2019-10-27, 22:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är omöjligt att veta. Det är situationen där och då samt uttrycket "fan" som jag tycker är intressant. Jag tror att det säger en hel del om det som skedde.

Man hade velat höra hur detta ”fan” lät! Var det ett ”fan” som att jag glömt min penna hemma?
Eller var det ett ”fan” i ren panik?

Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2019-10-28, 20:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
P.U. Du kommer upp till P.K tidigt på morgonen den 14/6 1992 och informerar nyss nämnde om att du har skadat en tjej och att hon ligger i bagaget i en bil "en bit bort". P.K och du tar en promenad till din bil och konstaterar att tjejen som är Helena Andersson är död. P.K får panik och ni kör iväg längs Marieforsleden ut mot Snapenskogen. Någonstans i närheten av ett ödetorp ska ni ha dumpat kroppen och täckt över med allehanda ris. Efter att ha gått förbi torpet på väg till bilen kom ni på iden att där kanske fanns en spade. Ni hittade en spade, gick tillbaka och grävde en grop i vilken ni placerade den döda kroppen . Vet du varför P.K berättar sådana här uppgifter? Han har berättat det för minst en person som har polisanmält detta. Är Krämer bara en notorisk lögnare eller ligger det något i det ?

Finns också vittnen som säger sig har sett när ni kom tillbaka till erat bostadsområde på morgonen i kläder som var allt annat än rena.

Kan du reda ut detta P.U, så är jag tacksam!

K.S

Citat:
Har jag missat något i tråden? Du får det att låta som något nytt. (Möjligen att det där om torpet ringer lite lätt.) Du verkar vara väldigt specifik. Det är fjärde gången nu som du droppar typ en "sensationshistoria" i tråden. Kan du utveckla denna historia ytterligare?

Det som jag mest tänker på i sammanhanget är att jag själv många gånger har lyft fram att PK kan vara inblandad, men på så sätt att han kom in efter det att Helena hade attackerats och dödats. Jag (och inte bara jag) har spekulerat i om PK:s kontakt med polisen 1997 berodde på att han då var "ren" från brott mot griftefriden, men att den egentliga gärningsmannen för evigt har brottet hängande över sig.

Jag har inte avskrivit PK - och definitivt inte PU!

Jag tar om frågan igen, Kvasta-Sara. Jag kan tycka att det är märkligt att det ofta är så svårt att få svar på frågor. Nu vet jag inte hur det är i just det här fallet, men i tidigare fall har man fått läsa de mest konstiga ursäkter, som att "jag har inte varit inne så ofta" - fastän den/de var inne stup i kvarten alldeles innan. Och när man lägger ut en sådan "historia" som Kvasta-Sara gjorde, är jag säker på att man noga följer hur tråden reagerar.
Citera
2019-10-28, 21:28
Bannlyst
Citat:
Jag tar om frågan igen, Kvasta-Sara. Jag kan tycka att det är märkligt att det ofta är så svårt att få svar på frågor. Nu vet jag inte hur det är i just det här fallet, men i tidigare fall har man fått läsa de mest konstiga ursäkter, som att "jag har inte varit inne så ofta" - fastän den/de var inne stup i kvarten alldeles innan. Och när man lägger ut en sådan "historia" som Kvasta-Sara gjorde, är jag säker på att man noga följer hur tråden reagerar.

Jag har inget mer att tillägga gällande historien, det är det jag känner till om den. Det har diskuterats en del om detta tidigare bland annat av Bickan. Tipset ska ha lämnats in 2007, och jag vet också att Pelle J. runt den tiden ska ha setts söka omkring i skogen mellan motionsspåret och grusvägen där det gamla torpet Rörvik låg om du har koll på det. Han letade inte svamp. Tror torpet revs någon gång på 90-talet. Någon annan har kanske koll på detta?
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2019-10-28 kl. 21:30.
Citera
2019-10-28, 22:12
Medlem
Citat:
Jag har inget mer att tillägga gällande historien, det är det jag känner till om den. Det har diskuterats en del om detta tidigare bland annat av Bickan. Tipset ska ha lämnats in 2007, och jag vet också att Pelle J. runt den tiden ska ha setts söka omkring i skogen mellan motionsspåret och grusvägen där det gamla torpet Rörvik låg om du har koll på det. Han letade inte svamp. Tror torpet revs någon gång på 90-talet. Någon annan har kanske koll på detta?

Denna fråga missade du, När fick du denna information?
Citera
2019-10-28, 22:35
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Så Jenvén irrade omkring ensam o letade efter en kropp som möjligen grävdes ned 15 år tidigare. Det låter onekligen lite amatörmässigt, utan likhumd känns det ju närmast hopplöst. Det området är ju inte direkt djupaste ödemarken o hade ett lik gömts under endast ett tunnt lager av jord o grönsaker så skulle rimligen något ha hittats på åren som gått. Antingen grävdes kroppen ned hyfsat djupt, typ minst 0,5m, i annat fall så tror jag den gömde annorstädes.

Ett alternativ skulle vara att tipset var ganska så preciserat angående var kroppen skulle finnas så att det var lönt att checka lite mer spontant.
Citera
2019-10-28, 23:41
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Man hade velat höra hur detta ”fan” lät! Var det ett ”fan” som att jag glömt min penna hemma?
Eller var det ett ”fan” i ren panik?

Jag tror på det sistnämnda.
Var det två helt olika typer i tillfälligt kompanjonskap under en vild partynatt, möjligen? Ett rötägg och en mer oskuldsfull yngling. "Fan!", låter det när den mer oskuldsfulle inser vilket sällskap han hamnat i och konsekvenserna av det. I det ögonblicket är det redan för sent. Omständigheterna tvingar dem att snacka ihop sig, ytterligare omständigheter ger dem gott om tid till det. Åtminstone den snällare av dem lämnar så småningom staden.

De känner varandra ytligt sedan länge, men har p.g.a. olika läggningar aldrig varit direkt vänner. Men under alkoholens inflytande förbrödras de den här natten.

Detta är alltså rena spekulationer, men psykologiskt inte omöjligt.
Citera
2019-10-29, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Var det två helt olika typer i tillfälligt kompanjonskap under en vild partynatt, möjligen? Ett rötägg och en mer oskuldsfull yngling. "Fan!", låter det när den mer oskuldsfulle inser vilket sällskap han hamnat i och konsekvenserna av det. I det ögonblicket är det redan för sent. Omständigheterna tvingar dem att snacka ihop sig, ytterligare omständigheter ger dem gott om tid till det. Åtminstone den snällare av dem lämnar så småningom staden.

De känner varandra ytligt sedan länge, men har p.g.a. olika läggningar aldrig varit direkt vänner. Men under alkoholens inflytande förbrödras de den här natten.

Detta är alltså rena spekulationer, men psykologiskt inte omöjligt.

PU och BW slulle passa in i din beskrivning.
Citera
2019-10-29, 07:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
PU och BW slulle passa in i din beskrivning.
Jag tänkte mig dem som ett alternativ, ett annat jag tänkte på, i det begränsade persongalleri som tråden bjuder på, är PK och BW. De två senare vore min kandidatduo nummer ett. PK:s sambo ser jag som redan diskvalificerad som alibi, om hon någonsin räknats som sådant.

PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.

Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-10-29 kl. 07:32.
Citera
2019-10-29, 09:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Uppenbarligen verkar du inte fatta eller vill fatta vad jag skrev . Vad menar du med misskreditera någon ?
Det jag menar är .... I det tillståndet PU sägs har varit den natten , jag skriver sägs eftersom detta är något som PU och PU suttit här och munhuggits om ? Vi vet inte att det är så eller med säkerhet att detta har hänt och gått till på detta vis ? Det är ord mot ord ! Däremot om jag utrycker mig så du förstår nu ? Det är om det är sant ett väldigt märkligt sammanträffande , den natten då Helena försvann . Han påstås ha sagt om alibi , rivmärken och skitig .

Jodå, jag förstår vid det här laget vad du skriver.
Efter deras ordväxling är jag inte ens övertygad om att de har enats om att de talat om samma natt.

Citat:
Sedan ett inlägg här från Kvastasara så har det plötsligt t.o.m. visats sig att Helenas kropp legat i en bagage lucka och blivit bortfraktad och nedgrävd .

Har det plötsligt t.o.m. visat sig att Helenas kropp legat i en bagage lucka? Sannolikt har Helena fraktats iväg i bil men det är inget som i tråden plötsligt har visat sig.

Citat:
Och ja ordspråket ingen rök utan eld är i många avseende ett väldigt bra ord att ta till när saker blir självklara utav en viss händelse .

Är det applicerbart här tycker du?
Citera
2019-10-29, 10:19
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tänkte mig dem som ett alternativ, ett annat jag tänkte på, i det begränsade persongalleri som tråden bjuder på, är PK och BW. De två senare vore min kandidatduo nummer ett. PK:s sambo ser jag som redan diskvalificerad som alibi, om hon någonsin räknats som sådant.

PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.

Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.

Jag landade i samma uppfattning i slutet av 2017. Jag kan inte tala för någons skuld eller oskuld, är bara mer uppmärksam på var nya uppgifter tycks komma ifrån. Finns det tom en gemensam nämnare?
Citera
2019-10-29, 11:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Kan du försöka att lämna en exakt beskrivning om platsen? Du kan till exempel beskriva platsen utifrån parametrar som "om du åker Snapen-vägen och sedan …". (Eller vad som passar in.) Ett kompletterande sätt är att ange koordinaterna med hjälp av Google Earth. Koordinaterna visas upptill i programmet när man rör muspekaren.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-10-29 kl. 12:14.
Citera
2019-10-29, 11:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Så Jenvén irrade omkring ensam o letade efter en kropp som möjligen grävdes ned 15 år tidigare. Det låter onekligen lite amatörmässigt, utan likhumd känns det ju närmast hopplöst. Det området är ju inte direkt djupaste ödemarken o hade ett lik gömts under endast ett tunnt lager av jord o grönsaker så skulle rimligen något ha hittats på åren som gått. Antingen grävdes kroppen ned hyfsat djupt, typ minst 0,5m, i annat fall så tror jag den gömde annorstädes.

Ett alternativ skulle vara att tipset var ganska så preciserat angående var kroppen skulle finnas så att det var lönt att checka lite mer spontant.

Om det stämmer att Jenvén var ute och letade, kan det ändå bekräfta polisens uppgifter om att det har gjorts sök till och från under åren - sannolikt då efter "tips".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in