Du har en poäng och jag är absolut inte emot att man skall se över sina utgifter med jämna mellanrum och välja den leverantör som ger samma tjänst till lägre kostnad.
Vi ser över våra kostnader för Bredband/Telefoni/El och Försäkringar varje år och är inte speciellt trogna leverantörerna. Däremot så vill jag påstå att relationen till din bank är lite annorlunda.
Vi har Handelsbanken och jag måste säga efter att varit kund hos dem i mer än 20 års tid så har det gynnat oss om vi jämför med våra vänner som byter bank ofta.
Vi har samlat allt på ett ställe (huslån, kreditkort, banktjänster, pensionssparande, mm) och vi har kunnat förhandla fram både bra ränta men även en hel del gratistjänster (banktjänst kostnadsfri, Platinum-kortet kostar 1900kr/år men även det får vi gratis, de övriga Visa korten betalar vi 50% av normalpris). Jag är medveten om att räntan är lite högre än i vissa andra banker.. men då ingår ett låneskydd som man får se som en försäkringspremie om något skulle hända något någon av oss.
Tillbaka till min poäng: För de flesta affärsmöjligheter som dyker upp behövs kapital.. ibland med extremt kort varsel.. och ibland är det en gräns-zon för att kunna få lån. Det är inte endast din inkomst som bankerna tar i bedömningen för att låna ut pengar... de vill känna sig trygga i att de pengar de lånar ut även betalas tillbaka. Därför kan det löna sig att skapa och bygga en bra relation med din bankkontakt för att kunna få de små fördelar du just då behöver.
För att förtydliga. Jag och min fru är helt vanliga anställda med bra lön (kanske något över genomsnittet men inte på något sätt att det sticker ut).
Ett konkret exempel. Vi har kunnat låna pengar för några lägenhetsköp där vi räknade med att kunna göra en vinst (vi köpte lägenheterna/renoverade och sålde 4-6 månader senare med en schyst vinst).. trots att den ena av oss var arbetslös vi det tillfället men tack vare en lång relation till bankmannen som lärt känna oss så hade de förtroende och lånade ut pengarna. Resultat, en nettovinst på ca 340.000 år ett och ca 420.000 år två.
Då kanske du förstår min poäng att eventuell kostnaden för internetbanken blir irrelevant.
Tänk långsiktigt, skapa goda bankrelationer så de lär känna dig och fokusera på hur du ska kunna tjäna pengar. Var kostnadsmedveten.. men du kan aldrig kapa kostnader lika mycket som du potentiellt kan tjäna ihop.
Lycka till och hoppas du har/får ett ekonomiskt framgångsrikt liv.. inte för alla prylar du kan konsumera utan mer för den tid och frihet en god ekonomi ger.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Du postar i ekonomidelen, folk här tycker optimering av denna typ är lite av en sport
Edit: Det är inte så att jag inte fattade vad du egentligen menade men jag anser att det ena inte utesluter det andra. Optimera utgifter OCH inkomster!
Faktum är att det tar max 1 timme om året att gå igenom och göra eventuella förändringar för att optimera, detta anser jag vara väl investerad tid. Snarare så att de som inte tycker lika är lite väl lättjefulla.