2019-10-27, 11:06
Medlem
Kan man muta en läkare att fixa förtidspension? Borde väl finnas gott om korrumperade läkare som inte har något emot ett tillskott på ett par hundra tusen för att fixa detta?
Citera
2019-10-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag går runt på 35 netto i månaden. Det blir 420 om året, vilket är ungefär 4% av 10 miljoner. Tror jag kan räkna med den avkastningen över tiden. Blir ok liv men ingen direkt lyx. I princip omöjligt att spara ihop med en vanlig lön så jag är dömd att knega till pension.

Enda sättet att ändra på det är att minska dina levnadskostnader, annars lär du få jobba till pension ja. Själv lär jag klara mig på ca 120k om året så behöver egentligen "bara" 3 miljoner men satsar på 4-5 miljoner om jag hinner det tills jag är 40-50 år och slutar jobba
Citera
2019-10-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Enda sättet att ändra på det är att minska dina levnadskostnader, annars lär du få jobba till pension ja. Själv lär jag klara mig på ca 120k om året så behöver egentligen "bara" 3 miljoner men satsar på 4-5 miljoner om jag hinner det tills jag är 40-50 år och slutar jobba

Jag kan ju dra bort det jag sparar och amorterar, blir ungefär 10 per månad. Sen vet jag faktiskt inte, bil vill man ju ha. Hus också. Sen bränner jag i snitt 5 i månaden på prylar och kläder. Det kanske går att dra ner. Samma med resor. Men det blir ju rätt tråkigt att leva så tänker jag mig?

Ska man pensionera sig tidigt vill man ju ha råd att resa, segla, spela golf eller vad man nu gillar.
Citera
2019-10-27, 21:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag kan ju dra bort det jag sparar och amorterar, blir ungefär 10 per månad. Sen vet jag faktiskt inte, bil vill man ju ha. Hus också. Sen bränner jag i snitt 5 i månaden på prylar och kläder. Det kanske går att dra ner. Samma med resor. Men det blir ju rätt tråkigt att leva så tänker jag mig?

Ska man pensionera sig tidigt vill man ju ha råd att resa, segla, spela golf eller vad man nu gillar.

Exakt! Det ska va gôtt att leva! Många som snackar om ekonomiskt oberoende verkar tro att det går ut på att hålla hjärtat igång så länge som möjligt till lägsta kostnad!
Citera
2019-10-28, 13:28
Medlem
Vad är meningen med att gå från den ena inlåsningen till den andra? Vad är skillnaden på att vara inlåst hos arbetsgivaren och vara inlåst utan arbetsgivaren? Du vet att i Sverige så får man inte låna pengar på bara kapitalinkomster? Så ingen ny bil, ingen sommarstuga osv. Så det blir ett instängt liv, dötråkigt och ostimulerande. Och du måste casha allt du köper och hur ska du göra det med bara 10.000 per månad? Låter inte riktigt som att du tänkt igenom allt...

Kanske att du får låna pengar på bara kapitalinkomster om du har riktigt mkt kapital eller har riktigt bra bankrelationer, men annars är det regel att du ska ha en förvärsinkomst för att låna.... (varför man inte ska bo i Sverige).

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Själv lär jag klara mig på ca 120k om året så behöver egentligen "bara" 3 miljoner men satsar på 4-5 miljoner om jag hinner det tills jag är 40-50 år och slutar jobba
Citera
2019-10-28, 13:33
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Vad är meningen med att gå från den ena inlåsningen till den andra? Vad är skillnaden på att vara inlåst hos arbetsgivaren och vara inlåst utan arbetsgivaren? Du vet att i Sverige så får man inte låna pengar på bara kapitalinkomster? Så ingen ny bil, ingen sommarstuga osv. Så det blir ett instängt liv, dötråkigt och ostimulerande. Och du måste casha allt du köper och hur ska du göra det med bara 10.000 per månad? Låter inte riktigt som att du tänkt igenom allt...

Kanske att du får låna pengar på bara kapitalinkomster om du har riktigt mkt kapital eller har riktigt bra bankrelationer, men annars är det regel att du ska ha en förvärsinkomst för att låna.... (varför man inte ska bo i Sverige).
Varför skulle någon som har +5 mille på kontot låna till en ny bil?
Citera
2019-10-28, 13:45
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Varför skulle någon som har +5 mille på kontot låna till en ny bil?

Om du inte förstår det så kommer du aldrig att ha +5mille på kontot.
Citera
2019-10-28, 13:58
Medlem
Jag skulle precis säga samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Om du inte förstår det så kommer du aldrig att ha +5mille på kontot.
Citera
2019-10-28, 16:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

Man får visst låna på kapitalinkomster, det är upp till banken att avgöra.
Citera
2019-10-28, 16:41
Medlem
Ja, som du själv skrev så är det inte säkert. Jag fick inte göra det, men det var några år sedan förvisso. Inget jag hade litat på hur som helst.

Om man är på gränsen till uppsägning så hade jag rekommenderat att ha villa-lånet/billånet innan uppsägningen skrivs på.

Dessutom, konsumtionen har gått ner under lång tid och därför har många banker "fått instruktioner" om att inte låna ut till aktieköp. Så alla gånger en bank frågar vad du ska med pengarna till så ska du självklart renovera, eller köpa motorcyklar, annars säger de nej!

Och sedvanlig process om att ljuga så mycket som möjligt är ju standard när man befinner sig i ett land/ekonomi där institutioner går in och styr vad man ska låna till...

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man får visst låna på kapitalinkomster, det är upp till banken att avgöra.
Citera
2019-11-01, 02:49
Medlem
Vad händer om man är sjuk? Speciellt när man är gammal, ett litet operation kan kosta million om man inte har bra försäkring, så man måste räkna med försäkring också

Man kan har massor med tid att förbättra investerings förmåga och få ännu bättre avkasting, om man satsa på det tillräckligt lång, minst 10 år
Citera
2019-11-01, 07:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt! Det ska va gôtt att leva! Många som snackar om ekonomiskt oberoende verkar tro att det går ut på att hålla hjärtat igång så länge som möjligt till lägsta kostnad!
Många som säger att "man måste leva" lägger hela sin inkomst på räntor, bensin och försäkringar.

Sen super de skallen av sig på ett all inclusive en vecka om året.

Det är allt de lyckades spara ihop till, eftersom de inte har vett att hålla sina utgifter låga.

Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in