• 1
  • 2
2019-10-28, 17:23
Medlem
Någon här inne som lider av kronisk depression och även mår sämre av viss kost?

Jag undrar om det hör ihop med depressionen, att jag mår dåligt av koffein, kött, kyckling, snabbmat, godis, glass, färdigrätter, köttfärs, piroger, socker.
Nästan allt jag gillar att äta mår jag dåligt av.

Om jag får i mig något av de ovannämnda på kvällarna/nätterna, så känner jag ett obehag, en tomhet i huvudet, och när jag känner den känslan så spelar det ingen roll hur sömnig jag är, jag somnar inte.

Samtidigt, även om jag äter nyttigt så finns det risk att jag inte somnar, eftersom jag blir ändå inte mätt och jag får ont i magen efter jag ätit och får även ont i magen varje gång jag känner hunger, eftersom att jag har blivit äcklad av att tugga ordentligt sedan jag slutat med antidepressiv.

Så många problem. Önskar att jag inte föddes. Lider psykiskt och fysiskt pga alla problem.
Citera
2019-10-28, 17:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Proteinrik kost med mycket L-tryptofan brukar vara bra för de med depression. Men även nötter, avocado, tomater och bananer. Utöver det finns det som tillskott. Skulle testa extra ZMA samt extra omega-3.

Du kan även testa GABA-tillskott efter det och ev. Melatonin mot sömnbesvär.
Citera
2019-10-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Proteinrik kost med mycket L-tryptofan brukar vara bra för de med depression. Men även nötter, avocado, tomater och bananer. Utöver det finns det som tillskott. Skulle testa extra ZMA samt extra omega-3.

Du kan även testa GABA-tillskott efter det och ev. Melatonin mot sömnbesvär.

Tack så mycket för tipset. Uppskattar det verkligen. Det är när jag får i mig mycket protein som jag just känner så där. Obehag i huvudet, tomhet i huvudet. Kan inte förklara känslan. Känner mig inte klar i huvudet, jättefrustrerande känsla. Känner den även lite när jag vaknar. Antar att det beror på bristen på serotonin? Blir värre när jag äter proteinrik mat. Känner mig så korkad efter att jag får i mig i det. Önskar det nånsin kunde försvunnit helt och hållet
Citera
2019-10-28, 17:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorraBotkyrka
Tack så mycket för tipset. Uppskattar det verkligen. Det är när jag får i mig mycket protein som jag just känner så där. Obehag i huvudet, tomhet i huvudet. Kan inte förklara känslan. Känner mig inte klar i huvudet, jättefrustrerande känsla. Känner den även lite när jag vaknar. Antar att det beror på bristen på serotonin? Blir värre när jag äter proteinrik mat. Känner mig så korkad efter att jag får i mig i det. Önskar det nånsin kunde försvunnit helt och hållet

Testa ät annan kost med L-tryptofan eller ta det som tillskott. Om du ff känner likadant får du gå vidare med Omega-3 och sedan GABA/Melatonin.

Efter det är det bara läkarbesök som gäller.
Citera
2019-10-28, 18:13
Medlem
Logiskt att kropp och själ hör ihop, trodde jag var något alla begrep.
Citera
2019-10-28, 18:41
Medlem
Om du inte redan har slutat med alkohol, läsk, godis osv så är det förstås där du bör starta.

Annars så utgör LCHF ett bra alternativ. LCHF går i korthet ut på att undvika kolhydrater och att ersätta dessa (potatis, ris, pasta eller vad det nu kan vara) med grönsaker som broccoli eller en enklare sallad. Dvs du kan äta som du normalt gör men du äter grönsaker istället för de kolhydratrika tillbehören.
Citera
2019-10-28, 18:47
Medlem
Citat:
Någon här inne som lider av kronisk depression och även mår sämre av viss kost?

Jag undrar om det hör ihop med depressionen, att jag mår dåligt av koffein, kött, kyckling, snabbmat, godis, glass, färdigrätter, köttfärs, piroger, socker.
Nästan allt jag gillar att äta mår jag dåligt av.

Om jag får i mig något av de ovannämnda på kvällarna/nätterna, så känner jag ett obehag, en tomhet i huvudet, och när jag känner den känslan så spelar det ingen roll hur sömnig jag är, jag somnar inte.

Samtidigt, även om jag äter nyttigt så finns det risk att jag inte somnar, eftersom jag blir ändå inte mätt och jag får ont i magen efter jag ätit och får även ont i magen varje gång jag känner hunger, eftersom att jag har blivit äcklad av att tugga ordentligt sedan jag slutat med antidepressiv.

Så många problem. Önskar att jag inte föddes. Lider psykiskt och fysiskt pga alla problem.
Testa att bara äta när du är riktigt hungrig, max 2 gånger om dagen, frukost och middah. Då tycker jag att man får energi av mat istället för att bli trött och deprimerad.
Citera
2019-10-28, 19:42
Medlem
Citat:
Vi behöver våra aminosyror men proteiner är svårsmälta. Kanske inte äta så jättemycket av det åt gången.
Citera
2019-10-28, 20:28
Medlem
makduis avatar
Tar du antidepressiv medicin? Kan va denna som spökar med serotoninen från proteinet
Citera
2019-10-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Tar du antidepressiv medicin? Kan va denna som spökar med serotoninen från proteinet

Jag har inte tagit antidepressiv under en månad nu.

Vad jag har lagt märke till, är att jag tror den där tomheten/obehaget kändes värre när jag åt proteinrik mat i kombination med att gå på medicin.

När jag vaknade på morgonen och överlag så kände jag mig klarare i huvudet med antidepressiv men när jag åt dåligt så kände jag ännu starkare obehag/tomhetskänsla i huvudet, än vad jag gör just nu, utan medicin.

Vet inte om du hängde med nu och förstod något alls. Varje gång jag skrivit något, när jag sedan läser det, så känns det som att jag uttryckt mig dåligt.
Citera
2019-10-28, 20:39
Medlem
makduis avatar
Citat:
Jag har inte tagit antidepressiv under en månad nu.

Vad jag har lagt märke till, är att jag tror den där tomheten/obehaget kändes värre när jag åt protein i kombination med att gå på medicin.

När jag vaknade på morgonen och överlag så kände jag mig klarare i huvudet med antidepressiv men när jag åt dåligt så kände jag ännu starkare obehag/tomhetskänsla i huvudet, än vad jag gör just nu, utan medicin.

Vet inte om du hängde med nu och förstod något alls. Varje gång jag skrivit något, när jag sedan läser det, så känns det som att jag uttryckt det dåligt.
Rekommenderar dig agmatin! Och l tryptophan och l tyrosin,5 http tar du dessa mår du super!
Citera
2019-10-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Om du inte redan har slutat med alkohol, läsk, godis osv så är det förstås där du bör starta.

Annars så utgör LCHF ett bra alternativ. LCHF går i korthet ut på att undvika kolhydrater och att ersätta dessa (potatis, ris, pasta eller vad det nu kan vara) med grönsaker som broccoli eller en enklare sallad. Dvs du kan äta som du normalt gör men du äter grönsaker istället för de kolhydratrika tillbehören.

Det är exakt! de livsmedlen som du nämnde som jag önskar jag fick i mig endast, varje dag. Egentligen inte vad jag önskar men jag menar det är exakt sånt som potatis, ris, pasta som INTE ger mig obehag/tomhetskänsla i huvudet som i sin tur får mig att känna mig trög, glömma ord, inte somna osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in