2019-10-27, 10:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så du och vi andra kompenseras inte för att kronan kollapsat genom löneökningar?
Alla tillgångar i SEK har tappat i värde och kommer med stor sannolikhet fortsätta tappa.

En indikation är att vi snart är på samma plats i välståndsskalan som vi var under krisen 1994, då 13 idag 12.

Du svarade inte på fråga: Jag skriver att det blir löneökningar när vi har inflation och du säger att både löneökningarna och inflationen är låg. På vilket sätt tycker du ditt påstående strider emot mitt?
2019-10-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
EUR-konto? Utlandsuppdrag? Skämtar du?

Bostadsbubblan kommer att drabba Frida, 28, som köpt sig en innerstadslägenhet i Stockholm för att kunna pimpla cava med väninnorna samtidigt som hon jobbar 75% på Din Sko. Eller John, 33, där frugan tjatat till sig ett radhus för 4,5 millar i Bromma fast han tjänar 20 netto på rörmokarlönen. Det är den verklighet svennar lever i.

Hörde för övrigt en bekant för något halvår sen som påstod att ingen i Stockholm tjänar under 40k brutto. INGEN.

Har Frida och John fått bolån på banken? Trodde att folk med de inkomsterna inte kvalar in som bolåntagare enligt bankernas egna krav. Eller är det Fridas och Johns pappa och mamma som ligger pyrt till?

Den enda unga rörmokarn jag känner på ett finare område är en som fått huset som gåva av mamma och pappa som skalat ned sig i samband med pensionen. Andra unga med brf-lägenhet i innerstan har backats upp av mamma och pappa. Som sig bör.

Men, men. De sa också att det inte fanns någon spekulation bakom bostadsprisuppgången men sedan visade det sig att 15-15% (olika uppgifter figurerat) var spekulanter som bokat ritningar för att kunna sälja vidare. Så bankerna har kanske också fuskat och lånat till folk som inte borde ha fått lån.
2019-10-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har Frida och John fått bolån på banken? Trodde att folk med de inkomsterna inte kvalar in som bolåntagare enligt bankernas egna krav. Eller är det Fridas och Johns pappa och mamma som ligger pyrt till?

Den enda unga rörmokarn jag känner på ett finare område är en som fått huset som gåva av mamma och pappa som skalat ned sig i samband med pensionen. Andra unga med brf-lägenhet i innerstan har backats upp av mamma och pappa. Som sig bör.

Men, men. De sa också att det inte fanns någon spekulation bakom bostadsprisuppgången men sedan visade det sig att 15-15% (olika uppgifter figurerat) var spekulanter som bokat ritningar för att kunna sälja vidare. Så bankerna har kanske också fuskat och lånat till folk som inte borde ha fått lån.

Jag har en kollega som med sin bruttolön på 30k fick lån på 600k + 2,5MSek till både Porsche och lägenhet så sent som för ett år sen.
2019-10-27, 17:31
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
EUR-konto? Utlandsuppdrag? Skämtar du?

Bostadsbubblan kommer att drabba Frida, 28, som köpt sig en innerstadslägenhet i Stockholm för att kunna pimpla cava med väninnorna samtidigt som hon jobbar 75% på Din Sko. Eller John, 33, där frugan tjatat till sig ett radhus för 4,5 millar i Bromma fast han tjänar 20 netto på rörmokarlönen. Det är den verklighet svennar lever i.

Hörde för övrigt en bekant för något halvår sen som påstod att ingen i Stockholm tjänar under 40k brutto. INGEN.

Har du någonsin anlitat en rörmokare i Stockholm ?
Kanske går det att hitta någon rörmokare som är 33 år i Arvidsjaur eller Ånge som bara skrapar ihop 20K Netto.
Medianen i Stockholm för den vita delen av lönen är 27K netto (enligt lönenstatistik.se, medelålder 29,7 ).
För en som är 33 år är nog medianen 29K netto mer trolig.

Sedan tillkommer de svarta inkomsterna.
Behövs det kan nog Johan jobba lite på helgerna med jourverksamhet, inga problem för honom.

Du får hitta något annat exempel.

Vad gäller valutakonto i alla större valutor, det går utmärkt att öppna för vem som helst på väldigt många av de svenska bankerna.
Senast redigerad av berra77 2019-10-27 kl. 17:33. Anledning: taskig svenska
2019-10-28, 11:36
Medlem
Stockholm tappar som fastighetsmarknad. Faller från 4 till 5 i som marknad. Och här har vi varit oroliga för att utlänningar köper upp allt pga den svaga kronan.

Stockholm tappar
Stockholm brukar betecknas som Europas fjärde mest likvida marknad bakom de tre som nämnts ovan och givet det har den svenska huvudstaden tappat en placering. RCA beräknar den sammanlagda transaktionsvolymen i Stockholm till 5,3 miljarder euro för perioden januari-september vilket ger en femte plats på listan, bakom Madrid som har en aggregerat volym om 6,9 miljarder euro, framförallt inom bostäder.

https://fastighetsnytt.se/2019/10/efter-brexit-roran-paris-gar-om-london/
2019-10-28, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag skriver att det blir löneökningar när vi har inflation och du säger att både löneökningarna och inflationen är låg. På vilket sätt tycker du ditt påstående strider emot mitt?

Du påstår det ja men Sonnenswede pekar på att globaliseringen håller emot och det kan såklart stämma.

En annan sak är att den verkliga inflationen är cirka 6,5% varje år (KPI är något annat, KPI är bedrägeri) och löneökningarna är väl max en tredjedel av det. Inflationen i Sverige gör vad inflationen alltid ställt till med - den gör folket fattigare.
2019-10-28, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du påstår det ja men Sonnenswede pekar på att globaliseringen håller emot och det kan såklart stämma.

En annan sak är att den verkliga inflationen är cirka 6,5% varje år (KPI är något annat, KPI är bedrägeri) och löneökningarna är väl max en tredjedel av det. Inflationen i Sverige gör vad inflationen alltid ställt till med - den gör folket fattigare.

Historien ger mig rätt, vi har haft högre nominella löneökningar när vi haft hög inflation än när vi inte haft det.

Add du sedan inte håller med om att inflationen som redovisas är korrekt vet jag men du har heller aldrig redovisat hur du räknar fram den inflation som du anser vi har någon gång när jag har bett dig, säkert heller inte denna gång. Men oavsett detta håller säkert även du med om att de nominella löneökningarna varit högre när vi haft högre inflation.
2019-10-28, 13:48
Bannlyst
Citat:
Historien ger mig rätt, vi har haft högre nominella löneökningar när vi haft hög inflation än när vi inte haft det.

Add du sedan inte håller med om att inflationen som redovisas är korrekt vet jag men du har heller aldrig redovisat hur du räknar fram den inflation som du anser vi har någon gång när jag har bett dig, säkert heller inte denna gång. Men oavsett detta håller säkert även du med om att de nominella löneökningarna varit högre när vi haft högre inflation.

Du har inte alls rätt. Du resonerar efter KPI-principen, som är bedrägeri. Det är helt enkelt ett falskt mått på inflationen. Diskussion med dig på detta området är därför precis lika meningslöst som med Alpha101. Ja vi vet ju att nu har den idioten ett nytt nick, men i alla fall.

Jag har för övrigt visst återkommande tillkännagivit att jag avser M3 eller i princip, ökningen av penningmängden. Detta är inflationen av pengar och inget annat.
2019-10-28, 14:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har inte alls rätt. Du resonerar efter KPI-principen, som är bedrägeri. Det är helt enkelt ett falskt mått på inflationen. Diskussion med dig på detta området är därför precis lika meningslöst som med Alpha101. Ja vi vet ju att nu har den idioten ett nytt nick, men i alla fall.

Jag har för övrigt visst återkommande tillkännagivit att jag avser M3 eller i princip, ökningen av penningmängden. Detta är inflationen av pengar och inget annat.

Så du påstår att det är fel att vi haft högre nominella löneökningar när vi har högre inflation tidigare? Är du seriös?

Och nej att utgå från M3 är inget korrekt mått på inflation men det kan vi ta i en annan diskussion. Men nu svarade du i alla fall för första gången vad du utgår ifrån när jag frågat.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-10-28 kl. 14:19.
2019-10-28, 15:02
Bannlyst
Citat:
Så du påstår att det är fel att vi haft högre nominella löneökningar när vi har högre inflation tidigare? Är du seriös?

Skämtar aldrig i den här tråden. Det är faktiskt frågan om Sverige haft högre inflation tidigare. Du tänker väl på 70-talet antar jag. Det är tveksamt om den verkliga inflationen var högre då än idag.

Citat:
Och nej att utgå från M3 är inget korrekt mått på inflation men det kan vi ta i en annan diskussion. Men nu svarade du i alla fall för första gången vad du utgår ifrån när jag frågat.

Det är det visst och du kan inte motbevisa mig. Håll dessutom käften nästa gång, tack, när du påstår att jag inte definierat vad jag menat med inflation eftersom det är osant. Jag har nästan alltid definierat det trots att det blivit tjatigt. Skärp dig för fan!
2019-10-28, 15:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skämtar aldrig i den här tråden. Det är faktiskt frågan om Sverige haft högre inflation tidigare. Du tänker väl på 70-talet antar jag. Det är tveksamt om den verkliga inflationen var högre då än idag.

Det är det visst och du kan inte motbevisa mig. Håll dessutom käften nästa gång, tack, när du påstår att jag inte definierat vad jag menat med inflation eftersom det är osant. Jag har nästan alltid definierat det trots att det blivit tjatigt. Skärp dig för fan!

Då missade du starten av diskussionen som var att inflation och nominella löneökningar hänger ihop, förstår att du kom lite snett om du inte såg det.

Och jag har frågat dig åtskilliga gånger tidigare om hur du mäter inflation och du har duckat varje gång då så det håller jag inte käften om, men nu när du äntligen har svarat kan vi glömma detta. Däremot har du förstås fel i sak att M3 är ett bra inflationsmått. När du säger detta klassificerar du produktivitetsökningar som inflation.
2019-10-28, 19:31
Medlem
Citat:

Ja. Ändamålet helgar medlen... Eller tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in