Citat:
Ursprungligen postat av
EghtLegged
Läkaren sa att efter hjärnoperationen så var risken liten att min hjärntumör skulle dyka upp igen om ens 20 år.
När jag dock slår upp information om min hjärntumör, vilken kallas för ganglioglioma, så står det att folk ofta bara lever 10 år till efter att de upptäckt tumören.
Så din läkare har troligen helt rätt.
Forskningen inom cancer har gått framåt och tex har jag upptäckt en metod som kallas för immunterapi.
Den var väldigt effektiv på en man som tog bort alla hans tumörer.
Jag är orolig över att jag håller på att dö och att läkaren ljuger för mig. Vårdköerna är långa och jag är rädd för att han ljuger pågrund av att det inte finns resurser till att ge alla patienter cancervård.
Speciellt med tanke på när det stog på räkningen att jag opererats för en malign (elakartad) hjärntumör. Läkaren ville dock inte ens titta på räkningen.
Vad borde jag göra under denna situation ?
Finns det bättre alternativ än immunterapi ?
Det är mitt ord mot hans.
Hur tar jag reda på hur långt jag faktiskt har kvar att leva. Jag nämnde immunterapi för honom men han hade inte hört talas om en sådan behandling.
Vad jag har läst, är hjärntumörer generellt sett icke elakartade (genererar icke dottersvulster), givet att de är primära (har uppstått där från början), dvs. att de inte har utgått från cancer i någon annan del av kroppen.
Så om de får bort tumören helt, torde prognosen vara god.
Sidonot: Jag har sett en Lexell Gamma Knife innan den var färdigbyggd. Väldigt imponerande, nästan som en artifakt från rymdvarelser. De många strålningskällorna fokuserar gammastrålningen i en punkt, varje enskild stråle är för svag för att förstöra vävnaderna. Kobolt-60 tror jag används som källa i varje "kanon". Jag tror de är kanske hundra stycken.