2019-10-28, 18:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du har helt rätt i att konkurrensutsätta banker.. och andra verksamheter. Och det tycker jag är bra.

Det är fortfarande den här "plocka endast gratis-russinen ur kakan" inställningen som jag har svårt för rent generellt.
Ungefär som att ta förrätten på en restaurang för att äta huvudrätten på en annan.. och avsluta med kaffe och desert på en tredje där priset för respektive rätt är billigast.

Men jag gissar vi alla är olika.. jag fokuserar heller och lägger min energi på vart/hur jag kan tjäna ett par hundra tusen kronor extra istället för att jaga korvören.. har fungerat bra hittills.

Exakt hur tjänar du "ett par hundra tusen extra" på att samla allt hos en storbank och betala extra för det? Då har du troligen +10 miljoner att förvalta och om så är fallet faller du lite utanför ramen för vad som är normalt.

Jag har olika aktörer för olika saker, avanza och lysa för investeringar, handelsbanken som huvudbank men har bara lönekonto och ett stackars debitkort där. Kreditkort hos Santander och Nowo (Båda saknar årsavgift), debitkort hos revolut och ferratum bank, för utlandsköp.
Citera
2019-10-28, 18:35
Medlem
Tänk om vi vore fler som kunde sätta bankerna på plats..
Man har pengar hos dom , som dom lånar ut till andra för några %, men det räcker inte , för dom gamarna vill ha mer , MYCKET MER..
Jag skulle gärna låna ut mina pengar till er som säger emot för 3%..
Så hur ska ni ha det?
PS, jag BJUDER på internetbetalning och kort självklart, för jag behöver inte övergöda mina aktieägare.., för jag tjänar ju miljarder ändå..
Citera
2019-10-28, 18:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Ingen tvingar dig att använda en bank... det är du själv som vill ha den bekvämligheten att inte behöva stå i kö för att betala räkningar/Hämta ut pengar och andra bankärenden.

Jag betalar gärna några hundralappar per år för att göra det (och som du säker minns eller valt att förtränga så fick du betala en avgift för varje räkning när den skulle betalas på posten eller banken).

Du gnäller över att den tjänst du tycker om att använda kostar pengar.
Om du tycker att bankerna tjänar förmycket.. dra igång en egen bank och tälj guld.. ganska enkelt att göra, googla bara White Label Banking Service Sweden, välj digital bank-plattform leverantör samt sätt din egna logga och namn på banken.

Det kommer säker gå bra, du lär få ganska många likasinnade kunder när du erbjuder dina gratis banktjänster

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Om du inte visste om det så går en banks affärsidé ut på att låna ut de pengar som folk sparar hos dem. Om något så ska banken vara glad att deras "kunder" accepterar konton helt utan ränta.

Att ta betalt för lönekonton är till hundra procent en konsekvens av bristande konkurrens. Så vi kunder har all rätt att klaga över saken.
Citera
2019-10-28, 18:54
Medlem
MittMalmoes avatar
Hahahaha...

lånet kan du behålla.. men jag tar gärna gratis kort och internetbetalning

Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Tänk om vi vore fler som kunde sätta bankerna på plats..
Man har pengar hos dom , som dom lånar ut till andra för några %, men det räcker inte , för dom gamarna vill ha mer , MYCKET MER..
Jag skulle gärna låna ut mina pengar till er som säger emot för 3%..
Så hur ska ni ha det?
PS, jag BJUDER på internetbetalning och kort självklart, för jag behöver inte övergöda mina aktieägare.., för jag tjänar ju miljarder ändå..
Citera
2019-10-28, 18:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Exakt.. du missar fortfarande min poäng eftersom du är så kostnadsfokuserad.

Jag har aldrig sagt att jag fokuserar på tjäna "ett par hundra tusen kronor".. på själva bankärenden. Det är personligheten som gör att du lägger förmycket tid på skitsaker/småsummor.
Lägg fokus på hur du ska tjäna bra med pengar då blir bakavgifterna en icke-fråga.

Där är säkert fler här inne som kan instämma med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Exakt hur tjänar du "ett par hundra tusen extra" på att samla allt hos en storbank och betala extra för det? Då har du troligen +10 miljoner att förvalta och om så är fallet faller du lite utanför ramen för vad som är normalt.

Jag har olika aktörer för olika saker, avanza och lysa för investeringar, handelsbanken som huvudbank men har bara lönekonto och ett stackars debitkort där. Kreditkort hos Santander och Nowo (Båda saknar årsavgift), debitkort hos revolut och ferratum bank, för utlandsköp.
Citera
2019-10-28, 19:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Exakt.. du missar fortfarande min poäng eftersom du är så kostnadsfokuserad.

Jag har aldrig sagt att jag fokuserar på tjäna "ett par hundra tusen kronor".. på själva bankärenden. Det är personligheten som gör att du lägger förmycket tid på skitsaker/småsummor.
Lägg fokus på hur du ska tjäna bra med pengar då blir bakavgifterna en icke-fråga.

Där är säkert fler här inne som kan instämma med detta.

Du postar i ekonomidelen, folk här tycker optimering av denna typ är lite av en sport

Edit: Det är inte så att jag inte fattade vad du egentligen menade men jag anser att det ena inte utesluter det andra. Optimera utgifter OCH inkomster!

Faktum är att det tar max 1 timme om året att gå igenom och göra eventuella förändringar för att optimera, detta anser jag vara väl investerad tid. Snarare så att de som inte tycker lika är lite väl lättjefulla.
Senast redigerad av sucuk 2019-10-28 kl. 19:08.
Citera
2019-10-28, 23:08
Medlem
Citat:
Är det bara bankernas kostnad du fokuserar på?
Varför funderar du inte på hur mycket enklare och säkrare inloggning det har blivit för dig som konsument efter att bankID infördes? Har inte det ett värde.. eller är det en självklarhet som skall vara Gratis tycker du?

Om ingen betalar för en vara som uppenbarligen kostar att tillhandahålla (även om du vill få till det att bankerna"tjänar" på att erbjuda BankID elektroniskt istället för en tjänst) vad tror du händer i slutändan?

Missförstå mig inte. Jag varken jobbar på bank eller försvarar bankernas enorma vinster... och självklart bör man vara ekonomisk och hushålla med pengarna.

Det som stör mig oerhört är det eskalerade "vill ha Gratis" som hörs allt oftare ...
Alla vill ha ett bra jobb och tjäna bra pengar men samtidigt ser man inte kopplingen, för att kunna tjäna bra så måste företaget man jobbar för kunna få betalt för de produkter/tjänster som erbjuds.

Vore intressant att veta vad du själv jobbar med så vi kan se om det går att göra en motsvarande "Gratis" koppling till ditt jobb och de produkter/tjänster ni levererar....
Jobbar du kommunalt/statligt så behöver du inte bry dig om att svar på frågan... du kommer ändå aldrig förstå eftersom du lever i en skyddad verkstad.

Tyckte först att du hade skrivit ett mångfacetterat inlägg med substans. Tyvärr så blev ditt inlägg obegripligt när du vill göra dig överlägsen i jämförelse med människor med vissa anställningar? Vad jag har för anställningsform är ju ovidkommande.
Citera
2019-10-29, 10:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Ber om ursäkt om det uppfattades på det viset.. det är inte min mening att vara överlägsen.

Däremot så vidhåller jag att förståelsen eller snarare intresset för hur företag fungerar är extremt låg hos anställda i den offentliga sektorn. Det beror säkerligen inte på den intellektuella förmågan.. snarare beror det på att man inte har blivit exponerad för den verklighet som företag och dess anställda lever i. Som offentlig anställd lever man ett oerhört tryggt liv (utifrån anställningstrygghet) som privatanställda och de flesta egenföretagare bara kan drömma om.

Det finns mycket negativt tyckande om ett företag går bra och ägaren tjänar mycket pengar. Det man inte tar i beräkning är att alla bolag (och dess ägare) är piskade att ha ett positivt resultat i verksamheten och ännu viktigare ett positivt kassaflöde.. annars så går man i konkurs.
Många bolag i de flesta branscher kämpar med att få ihop ekonomin eftersom marginalerna är så små och konkurrensen stenhård. En en stor del egenföretagare kan inte ens kan ta ut en normal lön. Varför skall man missunna någon när det går bra? Är det inte bra för hela samhället och alla anställda om ett bolag går bra?

Nåväl, nu blev det lite off-topic... så låt oss återgå till ämnet istället.

Ha en bra dag!

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tyckte först att du hade skrivit ett mångfacetterat inlägg med substans. Tyvärr så blev ditt inlägg obegripligt när du vill göra dig överlägsen i jämförelse med människor med vissa anställningar? Vad jag har för anställningsform är ju ovidkommande.
Citera
2019-10-29, 11:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Är det bara bankernas kostnad du fokuserar på?
Varför funderar du inte på hur mycket enklare och säkrare inloggning det har blivit för dig som konsument efter att bankID infördes? Har inte det ett värde.. eller är det en självklarhet som skall vara Gratis tycker du?

Om ingen betalar för en vara som uppenbarligen kostar att tillhandahålla (även om du vill få till det att bankerna"tjänar" på att erbjuda BankID elektroniskt istället för en tjänst) vad tror du händer i slutändan?
Eftersom Handelsbanken och ett par andra (Skandiabanken, Länsförsäkringar) har haft BankID utan avgift sedan det kom -03 så har många vant sig vid att den tjänsten är gratis samt verkar det underligt att vissa banker kan fortsätta utan avgift om det nu skulle vara så kostsamt för banken
Citera
2019-10-29, 11:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom Handelsbanken och ett par andra (Skandiabanken, Länsförsäkringar) har haft BankID utan avgift sedan det kom -03 så har många vant sig vid att den tjänsten är gratis samt verkar det underligt att vissa banker kan fortsätta utan avgift om det nu skulle vara så kostsamt för banken
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen...
Citera
2019-10-29, 12:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Du har en poäng och jag är absolut inte emot att man skall se över sina utgifter med jämna mellanrum och välja den leverantör som ger samma tjänst till lägre kostnad.

Vi ser över våra kostnader för Bredband/Telefoni/El och Försäkringar varje år och är inte speciellt trogna leverantörerna. Däremot så vill jag påstå att relationen till din bank är lite annorlunda.

Vi har Handelsbanken och jag måste säga efter att varit kund hos dem i mer än 20 års tid så har det gynnat oss om vi jämför med våra vänner som byter bank ofta.

Vi har samlat allt på ett ställe (huslån, kreditkort, banktjänster, pensionssparande, mm) och vi har kunnat förhandla fram både bra ränta men även en hel del gratistjänster (banktjänst kostnadsfri, Platinum-kortet kostar 1900kr/år men även det får vi gratis, de övriga Visa korten betalar vi 50% av normalpris). Jag är medveten om att räntan är lite högre än i vissa andra banker.. men då ingår ett låneskydd som man får se som en försäkringspremie om något skulle hända något någon av oss.

Tillbaka till min poäng: För de flesta affärsmöjligheter som dyker upp behövs kapital.. ibland med extremt kort varsel.. och ibland är det en gräns-zon för att kunna få lån. Det är inte endast din inkomst som bankerna tar i bedömningen för att låna ut pengar... de vill känna sig trygga i att de pengar de lånar ut även betalas tillbaka. Därför kan det löna sig att skapa och bygga en bra relation med din bankkontakt för att kunna få de små fördelar du just då behöver.
För att förtydliga. Jag och min fru är helt vanliga anställda med bra lön (kanske något över genomsnittet men inte på något sätt att det sticker ut).

Ett konkret exempel. Vi har kunnat låna pengar för några lägenhetsköp där vi räknade med att kunna göra en vinst (vi köpte lägenheterna/renoverade och sålde 4-6 månader senare med en schyst vinst).. trots att den ena av oss var arbetslös vi det tillfället men tack vare en lång relation till bankmannen som lärt känna oss så hade de förtroende och lånade ut pengarna. Resultat, en nettovinst på ca 340.000 år ett och ca 420.000 år två.
Då kanske du förstår min poäng att eventuell kostnaden för internetbanken blir irrelevant.
Tänk långsiktigt, skapa goda bankrelationer så de lär känna dig och fokusera på hur du ska kunna tjäna pengar. Var kostnadsmedveten.. men du kan aldrig kapa kostnader lika mycket som du potentiellt kan tjäna ihop.

Lycka till och hoppas du har/får ett ekonomiskt framgångsrikt liv.. inte för alla prylar du kan konsumera utan mer för den tid och frihet en god ekonomi ger.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du postar i ekonomidelen, folk här tycker optimering av denna typ är lite av en sport

Edit: Det är inte så att jag inte fattade vad du egentligen menade men jag anser att det ena inte utesluter det andra. Optimera utgifter OCH inkomster!

Faktum är att det tar max 1 timme om året att gå igenom och göra eventuella förändringar för att optimera, detta anser jag vara väl investerad tid. Snarare så att de som inte tycker lika är lite väl lättjefulla.
Senast redigerad av MittMalmoe 2019-10-29 kl. 12:35.
Citera
2019-10-29, 13:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Du har en poäng och jag är absolut inte emot att man skall se över sina utgifter med jämna mellanrum och välja den leverantör som ger samma tjänst till lägre kostnad.

Vi ser över våra kostnader för Bredband/Telefoni/El och Försäkringar varje år och är inte speciellt trogna leverantörerna. Däremot så vill jag påstå att relationen till din bank är lite annorlunda.

Vi har Handelsbanken och jag måste säga efter att varit kund hos dem i mer än 20 års tid så har det gynnat oss om vi jämför med våra vänner som byter bank ofta.

Vi har samlat allt på ett ställe (huslån, kreditkort, banktjänster, pensionssparande, mm) och vi har kunnat förhandla fram både bra ränta men även en hel del gratistjänster (banktjänst kostnadsfri, Platinum-kortet kostar 1900kr/år men även det får vi gratis, de övriga Visa korten betalar vi 50% av normalpris). Jag är medveten om att räntan är lite högre än i vissa andra banker.. men då ingår ett låneskydd som man får se som en försäkringspremie om något skulle hända något någon av oss.

Tillbaka till min poäng: För de flesta affärsmöjligheter som dyker upp behövs kapital.. ibland med extremt kort varsel.. och ibland är det en gräns-zon för att kunna få lån. Det är inte endast din inkomst som bankerna tar i bedömningen för att låna ut pengar... de vill känna sig trygga i att de pengar de lånar ut även betalas tillbaka. Därför kan det löna sig att skapa och bygga en bra relation med din bankkontakt för att kunna få de små fördelar du just då behöver.
För att förtydliga. Jag och min fru är helt vanliga anställda med bra lön (kanske något över genomsnittet men inte på något sätt att det sticker ut).

Ett konkret exempel. Vi har kunnat låna pengar för några lägenhetsköp där vi räknade med att kunna göra en vinst (vi köpte lägenheterna/renoverade och sålde 4-6 månader senare med en schyst vinst).. trots att den ena av oss var arbetslös vi det tillfället men tack vare en lång relation till bankmannen som lärt känna oss så hade de förtroende och lånade ut pengarna. Resultat, en nettovinst på ca 340.000 år ett och ca 420.000 år två.
Då kanske du förstår min poäng att eventuell kostnaden för internetbanken blir irrelevant.
Tänk långsiktigt, skapa goda bankrelationer så de lär känna dig och fokusera på hur du ska kunna tjäna pengar. Var kostnadsmedveten.. men du kan aldrig kapa kostnader lika mycket som du potentiellt kan tjäna ihop.

Lycka till och hoppas du har/får ett ekonomiskt framgångsrikt liv.. inte för alla prylar du kan konsumera utan mer för den tid och frihet en god ekonomi ger.

Mycket bra skrivet!
Jag själv kan inte skriva för detaljerat utan att outa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in