2019-10-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Har läst hela FUP nu, killen lider förmodligen av asperger och någon psykossjukdom och vid tillfället han utförde de här så var han väl inte klar i huvudet iheller. De som slår mig mest är hurfan kan inte hans föräldrar ha sett eller märkt att det är nåt fel på Jack? Liksom de sladdret i förhören och utseendet talar mycket om att han lider av någon grav störning, de behöver man inte vara psykolog eller raketforskare för att kunna se. Killen va minderårig när han utförde de här dådet och straff myndig, men jag kan ändå tycka att föräldrarna har nåt förbannat jävla ansvar o hålla koll på sin son och hans handlingar. Påföljden? LRV med särskild utskrivningsprövning skulle jag gissa. Bästa hade ju varit om man hade låst in Johan och hans fru som fått för sig att Jack va "nördig" av sig och inte sett något fel som vilken kry människa som helst hade kunnat genomskåda hur enkelt som helst. Ska bli intressant och läsa RPU när den är tillgänglig för allmänheten.
Jag tror inte en RPU överhuvudtaget blir offentlig. Precis som sjukhusjournaler inte blir offentliga.
Citera
2019-10-28, 13:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Man PRATAR med sitt barn, man visar INTRESSE, man INVOLVERAR sig mer än bara det ytliga. Gör du det så kan jag garantera dig att du märker avvikelser, så länge du inte själv är pantad i skallen. Vilket verkar vara en trolig hypotes om familjen.

Även om man som förälder tycker att ens barn är avvikande så tror man nog inte att denne ska mörda någon. Vem tror att ens egen 16 åring ska kunna göra något sådant?
Citera
2019-10-28, 13:31
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P9w7wp/pojken-kommer-att-domas-till-vard-for-mordet-pa-peter-plax

Oisin Cantwell skriver en krönika om mordet.
Citera
2019-10-28, 13:35
Medlem
Jack: Eller jag hade som sagt redan innan tänkt väl lite så här, alltså Peter var väl den första jag liksom tänkte lpå där vid skolavslutning. sidan 538 ...lite längre ner på stycket skriver han att peter var först där med.

Sen läs på sid 595 el 596 kommer inte ihåg vilken av de sidorna, där han verkligen förklarar att han vill uttrycka sig och beskriva händelserna så det gynnar honom.
Citera
2019-10-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jack: Eller jag hade som sagt redan innan tänkt väl lite så här, alltså Peter var väl den första jag liksom tänkte lpå där vid skolavslutning. sidan 538 ...lite längre ner på stycket skriver han att peter var först där med.

Sen läs på sid 595 el 596 kommer inte ihåg vilken av de sidorna, där han verkligen förklarar att han vill uttrycka sig och beskriva händelserna så det gynnar honom.
Han har uppenbarligen ändrat sina tankar från det tillfället du nämner. Veckan när det var skarpt läge var det Adam som gällde i första hand - och ärligt talat spelar det ingen roll nu - facit har vi tyvärr. Och ärligt talat verkar han inte veta själv. Han svamlar så in i hoppsan i förhören.
En sammanfattning kan låta sig göras på en A4-sida av hans svar i förhören om man tar bort alla "alltså", "typ", "ehh", "kanske", "jag vet inte", och ändå få med alla väsentligheter. Detta gjordes i princip också när man skrev ner dialogförhöret i en kortfattad form.
Citera
2019-10-28, 13:58
Medlem
Angående klippen han njutit av så tror jag inte de påverkat hans sjuka sinne mer än marginellt. Han hittade klipp som visade det han gillade. Och varenda unge med en storebror har sett skräckfilmer. Kan sätta en del på att majoriteten av oss flashbackare tittar på sjuka klipp men inte på något sätt vill bidra till fler klipp. Man njuter inte utan tittar p.g.a nyfikenhet, tvång, allmänt intresse, information, ångest etc. etc.
Citera
2019-10-28, 14:09
Medlem
Lavettens avatar
Hur ofta händer det att man mördar en kompis brutalt för njutnings skull?
Citera
2019-10-28, 14:18
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har jag fullständigt missat. Vad konstigt. Fick för mig att Adam var nr 1 och när han inte hörde av sig så fortsatte han med Peter. Peter var hans närmaste vän.

Har letat en stund och hittade följande.

Ur förhörsprotokollet:

FL: Men du säger att du kom på, att du tänkte, du kom att tänka på att du skulle döda någon, men, men var det just Peter du hade tänkt hela tiden eller?

Jack: Eh. Nej, eller nej. Eh. Till exempel, för om det var några dagar sen så kontaktade jag en annan, eh, (ohörbart) vän alltså Adam. Eh. Som också gick då i min skola. Och så frågade jag om han ville följa med och typ hitta på nånting, och då eh, tänkte jag kanske också att jag skulle döda honom. Eh.

…/…/

FL: Så därför kontaktade du Peter istället då?

Jack: Ja.

Ja det verkar inte stämma att P var "nummer ett" som en del tror, troligtvis för att stärka deras tanke om att det var ett bögdrama eller liknade. Inget fel i att försöka skapa logik i en tillsynes ologisk handling men problemet med en del psykfall är att det inte riktigt går att få ett logiskt motiv.
Citera
2019-10-28, 14:19
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Hur ofta händer det att man mördar en kompis brutalt för njutnings skull?

3/4 gånger.
Vad fan tror du? sorry men vafan?
Citera
2019-10-28, 14:22
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Angående klippen han njutit av så tror jag inte de påverkat hans sjuka sinne mer än marginellt. Han hittade klipp som visade det han gillade. Och varenda unge med en storebror har sett skräckfilmer. Kan sätta en del på att majoriteten av oss flashbackare tittar på sjuka klipp men inte på något sätt vill bidra till fler klipp. Man njuter inte utan tittar p.g.a nyfikenhet, tvång, allmänt intresse, information, ångest etc. etc.

Ja, håller med. Filmerna det var nog en trigger, av många möjliga.

Jag har sett massa gore å mord filmer, men inte när jag var i 8 års åldern om det nu stämmer (jag tror det var porr), visst blir man avtrubbad, men det får inte en normal person att mörda.
Citera
2019-10-28, 14:24
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Ja, håller med. Filmerna det var nog en trigger, av många möjliga.

Jag har sett massa gore å mord filmer, men inte när jag var i 8 års åldern om det nu stämmer (jag tror det var porr), visst blir man avtrubbad, men det får inte en normal person att mörda.

JHag tror helt klart att familjen är lite miffo, och därav att ingen märkte att någon var konstig. Det är visserligen helt grundat på att farsan har kvar sin FB å älskar att cykla, inga hårda bevis men... resultatet talar iaf för sig själv.

EDIT*
Jag är kanske sjuk själv, har visst citerat mig själv istället för vem fan de va ja skulle citera. Inga yxor hemma än iaf....
Citera
2019-10-28, 14:54
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
3/4 gånger.
Vad fan tror du? sorry men vafan?

Är 75% av alla lustmord gamla vänner till mördaren? Låter helt vansinnigt men du har kanske rätt. Finns det någon statistik som behandlar det här eller vad grundar du ditt svar på?

Adam som han först hade tänkt ha ihjäl var ju hans första vän. Inte någon random bekant liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in