2019-10-29, 05:08
Medlem
EghtLeggeds avatar
Läkaren sa att efter hjärnoperationen så var risken liten att min hjärntumör skulle dyka upp igen om ens 20 år.
När jag dock slår upp information om min hjärntumör, vilken kallas för ganglioglioma, så står det att folk ofta bara lever 10 år till efter att de upptäckt tumören.

Forskningen inom cancer har gått framåt och tex har jag upptäckt en metod som kallas för immunterapi.
Den var väldigt effektiv på en man som tog bort alla hans tumörer.

Jag är orolig över att jag håller på att dö och att läkaren ljuger för mig. Vårdköerna är långa och jag är rädd för att han ljuger pågrund av att det inte finns resurser till att ge alla patienter cancervård.
Speciellt med tanke på när det stog på räkningen att jag opererats för en malign (elakartad) hjärntumör. Läkaren ville dock inte ens titta på räkningen.

Vad borde jag göra under denna situation ?
Finns det bättre alternativ än immunterapi ?
Det är mitt ord mot hans.
Hur tar jag reda på hur långt jag faktiskt har kvar att leva. Jag nämnde immunterapi för honom men han hade inte hört talas om en sådan behandling.
Citera
2019-10-29, 06:07
Medlem
MrAlbertEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Läkaren sa att efter hjärnoperationen så var risken liten att min hjärntumör skulle dyka upp igen om ens 20 år.
När jag dock slår upp information om min hjärntumör, vilken kallas för ganglioglioma, så står det att folk ofta bara lever 10 år till efter att de upptäckt tumören.

Forskningen inom cancer har gått framåt och tex har jag upptäckt en metod som kallas för immunterapi.
Den var väldigt effektiv på en man som tog bort alla hans tumörer.

Jag är orolig över att jag håller på att dö och att läkaren ljuger för mig. Vårdköerna är långa och jag är rädd för att han ljuger pågrund av att det inte finns resurser till att ge alla patienter cancervård.
Speciellt med tanke på när det stog på räkningen att jag opererats för en malign (elakartad) hjärntumör. Läkaren ville dock inte ens titta på räkningen.

Vad borde jag göra under denna situation ?
Finns det bättre alternativ än immunterapi ?
Det är mitt ord mot hans.
Hur tar jag reda på hur långt jag faktiskt har kvar att leva. Jag nämnde immunterapi för honom men han hade inte hört talas om en sådan behandling.
Svenska läkare är okunniga och tyvärr jävligt korkade i allmänhet – lite som i Sovjet. Du bör söka vård utomlands, i ett kapitalistiskt land.

Vissa läkare i Sverige kan inte ens svenska, då blir det ännu värre för de stackars patienterna.
Senast redigerad av MrAlbertEinstein 2019-10-29 kl. 06:11.
Citera
2019-10-29, 06:19
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlbertEinstein
Svenska läkare är okunniga och tyvärr jävligt korkade i allmänhet – lite som i Sovjet. Du bör söka vård utomlands, i ett kapitalistiskt land.

Vissa läkare i Sverige kan inte ens svenska, då blir det ännu värre för de stackars patienterna.

Jag måste bli miljonär om jag ska överleva.
Har inte ens orken till att ens städa min lägenhet.
Jag trodde att människor var lite mer som mig själv. Dvs de flesta människor såg upp till det som var hederligt och rätt.
De flesta ser dock upp till det som ger dem makt över andra.
Jag trodde att min familj älskade mig men de flesta familjer verkar inte älska sina barn. De bara fejkar det. Så känns det i alla fall och det känns hemskt.
Citera
2019-10-29, 06:35
Medlem
Diarrees avatar
På Flashback kan ingen nåt. Ta kontakt med en annan läkare om du inte litar på din nu nuvarande. Du kommer att klara dig fint. Betänk också att på 10 år så kommer det hända mycket inom cancerbehandling så det kommer ytterligare öka chanser a.
Citera
2019-10-29, 07:01
Medlem
Gangliogliom har bra prognos!
Man operer bort dom, ibland kan dom komma tillbaka, men det är en godartad tumör, så den sprider sig inte.
Har egen erfarenhet av denna tumör inom familjen. Op för 25 år sedan och op nyligen igen, då den kom tillbaka på samma ställe.
Citera
2019-10-29, 09:03
Medlem
Känner till fall där Amerikanska hjärnkirurger gjort helt annorlunda bedömningar än svenska. Min uppfattning är att den svenska hjärnkirurgiska vården inte håller samma höga nivå som den amerikanska. Viktigt att poängtera att det är helt och hållet baserat på anekdotiska erfarenheter. Men skulle du ha någon kontakt i USA skulle jag rekommendera att låt dem pröva fallet.
Citera
2019-10-29, 09:08
Medlem
Kontakta sjukhuset Docrates i Helsingfors. Ett av världens bästa med patienter från hela 80 olika länder.
Citera
2019-10-29, 10:26
Medlem
Citat:
Jag trodde att människor var lite mer som mig själv. Dvs de flesta människor såg upp till det som var hederligt och rätt.
Jag trodde att min familj älskade mig men de flesta familjer verkar inte älska sina barn. De bara fejkar det. Så känns det i alla fall och det känns hemskt.
Det bästa du kan göra är att utesluta alla kolhydrater ur kosten, har du tur så slutar cancern växa då den inte får bränsle.
Citera
2019-10-29, 12:39
Medlem
cybergrodans avatar
Hemskt att du inte känner förtroende för din läkare, så ska man inte behöva känna i den redan utsatta situation du befinner dig i. Mitt tips är att du kontaktar din läkare igen och berättar om din oro, kanske du kan få en ytterligare (och mer detaljerad) förklaring.

Sen är det tyvärr väldigt dumt många gånger att läsa på Internet. Din läkare har gjort bedömningen utifrån DIG och inte generellt. Nu är jag själv inte bekant med denna typ av tumör, men prognosen är väldigt individuell även om det är samma tumörer. Det är mycket som spelar in!

Om detta inte lugnar dig så föreslår jag att du kontaktar en annan läkare (vilket du också har rätt till), du behöver absolut inte åka utomlands för det. De onkologläkare som jag träffat i Sverige har varit oerhört duktiga och professionella!

En sista grej jag vill påpeka också är att de allra flesta läkare såklart vill dig väl, visst finns det puckon som inte är särskild rädda om legitimationen men personligen tror jag att de är få. Det är troligen högst ovanligt att en läkare på grund av resursbrist ''chansar'' när det kommer till elakartade tumörer, de har (förutom att de på ett personligt plan månar om sina patienter) lagar och riktlinjer att följa!
Citera
2019-10-29, 12:58
Medlem
Vegetarisk kost förebygger cancer. Det är man ense om. Men att vegetarisk kost fungerar som
medicin mot redan uppkommen cancer är tveksamt.
Citera
2019-10-29, 13:20
Bannlyst
Citat:

De flesta människor är tyvärr egoister och hycklare. Något som talar för att du kan leva länge trots att du har opererats för hjärntumör är att du är ung.
Citera
2019-10-29, 13:30
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta människor är tyvärr egoister och hycklare. Något som talar för att du kan leva länge trots att du har opererats för hjärntumör är att du är ung.

Jo. Hade hellre dock fått reda på att jag har en hjärntumör som 80-åring istället för 30-åring.
Det kanske är en smart idé att tro på läkaren även om det han säger inte är sant.
Finns så mycket jag inte fått uppleva i livet i och med att mitt liv vart svårt.
Hade gärna viljat uppleva hur det är att ha pojkvän mm.
Enligt läkaren skulle inte tumören komma tillbaka men det är nog ingen bra idé att starta familj med någon.
På något sätt måste jag kunna glömma bort att jag haft en hjärntumör så att jag bara kan leva i nuet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in