2019-10-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När anser du att är man kriminell..?
Så kriminell att samhället ”både kan ha och mista vederbörande”?.

När man missbrukar? När man lurar samhället ex försäkringskassan? När man ljuger för polisen?
När man köper anabola? Snortar kokain? Har ett stort förråd av anabola och andra förbjudna substanser som förvaring hemma?.
Är man en kriminell person då? Eller är kriminella bara de som åkt dit och dömts?
Eller är man en ”stackars oskyldig människa” trots ovanstående?

Tja hur ska man se det?
Lotta missbrukade kokain. Köpte anabola av Martin. Förvarande hans förbjudna missbruks substanser.Ljög för att bli sjukskriven. Ljög för polisen om att hon inte visste var Martin fanns, inte hade hans kontaktuppgifter och inte träffade honom. Ljög för advokaten.

När passerar man gränsen i brottsligt hänseende för när samhället lika gärna kan mista en person....?

I mitt tycke aldrig. Alla har rätt att leva (ja jag är emot dödstraff) men det betyder inte att alla får göra vad det vill eller att vi andra ska upphöra med sund vaksamhet och skydda oss eller straffa dem.
Om vi inte pallar med att bli del av en kriminell värld, själva kan slåss, är brutala eller skrupellösa - ja då får vi försöka att hålla oss undan den kriminella världen.
Tål man inte det kriminella livet ska man inte ge sig in i den farliga leken.

Men man kan inte utrota alla som är där eller befinner sig i gränslandet dit. Eller låta bli förhindra att det dör.
En kriminell är en människa som lever på brott och försörjer sig på brott. Läs yrkeskriminell om du så önskar.
Citera
2019-10-28, 14:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En kriminell är en människa som lever på brott och försörjer sig på brott. Läs yrkeskriminell om du så önskar.

Som att under falska förespeglingar få pengar av Försäkringskassan?
Genom att ljuga för sjukskrivande läkare? Som Lotta gjorde?

Eller som de falska assistansbolagen, ”kaninmannen” eller andra som dömts för bedrägeri mot Försäkringskassan?

Var går gränsen. Fusk i en månad eller tio år?
Citera
2019-10-28, 14:23
Medlem
Citat:
Som att under falska förespeglingar få pengar av Försäkringskassan?
Genom att ljuga för sjukskrivande läkare? Som Lotta gjorde?

Eller som de falska assistansbolagen, ”kaninmannen” eller andra som dömts för bedrägeri mot Försäkringskassan?

Var går gränsen. Fusk i en månad eller tio år?
Lägg ner. Du vet exakt vad jag talar om.
Citera
2019-10-28, 15:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Tiger? Hare skulle jag nog säga. Men jag begriper vad du menar. Ger man sig på en kvinna som väger hälften så mycket som sig själv, då är man en väldigt liten människa (läs:hare).

Ja hare är nog en bättre beskrivning av denna juvel,Att misshandla och döda en kvinna är för mej det lägsta en man kan göra,för mej så är det likvärdigt med att våldta eller att slå ihjäl ett barn,och denna utveckling som vi ser idag skrämmer ärligt talat skiten ur mej,inte bara alla våldsbrott som sker i Sverige utan också den moral som fanns i svenska fängelser en gång i tiden är som bortblåst,aldrig att en kvinnomisshandlare,kvinnomördare,barnamördare,pedo fil,våldtäktsman kunde kliva in på ett svenskt fängelse utan att riskera både liv och lem,men dom gränserna verkar ha suddats ut och om det beror på att vi människor har blivit mer tolerant eller helt enkelt avtrubbad kan jag inte svara på,Men rent för jävlig har utvecklingen blivit
Citera
2019-10-28, 16:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Lägg ner. Du vet exakt vad jag talar om.

Ja jag förstår hur du menar.
Det jag försöker peka på att allt inte alltid är så tydligt svart eller vitt.
Lotta mördades och hon är otvetydigt ett offer för Martins våld.

Men hon var vuxen, 41 år gammal. Hon inledde fullt medvetet ett förhållande med en dömd våldsman som suttit 12 av sina 33 år i fängelse. Bl a dömd för misshandel av tidigare flickvänner.
Hur var oddsen att det skulle blivit bra? En gemensam framtid med barn? När båda två snortade kokain??

Lotta valde fel, gjorde fel och råkade illa ut. Att Martin dödade henne är hans ansvar och fel - men hon var inte ett litet oskyldigt barn som inte kunde förstå bättre.

I helsike heller att vi alla svenska skattebetalare därför skulle skänka ett sjusiffrigt belopp till hennes två medelålders systrar!
Hur kan man ens komma på den idéen!??
Citera
2019-10-28, 19:16
Medlem
Citat:

Om man tystar ner vad som hände Lotta, låtsas att hon gjorde ”allt rätt” och inte själv var delaktig i valet att umgås med Martin - kommer nästa ”Lotta” som står på tur göra om hennes misstag. Kanske tro att just hon och hennes kärlek till Martin kan förändra honom - som säkert Lotta också trodde.

Lottas delaktighet i kärleksrelationen och hennes val gör inte någon skillnad i skuldfrågan - skulden till mordet på henne bär bara Martin.
Men av hennes olyckliga val och agerande kan man dra lärdom hur illa det kan gå att umgås nära med elden.
Genom att berätta historien om Lottas öde korrekt och inte förvanska sanningen och ljuga kan man kanske rädda nästa ”Lotta”. För Martin och hans gelikar kommer alltid finnas därute.

Detta är sant. Men hur ska man få unga tjejer - eller kvinnor i gemen faktiskt, Lotta var ingen ung tjej utan en mogen kvinna - att fatta att killar som Martin är farliga? Hur?
Så många kvinnor verkar tro att inne i den stora starka karln bor en liten pojke som just denna kvinnan förstår, ser och kan göra snäll och glad. Och så slutar det som för Lotta.
Hur ska man förklara för kvinnor?
Jag är själv kvinna men har alltid fattat att aggressiva kaxiga män inte är något att ha. Blir bara obekväm nära sådana och går därifrån. Men har man inte den instinkten, går det att lära sig?
Citera
2019-10-28, 20:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Detta är sant. Men hur ska man få unga tjejer - eller kvinnor i gemen faktiskt, Lotta var ingen ung tjej utan en mogen kvinna - att fatta att killar som Martin är farliga? Hur?
Så många kvinnor verkar tro att inne i den stora starka karln bor en liten pojke som just denna kvinnan förstår, ser och kan göra snäll och glad. Och så slutar det som för Lotta.
Hur ska man förklara för kvinnor?
Jag är själv kvinna men har alltid fattat att aggressiva kaxiga män inte är något att ha. Blir bara obekväm nära sådana och går därifrån. Men har man inte den instinkten, går det att lära sig?

Ja, jag vill tro och vill hoppas att det går att öppna ögonen på dessa kvinnor och visa dem hur farligt det kan vara.
Hur liten sannolikheten faktiskt är för att relationen med den våldsamma mannen som just muckat efter senaste misshandelsdomen, verkligen ska bli så där rosenröd perfekt som de drömmer om. Hur oddsen egentligen ser ut för att de, precis som andra, också ska råka illa ut.

Men för att komma dit måste man kunna hålla fram exempel på när det gått riktigt åt helvete.
Exemplen finns, Lotta är ett sådan fall.

Till skillnad mot många andra brudar som hamnar med en farlig våldsam kriminell man - visste Lotta detta från början.
Inte var hon, som du så riktigt påpekar en ung naiv tjej heller, utan faktiskt 41 år med fullt normalt flera tidigare relationer bakom sig.
Inte heller satt hon fast med karln i ett förhållande med gemensamma barn, ekonomi eller bostad.

Men trots detta valde 41 åriga Lotta att inleda och fortsätta kärleksrelationen med Martin, till och med försöka göra den ännu mer seriös med gemensamma barn. Så sent som tre dagar innan dödsmisshandeln messade hon till Martin: ”Du är mitt allt”.
Dessförinnan skrev hon flera meddelanden med innehållet om gemensam framtid och barn.
Allt finns bevarat i FUP.

För att förhindra att det händer igen, är det absolut sämsta man kan göra att lura i alla presumtiva ”Lottor” därute att Lotta egentligen inte gjorde så. Att hon egentligen aldrig gav Martin någon kärlek eller ville ha en framtid med honom.

För då kommer nästa ”Lotta” att tro att bara hon visar honom tillräcklig kärlek och planerar för ett gemensamt liv - så kommer karlfan att nog ändra sig.

Det är exakt detta som sker med de falska reportagen och Lottas anhörigas försök att låtsas att ”Lotta gjorde ju allt rätt” - men råkade illa ut ändå. Det är ju inte sant! De luras ju!
Det står ju ordagrant att det var tvärt om i FUP!

Lotta gjorde ju det mesta fel avseende Martin!
Nästa kvinna som inte blivit upplyst hur fel och vilka fel Lotta gjorde riskerar därför att ramla i samma grop.

Att ljuga och förvanska sanningen så mycket är väldigt fult gjort!
Men suget efter att kunna tjäna sig en hacka med ett sjusiffrigt skadeståndsbelopp om man lyckas lura i folk en annan version, går tydligen över moralkänslan av hur viktigt det borde vara att säga sanningen. Hur viktig sanningen är för att kunna varna nästa ”Lotta”.
Senast redigerad av Solglittret 2019-10-28 kl. 20:42.
Citera
2019-10-28, 21:16
Medlem
Sms trafiken mellan de tu säger allt menar jag. Visst man kan spekulera huruvida MJ som han själv påstod inget minns eller i något drogrus skulle sett någon i Lottas hem som en hallis men nej. I sms texterna finns hela tiden våldet, behovet att kontrollera äga henne och alla hot gång på gång. Visst hade hon gett sig in i detta och dansade med men han är ju så otroligt våldsam verbalt mot henne. Det han sen gjorde är bara en fysisk variant av det. Det är ett klassiskt fall av kvinnovåld. Som det brukar se ut. Jag undrar ändå om inte Lotta var sjuk på något sätt. I en tillfällig sinnesförvirring? Som ens svarade på den här mannens uppvaktning när hon såg hur han såg ut. Tråden är nu full av skuldbeläggande av Lotta och försvarande av det där monstret. Varför?
Citera
2019-10-28, 21:17
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Att Martin har haft en taskig uppväxt kan vi nog alla vara överens. Med den brottshistoriken han har så kan man tycka att han skulle vara inlåst för tid och evighet.
Saken är dock att Martin har avverkat sina brott som han blivit dömd för.
Han lämnade således fängelset som en fri man.
Enligt egen utsago så hade han varit ren från droger i de två sista åren på fängelset.
Där och då när han går ut genom murarna så är det som en drogfri man som har avtjänat utdömt straff.
Där och då kan man fråga sig om myndigheterna har fullgjort sitt ansvar eller inte?

Några månader senare så har vi en fullskalig tragedi!
Vem bär då ansvaret för de inträffade?
Martin hade då börjat nyttja oerhörda mängder av droger,alkohol och anabola preparat.
Helt korrekt är att han sökte vård för sitt missbruk och frågan är bara om vårdapparaten fungerade för långsamt? Är verkligen svaret så enkelt?
Enligt Martin så har han bara fragment av minnesbilder kvar av den här tiden och jag tror honom faktiskt när han konfronteras med detta i tingsrätten.

Det är för djävligt att något sådant här kan hända. Många tycker att det enda rätta straffet är en kula i skallen och i många avseenden kan jag hålla med.

När det gäller Lotta så får hon vara hur trasig som helst i skälen. Hon förtjänar inte att misshandlas eller dö oavsett.

Frågan kvarstår vem bär skulden? Vem är skyldig? Vem skall ställas till svars utöver Martin?

Martin ska självfallet stå till svars för Martins ogärningar! Han är en myndig man och ansvarar således för sina egna handlingar och är fullt ut ansvarig för sina våldsbrott. Hade han varit omyndigförklarad hade man möjligen skjuta skulden på sociala myndigheter och "samhället".

Det enda fel myndigheterna gjort är att de inte givit det missfostret en giftspruta....
Citera
2019-10-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Sms trafiken mellan de tu säger allt menar jag. Visst man kan spekulera huruvida MJ som han själv påstod inget minns eller i något drogrus skulle sett någon i Lottas hem som en hallis men nej. I sms texterna finns hela tiden våldet, behovet att kontrollera äga henne och alla hot gång på gång. Visst hade hon gett sig in i detta och dansade med men han är ju så otroligt våldsam verbalt mot henne. Det han sen gjorde är bara en fysisk variant av det. Det är ett klassiskt fall av kvinnovåld. Som det brukar se ut. Jag undrar ändå om inte Lotta var sjuk på något sätt. I en tillfällig sinnesförvirring? Som ens svarade på den här mannens uppvaktning när hon såg hur han såg ut. Tråden är nu full av skuldbeläggande av Lotta och försvarande av det där monstret. Varför?

De var nog sjuka båda två. Inget i dessa två vuxna människors beteende var ju normalt! En man som hotar och slår en kvinna? En kvinna som blir slagen och hotad men inte lämnar situationen ? Sjuka beteenden.
Citera
2019-10-29, 02:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja jag förstår hur du menar.
Det jag försöker peka på att allt inte alltid är så tydligt svart eller vitt.
Lotta mördades och hon är otvetydigt ett offer för Martins våld.

Men hon var vuxen, 41 år gammal. Hon inledde fullt medvetet ett förhållande med en dömd våldsman som suttit 12 av sina 33 år i fängelse. Bl a dömd för misshandel av tidigare flickvänner.
Hur var oddsen att det skulle blivit bra? En gemensam framtid med barn? När båda två snortade kokain??

Lotta valde fel, gjorde fel och råkade illa ut. Att Martin dödade henne är hans ansvar och fel - men hon var inte ett litet oskyldigt barn som inte kunde förstå bättre.

I helsike heller att vi alla svenska skattebetalare därför skulle skänka ett sjusiffrigt belopp till hennes två medelålders systrar!
Hur kan man ens komma på den idéen!??

Det här är säkert en förbjuden tanke, men det kanske var lika bra att det gick som det gick? Innan hon faktiskt lyckades bli med barn, för det barnet hade det blivit synd om... Och barnet hade ju också, till skillnad från Lotta, varit HELT oskyldigt till att det hamnade i den situationen.
Citera
2019-10-29, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här är säkert en förbjuden tanke, men det kanske var lika bra att det gick som det gick? Innan hon faktiskt lyckades bli med barn, för det barnet hade det blivit synd om... Och barnet hade ju också, till skillnad från Lotta, varit HELT oskyldigt till att det hamnade i den situationen.

Är du allvarlig? Det finns väl ändå någon gräns för vilken jäkla rappakalja man får diarrea ur sig även om det bubblar i magen och rännskitan är på väg och en tråd på flashback känns som en lämplig toalett. Det var lika bra hon dog det är ju det du säger. Kanske alla kvinnor som varit med någon kriminell också borde slagits ihjäl? Och de maskrosbarn som växt upp med kriminella föräldrar inte borde funnits? Och reducerar du det här brottsoffret till en livmoder eller hur tänkte du? Hon var 41 jävla år hur stor var chansen att hon ens skulle bli gravid? Han hade dessutom tämligen omgående ihjäl henne de umgicks ju bara i några få månader. Och existerar ens Lottas vänner och anhöriga för dig? Skulle du ansikte mot ansikte kunna säga det där till dem? Nej, skäms!
Senast redigerad av Ajara 2019-10-29 kl. 06:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in