2019-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller med dig - lite skumt är det. Det känns känslolöst. Å andra sidan är det nästan tre veckor sedan mordet, när han blir förhörd, så han kanske har hämtat sig en hel del.

Apropå att beskriva syskon: kan åldern vara en issue här? Killen är bara 22 år. Och det brukar väl dessutom var mer tjejer som pratar med varandra i en syskonskara än pojkar. Han beskriver också att de alla tre bröderna är och var ganska tysta i tonåren - de sa inte så mycket. Knepigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Har själv uttryckt att jag tror på en dysfunktionell familj.
Dom verkar vara ensamma tillsammans, iallafall barnen. Brorsan har flyttat hemifrån men åker hem på helger och lov. Åker på semester med mamma och pappa också, fast det är kanske så det ska vara. När jag hade flyttat hemifrån var jag knappt hos föräldrarna alls, hade fullt upp med andra saker.
Citera
2019-10-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Dom verkar vara ensamma tillsammans, iallafall barnen. Brorsan har flyttat hemifrån men åker hem på helger och lov. Åker på semester med mamma och pappa också, fast det är kanske så det ska vara. När jag hade flyttat hemifrån var jag knappt hos föräldrarna alls, hade fullt upp med andra saker.
Nu vill jag ändå inte granska syskonen för dom har inte gjort något.
Citera
2019-10-27, 18:19
Medlem
Schizofreni
När en psykos utvecklas under lång tid och inte går över lika fort, eller inte alls går över, handlar det ofta om sjukdomen schizofreni. Då är det svårare att se att det finns en utlösande orsak. I början är det vanligt med psykotiska symtom, till exempel kommenterande röster, vanföreställningar och att tänkandet påverkas - tankarna blir blir splittrade, bryts av och stannar upp.
Dessa symtom brukar senare minska i omfattning och istället dominerar så kallade negativa symtom, tillsammans med sänkt funktionsnivå. Negativa symtom innebär att man förlorar förmågor man haft. Till exempel kan man tappa sin drivkraft, personen drar sig undan från andra människor, blir mindre känslomässigt engagerad och får ett torftigare språk.

Är jag fel ute om jag börjar fundera på schizofreni?
Citera
2019-10-27, 19:12
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
När jag hade flyttat hemifrån var jag knappt hos föräldrarna alls, hade fullt upp med andra saker.
Samma här .Tror det är normalt och en tid där man normalt bryter sig från föräldrarna och blir en självständig individ.
Citera
2019-10-27, 19:19
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Är päronen narcissister och kontrollfreak så sitter de fast. Ser detta i en familj jag känner barnen försvarar sin narcissistiska morsa som ringer och kontrollerar läser posten kontrollerar vart tankningar skett med mera.

Barnen åkte inte TUB innan gymnasiet själva satt i bostaden spelade dataspel fick inte utöva sporter pga att soc kunde ha åsikter då det handlade om kampsport.

Dessa barn syskon till JL kan varit stenhårt hållna. Hade jag varit i en sådan situation hade jag dragit på rot brutit kontakten. Ren spekulation från min sida. Det har nog inte stått rätt till i den familjen man har en nära relation till sina barn. Har nog kanske inte funnits mycket känslor där
Citera
2019-10-27, 19:22
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Schizofreni
När en psykos utvecklas under lång tid och inte går över lika fort, eller inte alls går över, handlar det ofta om sjukdomen schizofreni. Då är det svårare att se att det finns en utlösande orsak. I början är det vanligt med psykotiska symtom, till exempel kommenterande röster, vanföreställningar och att tänkandet påverkas - tankarna blir blir splittrade, bryts av och stannar upp.
Dessa symtom brukar senare minska i omfattning och istället dominerar så kallade negativa symtom, tillsammans med sänkt funktionsnivå. Negativa symtom innebär att man förlorar förmågor man haft. Till exempel kan man tappa sin drivkraft, personen drar sig undan från andra människor, blir mindre känslomässigt engagerad och får ett torftigare språk.

Är jag fel ute om jag börjar fundera på schizofreni?

Absolut på rätt spår. Jag tror han medicineras med Abilify och Klozapin. Abilify heter även aripripazol aripripasol osäker på stavningen
Citera
2019-10-27, 19:28
Medlem
Citat:
Nu vill jag ändå inte granska syskonen för dom har inte gjort något.
Deras liv och psykiska hälsa kan ge vissa insikter i hur Jacks uppväxt har varit. Det är ju inte helt osannolikt att en del av förklaringen till hur han blev så pass gravt störd ligger i familjens uppfostran och livsstil.
Citera
2019-10-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Deras liv och psykiska hälsa kan ge vissa insikter i hur Jacks uppväxt har varit. Det är ju inte helt osannolikt att en del av förklaringen till hur han blev så pass gravt störd ligger i familjens uppfostran och livsstil.
Jag hoppas verkligen vi får svar om hans tillstånd och eventuell psykologi bakom denna tragedi. Kan man göra något sånt här är något åt helvete fel.
Citera
2019-10-27, 19:59
Medlem
Killmyshadess avatar
En sak som jag fastnade vid i FUP.

Sid 586
”...alltså det var inte mycket som hände, men alltså de var... typ alltså jag och min yngre bror vi typ klättrade upp på något typ berg och så gick ner.”

Han har inte en lillebror, utan två storebröder.
Citera
2019-10-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
En sak som jag fastnade vid i FUP.

Sid 586
”...alltså det var inte mycket som hände, men alltså de var... typ alltså jag och min yngre bror vi typ klättrade upp på något typ berg och så gick ner.”

Han har inte en lillebror, utan två storebröder.
Han menade den yngre brodern av de två äldre bröderna. Alltså J*asper.
Citera
2019-10-27, 20:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Har själv uttryckt att jag tror på en dysfunktionell familj.

Det är många barn och ungdomar som lever i dysfunktionella familjer utan att bli mördare.
Tänk de barn som har ett helvete varje dag, som blir vanvårdade och kanske t.o.m misshandlade.
Lever kanske i ständig skräck för våldsamma föräldrar. Alla blir inte mördare. Många s.k maskrosbarn kan gå vidare och bygger upp ett hyggligt liv, kanske något vingklippt men ändå. Skulle vara intressant att veta varför någon blir en mördare. Är det slumpen som avgör? Det gick en serie på tv 4 Fakta, "Född Mördare". Kan man vara det, född mördare?
Citera
2019-10-27, 20:24
Medlem
Citat:
Han verkar inte ha mått dåligt överhuvudtaget. Och nej, man behöver inte ha aggressioner för att döda någon. Han var inte arg, han hade lugnt och stilla planerat detta.

Mycket riktigt så finns det flera andra anledningar till att man väljer att döda en annan människa än bara aggressioner. Den mest uppenbara är nog självförsvar, vilket vi kan bortse från här.

Nyfikenhet, känslan av makt, tysta ett vittne, dölja en hemlighet eller för att komma över den dödes egendom är bara några exempel som inte behöver ha något med aggressioner att göra. I der här specifika fallet lutar jag åt att det faktiskt är så som Jack själv sagt, dvs att det i grund och botten handlar om nyfikenhet. Han hade sett många människor dödas i olika gore-filmer och ville veta hur det känns på riktigt.

Citat:
Jag är inte ett dugg elak. Jag har bara en helt annan åsikt än du. Om du inte vill bli missförstådd så var gärna lite noggrannare i det skrivna. (Likadant när du blandade ihop namnen i Jacks familj i ett inlägg igår. Det blev oläsligt.)

Jag måste bara kommentera detta, trots att det inte tillhör mitt vanliga beteende att vara vänlig eller ens särskilt positiv. Att anklaga Picasso för att vara elak är för mig helt ofattbart.

Trots att våra åsikter ofta skiljer sig från varandra har jag aldrig uppfattat Picasso som elak eller ens otrevlig. Tvärtom så skulle jag säga att det är en de mest objektiva och öppensinnade skribenterna som hänger på ABoK. En person som verkar anstränga sig för att förstå även de åsikter som är i direkt konflikt med de egna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in