2019-10-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Ändå är det du som inte kan förklara jordens form, hur kartor fungerar, satelliter, jordens storlek och rörelse etc. Fritt tänkande/fantiserande? Ja det möjligt. Det betyder dock inte att det är sant.

Exakt så jag resonerar när jag funderar på huruvida jorden faktiskt är rund. Det är möjligt, men betyder inte att det är sant.

Men så kan inte ni resonera. Att jorden skulle vara platt är en omöjlighet för er.
Citera
2019-10-27, 11:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Exakt så jag resonerar när jag funderar på huruvida jorden faktiskt är rund. Det är möjligt, men betyder inte att det är sant.

Men så kan inte ni resonera. Att jorden skulle vara platt är en omöjlighet för er.

Omöjligt och omöjligt... det finns ju hittills absolut ingenting som tyder på det, så jag ser det som bisarrt att man skulle ens överväga det. Men visst, kom med något enda indicium som skulle tyda på en platt jord.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-10-27 kl. 11:07.
Citera
2019-10-27, 11:05
Medlem
Citat:

Nä nu ljuger du. Det fullkomligen kryllar av evidens
, observationer och experiment som du själv kan utföra. Du förkastar dock samtliga kategoriskt och utan undantag.

Om du verkligen var nyfiken så hade du själv utfört experimenten och studerat evidensen men det gör du inte. Du ljuger för dig själv. Sad.
Citera
2019-10-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Omöjligt och omöjligt... det finns ju hittills absolut ingenting som tyder på det, så jag ser det som bisarrt att man skulle ens överväga det. Men visst, kom med något enda indicium som skulle tyda på en platt jord.

Det faktum att du aldrig kan observera en kurva eller känna av en rörelse, då? Är det likvärdigt "absolut ingenting" som tyder på en platt jord, verkligen?
Citera
2019-10-27, 11:13
Medlem
Citat:
Nä nu ljuger du. Det fullkomligen kryllar av evidens
, observationer och experiment som du själv kan utföra. Du förkastar dock samtliga kategoriskt och utan undantag.

Om du verkligen var nyfiken så hade du själv utfört experimenten och studerat evidensen men det gör du inte. Du ljuger för dig själv. Sad.

Suck. Nej, jag ljuger inte. Men visst förkastar jag bilder på byggnader som försvinner vid horisonten som bevis för att mellan mig och byggnaden skulle befinna sig en kurva, ja.

Att ljuga för sig själv har verkligen olika innebörd för oss två.
Citera
2019-10-27, 11:13
Medlem
Citat:
Det faktum att du aldrig kan observera en kurva eller känna av en rörelse, då? Är det likvärdigt "absolut ingenting" som tyder på en platt jord, verkligen?

Hur ”känns” det att sitta i en bil som kör rakt fram på en asfalterad väg i 100km/h?

Du känner inte hastighet, du känner acceleration och iom att jorden inte stannar och startar i sin rotation märker du inte av det.
Citera
2019-10-27, 11:16
Medlem
Citat:
Suck. Nej, jag ljuger inte. Men visst förkastar jag bilder på byggnader som försvinner vid horisonten som bevis för att mellan mig och byggnaden skulle befinna sig en kurva, ja.

Vad är din förklaring till detta fenomen då?
Citera
2019-10-27, 11:16
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Så du tror på en platt jord av politiska skäl? Du upplever att ditt kollektiva medvetande blir fritt av tanken att jorden är platt och att vi bor under en kupol?
Bra svar Japhy.Förresten välkommen tbx trevligt att se dig tillbaka..Mvh
Citera
2019-10-27, 11:17
Medlem
Citat:
Hur ”känns” det att sitta i en bil som kör rakt fram på en asfalterad väg i 100km/h?

Du känner inte hastighet, du känner acceleration och iom att jorden inte stannar och startar i sin rotation märker du inte av det.

Det är skillnad på att sitta i en bil i rörelse och en som inte rör sig. Min verklighet stämmer bättre överens med en bil som inte rör sig. Alltså är jag endast ärlig i min observation att jorden ej snurrar runt samtidigt som den rör sig genom universum i hastigheter bortom det jag någonsin skulle kunna utföra experiment på.

Vem är det som ljuger för sig själv, egentligen?
Citera
2019-10-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Bra svar Japhy.Förresten välkommen tbx trevligt att se lo dig tillbaka..Mvh

Horribelt svar som tydligt visar att hen inte förstod det jag skrev.
Citera
2019-10-27, 11:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast kurvan syns ju tydligt, exempelvis på bilder från den där sjön i Louisiana. Dessutom mer än tydligt på bilder eoch filmer på jorden tagna från rymden, så vad du menar med 'aldrig observera' är helt obegripligt.

Varför skulle du känna av jordens rörelse? Den sker med konstant fart. Kroppen känner av förändring i rörelse.

Klotets rotation är ett varv per dygn och det är en tämligen långsam rotation, och rotationen runt solen är ett varv per år.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-10-27 kl. 11:26.
Citera
2019-10-27, 11:23
Medlem
Citat:
Vad är din förklaring till detta fenomen då?

Optisk illusion, på ett eller annat sätt. Ingen kurva.

"Va?! Hur kan det vara på grund av något annat än en kurva? Jorden är ju rund, det har jag sett i samtliga Marvel-filmer."

Liksom, hur begränsad är din förmåga att tänka utanför boxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in