2019-10-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Befinner du dig i konstant fart känner du inget i kroppen.

Står du stilla känner du ingen fart i kroppen.
Citera
2019-10-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Det var dock du som tog upp argumentet om att inte känna av jordens rotation. Vi svarade med att det är inte ett argument för jordens form.

Det går emot ert "ingenting tyder på"-argument. Vilket var mitt argument.
Citera
2019-10-27, 11:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Exakt så jag resonerar när jag funderar på huruvida jorden faktiskt är rund. Det är möjligt, men betyder inte att det är sant.

Men så kan inte ni resonera. Att jorden skulle vara platt är en omöjlighet för er.
Visst, universum kanske fungerar på något för oss okänt sätt, så att alla observationer, experiment, mätningar, fotografier o.s.v. visar att jorden är rund, men i verkligheten (som vi inte kan observera) har jorden en annan form. Så kan det vara, men det betyder inte att jorden är platt.
Citera
2019-10-27, 11:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men det visar ju ändå att du kan befinna dig i rörelse utan att det känns i kroppen, eller hur?
Citera
2019-10-27, 11:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Befinner du dig t ex ombord på ett flygplan som flyger i jämn fart så känner du inte heller någon fart i kroppen utan endast vibrationer från motorerna, turbulens och liknande. Enda läget du känner farten är då planet accelererar eller bromsar.
Citera
2019-10-27, 11:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det faktum att du aldrig kan observera en kurva eller känna av en rörelse, då? Är det likvärdigt "absolut ingenting" som tyder på en platt jord, verkligen?
Har du redan glömt kurvan på bilder/filmer från Lake Pontchartrain?
Frågan är retorisk, vi vet redan att du ignorerar allt som talar emot din på förhand bestämda tro.
Konstant rörelse känns inte. Prova att gå lite fram och tillbaka på ett tåg, som åker med konstant hastighet, det kommer att kännas som du går på jorden.
Citera
2019-10-27, 11:48
Medlem
Citat:
Det går emot ert "ingenting tyder på"-argument. Vilket var mitt argument.

Verkligen inte. Som någon annan sa har du här ett experiment du själv kan göra och som inte kostar mer än nån hundralapp.

Köp en pingisboll och ett pingisrack, gå på ett tåg eller en tunnelbana. Studsa med bollen mot racket när tåget kör. Vad händer när tåget bromsar in vid nästa station?

Nu kan du börja fundera på vad ditt resultat tyder på. Min hypotes är att du kan studsa bollen när du färdas med konstant hastighet men att det blir svårare när det bromsar in.

Försök nu fundera vad det beror på och se om
Du kan dra en parallell till argument: ”jag känner inte att jorden rör sig alltså rör den sig inte.”

Är du seriös med att ta reda på hur det ligger till med ditt eget argument så testar du själv.
Citera
2019-10-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Just det argumentet att man skulle känna rörelsen visar dock att ditt löjliga argument att man skulle känna ifall jorden rör sig är vansinne. Finns ju dock andra argument. Hur ser du på det faktum att det blir kortare och kortare väg desto längre söderut man kommer söder om ekvatorn? Det visar ju tydligt att FEs platta skiva med Antarktis som en isvägg runt alltihopa inte stämmer.

Jag har aldrig argumenterat för det. Läs det jag skriver.
Citera
2019-10-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Verkligen inte. Som någon annan sa har du här ett experiment du själv kan göra och som inte kostar mer än nån hundralapp.

Köp en pingisboll och ett pingisrack, gå på ett tåg eller en tunnelbana. Studsa med bollen mot racket när tåget kör. Vad händer när tåget bromsar in vid nästa station?

Nu kan du börja fundera på vad ditt resultat tyder på. Min hypotes är att du kan studsa bollen när du färdas med konstant hastighet men att det blir svårare när det bromsar in.

Försök nu fundera vad det beror på och se om
Du kan dra en parallell till argument: ”jag känner inte att jorden rör sig alltså rör den sig inte.”

Är du seriös med att ta reda på hur det ligger till med ditt eget argument så testar du själv.

Varför förstår ni inte det jag skriver? Ni säger att "ingenting tyder på" att jorden är platt/orörlig. Jag skriver att den upplevs som platt/orörlig, vilket får argumentet "ingenting tyder på" att verka högst oärligt.
Citera
2019-10-27, 11:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Optisk illusion, på ett eller annat sätt. Ingen kurva.
Du har ingen aning om vad denna "optiska illusion" är, men på något sätt vet du att det inte är någon kurva, därför måste det vara en "optisk illusion, på ett eller annat sätt".
Citera
2019-10-27, 12:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför förstår ni inte det jag skriver? Ni säger att "ingenting tyder på" att jorden är platt/orörlig. Jag skriver att den upplevs som platt/orörlig, vilket får argumentet "ingenting tyder på" att verka högst oärligt.

Att den kan upplevas som platt och orörlig tyder inte på att jorden är platt eftersom upplevelsen även passar in på en sfärisk jord. Din upplevelse tyder varken på det ena eller det andra.
Citera
2019-10-27, 12:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Korrekt, men det säger ingenting om det du står på, rör sig eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in