2019-10-26, 11:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det svarta menar jag

Enligt NASAs bilder ska rymden vara svart, vilket går i klinch med det ljusspektrum som jorden har.

Skulle solen varit extern så hade rymden haft annan färg än just svart.

Berätta med egna ord varför du kan kan se igenom en vakuumklocka med vakuum.
Citera
2019-10-26, 12:08
Medlem
Citat:
Det svarta menar jag

Enligt NASAs bilder ska rymden vara svart, vilket går i klinch med det ljusspektrum som jorden har.

Omg är du student? Vad utbildar du dig inom, att packa skruv eller spik?
Kan du se ljuset från en laserpekare eller ser du träffpunkten som ljuset träffar? Snälla sprid inte dina gener vidare vi har nog med odugliga lyteskomiker i världen.
Citera
2019-10-26, 12:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Omg är du student? Vad utbildar du dig inom, att packa skruv eller spik?
Kan du se ljuset från en laserpekare eller ser du träffpunkten som ljuset träffar? Snälla sprid inte dina gener vidare vi har nog med odugliga lyteskomiker i världen.

Det var det mest idiotiska jag hört :)))))

Kan du nämna en enda laserlampa som man använder för belysning?

Skillnad på strålning och strålning.

Nybörjare!
Citera
2019-10-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Detta har säkert tagits upp oändligt många gånger, men räcker det inte med att konstatera att det faktum att vi hittar med hjälp av en karta som bygger på en sfärisk Jord, tydligt visar att Jorden omöjligen kan vara platt?

Detta är ju ett extremt tydligt bevis som ingen rimligtvis kan förneka, eller hur?

Nog för att foliehattar brukar ha helt sinnessjuka bortförklaringar till de flesta vedertagna faktum de förnekar, men att vi hittar genom att följa kartor på en sfärisk Jord, är faktiskt helt omöjligt att förklara på annat sätt än att Jorden de facto är en sfär.

Kan någon av er som tror att Jorden är platt vänligen svara på detta?
Är ju sjukt märkligt att vi hittar med hjälp av kartor som visar en sfärisk Jord om Jorden är platt.
Citera
2019-10-26, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om solen är i rymden.

Varför är det då mörkt i rymden och ljust på jorden?

Det tänkte dom inte på..
Himlen på jorden blir blå eftersom ljuset sprids ut av atmosfären och eftersom atmosfären sprider kortare våglängder mera blir himlen blå och det direkta solljuset gult. I rymden finns ingen atmosfär så därför sprids inte ljuset på det sättet men är du i rymden i solljuset så är det inte mörkt. Däremot blir det mörkt i skuggan eftersom det bara är ljuset från solen som träffar och det inte sprids via atmosfären.
Citera
2019-10-26, 14:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det svarta menar jag

Varför är himlen blå? är den rätta frågan du ska ställa. Varför inte t ex svart?

Och det beror på att fotonerna från solen har lite olika stor sannolikhet att studsa på atmosfärens molekyler, beroende på deras våglängder. Och då har just de blå fotonerna lite större chans. T ex kan det hända att en blå foton som först har en bana rakt över våra huvuden, istället studsar mot en molekyl och får en ny bana ned mot t ex våra ögon.

Det kommer även andra färger, men lite färre, och alltså ser himlen blå ut.

Av samma skäl kan solen se lite röd ut vid solnedgången. Detta eftersom en större andel av solens blå ljus har studsat bort. Alltså finns det ett relativt överskott på rött. Just vid solnedgången ser man ju solen så som den ser ut då dess strålar har passerat genom mest atmosfär. Tänk Pythagoras sats så kanske du förstår.

I rymden, utanför vår atmosfär, finns det ju inga molekyler som fotonerna kan studsa på. Alltså är rymden svart om man inte tittar direkt mot en ljuskälla, eller mot något som reflekterar ljus.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-10-26 kl. 14:24.
Citera
2019-10-26, 14:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Forskare på Johns Hopkins-universitetet menar att universum är lattefärgat, eller mer exakt, ljusbeige med HTML-kod: #FFF8E7.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_latte

Tack för dagens garv! Inte sämre av att det är sant.
Citera
2019-10-26, 15:26
Medlem
Citat:
Det var det mest idiotiska jag hört ))))

Kan du nämna en enda laserlampa som man använder för belysning?

Skillnad på strålning och strålning.

Nybörjare!
Eeehh, skillnad på spektrum men i slutändan ljus. Varför är något blått rött gult tror du?
Då det endast är objektet som återspeglar det ljuset. Du ser inte en ljusstråle du ser vad den träffar. Ta en ficklampa och lys med den var lyser den då, jo på din vägg. Rummet är ju inte alls mörkare bakom din lampa eller? Du måste trolla.
Senast redigerad av srail 2019-10-26 kl. 15:29. Anledning: Slarv
Citera
2019-10-26, 15:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Tack för dagens garv! Inte sämre av att det är sant.

Universum är så fascinerande. Det finns påståenden från plattjordare att vetskapen att vi lever på en planet som likt otaliga andra planeter cirklar runt vår, och andra solar, skulle leda till en känsla av meningslöshet.

För mig är det tvärtom. Det finns så många aspekter av universum jag finner fascinerande och fantasieggande.
Citera
2019-10-26, 15:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Universum är så fascinerande. Det finns påståenden från plattjordare att vetskapen att vi lever på en planet som likt otaliga andra planeter cirklar runt vår, och andra solar, skulle leda till en känsla av meningslöshet.

För mig är det tvärtom. Det finns så många aspekter av universum jag finner fascinerande och fantasieggande.
Håller med. Och att vi är unika (iaf enl vad vi vet hittills) i detta väldiga universum gör ju bara oss och hela vår planet extra skyddsvärda. Och kanske vi även kommer kunna ta större plats framöver, utanför jorden.

Att bara kunna lära sig nya saker varje dag är ju fantastiskt. Det skänker en stor mening till iaf mitt liv.
Citera
2019-10-27, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Håller med. Och att vi är unika (iaf enl vad vi vet hittills) i detta väldiga universum gör ju bara oss och hela vår planet extra skyddsvärda. Och kanske vi även kommer kunna ta större plats framöver, utanför jorden.

Att bara kunna lära sig nya saker varje dag är ju fantastiskt. Det skänker en stor mening till iaf mitt liv.

I grunden anser jag att ett heliocentriskt solsystem = en materialistisk värld.

En materialistisk värld leder till politiska och ekonomiska system som kan förslava individen och förminska vårt kollektiva medvetande.

Så tänker i alla fall jag, som plattjordare.
Citera
2019-10-27, 08:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
I grunden anser jag att ett heliocentriskt solsystem = en materialistisk värld.

En materialistisk värld leder till politiska och ekonomiska system som kan förslava individen och förminska vårt kollektiva medvetande.

Så tänker i alla fall jag, som plattjordare.
Så du tror på en platt jord av politiska skäl? Du upplever att ditt kollektiva medvetande blir fritt av tanken att jorden är platt och att vi bor under en kupol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in