• 2
  • 3
2019-10-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom Handelsbanken och ett par andra (Skandiabanken, Länsförsäkringar) har haft BankID utan avgift sedan det kom -03 så har många vant sig vid att den tjänsten är gratis samt verkar det underligt att vissa banker kan fortsätta utan avgift om det nu skulle vara så kostsamt för banken

Länsförsäkringar meddelar nu att dom också inför "kundavgift" på 275 kr, inga mer gratisluncher där heller. Det tar nog inte mer än max två veckor innan Skandiabanken hänger på.
Citera
2019-10-31, 10:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Länsförsäkringar meddelar nu att dom också inför "kundavgift" på 275 kr, inga mer gratisluncher där heller. Det tar nog inte mer än max två veckor innan Skandiabanken hänger på.
Hmm... fick du ett mail? Kan inte se något om det på hemsidan mer än att det kostar 275 kr för deras bankkort.
Får väl se med Skandia men den banken har i varje fall rätt låga avgifter.
Ser att ICABanken skriver att man behöver börja med ett bankkort där om man inte redan har det men jag undrar om man kan beställa ett och sedan säga upp det efter ett tag för att bara behålla de andra tjänsterna utan avgift.
Citera
2019-10-31, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Om man studerar deras prislista har en avgift på 275 kr funnits med i vart fall sedan 2019-04-01.

https://www.lansforsakringar.se/glob...sta-privat.pdf
Citera
2019-10-31, 18:36
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Om man studerar deras prislista har en avgift på 275 kr funnits med i vart fall sedan 2019-04-01.

https://www.lansforsakringar.se/glob...sta-privat.pdf

Tidigare kunde man som guldkund (som inte krävde vidare mycket; försäkringar + sparande på 500kr/månad) slippa avgiften helt, men det verkar slut på det.

OBS: Länsförsäkringar är inte ETT bolag, utan ungefär ett per län (med undantag). Varje bolag har inte samma priser och har/hade inte heller samma guldkundserbjudande.
Citera
2019-10-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm... fick du ett mail? Kan inte se något om det på hemsidan mer än att det kostar 275 kr för deras bankkort.
Får väl se med Skandia men den banken har i varje fall rätt låga avgifter.
Ser att ICABanken skriver att man behöver börja med ett bankkort där om man inte redan har det men jag undrar om man kan beställa ett och sedan säga upp det efter ett tag för att bara behålla de andra tjänsterna utan avgift.

Fick ett brev i brevlådan att de kommer börja debitera 275kr från januari. Guldkunder får istället avgiftsfritt kreditkort (vilket jag inte har nytta av då jag redan har ett bättre kreditkort).

25% rabatt på mina försäkringar gör ändå att det är en bra deal. Ska flytta bilfördökringen ivår till Länsförsäkringar och spara nästan 200kr i mån jämfört med nuvarande bilförsäkring. Vad gör 275kr/år då?
Citera
2019-10-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Tidigare kunde man som guldkund (som inte krävde vidare mycket; försäkringar + sparande på 500kr/månad) slippa avgiften helt, men det verkar slut på det.

OBS: Länsförsäkringar är inte ETT bolag, utan ungefär ett per län (med undantag). Varje bolag har inte samma priser och har/hade inte heller samma guldkundserbjudande.

Banken ligger i ett eget bolag så grundprislistan ör den samma. Men som du säger har de olika lokala försäkringsbolagen olika guldkundserbjudanden.
Citera
2019-10-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
25% rabatt på mina försäkringar gör ändå att det är en bra deal. Ska flytta bilfördökringen ivår till Länsförsäkringar och spara nästan 200kr i mån jämfört med nuvarande bilförsäkring. Vad gör 275kr/år då?
Detta med att vara någon slags förmånskund hos Länsförsäkringar behöver inte alla gånger betyda en bra deal. Det kan bli en bättre deal genom att jämföra priserna mellan olika försäkringsbolag. Som exempel blev jag hos Länsförsäkringar erbjuden en helförsäkring för min Mazda till priset av 5 868 kr. Om jag nu varit förmånskund hos dem och fått en rabatt på hela 25 % skulle priset blivit 4 401 kr och jag hade tjänat 1 467 kr.

Hos ICA försäkringar fick jag priset 2 470 kr för en motsvarande helförsäkring och utan någon slags kundrabatt. Genom att välja ICA tjänade jag i detta fall 3 398 kr jämfört med det ordinarie priset hos Länsförsäkringar.
Citera
2019-10-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Detta med att vara någon slags förmånskund hos Länsförsäkringar behöver inte alla gånger betyda en bra deal. Det kan bli en bättre deal genom att jämföra priserna mellan olika försäkringsbolag. Som exempel blev jag hos Länsförsäkringar erbjuden en helförsäkring för min Mazda till priset av 5 868 kr. Om jag nu varit förmånskund hos dem och fått en rabatt på hela 25 % skulle priset blivit 4 401 kr och jag hade tjänat 1 467 kr.

Hos ICA försäkringar fick jag priset 2 470 kr för en motsvarande helförsäkring och utan någon slags kundrabatt. Genom att välja ICA tjänade jag i detta fall 3 398 kr jämfört med det ordinarie priset hos Länsförsäkringar.

Visst är det så. För min Volvo kostar helförsäkring 2000mil/år:
Länsförsäkringar 3600kr
Trygg Hansa 4560kr
ICA Försäkring 5136kr
Volvia 6132kr

Visst är prissättning på bilförsäkring helt obegripligt?
Citera
2019-10-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Visst är prissättning på bilförsäkring helt obegripligt?
Ja helt klart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in