2019-10-27, 15:53
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Konstigt nog kan jag inte finna något i dina senaste inlägg som talar om varför du håller på med bitcoin, var säkerheten består i, annat än att det är lika säkert som guld. Vilket är ganska lätt att visa att det inte är sant, inte ens nära sant, faktiskt en lögn.

Nej. Det kan bero på att jag ännu inte berättat det för dig. Måste allting serveras på ett fat?
Hur kan du vara så negativt inställd till något du faktiskt inte har en aning om hur det fungerar? Ett tips är du utbildar dig själv. Man tenderar att vara mindre negativt inställd till saker man har kunskap om.

Ett bakomliggande värde måste baseras på något som är ändligt. Det fungerar alltså inte som du vill hävda att basera värdet på människors dumhet, för det är oändligt.

Jag har gett dig så många ledtrådar så det börjar bli skrattretande.
Vilket värde har guld om det fortfarande ligger kvar i marken?
Noll och ingenting!
För att guldet ska få ett värde måste man använda energi. Om du nu verkligen gick i skolan som du hävdar kanske du kommer ihåg att energi inte går att skapa ur tomma intet. Det byter bara form.
Alltså är det bakomliggande värdet energi.

För att bryta (mine) bitcoin använder man sig av PoW-Proof of work=energi
Det blir ingen kaka till dig.
Citera
2019-10-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Det är ju bara att starta sedelpressarna och se ditt sparande störtdyka i värde. Eller ta ett lån.
Där har du luftskapad valuta.

Du kan väl berätta hur man luftskapar bitcoin?
Bitcoin är knutet till något mycket mer värdefullt än vad dollarn
Bitcoin är den värsta formens spekulationsvaluta som inte ens funkar som en valuta eftersom spekulationsgalenskapen brister i nätverket och dyra transaktionskostnader har fuckat upp dess berättigande ordentligt.

Att mina bitcoins/cryptocoins skiljer sig egentligen inte mycket från hur andra valutor skapas. Men andra valutor backas upp av banker länder regeringar etc
Citera
2019-10-27, 16:09
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad händer med alla som glömmer bort lösenorden på sina plånböcker, hdd-krascher osv?
Fler och fler bitcoins kommer att försvinna på detta sätt och till slut kommer det inte finns några kvar som går att använda.
Bitcoin kan inte "försvinna". Bitcoin finns heller aldrig lagrade på kraschade hårddiskar eller borttappade USB-minnen. Det som försvinner, kraschar eller tappas bort är folks privata nycklar. Än så länge är gemene man så bortskämda med att man kan vända sig till något support och få tillbaka det man slarvat bort men Bitcoin har inte något support. Med tiden kommer folk lära sig hantera sina privata nycklar med större omsorg.

Citat:
Problemet är snarare att ingen tvingar dig att sälja. Du kommer därför att förlora dina pengar. Inte gör det mig något.
För att inte bry sig så bryr du dig väldigt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Sek kan gå ner men relativt till vad.
Relativt till vad saker kostar. Fråga en äldre släkting vad det kostade att gå på bio när hen var ung. Alla fiat-valutor tappar värde över tid - det är en del av designen. Att välja mellan SEK, USD eller EUR handlar om att välja vilken valuta som kommer tappa minst i värde.

Citat:
Mitt råd att alla bör sälja alla bitcoins på en gång bygger på fakta..
Återigen - fakta visar att Bitcoin stigit i pris på 1 år, 2 år, 3 år, 4 år, 5 år, 6 år, 7 år, 8 år, 9 år, 10 år. Det finna självklart ingen garanti för att Bitcoin står högre om ett år. Vad som händer i framtiden är inte fakta.

Citat:
Konstigt nog kan jag inte finna något i dina senaste inlägg som talar om varför du håller på med bitcoin, var säkerheten består i, annat än att det är lika säkert som guld. Vilket är ganska lätt att visa att det inte är sant, inte ens nära sant, faktiskt en lögn.
Jag kan verkligen tipsa dig om senaste podden från Outsiders. Man gillar både guld och Bitcoin (men av olika anledningar):
https://soundcloud.com/user-27302032/outsiders-88-harda-och-mjuka

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att mina bitcoins/cryptocoins skiljer sig egentligen inte mycket från hur andra valutor skapas. Men andra valutor backas upp av banker länder regeringar etc
Det är kul att alla kan vara med och ha en åsikt men du har ju så otroligt dålig koll på vad du skriver om.
Senast redigerad av JarlBorsen 2019-10-27 kl. 16:14.
Citera
2019-10-27, 16:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej. Det kan bero på att jag ännu inte berättat det för dig. Måste allting serveras på ett fat?
Hur kan du vara så negativt inställd till något du faktiskt inte har en aning om hur det fungerar? Ett tips är du utbildar dig själv. Man tenderar att vara mindre negativt inställd till saker man har kunskap om.

Ett bakomliggande värde måste baseras på något som är ändligt. Det fungerar alltså inte som du vill hävda att basera värdet på människors dumhet, för det är oändligt.

Jag har gett dig så många ledtrådar så det börjar bli skrattretande.
Vilket värde har guld om det fortfarande ligger kvar i marken?
Noll och ingenting!
För att guldet ska få ett värde måste man använda energi. Om du nu verkligen gick i skolan som du hävdar kanske du kommer ihåg att energi inte går att skapa ur tomma intet. Det byter bara form.
Alltså är det bakomliggande värdet energi.

För att bryta (mine) bitcoin använder man sig av PoW-Proof of work=energi
Det blir ingen kaka till dig.
Det är väl känt att bitcoin är en av världens största miljöbovar. Det är inte en fördel för bitcoin, det är en nackdel. Att guld har ett högt värde beror naturligtvis på att det är svårt att ta fram = kräver mycket energi. Men jag har också listat många andra skäl varför guld används för investeringar.

Om jag sammanfattar dig så långt så är bitcoins värde beroende av energi. Energipriset har sjunkit i världen de senaste 3 åren, samtidigt som bitcon 10-dubblats. Jag tror inte på det sambandet. Kallas hamlgubbe.
Citera
2019-10-27, 16:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Relativt till vad saker kostar. Fråga en äldre släkting vad det kostade att gå på bio när hen var ung. Alla fiat-valutor tappar värde över tid - det är en del av designen. Att välja mellan SEK, USD eller EUR handlar om att välja vilken valuta som kommer tappa minst i värde
Nu talar noll kunskap. Den danska kronan är ännu mycket mindre än den svenska men har bibehållit sitt värde gentemot Euron de senaste åren. Förklara det utan googling så slipper du framstå som pinsam i din åsikt ovan.

Du kan också få förklara varför en Schweizer-Franc var värd 1.50 SEK på 1970-talet, 9.50 SEK nu, och ändå är varor "bara" 30-50% dyrare i Schweiz än i Sverige år 2019.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-27 kl. 16:18.
Citera
2019-10-27, 16:16
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Kallas hamlgubbe.
Åh fan! Det visste jag inte.
Senast redigerad av JarlBorsen 2019-10-27 kl. 16:18.
Citera
2019-10-27, 16:22
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Det är väl känt att bitcoin är en av världens största miljöbovar. Det är inte en fördel för bitcoin, det är en nackdel. Att guld har ett högt värde beror naturligtvis på att det är svårt att ta fram = kräver mycket energi. Men jag har också listat många andra skäl varför guld används för investeringar.

Om jag sammanfattar dig så långt så är bitcoins värde beroende av energi. Energipriset har sjunkit i världen de senaste 3 åren, samtidigt som bitcon 10-dubblats. Jag tror inte på det sambandet. Kallas hamlgubbe.

Säger Greta att det är så måste det ju stämma.
Vilken valuta använder du för att betala för din energi?
Citera
2019-10-27, 16:28
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Den danska kronan är ännu mycket mindre än den svenska men har bibehållit sitt värde gentemot Euron de senaste åren.
Självklart faller inte alla fiat-valutor i exakt samma takt.

Det jag pratar om är köpkraften hos fiat-valutor. Så länge det finns en centralbank som trycker nya sedlar och därmed ökar tillgången (inflation) så kommer köpkraften att minska.
Citera
2019-10-27, 16:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Säger Greta att det är så måste det ju stämma.
Vilken valuta använder du för att betala för din energi?
Det är jag som säger detta, inte Greta. Självklart betalar jag min bensin och el i kronor, bensinpriset har gått upp pga skatter och lite en del genom dålig valuta men det var ännu högre för 5-7 år sedan när oljan kostade $100 per fat nu hälften. Elpriset har gått ner eftersom det finns för mycket el i Europa.
Citera
2019-10-27, 16:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Självklart faller inte alla fiat-valutor i exakt samma takt.

Det jag pratar om är köpkraften hos fiat-valutor. Så länge det finns en centralbank som trycker nya sedlar och därmed ökar tillgången (inflation) så kommer köpkraften att minska.
Aha, du handplockar bevis som styrker din test. Googla på cherrypicking.

Danmark har låst sin valuta mot Euron och stödköper. Det innebär att DKK är meningslös för spekulanter att gambla i. Medans SEK löper helt fritt pga extremt negativa försök till motsatsen av Carl Bild-regeringen på 1990-talet. Alltså kan man tjäna pengar på att manipulera SEK, Sverige bryr sig inte.

Du svarade inte på mitt exempel 1975 till 2019 med CHF som anses som en av världens starkaste valutor, och SEK som är en skvalpvaluta. CHF har 7-dubblats mot SEK och ändå är priserna ungefär desamma i båda länder. Och rent rikedomsmässigt har Sverige nu kommit så nära Schweiz att jag, efter att ha bott där själv, anser länderna likvärdiga i köpkraft och rikedom.

Jag tror jag argumenterar mot någon som inte kan något alls om detta ämne.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-27 kl. 16:46.
Citera
2019-10-27, 17:16
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Det är jag som säger detta, inte Greta. Självklart betalar jag min bensin och el i kronor, bensinpriset har gått upp pga skatter och lite en del genom dålig valuta men det var ännu högre för 5-7 år sedan när oljan kostade $100 per fat nu hälften. Elpriset har gått ner eftersom det finns för mycket el i Europa.

Då bör man också ställa energiförbrukning i relation till andra saker. Bankväsendet uppskattas förbruka ca 100 terawattimmar per år globalt. Bitcoin ca 30 terawattimmar. Dessutom är bitcoin designat så att förbrukning minskar med tiden.
Men det verkar inte vara något problem?
Citera
2019-10-27, 17:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Då bör man också ställa energiförbrukning i relation till andra saker. Bankväsendet uppskattas förbruka ca 100 terawattimmar per år globalt. Bitcoin ca 30 terawattimmar. Dessutom är bitcoin designat så att förbrukning minskar med tiden.
Men det verkar inte vara något problem?
Du har snöat in på en detalj hos bitcoin som sannolikt saknar relevans. Energipriset har som sagt gått ner de senaste åren medans bitcoin rusat, korrelationen är noll mellan energi, valutor och bitcoins värde.

Som jag skrev tidigare är upplägget med bitcoin smart, skaparna av kedjebrevet har slängt ut lite trendiga ledord "IT" "energi" "Asien" "global" "darknet", och olika drömmare fastnar för olika saker beroende på deras preferenser. Genialiskt. Den här tråden har lärt mig mer om bitcoins tillbedjare och orsaken till bitcoins rusning än jag kunde tänka mig.

Sälj snarast.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-27 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in