2019-10-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast kurvan syns ju tydligt, exempelvis på bilder från den där sjön i Louisiana. Dessutom mer än tydligt på bilder eoch filmer på jorden tagna från rymden, så vad du menar med 'aldrig observera' är helt obegripligt.

Varför skulle du känna av jordens rörelse? Den sker med konstant hastighet. Kroppen känner av förändring i rörelse.

Klotets rotation är ett varv per dygn och det är en tämligen långsam rotation, och rotationen runt solen är ett varv per år.

Nej, det är inte obegripligt, då jag aldrig varit i rymden. Kurvan du hänvisar till över sjön i Louisiana tycks försvinna helt då bilder tas ovanför marknivå(något som tyder på att "kurvan" du ser ej är en kurva utan någon form av optisk illusion som bara är närvarande då du observerar vid marknivån).

Jag säger inte att jag nödvändigtvis skulle känna av jordens rörelse genom kosmos, jag kan bara ärligt säga att den känns helt stilla. Om du sen drar exempel på hur jag inte känner av att jag sitter i en bil i rörelse för att "motbevisa" en stilla jord, är märkligt och helt irrelevant ärligt talat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Optisk illusion, på ett eller annat sätt. Ingen kurva.

"Va?! Hur kan det vara på grund av något annat än en kurva? Jorden är ju rund, det har jag sett i samtliga Marvel-filmer."

Liksom, hur begränsad är din förmåga att tänka utanför boxen?

Men det är ju ett icke-svar! ”Optisk illusion på ett eller annat sätt.” Det funkar ju inte att så lättvindigt förklara ett fenomen om man på riktigt vill förstå.

Förklara med egna ord vad det skulle kunna vara.
Citera
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är skillnad på att sitta i en bil i rörelse och en som inte rör sig. Min verklighet stämmer bättre överens med en bil som inte rör sig. Alltså är jag endast ärlig i min observation att jorden ej snurrar runt samtidigt som den rör sig genom universum i hastigheter bortom det jag någonsin skulle kunna utföra experiment på.

Vem är det som ljuger för sig själv, egentligen?
Sitter man i en bil som rör sig känner man självklart detta då en bil som rör sig naturligtvis vibrerar pga att den rullar. Jorden rullar inte mot något underlag som får den att skaka och vibrera. Det enda läge vi skulle känna jordens rörelser vore om jorden accelererade eller bromsade vilket den inte gör.
Citera
2019-10-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sitter man i en bil som rör sig känner man självklart detta då en bil som rör sig naturligtvis vibrerar pga att den rullar. Jorden rullar inte mot något underlag som får den att skaka och vibrera. Det enda läge vi skulle känna jordens rörelser vore om jorden accelererade eller bromsade vilket den inte gör.

Vilket övertygande argument för att jorden rör sig.
Citera
2019-10-27, 11:30
Medlem
Citat:

"Va?! Hur kan det vara på grund av något annat än en kurva? Jorden är ju rund, det har jag sett i samtliga Marvel-filmer."

De allra flesta (för att inte säga precis samtliga) av jordens normalbegåvade människor förstår att Marvel filmerna inte utger sig för att vara dokumentärer. Men det är klart, om du har missförstått det förstår jag att det kan vara svårt att få ihop begreppen.
Citera
2019-10-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Men det är ju ett icke-svar! ”Optisk illusion på ett eller annat sätt.” Det funkar ju inte att så lättvindigt förklara ett fenomen om man på riktigt vill förstå.

Förklara med egna ord vad det skulle kunna vara.

Jag håller mig från att ge svar på frågor jag egentligen inte kan svara på. Till skillnad från er som enkelt kan säga "aa men vadå, det är ju en kurva?"

Låter er stå för sådan barnslig vetenskap.
Citera
2019-10-27, 11:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilket övertygande argument för att jorden rör sig.
Precis lika övertygande som ditt argument att ”Jag känner ingen rörelse, alltså står den still”.
Citera
2019-10-27, 11:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, det är inte obegripligt, då jag aldrig varit i rymden. Kurvan du hänvisar till över sjön i Louisiana tycks försvinna helt då bilder tas ovanför marknivå(något som tyder på att "kurvan" du ser ej är en kurva utan någon form av optisk illusion som bara är närvarande då du observerar vid marknivån).

Jag säger inte att jag nödvändigtvis skulle känna av jordens rörelse genom kosmos, jag kan bara ärligt säga att den känns helt stilla. Om du sen drar exempel på hur jag inte känner av att jag sitter i en bil i rörelse för att "motbevisa" en stilla jord, är märkligt och helt irrelevant ärligt talat.

Du kan studsa en pingisboll på ett racket ombord på ett tåg som kör i 190km/h - tills det bromsar. Så länge fart och riktning är konstant så märks inte det inte. Utom när du tittar ut och kan se din rörelse i förhållande till naturen utanför. Hah! Precis som på jorden alltså! Vi märker av klotets rörelse genom att se hur universum runt oss ändras.

Vad menar du? Att du kan se längre ju högre upp du är? Det har vi ju sagt hela tiden, och det även det är något som visar att jorden är rund.

Varför tror du fyren Långe Jan är 40 meter hög?
Citera
2019-10-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Precis lika övertygande som ditt argument att ”Jag känner ingen rörelse, alltså står den still”.

Exakt. Ändå anses bara ett av argumenten som värdigt av dig.
Citera
2019-10-27, 11:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Befinner du dig i konstant fart känner du inget i kroppen.
Citera
2019-10-27, 11:37
Medlem
Citat:

Det var dock du som tog upp argumentet om att inte känna av jordens rotation. Vi svarade med att det är inte ett argument för jordens form.
Citera
2019-10-27, 11:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Just det argumentet att man skulle känna rörelsen visar dock att ditt löjliga argument att man skulle känna ifall jorden rör sig är vansinne. Finns ju dock andra argument. Hur ser du på det faktum att det blir kortare och kortare väg desto längre söderut man kommer söder om ekvatorn? Det visar ju tydligt att FEs platta skiva med Antarktis som en isvägg runt alltihopa inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in