2019-10-27, 11:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Du kan alltså inte svaret? Du får en stund till på dig att fundera. Du är ju så välutbildad, detta borde inte vara något problem för någon som dig att svara på. Vad ger bitcoin dess värde?
Det spelar ingen roll om en bitcoin kostar 94000 eller 94. Något bakomliggande ger dess värde och då funkar det inte att bygga värdet på flum som du verkar tro.
Varför kostar guld så mycket som det gör?
Guld är en fantastisk metall, ser vacker ut, har använts av mänskligheten i 1000-tals år, är oförstörbart, otroligt sällsynt, kostar enorma summor att ta fram, kan användas till att göra smycken, används i teknik, riksbankerna har guld i sina kassavalv osv. Den totala mängd guld som producerats under hela mänskligheten får plats i en kub på 20x20 meter, mängden är liten och statisk. Om aktiebörsen viker så är guld ett känt sätt att vikta om sina pengar tack vare alla dessa faktorer.

Ditt exempel visar att du inte tänkt mycket på bitcoin, som inte uppfyller en enda av fördelarna med guld. Bitcoin är snarast motsatsen till guld. Varför tog du det som exempel?
Citera
2019-10-27, 11:23
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jaha. När gör vi det då?

Ja, nu ökar sannolikheten drastiskt för att vi inte når 6k (om botten där vi tog fart hålls). Så..
Citera
2019-10-27, 11:46
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Guld är en fantastisk metall, ser vacker ut, har använts av mänskligheten i 1000-tals år, är oförstörbart, otroligt sällsynt, kostar enorma summor att ta fram, kan användas till att göra smycken, används i teknik, riksbankerna har guld i sina kassavalv osv. Den totala mängd guld som producerats under hela mänskligheten får plats i en kub på 20x20 meter, mängden är liten och statisk. Om aktiebörsen viker så är guld ett känt sätt att vikta om sina pengar tack vare alla dessa faktorer.

Ditt exempel visar att du inte tänkt mycket på bitcoin, som inte uppfyller en enda av fördelarna med guld. Bitcoin är snarast motsatsen till guld. Varför tog du det som exempel?

Ingen fördel mot guldet? Som att det är lättare att hantera osv?
Dessutom producerar man inte guld. Det måste brytas, grävas fram.

Jag har fetat några ord i din text som kanske ger dig en hint.
Intressant att du inte har någon som helst kunskap om hur bitcoin fungerar, men du tycker ändå det skit.
Citera
2019-10-27, 12:21
Medlem
Guld= har inge värde för att finns så mycke redan lagrad,är bara via media som folk tror att den har värde
Citera
2019-10-27, 12:28
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Guld= har inge värde för att finns så mycke redan lagrad,är bara via media som folk tror att den har värde
Exakt. Det är gratis strålskydd och gratis smycken som aldrig blir korroderade och alltid håller sitt lyster. Allt är gratis. Det är bara media som lurar folk att det är värt över $1500/Oz.

När folk fattar att guld är gratis så kan de strålningssäkra sina hus och samtidigt göra så de skiner på utsidan år ut och år in utan korrosion eller andra besvär. Dessutom reflekterar guld solens strålar så bra att det blir svalt i huset, nu inför kommande värme stigning på 7C på bara 20 år.
Citera
2019-10-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
En stor del av de bitcoins som skapades i början är borttappade för att värdet var så lågt och folk brydde sig inte riktigt. Men det finns just nu 18M bitcoins och det kommer som händer är att ju fler som tappas bort ju mer värda blir de som finns kvar över tid. Ju större värdet är så kommer folk vara mer varsamma, detta är inget problem.

Det nya kommer att bli att knäcka folks bortglömda plånböcker.
Citera
2019-10-27, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Exakt. Det är gratis strålskydd och gratis smycken som aldrig blir korroderade och alltid håller sitt lyster. Allt är gratis. Det är bara media som lurar folk att det är värt över $1500/Oz.

När folk fattar att guld är gratis så kan de strålningssäkra sina hus och samtidigt göra så de skiner på utsidan år ut och år in utan korrosion eller andra besvär. Dessutom reflekterar guld solens strålar så bra att det blir svalt i huset, nu inför kommande värme stigning på 7C på bara 20 år.

Varför skriver du priserna i dollar och oz
Citera
2019-10-27, 14:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Det är en stark varningssignal. Indoktrinerade personer som direkt ljuger för att få ihop sin egen falska verklighetsbild.
Citera
2019-10-27, 14:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Varför skriver du priserna i dollar och oz
Guldpriset handlas i USD och oz. Dvs guldpriset är beroende av värdet på dollar, vilket är märkligt och opraktiskt men han en historisk orsak.
Citera
2019-10-27, 14:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ingen fördel mot guldet? Som att det är lättare att hantera osv?
Dessutom producerar man inte guld. Det måste brytas, grävas fram.

Jag har fetat några ord i din text som kanske ger dig en hint.
Intressant att du inte har någon som helst kunskap om hur bitcoin fungerar, men du tycker ändå det skit.
Det finns nästan ingen som köper fysiskt guld som guldtackor. Man kan köpa guldmynt, men det är också opraktiskt. De flesta köper antingen indirekta papper som aktier i guldbolag, eller andra papper som korrelerar mot guldpriset. Kostar nästan ingenting och görs med ett klick från t.ex ditt avanza-konto.

Jag investerade i guld kring 1990, köpte guldmynt. De steg inte en krona på 15 år. Därefter har de rusat liksom all annan råvara så till slut fick jag någorlunda utdelning. Guld är (också) en otroligt dålig investering och jag köper numera själv enbart aktier på Stockholmsbörsen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-27 kl. 14:19.
Citera
2019-10-27, 14:50
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns nästan ingen som köper fysiskt guld som guldtackor. Man kan köpa guldmynt, men det är också opraktiskt. De flesta köper antingen indirekta papper som aktier i guldbolag, eller andra papper som korrelerar mot guldpriset. Kostar nästan ingenting och görs med ett klick från t.ex ditt avanza-konto.

Jag investerade i guld kring 1990, köpte guldmynt. De steg inte en krona på 15 år. Därefter har de rusat liksom all annan råvara så till slut fick jag någorlunda utdelning. Guld är (också) en otroligt dålig investering och jag köper numera själv enbart aktier på Stockholmsbörsen.

Jag vet att nästan ingen köper fysiskt guld. Kan bli kul när alla vill hämta ut sin del samtidigt. Men det är en annan diskussion.

Du undviker dock fortfarande frågan på vad som ger bitcoin dess bakomliggande värde. Kanske du har fin utbildning, men inte fan är du speciellt bildad.
Du drar liknelser till tulpanlökar som vem som helst kan ta fram nya. Skriver att man producerar guld.

Det är mycket mer underhållande att låta dig själv inse att du kanske inte är så smart, än att någon annan ska behöva berätta det för dig.
Citera
2019-10-27, 15:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag vet att nästan ingen köper fysiskt guld. Kan bli kul när alla vill hämta ut sin del samtidigt. Men det är en annan diskussion.

Du undviker dock fortfarande frågan på vad som ger bitcoin dess bakomliggande värde. Kanske du har fin utbildning, men inte fan är du speciellt bildad.
Du drar liknelser till tulpanlökar som vem som helst kan ta fram nya. Skriver att man producerar guld.

Det är mycket mer underhållande att låta dig själv inse att du kanske inte är så smart, än att någon annan ska behöva berätta det för dig.
Konstigt nog kan jag inte finna något i dina senaste inlägg som talar om varför du håller på med bitcoin, var säkerheten består i, annat än att det är lika säkert som guld. Vilket är ganska lätt att visa att det inte är sant, inte ens nära sant, faktiskt en lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in