägg eller havregröt ganska bra.

Lunch: Låter fint.

Middag: Ät något mer, satsa på protein och fett. Typ grönsaksbiffar (eller riktiga), med 1-2 potatisar samt någon sås, typ bea eller tzatziki. Lägg till lite grönsaker/rotfrukter.
Citera
2019-10-29, 19:35
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du lär ligga på ett ganska fint underskott. Men det du trycker i dig finns det givetvis bättre alt. till. Men logga kcalintaget i en app och räkna kcal, så kommer du enkelt kunna se hur du ligger till.

Frukost: Ingenting helst. Svart kaffe, grönt te, stort glas med vatten+äppelcidervinäger. Måste du äta frukost är två kokta ägg eller havregröt ganska bra.

Lunch: Låter fint.

Middag: Ät något mer, satsa på protein och fett. Typ grönsaksbiffar (eller riktiga), med 1-2 potatisar samt någon sås, typ bea eller tzatziki. Lägg till lite grönsaker/rotfrukter.

Ska jag äta potatis? Har helt uteslutit potatis/ris och pasta. Frukost blir mer komprimerat med lunch. Jag ska absolut strunta i knäcke. Gör egna grönsaksbiffar med rårivna morötter ett ägg, lite mjöl och någon msk mjöl. Äter typ två.
Citera
2019-10-29, 19:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ska jag äta potatis? Har helt uteslutit potatis/ris och pasta. Frukost blir mer komprimerat med lunch. Jag ska absolut strunta i knäcke. Gör egna grönsaksbiffar med rårivna morötter ett ägg, lite mjöl och någon msk mjöl. Äter typ två.

Inget fel på potatis. En mycket fin knöl med mycket bra mikronutrienter. Råstek den för lägre GI.

Om du äter mackor för att du gillar det, kör på ett bra fullkorns/rågbröd istället. Det här känns prisvärt och hyffsade makros:
https://www.ica.se/handla/kategori/morkt---grovt-brod-id_709/produkt/ragbrod-solros-500g-ica-id_p_7318690072430/#s=ica-kvantum-liljeholmen-id_13418/

Toppa med färskost, kokt ägg, skinka samt ost.
Citera
2019-10-29, 19:55
Medlem
vichy6s avatar
Får byta ut knäckebrödet då 🙂.

Tack för din input!
Citera
2019-11-18, 15:47
Medlem
Här kommer en sammanfattning av några av de viktigaste punkterna jag har kommit fram till efter att ha spenderat alldeles för mycket tid åt att researcha hälsa:

* Översiktligt: Du vill gå från att vara sockerbrännare till att vara fettbrännare.

* Detta åstadkoms genom en kost som är väldigt låg på kolhydrater och hög på nyttiga fetter istället. Samt medelmycket protein.

* En sådan kost minimerar insulin (det hormon som ser till att kroppen börjar lagra fett).

* Exempel på nyttiga fetter: avokado, olivolja extra virgin, kokosolja, fet fisk.

*Exempel på onyttiga fetter: Solrosolja, allt med soja, margarin, processade fetter

* I princip ingen lyckas gå ned i vikt på lång sikt genom kalorirestriktion. Varför finns det till exempel inga återträffar i biggest loser? Därför att nästan alla har blivit tjocka igen. Om du svälter dig minskar din kropps ämnesomsättning, och för vissa återhämtar den sig aldrig när man börjar äta sig mätt igen. Resultat: man blir tjockare än innan man började banta. Om du äter på rätt sätt räknar du inte dina kalorier, utan äter hela tiden tills du blir mätt.

* Enligt mig är alltså en ketogenisk hälsosam kost det bästa. Varva det med god sömn, lågintensiv träning (äkta aerobisk - promenader t.ex), HIIT om du klarar av det, max ett par gånger per vecka, styrketräning. Några armhävningar, situps, och squats varannan dag t.ex.

* Lita inte på vad folk på nätet (till exempel jag!) säger. Läs vetenskapliga rapporter. Jag själv var rädd för keto i början, men ju fler vetenskapliga rapporter jag läste, desto mer förstår jag hur skev vår västerländska kost (full med processad, onaturlig, näringsfattig mat) är.

* Om du håller dig till max tre mål per dag så är det bra. Periodisk fasta, och ibland lite längre fastor när du har blivit fettanpassad är väldigt hälsosamt.

* Väldigt bra youtubekanaler för inspiration: Dr Sten Ekberg, Dr Eric Berg, Thomas DeLauer, och Dr Mindy Pelz.

* Lycka till!
Senast redigerad av Finalboss 2019-11-18 kl. 15:51.
Citera
2019-11-18, 16:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Inte förvånad, men lite konstigt ändå att ingen sagt ngt ännu.
Den här kosten är knappast hållbar, ännu mindre effektiv på sikt.
In med ordentlig mat.
Fisk, kött, kyckling, ägg, lite grönsaker, bär, ris, havregryn (om du tål det) etc.
Knäckebröd och skit kommer du inte långt med.
Stek i smör i stället för oljor för övrigt.
Citera
2019-11-18, 16:19
Medlem
HuJintaos avatar
Min erfarenhet är att svälta sig håller inte i längden. Ät riktig mat men nöjesät inte, sen ökar du på med träningen i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in