2019-10-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Susanne K och Ulrika R säger att de omedelbart sprang över vägen. Men två flickor, en taxichaufför och en mansperson var redan där. Deras beskrivning tolkar jag som AH och hennes väninna samt HJ och SG.

Syskonparet Vallin kom förmodligen dig ungefär samtidigt som Susanne och Ulrika

Lena B:s förhör är från maj. Känns inte helt trovärdigt pga detta.

Kan inte mannen med blod i ansiktet vara någon som försökt lugna LP? Någon som försökt hålla henne borta eller försökt hålla om så hon satt en blodig hand i hans ansikte?

Nån borde göra en jämförelser med alla förhör som utfördes första veckan enbart
En vägledning kanske kan finnas i Limousinföraren Jan Nilssons förhör. Han kom ändå så pass tidigt att han sett taxin göra en U-sväng.
Han ser två flickor komma springande.
Det kan ha varit Karin och Anna, och det kan ha varit de två tjejerna Rytterstål och Karlsson.
Han vet tyvärr inte från vilket håll de kom, en flicka står nedböjd vid gallret vid tunnelbanan. Kan vara Bäsén, även om hon själv säger att hon stod vid dekorimasidan. Han ser en man som springer långt senare. Kan ha blandat ihop sina synintryck kronologiskt.
Det är omöjligt att få någon rätsida på någonting, men i Rytterstål Karlsson har vi ytterligare två vittnen som gör anspråk på att vara där mycket tidigt.
Kan vi räkna med 13 personer inom åtminstone 40 s?
Citera
2019-10-29, 01:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja även Kerstin Nordström bekräftar det Göran Israelsson och syskonen Wallin säger.

"Fru. Nordström gick sedan omedelbart ut på balkongen och tittade mot Tunnelgatan och såg där tre - fyra personer i hörnet av Sveavägen. Hon upptäckte efter en stund att någon person låg på trottoaren och att en rödklädd person var böjd över denne." (FUP 88)

Nicola Fauzzi nämner ett ungt par, men också 4-5 personer ca 10 sekunder efter skotten.

"När Fauzzi hör skotten tänker han "Nu är det Palme som har blivit skjuten." Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder. När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp. Först ser inte Fauzzi att någon person ligger ner. När någon i gruppen flyttar sig ser Fauzzi en person ligga ned på trottoaren" (FUP 92)

Teori: Syskonen Wallin, Göran Israelsson, Nicola Fauzzi och Kerstin Nordström ser samma 3-4 personer från fyra olika positioner.

Ja kanske det. Intressant. Jag måste nog läsa om förhören igen för att kunna bidra med något vettigt?

Spontan fråga - vilket vittne var klätt i rött? AH?
Citera
2019-10-29, 01:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja.
Jag har också haft detta som en absolut säker indikation på att det är Stefan.
Blod runt munnen behöver egentligen inte betyda att denne person gjort mun mot munmetoden, det kan också vara så att han fått blod på händerna, och råkat få det i ansiktet.

Visst kan det ha varit Stefan G, men som sagt märkligt att Israelsson upplevde killen som helt främmande, och inte den kompis som han tillbringat kvällen tillsammans med. Och så vitt jag förstår åkte de också tillsammans därifrån.

Bäsén säger att hon sprang ut direkt då bilen stannat. Helt omedveten om att en skottlossning ägt rum.
Svårt att säga vem av dem som var den absolut första på platsen.

Ja..Håller med. Jag märker att man tar saker för givet.

Blodig mun måste vara SG.

Mannen NF mötte måste vara AB.

Ingen följde efter från Grand eftersom Pia E inte såg någon gå bakom paret Palme.

Och från början ansågs det vara ställt utom alla tvivel att YN såg mördaren (Jag vet vad vi sagt men du förstår vad jag menar).

Osv.

Vi.är nog alla mer färgade än vi tror av polisens olika påståenden. Felaktigt litade man initialt på att de visste vad de gjorde.

Om det nu fanns 2-3 andra vittnen först på platsen så måste de ju kunna lämna mkt bra info, exempelvis bra signalement på GM?

Eftersom AH såg honom - och dessa personer var där före henne och SG - så gick de väl i princip in i GM.

Om KP har dessa trumf på hand så betyder det mycket. Vad har dessa "nya" tidiga vittnen att berätta?

Var de unga allihop eller kan någon ha varit lite äldre, tänker på den i blå jacka?

Jag har aldrig riktigt lyckats reda ut vad LP menade med sina uppgifter om olika män nära mpl direkt efter skotten. Den långe i ljus klädsel, männen från Ustasja, han som visade att han inte ville hjälpa till, den hon trodde var GM etc. Det var ju tidiga spontana uppgifter.

Kort sagt: Vilka var där egentligen förutom LP och offret (och AB)?

IM:s sällskap? Eller andra?
Citera
2019-10-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja..Håller med. Jag märker att man tar saker för givet.

Blodig mun måste vara SG.

Mannen NF mötte måste vara AB.

Ingen följde efter från Grand eftersom Pia E inte såg någon gå bakom paret Palme.

Och från början ansågs det vara ställt utom alla tvivel att YN såg mördaren (Jag vet vad vi sagt men du förstår vad jag menar).

Osv.

Vi.är nog alla mer färgade än vi tror av polisens olika påståenden. Felaktigt litade man initialt på att de visste vad de gjorde.

Om det nu fanns 2-3 andra vittnen först på platsen så måste de ju kunna lämna mkt bra info, exempelvis bra signalement på GM?

Eftersom AH såg honom - och dessa personer var där före henne och SG - så gick de väl i princip in i GM.

Om KP har dessa trumf på hand så betyder det mycket. Vad har dessa "nya" tidiga vittnen att berätta?

Var de unga allihop eller kan någon ha varit lite äldre, tänker på den i blå jacka?

Jag har aldrig riktigt lyckats reda ut vad LP menade med sina uppgifter om olika män nära mpl direkt efter skotten. Den långe i ljus klädsel, männen från Ustasja, han som visade att han inte ville hjälpa till, den hon trodde var GM etc. Det var ju tidiga spontana uppgifter.

Kort sagt: Vilka var där egentligen förutom LP och offret (och AB)?

IM:s sällskap? Eller andra?
Ja, det finns många väl förborgade sanningar. Figurer som dyker upp i olika vittnesmål men lika snabbt trollas bort.
Även utredarna borde ju ha undrat och följt upp med frågor.
Ett exempel är förhöret med Ersson. En mycket viktig del i hela Petterssonmålet har ju handlat om Lisbeth Palme och det signalement hon lämnat.
Vad har hon egentligen sagt om blå täckjacka och om antalet gärningsmän?
Ersson skulle ju möjligen ha kunnat leverera intressanta uppgifter om han fått frågan.

I stället: ”Ersson fick för sin del ta hand om Lisbeth Palme”

...”Han säger på fråga att han inte lagt märke till något som kan sättas i samband med brottet, och har därför inte hört av sig”

SE hörde LP säga:
”Förresten har dom skjutit mig också..”

Gösta Söderström i Hovrätten:

”Ibland personerna fanns det en man, han var omkring 40 år. Han pekade Tunnelgatan österut och skrek någonting att: DOM SPRANG DITÅT”

Vem? Och varför använde han ordet ”dom”?

Den som ligger närmast är JÅS (35 år) men om GS hört rätt här är det på sin plats att ifrågasätta om det inte kan ha varit någon annan som skrek.
JÅS har aldrig hävdat fler än en man.

Och ja.
AH hade röd kappa. Det var sannolikt henne som gumman Nordström såg.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-29 kl. 03:11.
Citera
2019-10-29, 08:17
Medlem
hehehos avatar
om vem charles morgan var.
https://www.youtube.com/watch?v=b9nwr4FtKaQ
Citera
2019-10-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
om vem charles morgan var.
https://www.youtube.com/watch?v=b9nwr4FtKaQ

Titeln är "Declassified U.S. Nuclear test film #70".

Hur långt in i filmen (44 minuter lång) innan de nämner Charles Morgan?

Eller blev det fel YT film?
Citera
2019-10-29, 16:44
Medlem
Lisbet Palme hävdade att det hon sagt till polisen läckte direkt till media.
Kända förhör närmast mordet är med Rimborn på mordnatten men dessa förhör verkar ha klassats lägre än de senare förhören.

860301 Kl 15,30 förhördes hon av Reneborg och Sjöblom där har jag en minnesbild av att hon inte fick så bra förtroende för dem så hon var försiktig med det hon sa.
Frågan blir då , vem läckte till media, menade hon Rimborn?

Det känns också som att det finns icke officiella förhör med LP, hon sade sig också vara så väldigt förhörd.

Någon som har några synpunkter på detta eller vet mera?

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2019-10-29, 17:02
Medlem
Podd i tre delar

Har Palmemordet kopplingar till Sydafrika?

Journalisten och författaren Jan Stocklassa har fått tillgång till deckarförfattaren Stieg Larssons arkiv om mordet på Olof Palme. Men vad är så speciellt med just hans arkiv? Jan anser att det innehåller nyckeln till Palmemordet och att mordgåtan kommer få en lösning inom bara några år. Varning: Olösta Fall är en podcast om försvunna människor och olösta mord och är inte är inte för känsliga lyssnare. Jingle & musik av: Rachel Seow Sosa. I denna sommarspecial har vi främst använt oss av Jan Stocklassas bok som källa. Den heter: Stieg Larssons arkiv - Nyckeln till Palmemordet.

https://www.radioplay.se/podcast/olosta-fall?episode-id=48400
Nyckeln till Palmemordet
Citera
2019-10-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Podd i tre delar

Har Palmemordet kopplingar till Sydafrika?

Journalisten och författaren Jan Stocklassa har fått tillgång till deckarförfattaren Stieg Larssons arkiv om mordet på Olof Palme. Men vad är så speciellt med just hans arkiv? Jan anser att det innehåller nyckeln till Palmemordet och att mordgåtan kommer få en lösning inom bara några år. Varning: Olösta Fall är en podcast om försvunna människor och olösta mord och är inte är inte för känsliga lyssnare. Jingle & musik av: Rachel Seow Sosa. I denna sommarspecial har vi främst använt oss av Jan Stocklassas bok som källa. Den heter: Stieg Larssons arkiv - Nyckeln till Palmemordet.

https://www.radioplay.se/podcast/olosta-fall?episode-id=48400
Nyckeln till Palmemordet
SL med JS utvidgade delar innehåller i stort sett hela granskningskommissionens kapitel om enskilda uppslag. Svenska Palmehatande högerextremister av alla de slag,
CIA, Sydafrika, Iran/Irak, Israel, EAP,
Boforsspåret, Alf Enerström, VG, Stay Behind, poliser, militärer, och även SE tilldelas en oklar roll.
Jag har säkert missat många uppslag.

Inte osannolikt att JS hagelskurar har träffat något som kan ha bäring på mordet.
Citera
2019-10-29, 18:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Titeln är "Declassified U.S. Nuclear test film #70".

Hur långt in i filmen (44 minuter lång) innan de nämner Charles Morgan?

Eller blev det fel YT film?

sorry felpaste, denna skall det vara:

https://www.youtube.com/watch?v=aTwlJLiMVwU
Citera
2019-10-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
sorry felpaste, denna skall det vara:

https://www.youtube.com/watch?v=aTwlJLiMVwU

Lyssnade igenom och Charles Morgan är ett alias med lite äventyrsskimmer från Henry Morgan (1)
Morgan oversaw the Port Royal militia and the defence of Jamaica; Fort Charles at Port Royal was partly constructed under his leadership. It was around this time that Morgan purchased his first plantation on Jamaica.
Påstående utan bevis känns substanslöst. Finns det bevis eller vittnen som framträtt som träffat honom i Stockholm förutom Ivan von Birchan?

(1) Henry Morgan - Wikipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Henry_Morgan#Career_as_a_privateer
Citera
2019-10-29, 20:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lisbet Palme hävdade att det hon sagt till polisen läckte direkt till media.
Kända förhör närmast mordet är med Rimborn på mordnatten men dessa förhör verkar ha klassats lägre än de senare förhören.

860301 Kl 15,30 förhördes hon av Reneborg och Sjöblom där har jag en minnesbild av att hon inte fick så bra förtroende för dem så hon var försiktig med det hon sa.
Frågan blir då , vem läckte till media, menade hon Rimborn?

Det känns också som att det finns icke officiella förhör med LP, hon sade sig också vara så väldigt förhörd.

Någon som har några synpunkter på detta eller vet mera?

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
PU hade gått ut med signalement. Lisbet som var rädd för sin egen säkerhet var missnöjd med det. Då väljer Holmér att sälja ut Reneborg och Sjöblom för att själv nå en starkare relation med Lisbet. Det kostade väldigt mycket mer i långa loppet att inte vara korrekt, rak och pedagogisk där. Holmér schabblade helt enkelt, så har jag uppfattat det.

--> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in