2019-10-28, 15:11
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Är 75% av alla lustmord gamla vänner till mördaren? Låter helt vansinnigt men du har kanske rätt. Finns det någon statistik som behandlar det här eller vad grundar du ditt svar på?

Adam som han först hade tänkt ha ihjäl var ju hans första vän. Inte någon random bekant liksom.
Nej, jag menade ironiskt att det inte är särskilt ofta och att det därmed inte är något man kan dra några slutsatser om.
Kom inte Adam till sverige 2009? Har för mig jag läste det, hur kan han då vara hans första vän?
Varför tror du att det här var ett lustmord?
Citera
2019-10-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Man PRATAR med sitt barn, man visar INTRESSE, man INVOLVERAR sig mer än bara det ytliga. Gör du det så kan jag garantera dig att du märker avvikelser, så länge du inte själv är pantad i skallen. Vilket verkar vara en trolig hypotes om familjen.

Jag lägger ingen skuld på föräldrarna eller syskon. Till skillnad från dig anser jag inte att fam är pantad. Du förutsätter såhär med facit i hand att de skulle kunna förutse att deras son/bror skulle begå det här hemska brottet om de bara hade pratat lite mer. Något du förövrigt inte har en aning om de har gjort eller inte. Familjen har 3 barn. De vuxna har också utbilning inom skola. Två av barnen har det gått bra för. Jack hade goda betyg. Han hade också vänner. Han var lite egen, men tydligen inte till den grad att hans vänner avstod från att umgås med honom. Det som jag har fått höra av ungdomar runt honom är att de trodde att någon tvingat honom till detta. De försökte hitta logiska förklaringar för de kunde inte se att han var så sjuk.
Citera
2019-10-28, 15:52
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Nej, jag menade ironiskt att det inte är särskilt ofta och att det därmed inte är något man kan dra några slutsatser om.

Sorry, jag greppade inte ironin.

Citat:
Kom inte Adam till sverige 2009? Har för mig jag läste det, hur kan han då vara hans första vän?

Det var Adams egna ord under polisförhöret.

Edit: Kan ha missförstått. Det kanske var så att Jack blev Adams första vän. Inte tvärtom.

Citat:
Varför tror du att det här var ett lustmord?

Dels p g a att Adam verkar vara det först tilltänkta offret. Alltså borde det inte bero på något personligt. Även p g a verktygen han införskaffade inför mordet. Hammare, yxa, såg och kniv. Känns rent spontant som att han från första början hade velat inkludera lite mer tortyr i det hela. Varför övriga verktyg aldrig kom till användning är en annan fråga. Enligt Adam brukade Jack le när han tittade på groteska videoklipp. Jag kan också se sådana emellanåt men de får mig aldrig att le.

Ren spekulation från min sida (precis som övrigt i tråden).
Senast redigerad av Lavetten 2019-10-28 kl. 15:59.
Citera
2019-10-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Man PRATAR med sitt barn, man visar INTRESSE, man INVOLVERAR sig mer än bara det ytliga. Gör du det så kan jag garantera dig att du märker avvikelser, så länge du inte själv är pantad i skallen. Vilket verkar vara en trolig hypotes om familjen.

100 % sant och korrekt. Det är inte mycket mer invecklat och komplicerat än så, precis som med sunt förnuft. Men en del som själv är föräldrar har under sin tid i tråden ägnat sig åt att förneka det uppenbara och menar istället att Jacks föräldrar inte kunde förväntas se eller förstå något då han uppvisat avvikand beteende. Som vanligt försvaras och skyddas de ansvariga, då föräldraskap tycks vara en helig indisk ko som inte kan diskuteras. Tröttsamt värre.
Citera
2019-10-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
...
Enligt Adam brukade Jack le när han tittade på groteska videoklipp...

This.
Citera
2019-10-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
This.
Vad menar du? Har du någon kommentar till ditt "this"?
Citera
2019-10-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har jag fullständigt missat. Vad konstigt. Fick för mig att Adam var nr 1 och när han inte hörde av sig så fortsatte han med Peter. Peter var hans närmaste vän.

Har letat en stund och hittade följande.

Ur förhörsprotokollet:

FL: Men du säger att du kom på, att du tänkte, du kom att tänka på att du skulle döda någon, men, men var det just Peter du hade tänkt hela tiden eller?

Jack: Eh. Nej, eller nej. Eh. Till exempel, för om det var några dagar sen så kontaktade jag en annan, eh, (ohörbart) vän alltså Adam. Eh. Som också gick då i min skola. Och så frågade jag om han ville följa med och typ hitta på nånting, och då eh, tänkte jag kanske också att jag skulle döda honom. Eh.

…/…/

FL: Så därför kontaktade du Peter istället då?

Jack: Ja.

På s. 518 dock:

FL: Mm. Hade du några tankar på då vem?

Jack: Jag tänkte faktiskt kanske ... eller där, där i typ skolavslutningen så tänkte jag väl, då kanske jag faktiskt tänkte så här typ Peter eller så. Men sedan så tänkte jag där när jag började tänka på det igen tänkte jag kanske någon typ någon tjej eller något sådant kanske, ja.

Samt s. 523:

Alltså vi hade ändå träffats liksom under sommaren. Så de kanske inte var så konstigt om ... ja. Men egentligen kanske Peter eller ja.

Så...
1. Allra, allra först Peter "i typ skolavslutningen".
2. Sedan "någon typ någon tjej".
3. DÄREFTER Adam, för att det inte skulle se ut som att det fanns något annat motiv mer än att "det var som sagt någon jag kände och så".
4. Och ja, till sist Peter igen när Adam ej följde med J till badet.
Citera
2019-10-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ja det verkar inte stämma att P var "nummer ett" som en del tror, troligtvis för att stärka deras tanke om att det var ett bögdrama eller liknade. Inget fel i att försöka skapa logik i en tillsynes ologisk handling men problemet med en del psykfall är att det inte riktigt går att få ett logiskt motiv.

Kan ju precis lika gärna vara Peter som nummer 1 , eller hur? Han kan ju ha börjar med A för att han blir ju mer nervös av att människor ska finna motiv för P.

Fast ingen vet någonting , men vi alla får ha olika åsikter.
Citera
2019-10-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? Har du någon kommentar till ditt "this"?

Absolut. Ofta när man läser letar man ledtrådar, kritiska ögonblick, kärnmeningar. Vissa saker sticker ut. Att le när man tittar på extrema vålds/mordfilmer är i min värld ett observandum.
Liksom några andra märkliga detaljer i denna sorgliga historia.
Jag har skrivit tidigare kort vad jag tänker.
För mig ringer många klockor, flera saker har varit konstiga längs vägen.
Med det sagt - SJÄLVKLART är det ingen i hans omgivning som kunnat förutse eller ana utgången.
Citera
2019-10-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
This.

Ja exakt och jag tycker det är hemskt när han säger att det kanske var underhållning, kanske..
Citera
2019-10-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
100 % sant och korrekt. Det är inte mycket mer invecklat och komplicerat än så, precis som med sunt förnuft. Men en del som själv är föräldrar har under sin tid i tråden ägnat sig åt att förneka det uppenbara och menar istället att Jacks föräldrar inte kunde förväntas se eller förstå något då han uppvisat avvikand beteende. Som vanligt försvaras och skyddas de ansvariga, då föräldraskap tycks vara en helig indisk ko som inte kan diskuteras. Tröttsamt värre.

Jag hller med 100 % ..här blir man kallad för ytlig för att man ser sitt barn och kan prata med han och sen skaffa hjälp.
Citera
2019-10-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag lägger ingen skuld på föräldrarna eller syskon. Till skillnad från dig anser jag inte att fam är pantad. Du förutsätter såhär med facit i hand att de skulle kunna förutse att deras son/bror skulle begå det här hemska brottet om de bara hade pratat lite mer. Något du förövrigt inte har en aning om de har gjort eller inte. Familjen har 3 barn. De vuxna har också utbilning inom skola. Två av barnen har det gått bra för. Jack hade goda betyg. Han hade också vänner. Han var lite egen, men tydligen inte till den grad att hans vänner avstod från att umgås med honom. Det som jag har fått höra av ungdomar runt honom är att de trodde att någon tvingat honom till detta. De försökte hitta logiska förklaringar för de kunde inte se att han var så sjuk.

Men Asperger debuterar inte som 16- åring, det brukar synas redan vid fyra års ålder och ibland en aning senare Aspergare är nördiga, och udda, vilket syns och märks om du har ett IQ över 80, vilket garanterat någon av Jacks föräldrar har. Dessa barn är utmärkande och avvikande. Ofta har de tics och även andra tilläggsdiagnoser som exp. Adhd.

De tänker annorlunda och uttalar sig märkligt, De drar konstiga slutsatser och har vanligtvis en avvikande motorik och kroppsspråk. De har sina egna idéer, de är originella och i någon mening kan de uppfattas som excentriska. Lillgamla, som hellre umgås med vuxna, alternativt yngre barn, alternativt helst isolerar sig från sociala sammanhang då de känner sig socialt osäkra och i underläge. Ögonkontakt är ofta svårt.

Många är högpresterande då de trivs i skolans strukturerade verksamhet där de vet vad de kan förvänta sig. De är bra på fakta och detaljer, men kan inte läsa mellan raderna och utläsa sociala koder, om inte vuxna hjälper och förklarar varför människor gör si eller så. Varför man bör göra, eller undvika att handla si eller så och hur detta uppfattas. De behöver alltså vuxna tolkar, som översätter världen och hjälper dem avkoda socialt språk, beteende och förstå språkets relevans som ett socialt verktyg.

Om vuxna inte hjälper till med detta kommer barnet växa upp och få en felaktig uppfattning om sig själv i förhållande till sin omvärld, då de inte heller kommer ha verktyg att utveckla empati med andra människor. Aspergers får aldrig utlämnas åt sig själva, polariseras och bli avskilda från sin omvärld genom att bli isolerade med sina egna tankar.

Aspergers är inga mördare pga av sin diagnos men när de fastnar i funderingar, eller felaktiga tankebanor eller osunda fixeringar lär du upptäcka detta om du kommunicerar med dem. De är som små barn som avslöjar sig, då de själva inte förstår att vad de tänker och säger låter weird. Jacks vänner reagerar just också på detta att han säger underliga saker. Det är sex... attraktiv farmor, och en nioårig kusin...och en ngr år äldre tjej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in